Google upphör med gratis G Suite

Permalänk
Melding Plague

Google upphör med gratis G Suite

Molntjänstpaketet som gått under namnet G Suite legacy free edition blir Google Workspace och användare måste betala från och med 1 juni 2022.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det varit nedlagt i 10 års tid lär det väl knappast komma som någon chock för någon. Lär ju inte vara mer än en handfull snåljåpar som påverkas, de kan gott betala efter att ha haft egna domäner i 10+ års tid helt gratis. På mitt förra jobb körde vi GSuite (numera google workspace), kan väl säga att det inte är någon höjdare. GMail och kalendern är ju "hyffsad" som privatperson, men att BETALA för det och tvingas använda det i arbetet? Njaeeaeee... Det är ju inte en MS Office-dödare, om man uttrycker det sanslöst snällt, skevar med ögonen och har medvind...

Privat duger det alldeles utmärkt, som sagt och där förändras inget (än). Får väl se när de drar undan den mattan också

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

De lär troligtvis inte påverka mycket om man redan är medlem i Google One.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Surdeg 🍞

Hur vet man om ens Gmail-konto är ett enkelt privat konto eller ett Gsuite-konto? Det var framförallt omnämnandet av familjefunktioner som gjorde mig osäker.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Trist, har använt det som familjekonto sen 2013. Billigaste annars är 58kr/pers, vilket känns ganska dyrt när det är samma funktion som vanliga google-konton + egen domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Hur vet man om ens Gmail-konto är ett enkelt privat konto eller ett Gsuite-konto? Det var framförallt omnämnandet av familjefunktioner som gjorde mig osäker.

Till gsuite har du alltid en egen domän.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Med tanke på att det varit nedlagt i 10 års tid lär det väl knappast komma som någon chock för någon. Lär ju inte vara mer än en handfull snåljåpar som påverkas, de kan gott betala efter att ha haft egna domäner i 10+ års tid helt gratis. På mitt förra jobb körde vi GSuite (numera google workspace), kan väl säga att det inte är någon höjdare. GMail och kalendern är ju "hyffsad" som privatperson, men att BETALA för det och tvingas använda det i arbetet? Njaeeaeee... Det är ju inte en MS Office-dödare, om man uttrycker det sanslöst snällt, skevar med ögonen och har medvind...

Privat duger det alldeles utmärkt, som sagt och där förändras inget (än). Får väl se när de drar undan den mattan också

Jag tycker nog det är lite mer komplicerat än så. Jag har en domän, efternamn.se, där vi är två personer som har varsin gmail-inbox med förnamn@efternamn.se. Denna mejl har vi använt i ett decennium, med allt vad det innebär i inköp av appar, böcker och filmer från play store. Nu "helt plötsligt" behöver vi betala 106 kr i månaden för att fortsätta med detta. Jag förstår att google vill tjäna pengar, eftersom det här mest används av företag, men för mig, och tydligen många andra, är 53 kr i månaden per person för mycket, med tanke på att en vanlig gmail är gratis.
Ska dock sägas att det verkar som att man kan behålla sina inköp på sitt konto, fast utan mejl och liknande kopplat dit, men att ha inköp på olika konton man ska hoppa mellan är ju inte direkt smidigt.

I första steget så konfigurerar jag om min domän, hos loopia, till att vidarebefordra alla mejl till en annan gmail, som sen konfigureras för att kunna skicka från även den adressen. Sen blir det nog att migrera till Office365, där jag redan har ett konto för lagringens skull.

Egentligen hade jag kunnat leva med en vanlig gmail, men med ett vanligt för och efternamn så är det i det närmaste lögn att hitta en mejladress som ser ens halvseriös ut.

Sen ska sägas att jag detta inte kommer som en chock, efter som du säger det har varit stängt för nyregistrering i 10 år. Men fortfarande lite omständligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag tycker nog det är lite mer komplicerat än så. Jag har en domän, efternamn.se, där vi är två personer som har varsin gmail-inbox med förnamn@efternamn.se. Denna mejl har vi använt i ett decennium, med allt vad det innebär i inköp av appar, böcker och filmer från play store. Nu "helt plötsligt" behöver vi betala 106 kr i månaden för att fortsätta med detta. Jag förstår att google vill tjäna pengar, eftersom det här mest används av företag, men för mig, och tydligen många andra, är 53 kr i månaden per person för mycket, med tanke på att en vanlig gmail är gratis.
Ska dock sägas att det verkar som att man kan behålla sina inköp på sitt konto, fast utan mejl och liknande kopplat dit, men att ha inköp på olika konton man ska hoppa mellan är ju inte direkt smidigt.

