Nvidia: "Geforce RTX 3050 har bildfrekvens i ray tracing-spel"

Permalänk
Medlem

är detta en av 5000 anledningar till varför man bör bojkotta nvidia vid nästa uppgradering? Jag som är en gammal nvidia konsument börjar känna mig spottad i ansiktet av företaget, mer och mer. Dom visar hur tydligt som helst att dom gör narr av sina konsumenter.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Varför genförs kortet med ett gtx 1650 och 1050ti i ray tracing det ger ju inget perspektiv allt det borde ju gemföras med rtx 2060 och 2060 super i stället så man får en bättre uppfatning av prestandan med ray tracing på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har jag missat något? Söker jag är du den enda som nämnt "strålspårning".
Vad jag vet slutade Sweclockers använda den svenska översättningen för ett bra tag sedan

Står på Nvidias bild, så ingen skugga över Sweclockers

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Strålspårning är ju ett begrepp från långt innan det blev en funktion i dagens grafikkort. Jag vill gärna se mer svenska termer i bruk, håll språket levande!

Att det är ett begrepp från tidigare betyder inte att det är bra... Precis som "blur" i Photoshop inte ska översättas till "ludd", så ska inte "raytracing" översättas till "strålspårning". Det blir bara larvigt...

Tycker jag 😉

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Står på Nvidias bild, så ingen skugga över Sweclockers

Ahhhhh, nu är jag med Jag gissar att de bara kört hela texten genom en översättare. Vill minnas att det var blandat nordiska språk på deras svenska hemsida förut

Permalänk
Medlem

Man kan nog förutsätta att detta är det sämsta av Nvidias raytracingkort, annars skulle dom nog inte behöva göra den grafen. Hade väl inte sett skitbra ut i ett reklamblad om stapeln på det man vill sälja är lägst.

Uppenbarligen tyckte dom det var väldigt viktigt att visa att kortet iallafall har RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Strålspårning är ju ett begrepp från långt innan det blev en funktion i dagens grafikkort. Jag vill gärna se mer svenska termer i bruk, håll språket levande!

Fast nä, jag vill hävda att det inte är det. Men jag kan bara luta mig tillbaka på att ha hållt på med ray tracing sen sent 80-tal och har högskolekurser i ämnet. Aldrig någonsin, i någon kurslitteratur eller annanstans har begreppet "strålspårning" dykt upp. Om det inte varit dåliga maskinöversättningar, eller väldigt moderna texter som klippt och klistrat översättningarna. Och när det gäller IT-termer i skrift har Computer Swedens fackordlista varit en guldstandard - och även där är det 'ray tracing' som gäller.
Men har du bevis på motsatsen tas det tacksamt emot. Jag värnar det svenska språket med näbbar och klor, men någonstans måste man dra gränserna. Alla anglicismer måste inte försvenskas, speciellt inte om de redan funnits i bruk i decennier. Det är väl som att säga att vi nu skall kalla joystick 'glädjepinne', för det skrev de ju i datormagazin ibland...

sent 80-tal, inte tidigt 90-tal...
Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Man kan nog förutsätta att detta är det sämsta av Nvidias raytracingkort, annars skulle dom nog inte behöva göra den grafen. Hade väl inte sett skitbra ut i ett reklamblad om stapeln på det man vill sälja är lägst.

Uppenbarligen tyckte dom det var väldigt viktigt att visa att kortet iallafall har RT.

De borde naturligvis ha jämfört dem med 2000-serien av kort, men jag antar att de ville jämföra med kort som faktiskt finns till försäljning 😐

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Att det är ett begrepp från tidigare betyder inte att det är bra... Precis som "blur" i Photoshop inte ska översättas till "ludd", så ska inte "raytracing" översättas till "strålspårning". Det blir bara larvigt...

Tycker jag 😉

(OT)
Är ju ovanligare med "strålspårning", båda är lika jobbiga att uttala.
Ordet associerar skojigt, är väl därför. Tycker t.ex ordet är roligare att säga(/läsa) än "räjjträjsing" (överdrivet uttal).

Ogillar förövrigt när vanliga ord ersätts utan bra/"viktig" anledning som "Airport" har (saknar ändå "Flygplats", tråkigare när kultur tappas). Ex. på dåligt är då "SALE" istället för "REA" m.m.

(Men "ludd-effekt"... mera sudd, smet, vaselin kanske (efter blur då). Jaja! )

Sängjätten heter nu SENG btw... URL-anleding bara? Stört och felstavat iaff. *flips table*

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av varget:

Oj, så >150W på ett xx50 kort, intressant.

Men det verkar som Nvidia och AMD har gått över till att slåss om vem som kan ha sämst marknadsföring för sina produkter.

Intressant nog specificerar Nvidia en total board power på 130 W för RTX 3050, så egentligen borde det räcka men en 6-pinskontakt för extramatningen. Men de kanske vill ta höjd för att partnerkorten har en förhöjd strömbudget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Intressant nog specificerar Nvidia en total board power på 130 W för RTX 3050, så egentligen borde det räcka men en 6-pinskontakt för extramatningen. Men de kanske vill ta höjd för att partnerkorten har en förhöjd strömbudget.

