Hur aktiverar jag nätverksuttagen på övervåningen med Telia & Inteno?

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar jag nätverksuttagen på övervåningen med Telia & Inteno?

Hej!

Har flyttat in i ny lägenhet med fiber (open-ip) och Telia som leverantör.
Det sitter en telia dosa med märkning i hallen samt en Inteno.

Telia dosan har märkningar AA01, 01C, 06.
Dosan är kopplad från AA01 till WAN-EXT1 i Intenon samt något annat som går in i 01C.

Från Inteno har jag kopplat LAN1 in i WAN på min Telia router och får wifi därigenom.
Dock så lyckas jag inte lista ut hur jag kan aktivera de 6 olika uttagen på ovanvåningen, (jag antar att det har något med 06 att göra).

Det sitter även en liknande Telia dosa på ovanvåningen med ett uttag med en nätverkskabel som går in i väggen, jag antar att den går vidare till de 3 uttagen som jag nämnt ovan.

På övervåning finns 6 nätverksuttag (2 uppdelat på 3 rum)

Telia dosa på övervåningen

Uttagen i de olika rummen

Har provat att koppla LAN1 på min router till 06 uttaget men ingen framgång

Permalänk
Medlem

Frågar du om nätet i lägenheten så är inkommande och tjänstefördelaren helt ointressant.

A001 01C 06 är beteckningen på det inkommande uttaget. Den kan möjligen ha ett uttag som är kopplat till andra Telia-dosan, men ser inte varför den skulle ha tre uttag. Nätet i lägenheten och fibern installerades vid olika tillfällen, Teliagrejerna är mycket nyare.

Har du tre dubbeluttag har du säkert en patchpanel någonstans, annars blir det lite svårt att kunna få ut signal till alla sex kontakter.

Permalänk
Medlem

Inteno'n är troligen också en tjänstefördelare så du kan ha max 1st (en) sak ansluten där, förslagsvis en router.

Permalänk
Medlem

Är det som Telias tidigare enheter så är de övriga färgkodade uttagen på Intenso:n för övriga tjänster som TV, Telefoni och "framtida tjänster".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frågar du om nätet i lägenheten så är inkommande och tjänstefördelaren helt ointressant.

A001 01C 06 är beteckningen på det inkommande uttaget. Den kan möjligen ha ett uttag som är kopplat till andra Telia-dosan, men ser inte varför den skulle ha tre uttag. Nätet i lägenheten och fibern installerades vid olika tillfällen, Teliagrejerna är mycket nyare.

Har du tre dubbeluttag har du säkert en patchpanel någonstans, annars blir det lite svårt att kunna få ut signal till alla sex kontakter.

En patchpanel var min första tanke med men har letat igenom hela lägenheten 🤷 Jag hittade en Cat6 kontakt i ett närliggande utrymme som gick upp genom taket ungefär där Telia dosan på ovanvåningen är placerad, men verkade inte bli någon skillnad. Får ringa fastighetsvärden imorgon och kolla om dom har koll helt enkelt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av K W:

En patchpanel var min första tanke med men har letat igenom hela lägenheten 🤷 Jag hittade en Cat6 kontakt i ett närliggande utrymme som gick upp genom taket ungefär där Telia dosan på ovanvåningen är placerad, men verkade inte bli någon skillnad. Får ringa fastighetsvärden imorgon och kolla om dom har koll helt enkelt 👍

Då har du väl svarat på frågan?

Fastighetsägaren behöver inte hjälpa dig här, du får nog beskriva bättre.

I uttaget märkt A001 01C 06 (uttags/portnummer) som är ditt inkommande, hur många nätverksuttag finns där? Ser du vart kabellisten går?

Vart sitter dina andra uttag och vad står på det uttaget där det står text?

Permalänk
Medlem

Tror också på patchpanelspåret. Kolla bakom alla luckor, eller i klädkammaren etc, nära inkommande. Det borde sitta en switch mellan din router och alla uttagen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Har du tre dubbeluttag har du säkert en patchpanel någonstans, annars blir det lite svårt att kunna få ut signal till alla sex kontakter.

Inte helt säkert. I mitt lägenhet producerad 2002 har jag fyra dubbeluttag (Cat 5) som är kopplade i en slinga. Och på toppen på det så verkar slingan också gå vidare in till grannens lägenhet. (Eller till någonstans i min egen lägenhet där jag inte hittat ett uttag än...)

Dessutom så var uttagen parallellkopplade vilket gjorde dem oanvändbara för data. Så jag fick koppla om dem för det syftet.