I första steget så konfigurerar jag om min domän, hos loopia, till att vidarebefodra alla mejl till en annan gmail, som sen konfigureras för att kunna skicka från även den adressen. Sen blir det nog att migrera till Office365, där jag redan har ett konto för lagringens skull.

Egentligen hade jag kunnat leva med en vanlig gmail, men med ett vanligt för och efternamn så är det i det närmaste lögn att hitta en mejladress som ser ens halvseriös ut.

Sen ska sägas att jag detta inte kommer som en chock, efter som du säger det har varit stängt för nyregistrering i 10 år. Men fortfarande lite omständligt.

Har en simpel lösning, skaffa protonmail, det är faktiskt värt 50kr i månaden

särskrivning
Permalänk
Skrivet av Celphish:

Har en simpel lösning, skaffa protonmail, det är faktiskt värt 50kr i månaden

Fast för det priset får du bara 1 användare. så priset blir 8 euro per användare. på tok för dyrt

https://protonmail.com/pricing

Är i samma sits själv med egna domäner och familjemedlemmar som använder mail. Tur nog är jag den enda som köpt några appar.

Löser det genom att hosta min mail själv - eftersom jag redan gör det för andra domäner. men det är verkligen inte ett alternativ för 99.99%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Har en simpel lösning, skaffa protonmail, det är faktiskt värt 50kr i månaden

Det ser faktiskt vettigt ut, även om det tar emot lite att betala 65 kr i månaden när man är van vid att det är gratis. Men ska absolut titta lite närmare.

Edit: Lite förvirrande sida. 6.25€ om man tittar här https://protonmail.com/professional, 5€ om man tittar här https://protonmail.com/pricing, den sidan hittar man dock bara nere i sidfoten.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Det ser faktiskt vettigt ut, även om det tar emot lite att betala 65 kr i månaden när man är van vid att det är gratis. Men ska absolut titta lite närmare.

Edit: Lite förvirrande sida. 6.25€ om man tittar här https://protonmail.com/professional, 5€ om man tittar här https://protonmail.com/pricing, den sidan hittar man dock bara nere i sidfoten.

och notera antal user i varje plan.

Permalänk
Medlem

Segt, kör faktiskt det där, nu har jag som tur var inga appar eller så köpta på kontona och använder inte för mail men sett det som smidig lösning för alla droid enheter att de kan ha egna installkonton mm, så lite backuper o så finns, tur jag inte använde de kontona för smart hem osv iaf

Permalänk
Medlem

Yes det suger. Har ca 10 familje epostadresser på min domän. Börjar med att slå på deras testdomän YOUR-DOMAIN.test-google-a.com så alla användare får adresser där.

Sedan pekar jag om mail till Cloudflares Email Routing och pekar deras mail till den temporära test-mailen.
Därefter kommer jag sätta upp nya gmail adresser för alla och migrera över deras mail i lugn och ro samt peka om Cloudflare till att skicka till den nya adressen.

Det som är tråkigast är allt som köpts via Play store osv. Men vad jag förstått bör det finnas kvar som en ren google inloggning utan mail sen. Så det kanske löser sig helt.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag tycker nog det är lite mer komplicerat än så. Jag har en domän, efternamn.se, där vi är två personer som har varsin gmail-inbox med förnamn@efternamn.se.

Om du äger domänen kan du flytta den till ett valfritt webhotell och pröjsa typ max 200 om året för domänen och så lågt som kanske 8-900 för webhotellet. Du saknar givetvis en massa office funktioner, men du har kontroll över domän och mail. Att frivilligt ge den kontrollen till Google eller Microsoft eller någon annan med den typen av tjänster är enligt min mening hål i huvudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Om du äger domänen kan du flytta den till ett valfritt webhotell och pröjsa typ max 200 om året för domänen och så lågt som kanske 8-900 för webhotellet. Du saknar givetvis en massa office funktioner, men du har kontroll över domän och mail. Att frivilligt ge den kontrollen till Google eller Microsoft eller någon annan med den typen av tjänster är enligt min mening hål i huvudet.

