Ny GPU (3060 Ti), hänger inte CPU'n (R1600 3.8) med? Hackar...

Permalänk

Ny GPU (3060 Ti), hänger inte CPU'n (R1600 3.8) med? Hackar...

Hej!

Just installerat mitt nya 3060 Ti i min maskin där jag (än så länge) bara har en Ryzen 1600 som körs i 3.8Ghz + Högprestandaläget i Windows. Spelar på en 27GL83A alltså i 1440, ej 4K (klarar 144hz) - vsync AV i spel. Märker nu att det hackar en del, både i enklare CS:GO där det hackar till rätt ofta, skulle vilja kalla det ospelbart. Sen testar jag in FS2020 och där har jag höjt upp lite gran "ett snäpp" till medel inställningar. Tycker det hackar och har sig där också från och till.

Är detta typiskt för när CPU'n inte hänger med undrar jag då eller kan det var något annat? GPU'n står i sitt prestandaläge (hårdvauswitch på kortet). Annars ingen förändring, förutom att jag slängt in lite fler fläktar så jag kommer inte på vad det kan vara annars. I FS2020 står det att det är "Mainthread" som är problemet, är det då CPUn ?

I spel som CS:GO - ska jag ställa in några andra inställningar, slå på Vsync i spelet eller något likanande - eller är det en ny CPU som gäller? Är då en 5600X lämpligt om man kör primärt i spel och i 1440? Kan jag även köra "lilla" 3600? =P

Tar alla tips från er!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hade du för kort innan? Rensade du ut alla gamla drivrutiner? Även om processorn inte kan hänga med grafikkortet till 100% ska du inte uppleva en försämring mot vad du hade innan.

Permalänk
Medlem

Kör igång Afterburner och lägg upp bl.a. GPU%, GPU MHz, CPU% per kärna, CPU MHz per kärna som OSD variablar och se vem det är som jobbar för lite/mycket när Du kör spelen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad hade du för kort innan? Rensade du ut alla gamla drivrutiner? Även om processorn inte kan hänga med grafikkortet till 100% ska du inte uppleva en försämring mot vad du hade innan.

Hade ett GTX 1050 Ti. (Asus)

Ja, jag körde DDUinstaller. Installerade sen nytt...

Läst någonstans att en flaskhals i CPU'n kunde just bidraga till att det började hacka. Tänkte att det lät som ett skämt, men börjar nu undra lite...

Just i CS:GO som inte kräver något direkt... Märkligt. Kan det hacka om fps går över skärmens 144 eller ska skärmens synk-lösning fixa detta? Brukar annars köra på AV på Vsync, men kan ju testa att sätta på...

Vad mer kan det vara? Någon bra 1-2-3 lista att testa steg för steg...?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag hade 1700x med 2080ti och den hängde inte med. Kändes inte lent, men inte ospelbart. Framförallt i cpu-bundna spel.
2080ti är väll lite samma prestanda som 3060ti?
League of legends + csgo vare störst skillnad i, i hur lent det var.

köpte 3700x och var väl värt. Köpte beg. för 2k.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Jag hade 1700x med 2080ti och den hängde inte med. Kändes inte lent, men inte ospelbart. Framförallt i cpu-bundna spel.
2080ti är väll lite samma prestanda som 3060ti?
League of legends + csgo vare störst skillnad i, i hur lent det var.

köpte 3700x och var väl värt. Köpte beg. för 2k.

"Ospelbart" kanske var att ta i från min sida. Testade Vsync i CS:GO (dubbel buffer) och det kändes lite bättre. Hm..vad säger det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

högst troligt att din cpu inte hänger med längre då det inte längre är grafikkkortet som bromsar.

om du har nån fantasifps på typ 200-999FPS testa isf att låsa fps till något mer rimligt i Nvidia kontrollpanelen typ 145FPS eller nått sånt och se om det hjälper tror även det ska gå att låsa fps via consolen i cs typ

max_fps 123

eller något liknande.

dvs sätt flaskhals på din gpu och försvinner problemet är det nog som så att med helt fria tyglar på gpu´n så hinner inte cpu´n med att mata kortet tillräckligt fort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

högst troligt att din cpu inte hänger med längre då det inte längre är grafikkkortet som bromsar.

om du har nån fantasifps på typ 200-999FPS testa isf att låsa fps till något mer rimligt i Nvidia kontrollpanelen typ 145FPS eller nått sånt och se om det hjälper tror även det ska gå att låsa fps via consolen i cs typ

max_fps 123

eller något liknande.

dvs sätt flaskhals på din gpu och försvinner problemet är det nog som så att med helt fria tyglar på gpu´n så hinner inte cpu´n med att mata kortet tillräckligt fort.

