Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sINsen:

Jäklar va fin!

Din kisse ovan är riktigt stilig han med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Din kisse ovan är riktigt stilig han med!

☺️ Tack, ja jag tycker han är stilig också

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Ännu ett argument för varför man ska ha fiberuppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min ena av 2 katter som är en skeppskatt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Fanta

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Kattmynta deluxe? Min blir precis så när han luktat på det en stund haha.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Kattmynta deluxe? Min blir precis så när han luktat på det en stund haha.

Kommer inte ihåg om hon fick nåt speciellt. Men har en typ av kattgodis med kattmynta.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

Kommer inte ihåg om hon fick nåt speciellt. Men har en typ av kattgodis med kattmynta.

Hon ? Det ser ju ut som om hon löper katter verkar ha 2 löplägen och så där brukar det se ut på lågläget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Lilla gammtanten vår är lite drygt 10 år gammal, fortfarande en otrolig jägare, smidig som en katt (!).. Hon har alltid haft en lätt tendens till ett par, tre extra trivselhekton (tänk Saab 29 Tunnan), men upplever nu att hon börjar magra av lite väl mycket.

Hon har inte mask, och äter som hon ska; möss, fåglar, kattgodis och kattmat varje dag. Någon ödla slinker också ner då och då. Hon kräks inte mer än normalt och verkar normalpigg. Men det är inte utan att man blir lite orolig, det får inte gå mycket längre :/ .

Får hoppas att lata inomhusvintern ökar på trivselgrammen igen.

(Hon väger ca 2,5kg och brukar väga ca 2,7-2,9 kg, så det är ingen bjässe )

Jag är ingen veterinär eller så men jobbar som volontär på ett katthem och där får man ju höra och lära sig en del. En sak som du ska vara vaksam på när en äldre katt plötsligt början tappa vikt är det som kallar Hyperthyroidism eller giftstruma. Det innebär kort sagt att sköldkörteln producerar för mycket hormoner så att ämnesomsättningen börjar löpa amok. Det finns mediciner och behandlingar som kan korrigera det där. Rekommenderar nog att du tar henne till en veterinär så att de kan ta ett blodprov på henne.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Börjar hon bli undernärd så kanske men det är ju bara bra bli av med trivselkilon speciellt för en gammal katts leder.

Veterinärer är helt otroliga på att ta betalt för minsta lilla de gör eller inte gör. Billigare gå till tandläkaren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan ju ge en uppdatering: hennes viktnedgång har avstannat och nu är hon snarare mycket välmående.

Permalänk
Medlem

På två tidigare katter var det njurarna som la av. Kanske olämplig kost? Nu har jag en katt och eftersom jag inte vet vad som är bra kost så försöker jag variera. Hellre lite fel än helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

På två tidigare katter var det njurarna som la av. Kanske olämplig kost? Nu har jag en katt och eftersom jag inte vet vad som är bra kost så försöker jag variera. Hellre lite fel än helt galet.

Kunde ha varit för min Carmen också. Hon kunde inte äta nåt. Pälsen blev nästan gråaktig fast hon var svart. Lät som hon tuggade på en gummi eller nåt innan hon spydde upp maten igen. Blev i alla fall 18 år gammal

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

På två tidigare katter var det njurarna som la av. Kanske olämplig kost? Nu har jag en katt och eftersom jag inte vet vad som är bra kost så försöker jag variera. Hellre lite fel än helt galet.

Vet ena katten hemma har problem med Grus/sten i urinblåsan när hon får fel mat.
Vi får ge henne Hill's Prescription Diet Urinary Care c/d får att hon ska må bra.
Svindyr mat men vad gör man inte för dem små liven

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av stigw:

På två tidigare katter var det njurarna som la av. Kanske olämplig kost? Nu har jag en katt och eftersom jag inte vet vad som är bra kost så försöker jag variera. Hellre lite fel än helt galet.

