Apples webbläsare Safari läcker känslig persondata

Permalänk
Skrivet av sweetnuts:

Vad vill du veta? Jag reser rätt mycket i jobbet så jag har MacBook Pro. Har haft två stycken senaste åren. Den första hade tangentbordsproblem ganska tidigt (dubbeltryck, tangenter som låser sig mm). Den andra hade tangentbordsproblem den med, men det uppstod först efter ett år. Båda gångerna har vi fått lämna in på service.

Vid åtminstone två tillfällen har Mac OS-uppdateringar fått bluetooth att sluta fungera på Macen, vilket resulterat i ett antal månader med dongle för mus, dongle för tangentbord och dongle för headseat (behövde tillfälligt skaffa nytt headset med sladd). Efter några uppdateringar (och månader senare) löstes de problemen.

En annan sak som strulat på den nyaste Macen har varit ena högtalaren som bara skorrat. Det kom också med en uppdatering. Apple sa att det var fel på högtalaren och den byttes. Det löste inte problemet. Men eftersom jag pratar mest i headset och inte är så beroende av högtalaren orkade vi inte bry oss om det. Men, "magiskt", började den plötsligt fungera igen efter en uppdatering något halvår senare.
Nu har den gått sönder igen, men denna gången på grund av lite vårdslöshet av säkerhetsvakten på flyget in till USA (vissa Macbook tycks ge utslag för att innehålla bomber ibland tydligen).

När det gäller programkompatibilitet, har jag vid vid mer än ett tillfälle varit tvungen att låna datorer från företag jag jobbat på eftersom deras VPN och annan utrustning inte varit kompatibel med Mac. Men som du säger så är Adobes svit grym på Mac, förmodligen på grund av gamla traditioner Och för att inte snacka om Affinity-sviten som går i räserfart på Mac (mycket rappare än Adobes tungviktare).

Det här är ett litet urval ur vardagen för en utvecklare på språng.

Aha! Just snittet på kvalitén för hårdvarubiten på Apples maskiner skulle jag säga att jag har rätt god koll på då jag i jobbet under mina senast 20 år haft att göra med hundratals exemplar.

Visst kan det vara så att man har otur och får ett krånglande exemplar och bitvis har den generella kvaliteten varit sämre (exempelvis butterfly-designen på tangentborden och Nvidia-grafik i maskinerna från 2010, vilket iofs var Nvidias fel), men generellt håller maskinerna så pass länge att de snarare bytas ut för att de blir så gamla att modern mjukvara inte stöds på dem än att hårdvaran brakar ihop.

Trist att du råkat ut för så mycket strul, men kan säga att det inte är representativt för majoriteten av maskinerna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetnuts:

När det gäller programkompatibilitet, har jag vid vid mer än ett tillfälle varit tvungen att låna datorer från företag jag jobbat på eftersom deras VPN och annan utrustning inte varit kompatibel med Mac.

Vilket företag skulle låta en utomstående ta med sin privata dator och låta den ansluta till företagets VPN?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Apple har alltid bannlyst andra webbläsarmotorer i iOS/iPad OS

Nu förstår jag inte riktigt, hjälper det inte då om man byter webbläsare tex Firefox, Chrome i iPhone eller iPad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonfrost:

Nu förstår jag inte riktigt, hjälper det inte då om man byter webbläsare tex Firefox, Chrome i iPhone eller iPad?

Precis. Eftersom Apple inte tillåter att andra webbläsare för Ios så är alla alternativa "webbläsare" bara skal kring apples webbläsarmotor.

(Skalet runt om kan ju bidra med visst värde, men sett till frågeställningen här så spelar det därmed ingen roll vad man använder.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Vilket företag skulle låta en utomstående ta med sin privata dator och låta den ansluta till företagets VPN?

De företag som her en kompetent IT-avdelning?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Förresten, någon som vet om Apple kommer släppa en uppdatering till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonfrost:

Förresten, någon som vet om Apple kommer släppa en uppdatering till detta?

https://www.macrumors.com/2022/01/20/safari-data-leak-bug-fix...

Permalänk
Medlem

Jag använder Ghostery Dawn på iOS 14. Kanske inte ok att uppdatera till 15 då?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

iOS 15.3 är ute nu, ska enligt macworld fixa problemet..