Stort tack. Ska kolla detta. Men skulle det vara samma sak som att sätta en FPS limit i nvidias program?

Men det Jag upplever skulle helt klart kunna vara att min CPU flaskhalsar resten av systemet? I så fall är det lite annorlunda än när en GPU flaskhalsar får jag en känsla av.. detta är lite mer från och till liksom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Stort tack. Ska kolla detta. Men skulle det vara samma sak som att sätta en FPS limit i nvidias program?

Men det Jag upplever skulle helt klart kunna vara att min CPU flaskhalsar resten av systemet? I så fall är det lite annorlunda än när en GPU flaskhalsar får jag en känsla av.. detta är lite mer från och till liksom.

Samma sak dar.

Du begränsar antalet fps kortet kommer generera. Så de kommer trolige bara och ligga å slököra på typ 50% last eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Veni:

Kör igång Afterburner och lägg upp bl.a. GPU%, GPU MHz, CPU% per kärna, CPU MHz per kärna som OSD variablar och se vem det är som jobbar för lite/mycket när Du kör spelen.

Inte så van afterburner och riva tuner användare...

Får inget att synas i CS:Go i vart fall... Se bild.

https://imgur.com/a/FuP89zz

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Inte så van afterburner och riva tuner användare...

Får inget att synas i CS:Go i vart fall... Se bild.

https://imgur.com/a/FuP89zz

Om du går till taben "On-Screen Display" och kollar vilken tangent som du kan toggla på OSD:n. Sen testar du att trycka på den när du väl är i spelet. Ser annars inga inställningar som du behöver ändra, såvitt jag vet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Får inget att synas i CS:Go i vart fall... Se bild.

CS:GO behöver -allow_third_party_software i launch options.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

CS:GO behöver -allow_third_party_software i launch options.

Tack! ⭐🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hmm Hmm Hmmmm...

Utan fps cap så slår en kärna i ungefär 85-90 som max, någon annan kanske runt 50-60. Med fps cap (genom rivatuner) och då satt till hälften av 144Hz (min skärm), dvs 72hz så är såklart belastningen mindre - MEN - det hackar och mikrofryser fortfarande och känns än mindre "smooth" att spela.

Furmark, både opengl och vulcan, flyter bra. Så även "Heaven". Nåt litet, litet hack möjligen - men inget som får mig tro att det är något fel.

Något mer att testa (eller har jag gjort fel kanske?) för att utreda vad som pågår? Spel som Assetto Corsa och även FS2020 verkar flyta på bra (det sistanämnda begränsas ju mest av att det kräver mkt av hårdvaran...får bli en annan frågetråd om just det). Andra spel har jag inte testat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Hmm Hmm Hmmmm...

Utan fps cap så slår en kärna i ungefär 85-90 som max, någon annan kanske runt 50-60. Med fps cap (genom rivatuner) och då satt till hälften av 144Hz (min skärm), dvs 72hz så är såklart belastningen mindre - MEN - det hackar och mikrofryser fortfarande och känns än mindre "smooth" att spela.

Furmark, både opengl och vulcan, flyter bra. Så även "Heaven". Nåt litet, litet hack möjligen - men inget som får mig tro att det är något fel.

Något mer att testa (eller har jag gjort fel kanske?) för att utreda vad som pågår? Spel som Assetto Corsa och även FS2020 verkar flyta på bra (det sistanämnda begränsas ju mest av att det kräver mkt av hårdvaran...får bli en annan frågetråd om just det). Andra spel har jag inte testat.