Njursvikt/kronisk njursvikt är bland de absolut vanligaste sjukdomarna hos äldre katter. Jag har fått lära mig att katters njurar helt enkelt inte är byggda för att orka med 20 år egentligen, men att många gör det för att vi tar så bra hand om våra djur. Det bästa för att hålla koll på njurar är regelbundna seniorkontroller när katten börjar bli lite äldre, från typ 7-8 års ålder.

Det är svårt att helt förebygga, men generellt sett är det alltid bra att se till att katten får i sig mycket vätska, antingen genom att den dricker ordentligt eller äter exempelvis blötmat. Det är bra för både njurar och urinvägar När sjukdomen väl inträffar ska man dock anpassa kosten, bland annat genom att justera fosforhalt och mängden protein, så njurarna inte behöver jobba lika hårt.

Inom kontrollerad avel är det vanligt och i vissa fall krav på att göra ett ultraljud på njurarna, innan katten går i avel. På det viset har man lyckats minska frekvensen av vissa andra njursjukdomar, men tyvärr är "vanlig" kronisk njursvikt inte en av dem. Det finns dock väldigt bra veterinärfoder och mediciner numera, som kan bromsa sjukdomen om det inträffar.

Lite wall of text där, oops Kattnörd osv.

Permalänk
Medlem

Tack för bra råd. Min nuvarande katt är 10 år så det är dags för en kontroll. Bra om jag kan börja med specialkost innan hon blir sjuk.

Permalänk
Medlem

Inte haft katt förut men har funderat länge och lagt mycket tid åt forskning och kontakter med uppfödare, kompisar som har katt osv. Det jag kom fram till var att jag vill ha en abessinier, ungefär 6/10 som jag pratat med tycker dock att man ska ha två. Efter att ha talat med uppfödare och veterinär så har jag dock kommit fram till att man kan börja med en katt och så får man se vart det leder!

Så efter ett besök hos en abessinier uppfödare i helgen valde jag att tinga en kattunge och kommer att hämta henne i mitten av juni när hon är 16v (timar det med 5v semester).

Fick även möjlighet att välja namn nu så det kommer med i stamtavlan, det fick bli Alva och här är hon med syskon

Tar med en bild på mamma katt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Inte haft katt förut men har funderat länge och lagt mycket tid åt forskning och kontakter med uppfödare, kompisar som har katt osv. Det jag kom fram till var att jag vill ha en abessinier, ungefär 6/10 som jag pratat med tycker dock att man ska ha två. Efter att ha talat med uppfödare och veterinär så har jag dock kommit fram till att man kan börja med en katt och så får man se vart det leder!

Så efter ett besök hos en abessinier uppfödare i helgen valde jag att tinga en kattunge och kommer att hämta henne i mitten av juni när hon är 16v (timar det med 5v semester).

Fick även möjlighet att välja namn nu så det kommer med i stamtavlan, det fick bli Alva och här är hon med syskon

https://i.imgur.com/xPO7hED.jpg
https://i.imgur.com/RlsnZa0.jpg
https://i.imgur.com/ChTjXvB.jpg

Tar med en bild på mamma katt också
https://cdn-efkbn.nitrocdn.com/kVIhHIvHPhtVuBUpHrgkiveTaCNonpzy/assets/static/optimized/rev-99fc9da/2021/04/aby-fawnsilver-6-300x300.jpg

Vilken sötchock.

Grattis!

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilken sötchock.

Grattis!

Tack 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Tack 🥳

Riktigt kul att se att du tagit tid och frågar runt osv innan du skaffar ett husdjur.
Är så många som bara skaffar en katt/hund för bara bli av med den när den blivit äldre.

Har haft totalt fyra katter hemma, alla Devon Rex.
Tyvärr har jag bara en kvar nu.. Ojsan, som är mer en hund än en katt.
Har även tre taxar alla kommer bra överens.

Men kommer bli väldigt tomt/konstigt att inte ha en katt hemma. Chansen att man skaffar en nu ny är ju väldigt stor

Bästa kompisar

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Riktigt kul att se att du tagit tid och frågar runt osv innan du skaffar ett husdjur.
Är så många som bara skaffar en katt/hund för bara bli av med den när den blivit äldre.

Har haft totalt fyra katter hemma, alla Devon Rex.
Tyvärr har jag bara en kvar nu.. Ojsan, som är mer en hund än en katt.
Har även tre taxar alla kommer bra överens.

Men kommer bli väldigt tomt/konstigt att inte ha en katt hemma. Chansen att man skaffar en nu ny är ju väldigt stor

https://i.ibb.co/d5g3ntc/IMG-20220321-152703-2.jpg
Bästa kompisar

Det där är min dröm, riktigt söta

Permalänk
Medlem

Skaffa katt.
Man kan göra en god gärning om man förbarmar sig över en katt från katthem. Vill man ha en speciell katt ska man givetvis skaffa det man vill. Men man kan få en trevlig vän ändå om man väljer en övergiven krake. Detta har nämnts tidigare men tål att upprepas. Ibland har dom hundar också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Skaffa katt.
Man kan göra en god gärning om man förbarmar sig över en katt från katthem. Vill man ha en speciell katt ska man givetvis skaffa det man vill. Men man kan få en trevlig vän ändå om man väljer en övergiven krake. Detta har nämnts tidigare men tål att upprepas. Ibland har dom hundar också.

Jaaa, jag har en liten kattflicka, dock inte från katthem men är adopterad från en grekisk familj som tog med henne till Sverige från hemlandet och sen inte kunde ta hand om henne. Så hon fick klara sig från avlivning. Finns många vuxna katter som behöver hjälp. Om jag någonsin har fler katter i livet lär det bli adoption/katthem.

Permalänk
Medlem

Min Katt som alltid hänger med och sitter eller ligger bedvid där man är. Blev väldigt social efter ungefär 7 människoår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

Min Katt som alltid hänger med och sitter eller ligger bedvid där man är. Blev väldigt social efter ungefär 7 människoår.

https://i.imgur.com/SrnaAPt.jpeg

Övervakar hon dig? Min brukar ligga nära och låtsas sova. Så fort man rör på sig får man ett kattöga på sig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av stigw:

På två tidigare katter var det njurarna som la av. Kanske olämplig kost? Nu har jag en katt och eftersom jag inte vet vad som är bra kost så försöker jag variera. Hellre lite fel än helt galet.

Katter (och hundar) ska ha mat som mestadels är fett och protein. Undvik mat med alldeles för högt kolhydratsinnehåll (de flesta torrfoder).

Tillverkarna älskar att slänga in vegetabilier (fram kolhydrater) i katt och hundmat för att det är billigt. Men både katter och hundar är karnivorer.

Permalänk
Medlem

Nytillskottet Cleo en Maine Coon 12v

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Snigel?

Nog för att hon kan vara seg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Kan ju ge en uppdatering: hennes viktnedgång har avstannat och nu är hon snarare mycket välmående.

Får ge en uppdatering om gammtanten:

Hon har börjat jama/jolma massor nu på slutet, lite som när hon har ett bytesdjur hon vill visa upp, och sedan blir hon uppenbart glad när hon får syn på oss och kommer gärna och lägger sig på en; tidigare har hon gärna legat på en armlängds och två fingrars avstånd så att man inte når henne. Så mysig hon blivit, och inte alls lika avogt inställd till besökare längre heller.

Men:
I morse när jag ställde fram favoritmaten (tar fram speciella skålar som låter annorlunda) kom hon inte attackspringande som hon brukar. Då insåg jag att jolmandet som hon börjat med med största sannolikhet är för att hon gått och blivit stendöv helt plötsligt. Öronen reagerar inte på ljud överhuvudtaget, och de brukar ju ha ett helt eget liv, vara helt autonoma...

Tanten då. Får bli veterinärbesök i veckan; känns lite sisådär när man bor bredvid en väg och hon är utekatt.

Fotnot: Hon kommer fortfarande hem med bytesdjur, men kanske inte lika ofta.