Ah just det finns ingen referens så det kan mycket väl bara vara ström inflation hos partnertillverkare. För alla vet väl att mer ström alltid är bättre [+10 kills]

Permalänk
Medlem

Intel, Nvidia och AMD slåss verkligen hårt om att vara sämst just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

*Suck*

"Borderlands 3 som körs med funktioner som samtliga grafikkort stödjer. Genom alla tester är upplösningen 1080p och detaljinställningarna höga."

Upplösning 1080p på 1050 och 1650. Men på 3050 är upplösningen 720p

3050 är den enda som har stöd för DLSS.
På DLSS 1080p är den faktiska upp lösning 720p.
Så nej! "Genom alla tester är upplösningen 1080p" stämmer inte ens lite.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/oymxyp/dlss_20_rende...

Permalänk
Medlem

De "måste" väl släppa RTX 3050 med raytracing.
Då när de släpper RTX 4000 generationen så har de något att jämföra med.
Om de släpper ett RTX 4050 så kan de jämföra det mot RTX 3050, istället för att behöva jämföra det mot RTX 3060, om de ska jämföra mot klenaste Nvidia kortet med RT stöd.

Enklaste sättet att slå ett personligt rekord är att inte göra sitt bästa första gången.

Permalänk
Avstängd

Dags att lämna kommentaren "NVIDIA" nästa gång man donerar till Hjärncancerfonden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

*Suck*

"Borderlands 3 som körs med funktioner som samtliga grafikkort stödjer. Genom alla tester är upplösningen 1080p och detaljinställningarna höga."

Upplösning 1080p på 1050 och 1650. Men på 3050 är upplösningen 720p

3050 är den enda som har stöd för DLSS.
På DLSS 1080p är den faktiska upp lösning 720p.
Så nej! "Genom alla tester är upplösningen 1080p" stämmer inte ens lite.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/oymxyp/dlss_20_rende...

Som texten på Nvidias bild säger så användes DLSS bara i RTX ON-testerna, d.v.s. Control och Minecraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Står på Nvidias bild, så ingen skugga över Sweclockers

Ingen strålspårad skugga över Sweclockers. Om jag får be!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min frys blir kallare än min ugn.

Skämt-å-sido. De har ju visserligen tekniskt rätt att dessa kort inte kan rendera några bildrutor alls med RT.

Vem vill köra RT på lågbudgetkort? RTX3050 är ett lågbudgetkort som tyvärr kostar som ett högbudgetkort idag. Det borde kosta 1500-1800 kronor. De som köper grafikkort idag går helt enkelt med på att bli blåsta, så enkelt är det.

Bättre att köpa en konsol om man måste spela, eller göra något annat kul med datorn. Jag är nog inte den enda som dragit ner rejält på datorspelandet och håller mig de få gånger jag spelar till lättdrivna spel som funkar bra med mitt äldre kort. Det finns många roliga spel som inte är så krävande. Jag tänker inte köpa en ny dator med dagens fantasipriser utan tänker klara mig med min bärbara (GTX1060) och med APUn till TV-datorn (Ryzen R3 3200G) väldigt länge. Går de sönder får jag köpa något begagnat med integrerad grafik, troligtvis blir det en APU till då, som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I000:

*Suck*

"Borderlands 3 som körs med funktioner som samtliga grafikkort stödjer. Genom alla tester är upplösningen 1080p och detaljinställningarna höga."

Upplösning 1080p på 1050 och 1650. Men på 3050 är upplösningen 720p

3050 är den enda som har stöd för DLSS.
På DLSS 1080p är den faktiska upp lösning 720p.
Så nej! "Genom alla tester är upplösningen 1080p" stämmer inte ens lite.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/oymxyp/dlss_20_rende...

De fusk-vinklar till sin fördel som alla andra med sina prestandagrafer. Apple är dock klart värst! De skriver ju oftast inte ens vad de jämför mot..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför genförs kortet med ett gtx 1650 och 1050ti i ray tracing det ger ju inget perspektiv allt det borde ju gemföras med rtx 2060 och 2060 super i stället så man får en bättre uppfatning av prestandan med ray tracing på.

Reklam, how does it work?
Vore direkt tjänstefel att jämföra det med förväntat snabbare kort.

Vad de vill visa här är förstås att deras "budgetkort" (haha) numera klarar raytracing. Och inte bara det, det kan köra RT i spelbar framerate oxå.

Lite svårt att se "kontroversen" i det här alls, faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Reklam, how does it work?
Vore direkt tjänstefel att jämföra det med förväntat snabbare kort.

Vad de vill visa här är förstås att deras "budgetkort" (haha) numera klarar raytracing. Och inte bara det, det kan köra RT i spelbar framerate oxå.

Lite svårt att se "kontroversen" i det här alls, faktiskt.