Du kan inte räkna så. 90% rapporterad användning kan betyda att kärnan har gått i 100% 9/10 av tiden mellan uppdateringarna.
T.ex om visningan av CPU-användningen uppdateras en gång i sekunden så kan processorn legat på 100% i 0,9 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Stort tack. Ska kolla detta. Men skulle det vara samma sak som att sätta en FPS limit i nvidias program?

Men det Jag upplever skulle helt klart kunna vara att min CPU flaskhalsar resten av systemet? I så fall är det lite annorlunda än när en GPU flaskhalsar får jag en känsla av.. detta är lite mer från och till liksom.

Det är inte samma sak som att sätta fps limit i spelet. Du adderar latency om du sätter det i Nvidias drivrutin.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Det är inte samma sak som att sätta fps limit i spelet. Du adderar latency om du sätter det i Nvidias drivrutin.

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Testade i Riva Tuner. Men jag testade även i CS. Märkte fortfarande att det hackade tyvärr...

Säg till om jag ska prova nåt annat...

Dock inte provat att testa 72fps i CS - som tydligen skulle vara rekommenderat för 144hz skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Hade de varit cpun hade de hackat även innan grafikkortsbytet.
Funkade de bra innan bytet och sämre efter så är de troligtvis mjukvaruproblem.
En ny gpu höjer bara fps:en, och du verkar ju ha problem med stutters?
Enda gången en gpu (som jag kan komma på), skulle orsaka stutters som orsakas av cpun efter en gpu uppgradering, är om cpun får sträcka ordentligt på benen och överhettar.

En enkel regel jag brukar gå efter:
Gpun höjer din max fps, cpun höjer din minimum fps.
Har du inte upplevt stutters innan så ska du inte göra de nu heller.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Hade de varit cpun hade de hackat även innan grafikkortsbytet.
Funkade de bra innan bytet och sämre efter så är de troligtvis mjukvaruproblem.
En ny gpu höjer bara fps:en, och du verkar ju ha problem med stutters?
Enda gången en gpu (som jag kan komma på), skulle orsaka stutters som orsakas av cpun efter en gpu uppgradering. Är att om cpun får sträcka ordentligt på benen och överhettar.

En enkel regel jag brukar gå efter:
Gpun höjer din max fps, cpun höjer din minimum fps.
Har du inte upplevt stutters innan så ska du inte göra de nu heller.

Men det är ju egentligen BARA i CS:GO... vilket då är lite märkligt. Tar som sagt fler råd om ni har.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Men det är ju egentligen BARA i CS:GO... vilket då är lite märkligt. Tar som sagt fler råd om ni har.

Ja de är lite märkligt. Men vi de tillfällena cpun flaskar så ska den inte orsaka stutters förde. Den kommer sänka din max fps. Testat installera om CS:GO? Ska egentligen inte behövas, men om de är det enda spelet du upplever problem i.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vad har du för övrig hårdvara (minnen, nätagg)?

Vilken upplösning kör du i CS:GO? Du kan prova att belasta grafikkortet mer för att se om det gör någon skillnad (fast det bör det egentligen inte göra) genom att köra 1440p med de högsta inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Vad har du för övrig hårdvara (minnen, nätagg)?

Vilken upplösning kör du i CS:GO? Du kan prova att belasta grafikkortet mer för att se om det gör någon skillnad (fast det bör det egentligen inte göra) genom att köra 1440p med de högsta inställningarna.

Asus B450-F m. senaste Bios, Chipset etc.
Ryzen 1600 klockad till 3.8 (cpu volt 1.35250 i Bios). High perf. power plan i Win 10.
2 X 8 Gb 3000Mhz 8Gb Crucial Ballistix AT (genom DOHCP i Bios...om det nu heter så)
Crucial PSU RM750 v2
Pure Rock Be Quiet (1) Cpu-kylare
2 fläktar front, en bak och en upptill.
LG 27GL83-A 144Hz, Gsync/Freesync IPS
Ethernet 100/100 (fiber)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Testade igen att sätta en lägre fps (144)i CS:GO. Typ samma störningar som innan...möjligen lite bättre - men tror att problemet kvarstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ja de är lite märkligt. Men vi de tillfällena cpun flaskar så ska den inte orsaka stutters förde. Den kommer sänka din max fps. Testat installera om CS:GO? Ska egentligen inte behövas, men om de är det enda spelet du upplever problem i.

