Permalänk

Uppgradera spelburken

Hej på er!
Behöver lite råd. Jag är sugen på att uppgradera min spelburk men har lite beslutsångest.

Sitter idag på en intel i7 8700 K som sitter i en rog maximus XI Gene. Är det värt att uppgradera till intels 1200-serie eller bör man vända sig till AMD? Har tittat en del på intels I5-12600K men jag undrar lite hur folket här kyler den? Jag har tittar runt men hittar inte direkt något jag blir nöjd med.

Tacksam för svar,

//Chrillz

Permalänk
Medlem

Hej! Skulle säga att det är en del prestandaökning till 12600k men du sitter på ett väldigt kapabelt cpu även idag, skulle vänta tills bra erbjudanden kommer på moderkort/cpu om du känner att du verkligen vill uppgradera till 12600k eller annars vänta på nästa release av AMD. För att kyla ett 12600k räcker 280mm eller en bra luftkylare sålänge du har ett chassi med bra luftflöde.

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Hej! Skulle säga att det är en del prestandaökning till 12600k men du sitter på ett väldigt kapabelt cpu även idag, skulle vänta tills bra erbjudanden kommer på moderkort/cpu om du känner att du verkligen vill uppgradera till 12600k eller annars vänta på nästa release av AMD. För att kyla ett 12600k räcker 280mm eller en bra luftkylare sålänge du har ett chassi med bra luftflöde.

Tack för svaret! Sitter idag med ett fractal design define C, det blir lite varmt. Kan kanske vara värt att vänta men att byta ut chassit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrillz89:

Tack för svaret! Sitter idag med ett fractal design define C, det blir lite varmt. Kan kanske vara värt att vänta men att byta ut chassit.

Jag kör själv en I7 6700K och än så länge klarar processorn det mesta som släpps på marknaden vad det gäller spel så känner du inte panik och bara måste uppgradera så vänta lite tills priserna är mindre galna.
Också beroende på om du har något spel som du bara måste kunna köra och då är det en helt annan sak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillz89:

Tack för svaret! Sitter idag med ett fractal design define C, det blir lite varmt. Kan kanske vara värt att vänta men att byta ut chassit.

Kan vara bra om du väljer att satsa på Alder lake, men väntar du på AMD's nya så skall det nog inte vara några bekymmer med det du har nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrillz89:

Hej på er!
Behöver lite råd. Jag är sugen på att uppgradera min spelburk men har lite beslutsångest.

Sitter idag på en intel i7 8700 K som sitter i en rog maximus XI Gene. Är det värt att uppgradera till intels 1200-serie eller bör man vända sig till AMD? Har tittat en del på intels I5-12600K men jag undrar lite hur folket här kyler den? Jag har tittar runt men hittar inte direkt något jag blir nöjd med.

Tacksam för svar,

//Chrillz

Din spelburk behöver nog inte så mycket nytt i CPU:väg, däremot är det GPU som sätter de stora gränserna för dig. Vad har du för något där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Din spelburk behöver nog inte så mycket nytt i CPU:väg, däremot är det GPU som sätter de stora gränserna för dig. Vad har du för något där?

Jag har ett ROG 2080 ti som jag funderar på att vattenkyla. Det får hålla i minst 2 år till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrillz89:

Jag har ett ROG 2080 ti som jag funderar på att vattenkyla. Det får hålla i minst 2 år till.

Du skulle kunna uppgradera ditt nuvarande system med en 9900K eller F variant och då få en riktigt vass CPU även med dagens mått mätt. Kan finnas begagnad för ett ok pris?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du skulle kunna uppgradera ditt nuvarande system med en 9900K eller F variant och då få en riktigt vass CPU även med dagens mått mätt. Kan finnas begagnad för ett ok pris?

Jag tror jag håller på min gamla ett tag till. Den är varken slö eller bråkar med mig. Men tack för tipset!