Bättre tillgång på grafikkort till sensommaren

Permalänk
Melding Plague

Bättre tillgång på grafikkort till sensommaren

När produktionstakten på en viktig komponent ökar väntas tillgången på grafikkort förbättras betydligt under årets andra hälft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Självklart väntar man pä bättre priser, samtidigt som man vänta på nästa generation.

Permalänk
Avstängd

Så länge priserna kommer vara detsamma som nu så är det helt ointressant att köpa sig ett nytt grafikkort än hur många som kommer ligga på lager. Jag är själv inte beredd att betala nästan 15 000kr för ett 3080 och kan då hellre vänta, kanske kan man knipa något begagnat istället för normala priser.

Har vi dessutom släppet av 40-serien som kanske dyker upp i slutet av året så känns det inte som att man vill betala fullpris för ett kort från 30-serien idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de rekommenderade priserna är något som både konsumenter och medier borde fokusera mindre på. Visst kan det vara intressant att veta vad en tillverkare satsar på för prispunkt med en produkt, men just kategorin grafikkort så har vi lärt oss att det är en siffra utan större mening eller förankring. Således borde både konsumenter och medier helt igonerar dessa hitte på priser och gå efter butikspriserna. Vid tex en ett test av ett grafikkort så kan artikeln skrivas färdigt men utelämna det slutgiltiga omdömmet i väntan på säljstart och faktiska butikspriser som komplementerar testet kort där efter.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vilken är den viktiga komponenten?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vilken är den viktiga komponenten?

Det står i nyhetsartikeln.

Permalänk

Jag tror det när jag ser det!

Kan ändå flika in det här känner jag men kan någon förklara vad dessa dumma introduktionspriser kommer ifrån? Flera tredjepartstillverkare körde det när RTX 3080 lanserades och med flera andra grafikkortsmodeller från både Nvidia och AMD. Samma sak var det med Vega som hade ett introduktionspris. Kan det snälla avskaffas fortast möjligt!

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis börjar priserna gå ner när tillgången blir bättre. Själv har jag dock inte några förhoppningar om att vi kommer få se skäliga priser på flera år. Jag har haft tur med komponent jagandet och är en person som gärna uppgraderar ofta, men nu får i alla fall grafikkortet hänga med så länge det bara orkar för dagens priser betalar jag inte.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir lugnare framöver då jag drömmer om att knipa ett 4070 eller 4080 vid lanseringen.
Sitter fortfarande med ett GTX680 och har svårt att motivera inköp av dator idag, har gått över till konsol istället för att spara pengar.

Har sett fram emot VR väldigt länge så förhoppningsvis blir det tillgängligt med hög kvalité till ett vettigare pris framöver.
Kommer dock köpa PSVR2, men jag saknar ändå vissa PCVR titlar samt möjlighet till att modda.
Har man lite tur så kanske det går att koppla PSVR2 till PC, annars så kanske jag skaffar Index 2 eller Quest 3 framöver.

Permalänk
Avstängd

Tack för årets tidiga första aprilskämt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tillgången är inte det kritiska för mig, finns kort att köpa typ hela tiden. De är bara extremt dyra... inget under 5000kr med vettig pris/prestanda alls

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på GeForce RTX 3060 Ti Dual Mini 8GB 6290:- för någon vecka sedan.
Var behov av ett kort med kort varsel.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tycker att de rekommenderade priserna är något som både konsumenter och medier borde fokusera mindre på. Visst kan det vara intressant att veta vad en tillverkare satsar på för prispunkt med en produkt, men just kategorin grafikkort så har vi lärt oss att det är en siffra utan större mening eller förankring. Således borde både konsumenter och medier helt igonerar dessa hitte på priser och gå efter butikspriserna. Vid tex en ett test av ett grafikkort så kan artikeln skrivas färdigt men utelämna det slutgiltiga omdömmet i väntan på säljstart och faktiska butikspriser som komplementerar testet kort där efter.

Msrp är alltid det pris man gått på innan. Dom dyrare korten har varit Strix etc men fortfarande inte i närheten av skillnaden mellan msrp/faktiskt pris vi ser idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag tycker att de rekommenderade priserna är något som både konsumenter och medier borde fokusera mindre på. Visst kan det vara intressant att veta vad en tillverkare satsar på för prispunkt med en produkt, men just kategorin grafikkort så har vi lärt oss att det är en siffra utan större mening eller förankring. Således borde både konsumenter och medier helt igonerar dessa hitte på priser och gå efter butikspriserna. Vid tex en ett test av ett grafikkort så kan artikeln skrivas färdigt men utelämna det slutgiltiga omdömmet i väntan på säljstart och faktiska butikspriser som komplementerar testet kort där efter.

Rent historiskt sett så har väl de rekommenderade priserna stämt relativt väl, det är väl bara under corona och under miningboomen under GTX-1000 serien då priserna stuckit iväg vad jag vet? Ge inte företagen en ursäkt nu att "det är marknaden som styr" eftersom deras rekommenderade priserna även återspeglas på sidor som denna i vilket betyg varan får. Kostar varan alldeles långt ifrån rekommenderat pris så har antungen fötetaget gjort för lite produkter för att medvetet pumpa upp priset, eller så är det som i detta fall där företaget inte kan rå för det. Dessa 2 anledningar skall inte premieras i en recension, snarare tvärtom enligt min mening. Betyget bör gå ner om det bara är en vara för att göra reklam för tex nvidia om vi ser på 3080 founders edition som verkligen bara var för reklam då deras lagersaldo var såpass lågt.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Etherum går över till proof of state från proof of work i sommar (eller ar det tärt om?). Då borde det bli många mining-riggar som knappt är lönsamma, priserna borde då gå ner en hel del på eftermarknaden. Då ska jag plocka upp ett begagnat 3080 till rea-pris Så drömmer jag.

Jag tycker man kan se att GPU börja fyllas på i lager efter den senaste tidens krypto-nedgång. http://gpukollen.ingman.me/ Vi börjar närma oss tipping point när man inte kan räkna hem halva kostnaden på en GPU innan etherum inte går att mina längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorjin:

Jag hoppas Etherum går över till proof of state från proof of work i sommar (eller ar det tärt om?). Då borde det bli många mining-riggar som knappt är lönsamma, priserna borde då gå ner en hel del på eftermarknaden. Då ska jag plocka upp ett begagnat 3080 till rea-pris Så drömmer jag.

Jag tycker man kan se att GPU börja fyllas på i lager efter den senaste tidens krypto-nedgång. http://gpukollen.ingman.me/ Vi börjar närma oss tipping point när man inte kan räkna hem halva kostnaden på en GPU innan etherum inte går att mina längre.

Finns ju alltid en risk att folk börjar mina något annat. Blev Ethereum när Bitcoin inte gick längre, så det kanske inte blir som vi hoppas.

Permalänk

Jag är inte i behov av en uppgradering men det hade varit trevligt med ray tracing. Just nu kan jag dock inte rättfärdiga en "uppgradering" med samma prestanda för en massa med pengar.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Inaktiv

Nu väntar vi bara på att Kina ska invadera Taiwan. Garanterat dyra datorprylar i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så länge priserna kommer vara detsamma som nu så är det helt ointressant att köpa sig ett nytt grafikkort än hur många som kommer ligga på lager. Jag är själv inte beredd att betala nästan 15 000kr för ett 3080 och kan då hellre vänta, kanske kan man knipa något begagnat istället för normala priser.

Har vi dessutom släppet av 40-serien som kanske dyker upp i slutet av året så känns det inte som att man vill betala fullpris för ett kort från 30-serien idag.

Fullpris, kunde jag ännu tänka mig - MEN inte det dubbla för ett kort släppt för 16 månader sen!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha alternativet ”ja, men bara under riktpris”. Till sommaren är det ju bara månader kvar till nästa generation från både AMD och Nvidia.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Självklarhet under sommaren? Tillgången på ps5 var också bättre och scalperpriser lägre då, även för grafikkort.

Permalänk
Medlem

Finns ju att köpa nu för tiden
http://gpukollen.ingman.me

Bara att det är dubbla priset från riktpriset, så inte så konstigt att de finns att köpa då. 3060 o 3060 Ti kostar ungefär som 3080 gjorde vid release... säger väl det mesta?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Köpte mitt RX 6700XT dagen de kom ut för 6590kr vilket är lite över mspr har i sverige dock så fick jag bra betalt för mitt RX580 så egentligen betalade jag mspr priset för kortet. Det är nog många som glömmer hur bra betalt man kan få för sitt begagnade kort i dags läget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så länge priserna kommer vara detsamma som nu så är det helt ointressant att köpa sig ett nytt grafikkort än hur många som kommer ligga på lager. Jag är själv inte beredd att betala nästan 15 000kr för ett 3080 och kan då hellre vänta, kanske kan man knipa något begagnat istället för normala priser.

Har vi dessutom släppet av 40-serien som kanske dyker upp i slutet av året så känns det inte som att man vill betala fullpris för ett kort från 30-serien idag.

Haha ja. 3080 för ca 8000kr är fortfarande ok dock. I vinter skulle det behöva sjunka ännu mer. När 4000 serien kommer kan man kanske få tag på ett RTX 3000 kort för rimlig summa eller RTX 4000 kort. Om MSRP och priserna håller uppe i RTX 4000 så får man hålla sig borta från ultra settings en stund till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tillgången är inte det kritiska för mig, finns kort att köpa typ hela tiden. De är bara extremt dyra... inget under 5000kr med vettig pris/prestanda alls

Det hänger ihop Bättre tillgång som kan mätta efterfrågan aningen sänker även priserna. Det är ju bristen som gör folk desperata nog att betala hutlösa priser, även begagnat. Uppenbarligen säljer de ju ändå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Trist om nu 4000 serien kommer och hamnar på samma höga pris som 3000 serien. Att betala 9Tkr för ett 3070 och så kommer det ett 4070 om 6 månader som ut presterar 3070 men kostar typ samma. Hade man vetat om att priserna går ner för 3000 serien och 4000 serien går upp så hade det varit mer intressant att köpa ett 3070 kort. Jag behöver inte ha det nyaste och snabbaste utan vad som kan driva en 1440p skärm på normala eller högre inställningar. Prisbilden kommer inte att hamna på det "normala" på flera år utan det kommer att vara dyrare men kommer det att finns 4000 serien kort att köpa eller är det som idag? Det lär nog bli som idag är min spaning.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha ja. 3080 för ca 8000kr är fortfarande ok dock. I vinter skulle det behöva sjunka ännu mer. När 4000 serien kommer kan man kanske få tag på ett RTX 3000 kort för rimlig summa eller RTX 4000 kort. Om MSRP och priserna håller uppe i RTX 4000 så får man hålla sig borta från ultra settings en stund till.

Själv ser jag inget hopp för nästan generations grafikkort nvidia och amd kommer troligtvis fortsätta att sälja grafikkort till "överpris" eftersom att dom nu har sett under slutet av 2020 och hela 2021 att konsumenter är villiga att betala över rekommenderat mspr för korten. Så varför ska du nvidia och amd inte göra det dom är trots allt företag som vill gå i så mycket vinst som möjligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv ser jag inget hopp för nästan generations grafikkort nvidia och amd kommer troligtvis fortsätta att sälja grafikkort till "överpris" eftersom att dom nu har sett under slutet av 2020 och hela 2021 att konsumenter är villiga att betala över rekommenderat mspr för korten. Så varför ska du nvidia och amd inte göra det dom är trots allt företag som vill gå i så mycket vinst som möjligt.

Det är bara något man får hoppas på. Vad som sker vet vi inte förrän då. Nu kommer Intel också in i "kriget" så vi får se om det kan hålla priserna humana.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv ser jag inget hopp för nästan generations grafikkort nvidia och amd kommer troligtvis fortsätta att sälja grafikkort till "överpris" eftersom att dom nu har sett under slutet av 2020 och hela 2021 att konsumenter är villiga att betala över rekommenderat mspr för korten. Så varför ska du nvidia och amd inte göra det dom är trots allt företag som vill gå i så mycket vinst som möjligt.

Rent teoretiskt skulle Intel kunna pressa priserna om det skulle vara så att Nvidia och AMD ligger kvar med skyhöga priser trots att produktionskostnaderna normaliseras... men det skulle jag inte sätta pengar på

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så länge priserna kommer vara detsamma som nu så är det helt ointressant att köpa sig ett nytt grafikkort än hur många som kommer ligga på lager. Jag är själv inte beredd att betala nästan 15 000kr för ett 3080 och kan då hellre vänta, kanske kan man knipa något begagnat istället för normala priser.

Har vi dessutom släppet av 40-serien som kanske dyker upp i slutet av året så känns det inte som att man vill betala fullpris för ett kort från 30-serien idag.

40-serien ser tyvärr troligtvis ut att släppas första kvartalet 2023, vilket gör väntandet än längre.