Blev så irriterad att jag slängde ut det i vilket fall (för nu). Har ju testat att reparera och då fann den 1 fil som den skulle ominstallera, vilket jag tror att den gjorde. Sen fick jag plötsligt upp att den ville installera DX igen ("första gången"). Ja du. Fattar nada.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Jag hade 1700x med 2080ti och den hängde inte med. Kändes inte lent, men inte ospelbart. Framförallt i cpu-bundna spel.
2080ti är väll lite samma prestanda som 3060ti?
League of legends + csgo vare störst skillnad i, i hur lent det var.

köpte 3700x och var väl värt. Köpte beg. för 2k.

Berätta gärna mer... Antar att en ny CPU kan lösa, men som jag förstått det så BORDE man inte ha dessa problem baserat på vad jag läst..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Berätta gärna mer... Antar att en ny CPU kan lösa, men som jag förstått det så BORDE man inte ha dessa problem baserat på vad jag läst..

Jag hade provat att plocka bort allt vad överklockning heter. Kan skapa väldigt lustiga problem ibland.

Permalänk
Medlem

Testa att höja spänningen ett steg på CPUn eller sänka frekvensen ett snäpp på den eller i värsta fall både ock.

Jag överklockade en en 1700x en hel del och det kunde bli sämre prestanda med vissa överklockningar eller spänningar trotts att det fungerade.

Orkar man inte krångla så kör ”stock” eller att den överklockar sig själv(kommer inte ihåg vad det heter, precision boost kanske) och sätt spänningen på ett bra värde om inte moderkortet sköter det bra med auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hmm Hmm Hmmmm...

Utan fps cap så slår en kärna i ungefär 85-90 som max, någon annan kanske runt 50-60. Med fps cap (genom rivatuner) och då satt till hälften av 144Hz (min skärm), dvs 72hz så är såklart belastningen mindre - MEN - det hackar och mikrofryser fortfarande och känns än mindre "smooth" att spela.

Furmark, både opengl och vulcan, flyter bra. Så även "Heaven". Nåt litet, litet hack möjligen - men inget som får mig tro att det är något fel.

Något mer att testa (eller har jag gjort fel kanske?) för att utreda vad som pågår? Spel som Assetto Corsa och även FS2020 verkar flyta på bra (det sistanämnda begränsas ju mest av att det kräver mkt av hårdvaran...får bli en annan frågetråd om just det). Andra spel har jag inte testat.

Vet inte hur spelet är med CPU kärnor, men om den jobbar mot en kärna så maxar den nu CPU:n.
Vad visar GPU% vid samma tillfälle?

Det optimala är när GPU% ligger på 99% och CPU% inte alls är lika nära, gärna absolut max 80% och så många kärnor som den kan äta. Då får GPU:n flexa vingarna och CPU:n matar i den takt som GPU:n kan svälja.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Laven:

Testa att höja spänningen ett steg på CPUn eller sänka frekvensen ett snäpp på den eller i värsta fall både ock.

Jag överklockade en en 1700x en hel del och det kunde bli sämre prestanda med vissa överklockningar eller spänningar trotts att det fungerade.

Orkar man inte krångla så kör ”stock” eller att den överklockar sig själv(kommer inte ihåg vad det heter, precision boost kanske) och sätt spänningen på ett bra värde om inte moderkortet sköter det bra med auto.

Stock, alltså även utan DOHCP klock alls? Annars är väl den mandatory för att ens få upp minnen i rätt hastighet osv. Men du kanske menar allt annat, klocka CPUn osv? Något annat jag kan ha missat i Bios?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

R5 1600 borde hänga med rätt så bra i majoriteten av spelen. Men innan vi kan bedöma det behöver vi veta hur din CPU och GPU jobbar när du spelar. Min GPU tenderar att ligga på 98-100 % hela tiden när jag spelar vilket tyder på att grafikkortet är flaskhalsen i mitt fall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB