Permalänk
Medlem

Kapa ner chassi?

Finns det någon här som haft ett djupare chassi och som borrat bort popnitar och skit, gamla hårddiskburar mm. för att sen kapa av chassit på längden? Jag är sugen på att göra det på ett gammalt fulltower silverstone chassi men har typ aldrig sågat i plåt eller sågat av stålramar mm. Lär sticksåg fungera till stålramen eller kommer det bara funka till sidoplåtarna tror ni?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Räkna inte med att det blir ett blir ett fint resultat om du använder sticksåg till ojämna plåtbitar i hårddiskbur m.m. Risken är även att bladet hugger fast och plåten viker sig och blir sned.
Att såga 100% rakt i stålplåt är också svårt med sticksåg, så om du ska såga sidoplåtarna med den, öva gärna på andra plåtar först, märk upp ordentligt, ha bra belysning och skydda med tejp osv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Räkna inte med att det blir ett blir ett fint resultat om du använder sticksåg till ojämna plåtbitar i hårddiskbur m.m. Risken är även att bladet hugger fast och plåten viker sig och blir sned.
Att såga 100% rakt i stålplåt är också svårt med sticksåg, så om du ska såga sidoplåtarna med den, öva gärna på andra plåtar först, märk upp ordentligt, ha bra belysning och skydda med tejp osv.

Hårdiskburen och platsen för optiska enheter tror jag bara sitter popnitad, så det enda tjockare jag kommer behöva kapa är själva ramen/stommen. Men det kan hända att det är för tufft för sticksågen. Kan låna vinkelslip i så fall.

Skrivet av Flutters:

Tack!
Precis så som jag tänkt göra. Skitbra resultat var det dessutom! Undrar däremot hur man ska få sidopanelerna att "nypa" längst bort i ramen och inte bara upptill och nedtill om man kapar den? Det visas inte på bilderna hur han löst det?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag sågar sådant med bågfil eller handtag till bågfilsblad. Det finns manuella sticksågar också. Manuella verktyg är långsamma men billiga och mindre risk för fel/skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Jag sågar sådant med bågfil eller handtag till bågfilsblad. Det finns manuella sticksågar också. Manuella verktyg är långsamma men billiga och mindre risk för fel/skador.

Tack för tipset!
Ska se vad farsan har i sin redskapsbod. Inser att det antagligen är lättare att hålla på där än här i lägenheten.
Hittade tillslut den videon som jag blev inspirerad av för några år sen.

Hittade nu vad modellen heter och det är ett Silverstone TJ05S. Sweclockers har recenserat det.
https://www.sweclockers.com/test/405-silverstone-tj05/3

Det är stort som ett as och skulle i princip kunna kapa det på mitten och trots det få plats med grafikkort på 30cm. Men det skulle nog se skumt ut så jag kommer nog kapa den precis där buren för de optiska enheterna börjar. Har redan fulmoddat chassit sen tidigare för ökat luftflöde men kommer nog snygga till det. Har alla oritinaldelarna kvar. Sen tänkte jag spraymåla det orange. Får se när eller om det blir av.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack!
Precis så som jag tänkt göra. Skitbra resultat var det dessutom! Undrar däremot hur man ska få sidopanelerna att "nypa" längst bort i ramen och inte bara upptill och nedtill om man kapar den? Det visas inte på bilderna hur han löst det?

Får la fråga.

Ping @tBiorrith

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Du ska ju ha en vinkelslip med tunn kapskiva för att skära snyggt i metall. Det kan bli riktigt bra om du tar din tid och följer linjen du förmålat. Glöm INTE skyddsglasögon och handskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Du ska ju ha en vinkelslip med tunn kapskiva för att skära snyggt i metall. Det kan bli riktigt bra om du tar din tid och följer linjen du förmålat. Glöm INTE skyddsglasögon och handskar.

Du tror det blir bättre än med sticksåg, fint blad, långsam hastighet, låg slaglängd och dubbla guideskenor? Farsan har en vinelslip vet jag men har personligen aldrig använt en. Får testa på något annat innan i så fall. Oavsett kommer jag slipa och lacka om chassit så det borde gå att snygga till kanterna litegrann i efterhand. Men som sagt... har hållit på väldigt lite med plåt/stål tidigare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack!
Precis så som jag tänkt göra. Skitbra resultat var det dessutom! Undrar däremot hur man ska få sidopanelerna att "nypa" längst bort i ramen och inte bara upptill och nedtill om man kapar den? Det visas inte på bilderna hur han löst det?

Det är mitt galleri du tittar i.
Hur mycket som skulle kapas fram på chassiet bestämdes utav just sidoplåtarna. Den har tre hakor uppe och nere, och jag flyttade helt enkelt plåten bak en hake och satte dit plåten. Det som blev över utav stommen framför plåten kapade jag bort.

Jag använde vinkelslip då det är lättare att göra raka snitt med den än med en sticksåg. Annars kan jag rekommendera Biltemas handsåg. https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/sagar/universalsag...

Permalänk
Sötast

En plåtsax lär räcka gott till en sidoplåt.

t.ex https://www.verktygshandlarn.se/product/platsax-hoger-bessey

Se bara till att klippa på rätt sida, annars bockar du plåten istället för spillmaterialet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du tror det blir bättre än med sticksåg, fint blad, långsam hastighet, låg slaglängd och dubbla guideskenor? Farsan har en vinelslip vet jag men har personligen aldrig använt en. Får testa på något annat innan i så fall. Oavsett kommer jag slipa och lacka om chassit så det borde gå att snygga till kanterna litegrann i efterhand. Men som sagt... har hållit på väldigt lite med plåt/stål tidigare.

Jag har aldrig nånsin lyckats kapa något helt rakt med sticksåg. Det lär vara problematiskt med ett chassi som har hörn och ojämnheter. Men testa dig fram. Jag vet att det går som smör i metall med vinkelslip. Nu för tiden bor jag i lägenhet och får inte använda sånt hemma men kör fortfarande lättare metallarbeten med en Dremel + kapskiva.