Saker man kan göra i hemmet med barnen

Permalänk
Medlem

Saker man kan göra i hemmet med barnen

Nu när Corona tagit fart igen och nya restriktioner osv har kommit tänkte jag se om vi som föräldrar kan tipsa varandra om saker man kan göra i hemmet med sina barn.
Då alla kanske inte har råd att lägga tusenlappar på saker så kanske vi kan hålla det till enkla saker som inte spränger banken för familjen.
Även saker man kan tillverka utav saker som finns hemma kan nog vara av intresse.

Ett exempel skulle kunna vara att göra slime av saker man har hemma. Har en bok om detta om detta skulle vara intressant för andra. Innehåller till och med hur man gör slime av ketchup.

Kan iaf lägga som krav att om det är oätligt eller giftigt att det förtydligas i texten om det behövs. Kanske inte när man beskriver hur man gör en bil utav ett Pringles rör men ni förstår nog. Nämn gärna även vilken ålder ni tycker tipset passar till för enkelhetens skull.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blåsa såpbubblor var ju roligt när barnen var små. En balja med vatten och diskmedel. Ge dem ett sugrör och säg till dem att blåsa bubblor i vattnet. Då är de sysselsatta en kvart eller så. Kan bli slabbigt...

När de är större kan man spela sällskapsspel. China-schack är perfekt, det tar inte får lång tid. Eller kortspel som "finns i sjön". Lägga pussel kan fungera en stund. Men man får vara beredd att göra saker tillsammans med barnen. Läsa böcker till exempel. Sedan är det bra att gå ut och vara utomhus, gå ut i skogen och leka.

Permalänk
Medlem

Säger bara Månsand. Har sett barn sitta i timmar med detta

http://lockandelarmiljo.blogspot.com/2018/11/hemmagjord-mansa...

Tar dock lika lång tid för föräldrarna att städa upp eländet haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blåsa såpbubblor var ju roligt när barnen var små. En balja med vatten och diskmedel. Ge dem ett sugrör och säg till dem att blåsa bubblor i vattnet. Då är de sysselsatta en kvart eller så. Kan bli slabbigt...

När de är större kan man spela sällskapsspel. China-schack är perfekt, det tar inte får lång tid. Eller kortspel som "finns i sjön". Lägga pussel kan fungera en stund. Men man får vara beredd att göra saker tillsammans med barnen. Läsa böcker till exempel. Sedan är det bra att gå ut och vara utomhus, gå ut i skogen och leka.

Haha såpbubblor is the shit😂
Dottern som nu är tre tröttnar aldrig på det. Men kan bero på att ena hunden älskar jaga och äta bubblorna när hon blåser.

Skrivet av Def_Dog:

Säger bara Månsand. Har sett barn sitta i timmar med detta

http://lockandelarmiljo.blogspot.com/2018/11/hemmagjord-mansa...

Tar dock lika lång tid för föräldrarna att städa upp eländet haha

Har faktiskt tittat på göra sånt jag med. Men tänkt man ska försöka vänta till våren då man kan vara på balkongen med det. Enklare städa efteråt så att säga😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Säger bara Månsand. Har sett barn sitta i timmar med detta

http://lockandelarmiljo.blogspot.com/2018/11/hemmagjord-mansa...

Tar dock lika lång tid för föräldrarna att städa upp eländet haha

När jag var liten blev man satt i sandlådan men det är klart roligare på sommaren

Jag byggde enormt mycket lego och pussel när jag var liten och kunde sitta i flera dagar med det. Krävs givetvis att dessa leksaker finns i hushållet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

När jag var liten blev man satt i sandlådan men det är klart roligare på sommaren

Om inte annat lättare. Nu under vintern kommer man nog inte långt utan dynamit 😂

Permalänk
Medlem

Plantera lite växter. Speciellt roligt blir det om man tar frön från matväxter. Frön från en paprika eller tomat växter väl och kan vara kul för barnet att följa.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du känner till TV-programmet "Bäst i test"? Det är baserat på ett brittiskt program som heter Taskmaster, och under perioderna med strikt "lockdown" i Storbritannien tog de initiativ till nåt de kallade "hometasking", där de via Youtube gick ut med en uppgift som man sen skulle utföra i hemmet, filma och sen skicka in, så valdes de bästa ut och visades några dagar senare.

Jag vet att många gjort "hometasking" som underhållning hemma. De skriver lappar med en uppgift på, så det liknar breven i programmet, och har då uppgifter som är anpassade till barnens ålder och vad som finns i hemmet.

Ett exempel var ungefär "Kasta en pappersboll i en papperskorg. Häftigaste kastet vinner.", och då kan det ju handla om vem som kastar den från längst håll, eller från högst höjd (kanske en annan våning i huset), kanske med studs i en vägg, kanske baklänges eller med förbundna ögon. Låt fantasin och kreativiteten flöda!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Här hemma så blir det pussel, play doh, måla, spela spel, rita, pärlor, kojor, bada, baka, laga mat osv, det vanliga alltså

Men tycker även det är bra/viktigt att bara låta dom vara, efter en stunds gnällande så kommer dom på egna saker att pyssla med. Har en 1,5 och en 3,5 åring.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Haha såpbubblor is the shit😂
Dottern som nu är tre tröttnar aldrig på det. Men kan bero på att ena hunden älskar jaga och äta bubblorna när hon blåser.

Har faktiskt tittat på göra sånt jag med. Men tänkt man ska försöka vänta till våren då man kan vara på balkongen med det. Enklare städa efteråt så att säga😂

Vad jag hört så är det rekommenderat att ha månsanden på en bakplåt eller en stor form med höga kanter samt någon form av underlag på bordet, typ en duk eller stor svart sopsäck som man lätt kan ta utomhus och skaka av så är det lättare att hålla rent.

Skrivet av Stefflo:

När jag var liten blev man satt i sandlådan men det är klart roligare på sommaren

Jag byggde enormt mycket lego och pussel när jag var liten och kunde sitta i flera dagar med det. Krävs givetvis att dessa leksaker finns i hushållet.

Lego är skoj, om man har det kreativa i sig annars uppstår nog en hel del frustration tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Lego är skoj, om man har det kreativa i sig annars uppstår nog en hel del frustration tyvärr.

Att sätta ihop två klossar är inte så svårt men givetvis behöver man ha en egen kreativitet och veta vad man vill bygga. Det krävs givetvis en hel del klossar för att det ska bli riktigt kul så man kan bygga mer eller mindre vad som helst. Nu för tiden är många legobitar väldigt specifika för just den modellen de kommer från och inte som på 80-talet då utvecklingen inte var lika snabb och det var mer standardbitar så man fick bygga det man kunde. Jag hade den gamla typen av lego och man byggde allt från städer, båtar, bilar, teknik, rymd och allt vad det nu var. Det man byggde behövde inte komma från en film eller serie ens

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad jag hört så är det rekommenderat att ha månsanden på en bakplåt eller en stor form med höga kanter samt någon form av underlag på bordet, typ en duk eller stor svart sopsäck som man lätt kan ta utomhus och skaka av så är det lättare att hålla rent.

Lego är skoj, om man har det kreativa i sig annars uppstår nog en hel del frustration tyvärr.

Jo det är rekommenderat kan jag lova. Dottern har en liten burk sån där riktigt kinetic sand och kan lova att det är överallt efter bara nån minut. Har funderat på prova månsand med glitter i sen om det blir av. Iaf en liten del av det. Kanske går åt skogen men för en liten flicka är ju glitter allting 😂

Minns själv när man var liten och hade Lego. Då kunde man ju sitta dag in och dag ut med det. Men har man en sådan unge som min dotter så tröttnar de fort tydligen efter bara nån timme och man måste hitta på nåt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Här hemma så blir det pussel, play doh, måla, spela spel, rita, pärlor, kojor, bada, baka, laga mat osv, det vanliga alltså

Men tycker även det är bra/viktigt att bara låta dom vara, efter en stunds gnällande så kommer dom på egna saker att pyssla med. Har en 1,5 och en 3,5 åring.

Dina är lite mer jämna i ålder än mina. Dottern är en liten sladdis. Bror hennes blir 14 nu om en vecka ungefär och hon fyllde 3 nu i November och med allt det här Corona tjafset som varit nu på förskolorna i Kumla kommun så har ju hon fått vara hemma med mig. Tror jag läste att minst iaf 10 personer va hemma med bekräftad Covid förra veckan. Så har inte velat chansa direkt😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte om du känner till TV-programmet "Bäst i test"? Det är baserat på ett brittiskt program som heter Taskmaster, och under perioderna med strikt "lockdown" i Storbritannien tog de initiativ till nåt de kallade "hometasking", där de via Youtube gick ut med en uppgift som man sen skulle utföra i hemmet, filma och sen skicka in, så valdes de bästa ut och visades några dagar senare.

Jag vet att många gjort "hometasking" som underhållning hemma. De skriver lappar med en uppgift på, så det liknar breven i programmet, och har då uppgifter som är anpassade till barnens ålder och vad som finns i hemmet.

Ett exempel var ungefär "Kasta en pappersboll i en papperskorg. Häftigaste kastet vinner.", och då kan det ju handla om vem som kastar den från längst håll, eller från högst höjd (kanske en annan våning i huset), kanske med studs i en vägg, kanske baklänges eller med förbundna ögon. Låt fantasin och kreativiteten flöda!

Hmm det kanske man kan prova. Måste bara komma på nåt till damen. Längtar till våren när man kan hitta på mer ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Hmm det kanske man kan prova. Måste bara komma på nåt till damen. Längtar till våren när man kan hitta på mer ute

Plus-Plus kanske kan vara ett komplement till Lego?

https://www.lekolar.se/pedagogisk-inspiration/pedagogisk-insp...

Annars är ju även ett besök på Museum rätt guld

Permalänk
Rekordmedlem

Baka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ut i snön, om det är någon. Vanliga valfria vinterlekar.
När jag var liten för mååånga år sen var bygga ”vägar/banor” i snön för småbilar eller liknande. Gärna i lätt utförsbacke så de rullar/halkar själva till ”mål”. Men måste nog var lagom tö för att bygga..
Pre kabelteve Pong it mm .. barndomsminnen..

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det passar trådens ämne riktigt, men med min treåring har vi redan spelat lego-spelen en hel del. De gamla spelen fungerar fint på en potatis och handkontroller finns det bra på kjell för 149kr (https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/handkontrol...) så man inte behöver vara jätteorolig över priset/ersätta trasiga

Jag köpte till exempel lego star wars complete för 5€. Vi har spelat 90% av tiden tillsammans, kul att kunna byta av när det blir svårt och lagom kul att leta pussel och gömda utrymmen

Annars är det mest lego som gäller, eller hoppa i sofforna, eller vara ute i de flesta väder

Permalänk

16 månaders här hemma. Vi köpte ett gäng pussel och lite annat "smått" för en billig peng på facebook marketplace. Perfekt att kunna plocka fram en ny sak eller nytt pussel "då och då" för att få lite ombyte. Går att sälja vidare igen efter användning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raketmaskinen:

16 månaders här hemma. Vi köpte ett gäng pussel och lite annat "smått" för en billig peng på facebook marketplace. Perfekt att kunna plocka fram en ny sak eller nytt pussel "då och då" för att få lite ombyte. Går att sälja vidare igen efter användning!

Japp, hundra procent detta! Troligen 90% av våra leksaker är begagnade/secondhand/loppis av olika slag, används de inte efter en vecka åker de tillbaka dit de kom från (som donationer)

Helt klart värt det om man vill testa mycket olika. Sen kan man köpa fina saker som man vet att barnet vill ha för resten av pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Blåsa såpbubblor var ju roligt när barnen var små. En balja med vatten och diskmedel. Ge dem ett sugrör och säg till dem att blåsa bubblor i vattnet. Då är de sysselsatta en kvart eller så. Kan bli slabbigt...

När de är större kan man spela sällskapsspel. China-schack är perfekt, det tar inte får lång tid. Eller kortspel som "finns i sjön". Lägga pussel kan fungera en stund. Men man får vara beredd att göra saker tillsammans med barnen. Läsa böcker till exempel. Sedan är det bra att gå ut och vara utomhus, gå ut i skogen och leka.

FIA med knuff funkar också. Ungar "suktar verkligen" efter att man ska umgås. Monopol, YATZY, what ever. Funkar bra!
Så blir egentligen inget problem att prata om. Småttingarna verkat ha tröttnat på så kallad skärmtid..

"Tamagotchi" har jag hört är populärt bland barn! -Det där digitala "djuret" ungarna ska ta hand om..
Var ett kvartssekel sedan, 1997-1998, men borde väl funka fortfarande på ungar? ("Hur nollställer man Tamagotchis som har dött"?)

Tamagotchi

Permalänk
Medlem

Har en 17 månaders hemma. Tar fram en kartong eller större plastbunke. Ingen sättet kartongen på huvudet och går runt i huset. Det kan man slå ihjäl en timme per dag på 👶

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Den senaste månaden, eller sedan Lucia snarare, har mina barn varit i skolan typ 4 dagar. Dvs, hemma ca 30 dagar. (givetvis hade vi Corona före, under och efter jul).

Det har blivit en del Ring Fit Adventure (julklapp), vilket även 3-åringen lyckats spela hjälpligt. 8-åringen spelar nästan varje dag, och det går inte in på den dagligt begränsade "skärmtiden", det är ju ändå fysisk aktivitet som behövs när man är i karantän. Vi har ingen trädgård att gå ut till.

10-åringen har tidigare spelat Zelda - Windwaker HD på Wii U och spelade under jul igenom Skyward Sword på Switch. Det blir lite "familjespelande", en spelar och övriga tittar på, kommenterar, etc, inklusive treåring och mamma (Zeldafantast). Sedan passade han på att spela Zelda I på 3DS innan han nu är i färd med att spela Ocarina of Time på Wii (Virtual Console med wide-screen patch).

