Snabbkoll: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag avstod röst för ja har ingen TV 😐

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Blev så provocerad att plasma inte fanns med att jag var tvungen att logga in och göra min första post på evigheter på swec.
Kör fortfarande min LG plasma från 2011! Var faktiskt hos en vän och kikade på hans nya oled nyligen, en sån blir det i framtiden. Men måste ändå säga att jag fortfarnade tycker min plasma står sig väldigt bra gällande bild, måste vara ett av dom bästa köpen jag gjort med tanke på hur länge den hängt med.

Permalänk

LCD, en Samsung på 40 tum. Köptes i januari 2012. Skiten vägrar gå sönder så jag är sugen på at svinga golfklubban mot den så att byte till oled motiveras.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av Sebbe_a:

När tror ni OLED börjar bli riktigt billigt? Alltså drygt 100kr/tum? 3 år? Kanske för kort?

Inte långt ifrån nu, 55" LG A1 har sålts på ICA Maxi på diverse stälen för ca 7800kr så börjar helt klart närma sig biligt och inte bara prisvärt. Tror nog att det kommer budget OLED inom inte allt för lång tid, största problemet är nog att det i princip endast är LG som tillverkar oledpaneler i stora storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det har jag inte sett, plasmorna har väldigt bra bild och det de saknar är väl 4k och hdr men det är få program som blir utnyttjar det på ett bra sätt, plasmorna står sig väldigt bra mot allt utom dagens topp modeller, dagens toppmodeller är lite bättre men definitivt inte mycket bättre, det har inte hänt så mycket på 10 år utan det har blivit lite bättre men ingen revolution har skett.

Jag skulle definitivt inte byta en bra plasma mot nått nytt idag för oled har inte alla problem lösta och micro led tekniken är inte kommersiellt gångbar ännu, det händer så mycket inom panel-området att det helt enkelt inte är värt att byta från en topplasma till en än så länge ganska omogen och snabbt förbättrelig teknik för man skulle uppleva det som at förlora minst 100 000 kr för en mycket liten förbättring.

Det har inte hänt då mkt men det händer så mkt? Ok.

Vad menar du är den stora skillnaden mellan oled toppmodell och met "normala" modeller?

Den där 100 000 kr biten förstod jag nog inte heller...

Permalänk
Medlem

LDC (QLED) i vardagsrummet och OLED vid datorn.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ipac:

Det har inte hänt då mkt men det händer så mkt? Ok.

Vad menar du är den stora skillnaden mellan oled toppmodell och met "normala" modeller?

Den där 100 000 kr biten förstod jag nog inte heller...

Det första du skriver är inget jag kan tolka att jag skrivit, jag skrev att det inte skett så mycket förbättring och med toppmodellerna så menar jag de stora och bra modellerna av de modeller som säljs i verkligheten och inte bara finns för demo, för 10 år sedan fanns de i 40 50000 kr klassen och idag får man typ 20" större och priset hamnar kring 70-80 000 kr vilket gör att kostnaden totalt hamnar en bra bit över 100 000 kr om man skulle ha köpt båda medans förbättringen mellan dem ändå är relativt liten set till bildkvalitet och nära obefintlig med många signalkällor, man har mest fått en större tv och bränt en massa pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lg oled c1 65 tum

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mrqaffe:

Det första du skriver är inget jag kan tolka att jag skrivit, jag skrev att det inte skett så mycket förbättring och med toppmodellerna så menar jag de stora och bra modellerna av de modeller som säljs i verkligheten och inte bara finns för demo, för 10 år sedan fanns de i 40 50000 kr klassen och idag får man typ 20" större och priset hamnar kring 70-80 000 kr vilket gör att kostnaden totalt hamnar en bra bit över 100 000 kr om man skulle ha köpt båda medans förbättringen mellan dem ändå är relativt liten set till bildkvalitet och nära obefintlig med många signalkällor, man har mest fått en större tv och bränt en massa pengar.

Du jämför äpplen och päron. Kikar du på TV-apparater i motsvarande storlek som t.ex. 65VT60 kommer du garanterat att få en bättre bild för betydligt lägre prislapp. Sedan behöver du inte tycka det är värt uppgraderingen för det men det är inga 100,000kr som går åt i de flesta scenarion.