Nästan som Apple som oftast inte ens säger vad deras produkter gem förs med. Känns bara lite fel att gem föra en produkt som inte officiellt stöd för ray tracing med en produkt som har det. Men detta visar väll antagligen på att RTX 3050 kommer ha betydligt sämre ray tracing förmåga en RTX 2060 annars så skulle ju dessa kort gem förts med varandra.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Genialt värre av nVIDIA att påstå, då ray tracing inte är på något sett avgörande för spel öht.
Något som att säga "60fps är bättre än 30fps i VR", öh, no shit men jag måste inte ha VR för att kunna spela.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nästan som Apple som oftast inte ens säger vad deras produkter gem förs med. Känns bara lite fel att gem föra en produkt som inte officiellt stöd för ray tracing med en produkt som har det. Men detta visar väll antagligen på att RTX 3050 kommer ha betydligt sämre ray tracing förmåga en RTX 2060 annars så skulle ju dessa kort gem förts med varandra.

Kortet riktar sig inte mot 2060-kunder. Utan mot kunder som saknar RTX så i det perspektivet hade det snarare "kännts fel" att jämföra med 2060.

Lämpliga kunder är från kanske 1650S/1060 och nedåt. Så det mest störande med detta (förutom att de bara har ett ynka spel för att visa konv. prestanda) är snarare att de jämför med 1650 och då högst troligt 75W varianten, ett helt annat djur.

Betydligt sämre än 2060 är nödvändigtvis inget måste. Hade räckt med 1 fps sämre för att 2060 hade varit ett osmart jämförelse-objekt.

(men ja, prestandan torde ligga ett steg under nyligen lanserade 2060 12 GB ja)

Permalänk
Medlem

Jag tror en del missar att RTX är mer än bara RT, hade 3050 bara fått RT kärnor så hade det vart ganska meningslöst. Men det som hänt är ju ändå att DLSS är användbart i dag och på RTX3050 kan jag tänka mig att det är nått som är högst användbart och troligen tanken att man ska använda. Så det är nog högst tänkt att ersätta 1600-serien eller äldre kort.

Men jag försvarar inte deras graf eller marknadsföring. Bara att kortet i praktiken har potential att prestera "bra" i sitt segment. Men som vanligt så kommer mer neutrala benchmarks om några dagar, jag hoppas bara Swec tar med DLSS i iaf några tester för att visa på potentialen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag tror en del missar att RTX är mer än bara RT, hade 3050 bara fått RT kärnor så hade det vart ganska meningslöst. Men det som hänt är ju ändå att DLSS är användbart i dag och på RTX3050 kan jag tänka mig att det är nått som är högst användbart och troligen tanken att man ska använda. Så det är nog högst tänkt att ersätta 1600-serien eller äldre kort.

Men jag försvarar inte deras graf eller marknadsföring. Bara att kortet i praktiken har potential att prestera "bra" i sitt segment. Men som vanligt så kommer mer neutrala benchmarks om några dagar, jag hoppas bara Swec tar med DLSS i iaf några tester för att visa på potentialen.

Dock så dlss knappst använtbart i 1080p för då blir oftast prossecorn en bottelneck. Jag antar att de som köper ett "instegskort" kör lite äldre hårdvara och dar med 1080p med en lite äldre processor.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dock så dlss knappst använtbart i 1080p för då blir oftast prossecorn en bottelneck. Jag antar att de som köper ett "instegskort" kör lite äldre hårdvara och dar med 1080p med en lite äldre processor.

Jag tänkte mig 1080p60. Men jag förstår vad du menar, beror ju vad man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ahhhhh, nu är jag med Jag gissar att de bara kört hela texten genom en översättare. Vill minnas att det var blandat nordiska språk på deras svenska hemsida förut

Det värsta är ju deras irriterande j***a drivrutiner som automatiskt sätts till det språk man har i Windows och som verkar stört omöjligt att ändra... ***AAAAARGH!!!***

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Så...i väntan på SweC-recension: Låt oss leka "gissa prestandaindex i 1080p". Vinnaren/vinnarna får en kaka.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25192?key=96a5cfa...

Jag gissar på 68.

(Snålt med kort i botten med senaste indexet, så här såg det ut förr
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/18476?key=7974061... )

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ipac:

Så...i väntan på SweC-recension: Låt oss leka "gissa prestandaindex i 1080p". Vinnaren/vinnarna får en kaka.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25192?key=96a5cfa...

Jag gissar på 68.

(Snålt med kort i botten med senaste indexet, så här såg det ut förr
https://www.sweclockers.com/test/28446-nvidia-geforce-gtx-166...

Oh, det var en rolig lek! Får ju "tyvärr" inte delta själva av förklarliga skäl, men ska bli kul att se vad folk gissar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Oh, det var en rolig lek! Får ju "tyvärr" inte delta själva av förklarliga skäl, men ska bli kul att se vad folk gissar.

Verkar som jag tar kakan på walk-over.

Obegripligt. Alla grafikkorts-släpp borde föregås av index-gissningstävlingar. Sura över pris/tillgänglighet hinner alla (med all rätt) med ändå.