Baka bullar är annars populärt. Om man ska hålla sig från datorer en stund.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vi köpte massor med pysselböcker men hon går igenom dem fort. Hon får inte komma till förskolan igen fören mars så vet inte hur vi ska klara det. Jag jobbar hemifrån hela kvällarna och min fru är höggravid så svårt att leka så mycket med henne. Jag spelar mario eller Harvest Moon med henne ibland om jag hinner. Skulle behöver mer saker hon kan göra själv medan jag jobbar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu vet jag inte om det passar trådens ämne riktigt, men med min treåring har vi redan spelat lego-spelen en hel del. De gamla spelen fungerar fint på en potatis och handkontroller finns det bra på kjell för 149kr (https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/handkontrol...) så man inte behöver vara jätteorolig över priset/ersätta trasiga

Jag köpte till exempel lego star wars complete för 5€. Vi har spelat 90% av tiden tillsammans, kul att kunna byta av när det blir svårt och lagom kul att leta pussel och gömda utrymmen

Annars är det mest lego som gäller, eller hoppa i sofforna, eller vara ute i de flesta väder

Det passar perfekt i tråden. Det är ju ändå en allmän tråd för att hjälpa varandra komma på saker att göra med barnen då den här skiten pågått länge och många kanske har svårt komma på nåt nytt så alla tips är bra på sitt sätt😉
Önskar bara min skitunge kunde sitta stilla tillräckligt länge för att spela lite. Har ju kvar Xbox 360 med flera Lego spel och alla Skylanders spel från när grabben va liten men det är roligare leka med gubbarna än att spela spelet 😂

Permalänk
Medlem

Pyssel i allmänhet funkar väl rätt bra. Och att pärla i synnerhet. Kanske svårt för de allra minsta men annars brukar det vara populärt stt leta upp något motiv på nätet och göra en kopia, t. Ex av någon figur från tv (eller Youtube är det nog numera). Sedan kan man stryka pärlfigurerna och limma på en magnet för att sen smacka upp på kylskåpet.

Baka, som redan varit uppe, är ju kanon också. Det kräver lite ingredienser men det behöver inte bli så dyrt.

Att måla har väl också varit populärt i alla tider. Vill man göra något roligare av det kan man göra den "lek" som går ut på att alla först målar ett huvud, sen viker man och byter papper med varandra innan nästa kroppsdel målas osv. En klassiker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vi köpte massor med pysselböcker men hon går igenom dem fort. Hon får inte komma till förskolan igen fören mars så vet inte hur vi ska klara det. Jag jobbar hemifrån hela kvällarna och min fru är höggravid så svårt att leka så mycket med henne. Jag spelar mario eller Harvest Moon med henne ibland om jag hinner. Skulle behöver mer saker hon kan göra själv medan jag jobbar.

Vet precis vad du menar. Dottern har väl varit någon dag bara på dagis sen sommarlovet förra året. Först allt med Covid, sen gick det en ruskig magsjuka där i iaf fem veckor (Smittskyddsinstitutet kontaktades osv för det gick inte bli av med), sen kom RS viruset dit och nu Covid igen.
Har tre olika läkarbesök nästa vecka också men får ta med dottern dit. Är ju inte mycket mer än så när deras mamma precis fått jobb och ska försöka få förlängt eller fast anställning där. Hade det varit ett besök hade det ju varit en sak men när det är tre på en vecka så blir det ju lite jobbigare lösa det 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Pyssel i allmänhet funkar väl rätt bra. Och att pärla i synnerhet. Kanske svårt för de allra minsta men annars brukar det vara populärt stt leta upp något motiv på nätet och göra en kopia, t. Ex av någon figur från tv (eller Youtube är det nog numera). Sedan kan man stryka pärlfigurerna och limma på en magnet för att sen smacka upp på kylskåpet.

Baka, som redan varit uppe, är ju kanon också. Det kräver lite ingredienser men det behöver inte bli så dyrt.

Att måla har väl också varit populärt i alla tider. Vill man göra något roligare av det kan man göra den "lek" som går ut på att alla först målar ett huvud, sen viker man och byter papper med varandra innan nästa kroppsdel målas osv. En klassiker!

Baka är väl nästan ett av de billigare alternativen. Ska erkänna att när det kommer till köket så är jag totalt nollställd och blev till och med portad därifrån ett år under julbaket. Inte mitt fel att Ikeas kastruller har så dålig kvalitet så handtagen går av🙃 på BÅDA sidorna till och med

Permalänk
Medlem

Dottern tyckte det var roligt att få hjälpa mig att måla en möbel! Vi hade varsin pensel.