Jag hade börjat med en nätverkstestare för att försöka reda ut vad som är kopplat vart. Kjell & Co har en kampajn på ett kit med nätverksverktyg som är relativt prisvärt (för att vara över disk i Sverige alltså): https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Själva nätverkstestaren kan TS använda för att se vad som är kopplat vart. Tänk på att testa överallt för att utesluta eventuella parallellkopplingar. Utifrån vad man får ut av de testerna så kan man försöka se vad nästa steg är. Behöver du koppla om något så kommer du behöva Krone-verktyget i samma väska. Samma om du behöver dra något annat själv.

Hittar du inte något om att uttagen inte är kopplade till varandra så är det mer sannolikt att det faktiskt finns en patchpanel.

Permalänk
Hedersmedlem

Just det, angående märkningen AA01 01C 06, det är en registerbeteckning. Finns ett gammalt foruminlägg på Fluxio forum som förklarar detta, men det är rätt obegripligt utan bilderna, så det är nog en bra idé att logga in.

Oavsett så kan jag för den här sakens skull avkoda registerbeteckningen:

AA01 är namngivningen på "datastället" (ett rum eller skåp eller liknande). Första A:et skiljer flera ställ i på samma våningsplan, så detta är det första. Andra A:et betecknar våningsplan, i detta fallet betyder det källarplan. Det är dock långt från alla installationer som faktiskt följer detta, men det ger ett hum om att uttaget går ner till ett dataställ i källaren på ett hus (förmodligen ditt). Näst följer 01. Det betyder bara att det är det första stativet (racket) i det stället.

Sedan 01C 06. 01C identifierar vilken patchpanel uttaget sitter i, 06 vilken port. Denna port i patchpanelen är sannolikt sedan kopplad vidare med patchkabel till en switch.

För att sammanfatta, det uttaget går ner in i källaren på ditt hus och ger dig "inkommande internet". Resten av uttagen är inte nödvändigtvis anslutna dit.

Det jag är mest fundersam på är det där andra omärkta Telia-uttaget som det går in en kabel i, som går genom ett hål i en vägg? Verkar vara en hempulinstallation. Oklart om det uttaget också går ner till källaren eftersom märkning saknas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte helt säkert. I mitt lägenhet producerad 2002 har jag fyra dubbeluttag (Cat 5) som är kopplade i en slinga. Och på toppen på det så verkar slingan också gå vidare in till grannens lägenhet. (Eller till någonstans i min egen lägenhet där jag inte hittat ett uttag än...)

Dessutom så var uttagen parallellkopplade vilket gjorde dem oanvändbara för data. Så jag fick koppla om dem för det syftet.

Jag hade börjat med en nätverkstestare för att försöka reda ut vad som är kopplat vart. Kjell & Co har en kampajn på ett kit med nätverksverktyg som är relativt prisvärt (för att vara över disk i Sverige alltså): https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Själva nätverkstestaren kan TS använda för att se vad som är kopplat vart. Tänk på att testa överallt för att utesluta eventuella parallellkopplingar. Utifrån vad man får ut av de testerna så kan man försöka se vad nästa steg är. Behöver du koppla om något så kommer du behöva Krone-verktyget i samma väska. Samma om du behöver dra något annat själv.

Hittar du inte något om att uttagen inte är kopplade till varandra så är det mer sannolikt att det faktiskt finns en patchpanel.

Tack för input! Är 100% säker på att det inte finns någon patchpanel nu, har kammat igenom hela lägenheten

Hittade en nyckel till kattvinden och sladden från teliadosan på övervåningen verkar löpa bort mot kontoren med 2x2 uttag.

Kan konstatera att det uttaget som inte är inbyggt bara har två oskarvade kablar på insidan så det är helt dött. (Alternativt avbitna?! D:).

Men det känns som att det är tänkt att jag ska dra en sladd från min router in i det ensamma CAT6 uttaget vid det närliggande städskåpet, sladden därifån går genom garderoberna i sovrummet och sedan upp genom taket ungefär där teliadosan på övervåningen är.

Kan väl 100% konstatera att jag är för mycket chicken för att klättra in där och kika

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar ju onekligen som att den installation som finns med vägguttagen är inkomplett. Varför är ju svårt att veta.

Men jag tror du är inne på rätt spår, du ska koppla en av routerns LAN-portar in i uttaget i städskrubben som i sin tur går upp till motsvarande uttag på ovanvåningen. Sedan sätter du en switch där.

För att få uttagen med avklippta uttag att fungera behöver du montera upp en patchpanel dit de uttagen går, och sedan koppla en switch dit, förslagsvis drar du kablarna till där det där extra uttaget på ovanvåningen sitter.

Det är ju dock inte helt uteslutet att uttagen som du inte vet vart de går är kopplade till varandra.