Jo, absolut, men att betala en tusenlapp per år för en "sämre" tjänst än något som tidigare varit "gratis" tar ändå emot. Har du tips på något webhotell som har en ok webbmejl?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av webbson:

Men vad jag förstått bör det finnas kvar som en ren google inloggning utan mail sen. Så det kanske löser sig helt.

Är det så? Det vore väldigt intressant för min del. Kan tänka mig att flytta mail etc, men vore väldigt skönt att ha kvar övriga Google-tjänster och inköp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är det så? Det vore väldigt intressant för min del. Kan tänka mig att flytta mail etc, men vore väldigt skönt att ha kvar övriga Google-tjänster och inköp.

Det verkar fortfarande lite oklart, men t.ex. den här sidan säger såhär
https://9to5google.com/2022/01/19/g-suite-legacy-free-edition...

"After 60 days in suspension, you will no longer have access to Google Workspace core services, such as Gmail, Calendar, and Meet. You may still retain access to additional Google services, such as YouTube and Google Photos. Enter a valid form of payment to restore your suspended account"

Edit: Här är en länk från google som säger samma sak.
https://support.google.com/a/answer/60217

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jo, absolut, men att betala en tusenlapp per år för en "sämre" tjänst än något som tidigare varit "gratis" tar ändå emot. Har du tips på något webhotell som har en ok webbmejl?

Ja det är verkligen tråkigt! Speciellt då Google när det begav sig lockade till sig användare med motivationen att det var perfekt för familj osv

I dagsläget är tyvärr Google Workspace sämre än en Gmail sett till familj...Och nu kommer det börja kosta min familj 3-4k om året :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pellen:

Ja det är verkligen tråkigt! Speciellt då Google när det begav sig lockade till sig användare med motivationen att det var perfekt för familj osv
https://pbs.twimg.com/media/FJjC3mcXMAMtC3t?format=jpg&name=medium

I dagsläget är tyvärr Google Workspace sämre än en Gmail sett till familj...Och nu kommer det börja kosta min familj 3-4k om året :/

Det var det här jag hade för mig! Jag hade ett vagt minne av att de marknadsförde det rätt hårt som en familjelösning, men kunde inte hitta det igår när jag letade.

Jag kan köpa att man får lite tacka och bocka för att ha fått åka med gratis i tio år redan, men lite segt är det. Blir intressant om de får backa på det, som det blev med Pixel och Google Foto. Vi som köpte första Pixel-telefonen blev lovade gratis lagringsutrymme där i mer eller mindre för evigt, något de sedan försökte dra tillbaka, men blev tvungna att återinföra baserat på hur det marknadsförts. Jag mindes fel, att det drogs tillbaka var inget mer än ett misstag i en text och var aldrig något som officiellt gjordes.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man inte längre kan använda det, men satt redan och planera att flytta till annan host för mailen då jag inte använder de andra funktionerna hos gsuit, så är inte hela världen gör bara att jag får skynda mig lite mer.

Men är det bara jag som inte fått något mail från google om det här?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Trist. Det kommer ju medföra merarbete för att migrera till vanliga gmail-konton, sätta upp mail redirects osv. för att ändå få samma funktionalitet gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det var det här jag hade för mig! Jag hade ett vagt minne av att de marknadsförde det rätt hårt som en familjelösning, men kunde inte hitta det igår när jag letade.

Jag kan köpa att man får lite tacka och bocka för att ha fått åka med gratis i tio år redan, men lite segt är det. Blir intressant om de får backa på det, som det blev med Pixel och Google Foto. Vi som köpte första Pixel-telefonen blev lovade gratis lagringsutrymme där i mer eller mindre för evigt, något de sedan försökte dra tillbaka, men blev tvungna att återinföra baserat på hur det marknadsförts.

Det minsta man borde kunna begära är ett sätt att "nedgradera" de olika mejlboxarna man har till vanliga gmail-adresser. Jag förstår inte riktigt varför Google inte erbjuder den möjligheten, känns som att det hade löst problemet för många. Visst, de hade kanske förlorat lite intäkter eftersom folk kommer betala av bekvämlighet, men det kan inte handla om något stort antal personer.

Skrivet av Zadazi:

Tråkigt att man inte längre kan använda det, men satt redan och planera att flytta till annan host för mailen då jag inte använder de andra funktionerna hos gsuit, så är inte hela världen gör bara att jag får skynda mig lite mer.

Men är det bara jag som inte fått något mail från google om det här?

Nej, inte jag heller. Råkade bara se det på The Verge.

Permalänk
Medlem

Det var väl gratis längre än så, men hette typ "Google apps for your domain", sen typ "G Apps", sen "G Suite"?

Som många säger så är det i mitt tycke inte så stort mervärde jämfört med vanliga google-konton förutom egen domän... Microsoft 365 Family kostar 899kr per år för upp till 6 användare? och ska funka med egen domän (tror jag) Protonmail börjar kosta en del när man lägger på fler användare.

Att hosta själv... känns som en pain, mtp att man måste underhålla det så in i h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Har en simpel lösning, skaffa protonmail, det är faktiskt värt 50kr i månaden

Verkar dock inte ha en iPhone app för kalender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Det var väl gratis längre än så, men hette typ "Google apps for your domain", sen typ "G Apps", sen "G Suite"?

Som många säger så är det i mitt tycke inte så stort mervärde jämfört med vanliga google-konton förutom egen domän... Microsoft 365 Family kostar 899kr per år för upp till 6 användare? och ska funka med egen domän (tror jag) Protonmail börjar kosta en del när man lägger på fler användare.

Att hosta själv... känns som en pain, mtp att man måste underhålla det så in i h...

Att hosta mejl själv är ju även en djungel, om man inte vill att mejl ska försvinna till höger och vänster. Är mycket som måste vara rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Att hosta mejl själv är ju även en djungel, om man inte vill att mejl ska försvinna till höger och vänster. Är mycket som måste vara rätt.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Fast för det priset får du bara 1 användare. så priset blir 8 euro per användare. på tok för dyrt

https://protonmail.com/pricing

Är i samma sits själv med egna domäner och familjemedlemmar som använder mail. Tur nog är jag den enda som köpt några appar.

Löser det genom att hosta min mail själv - eftersom jag redan gör det för andra domäner. men det är verkligen inte ett alternativ för 99.99%

Skrivet av jaqob:

Det ser faktiskt vettigt ut, även om det tar emot lite att betala 65 kr i månaden när man är van vid att det är gratis. Men ska absolut titta lite närmare.

Edit: Lite förvirrande sida. 6.25€ om man tittar här https://protonmail.com/professional, 5€ om man tittar här https://protonmail.com/pricing, den sidan hittar man dock bara nere i sidfoten.

Mjo, kanske, jag betalar ca 5 euro i månaden, det som får mig att välja det är att om Edward Snowden tycker det är ok gällande integritet så duger det för mig. Kör det med egen domän också.

Skrivet av mazk0:

Verkar dock inte ha en iPhone app för kalender.

Just kalender-biten använder jag inte så mycket, men det går säkert att synka till iphones calender?

Jag ser ju största fördelen som att det inte är google, dvs det företaget som bygger hela sin verksamhet på att mine:a din information för att sälja den vidare för reklam, aka elektroniska motsvarigheten till aids.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av alundstroem:

Det var väl gratis längre än så, men hette typ "Google apps for your domain", sen typ "G Apps", sen "G Suite"?

Som många säger så är det i mitt tycke inte så stort mervärde jämfört med vanliga google-konton förutom egen domän... Microsoft 365 Family kostar 899kr per år för upp till 6 användare? och ska funka med egen domän (tror jag) Protonmail börjar kosta en del när man lägger på fler användare.

Att hosta själv... känns som en pain, mtp att man måste underhålla det så in i h...

Ja det stämmer, G Suite är en rebrand av det som tidigare kallade Google Apps eller Google Apps for your Domain, som lanserades 2006. Då var det lite färre funktioner om jag minns rätt, "bara" Gmail, kalender, kontakter och chatt eller något åt det hållet. Sedan tillkom Docs och hela det kontorspaketet i samband med G Suite har jag för mig. Kan ha fel på sista dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Som många säger så är det i mitt tycke inte så stort mervärde jämfört med vanliga google-konton förutom egen domän... Microsoft 365 Family kostar 899kr per år för upp till 6 användare? och ska funka med egen domän (tror jag)

Vad jag kan läsa i FAQn så verkar egen domän med Microsoft 365 Family endast fungera om domänen hanteras av GoDaddy.
https://support.microsoft.com/en-us/office/get-a-personalized...

Permalänk

Bara förtydligande för er som inte kör det själv. Google har inte kontroll över själva domänen. Den har man fortfarande köpt hos någon annan och betalar i sedvanlig ordning för.

G Apps är endast konfigurerat mot domänen.