Mäta hastigheten på internetuppkoppling över tid.

Permalänk
Medlem

Mäta hastigheten på internetuppkoppling över tid.

Finns det något enkelt och bra sätt att mäta hastigheten på en internetuppkoppling över tid?
Typ ett program til PC eller app på telefonen som mäter med jämna intervaller.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

https://www.speedtest.net/apps/cli

Tredje punkten är väl det du är ute efter. Kör du windows så kan man säkert göra det med "schemaläggare", Linux/MacOS med Cron.

Permalänk
Medlem

Jag har ett program jag använder som heter star trinity, men tror den har en max-hastighet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Finns det något enkelt och bra sätt att mäta hastigheten på en internetuppkoppling över tid?
Typ ett program til PC eller app på telefonen som mäter med jämna intervaller.

Det finns jag kör en container från henrywhitaker3
Jag kan gå tillbaka över 500 dagar och ta en titt på hur min uppkoppling var.
Jag konfigurerade så container har ett schema på 4 gånger per dag som den testar min uppkoppling.
Allt är även tillgängligt via min sajt så om jag vill ta en titt via mobilen hur min lina mår, eller om jag vill testa uppkopplingen så kan jag helt enkelt logga in via min sajt och sen kolla history eller köra igång ett nytt test.
Allt som krävs är en webbläsare.

Skapade en lite video på ca 1min+
Den tar lite tid på sig att ändra historiken vilket blev i en uppdatering för ett tag sen, containern var mycket mer responsiv tidigare.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Jag använder Bredbandskollen-CLI, som schemaläggs via windows chemaläggare var 30:e minut, och sen importerar jag datan till ett kalkylark i Google Docs.

Sähär ser bat-filen ut som kör bredbandskollen-CLI, den skapar en fil per dygn som man sedan kan importera.

C:\Bredbandskollen-CLI\bbk_cli_win_amd64-1.0 --quiet >>C:\Bredbandskollen-CLI\log\Bredbandskollen-%date%.txt
exit

Edit.

Såhär ser graferna ut:

Nerladdning

Uppladdning:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av No_Jah:

Jag använder Bredbandskollen-CLI, som schemaläggs via windows chemaläggare var 30:e minut, och sen importerar jag datan till ett kalkylark i Google Docs.

Sähär ser bat-filen ut som kör bredbandskollen-CLI, den skapar en fil per dygn som man sedan kan importera.

C:\Bredbandskollen-CLI\bbk_cli_win_amd64-1.0 --quiet >>C:\Bredbandskollen-CLI\log\Bredbandskollen-%date%.txt
exit

Var 30:e minut? Lär ju bli en hel del belastning på Bredbandskollens servrar och din egen anslutning över tid med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var 30:e minut? Lär ju bli en hel del belastning på Bredbandskollens servrar och din egen anslutning över tid med detta.

Varje mätning tar ju ca 30 sekunder, så det är nog inte så farligt ur belastningssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Varje mätning tar ju ca 30 sekunder, så det är nog inte så farligt ur belastningssynpunkt.

Har du 1Gigabit fiber så pratar vi om kanske 500MB per test, dvs mer än 10GB per dag eller 3TB i månaden.

Så helt klart en väsentlig belastning.

En bit ner här kan du se hur mkt en mätning förbrukar.
http://www.bredbandskollen.se/hjalp/#

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av No_Jah:

Varje mätning tar ju ca 30 sekunder, så det är nog inte så farligt ur belastningssynpunkt.

Kanske inte om det bara är du som gör det, men du får ju tänka på att det inte bara är du som använder Bredbandskollens servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidichy:

Det finns jag kör en container från henrywhitaker3
Jag kan gå tillbaka över 500 dagar och ta en titt på hur min uppkoppling var.
Jag konfigurerade så container har ett schema på 4 gånger per dag som den testar min uppkoppling.
Allt är även tillgängligt via min sajt så om jag vill ta en titt via mobilen hur min lina mår, eller om jag vill testa uppkopplingen så kan jag helt enkelt logga in via min sajt och sen kolla history eller köra igång ett nytt test.
Allt som krävs är en webbläsare.

Skapade en lite video på ca 1min+
Den tar lite tid på sig att ändra historiken vilket blev i en uppdatering för ett tag sen, containern var mycket mer responsiv tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=3Jc-xt0Ejhk

Det här är verkligen precis vad jag har letat efter länge! Har funderat på att göra en egen container för det men har aldrig fått tummen ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det här är verkligen precis vad jag har letat efter länge! Har funderat på att göra en egen container för det men har aldrig fått tummen ur.

Jag gick i samma tankar, men latheten slog mig 😋 så jag letade upp någon som redan skapat istället 😊😋😅

Glasswire är ganska frän också.
Så jag håller koll på hur mycket data som min dator drar i nätverket.
Jag har även för hur mycket hela mitt nätverk drar, dvs alla datorer, men dom graferna körs via routern.
Sen har jag i Grafana på min server konfigurerat så jag ser exakt vad enbart servern drar.

Vill jag snabbt testa speedtest så har jag ett simpelt cli command skriver bara bbk eller bb
i start menu så får jag upp detta.

När den startar så ser de ut så här, har satt så den sätter sig längst upp i vänstra hörnet varje gång den startar.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det här är verkligen precis vad jag har letat efter länge! Har funderat på att göra en egen container för det men har aldrig fått tummen ur.

Jag kör med en prometheus exporter i en container på min RPI 3b som kollar mot Bredbandskollen. Sen använder jag Prometheus som data source i Grafana för att visualisera,

Github-repot för containern är https://github.com/aolde/bredbandskollen-prometheus-exporter