Permalänk
Medlem

7700k Dags för uppgradering?

Hej på er!
Känner att min gamla trotjänare inte längre orkar dra det lass den förr gjorde vilket är rätt uppenbart då tekniken går framåt.
Systemet idag består av en 1080ti, 7700k, 32gb 3200mhz cl16 ram och diverse m.2 diskar. Vilket har funkat bra, spelar mest League och Pubg för tillfället men känner att det dippar mycket i nyare spel på 1080p. Är rätt ovan med det här med bottleneck osv, men har väl kanske en 30-40% i GPU usage men CPU sticker mot 85%+ regionen. Vad hade kunnat vara rätt väg att gå som det ser ut idag? Har inga planer att uppgradera min GPU tills plånboken tillåter det.
Min fråga är således vad hade kunnat vara en bra uppgraderingsväg för just mobo + cpu hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meektig:

Hej på er!
Känner att min gamla trotjänare inte längre orkar dra det lass den förr gjorde vilket är rätt uppenbart då tekniken går framåt.
Systemet idag består av en 1080ti, 7700k, 32gb 3200mhz cl16 ram och diverse m.2 diskar. Vilket har funkat bra, spelar mest League och Pubg för tillfället men känner att det dippar mycket i nyare spel på 1080p. Är rätt ovan med det här med bottleneck osv, men har väl kanske en 30-40% i GPU usage men CPU sticker mot 85%+ regionen. Vad hade kunnat vara rätt väg att gå som det ser ut idag? Har inga planer att uppgradera min GPU tills plånboken tillåter det.
Min fråga är således vad hade kunnat vara en bra uppgraderingsväg för just mobo + cpu hållet?

Tycker du kan hålla på din dator ett tag till. 7700k och 1080ti är ett rätt balanserat bygge. Tror tyvärr inte du kommer märka några enorma skillnader att byta till en ny cpu

Helt godkända resultat i ett rätt krävande spel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Tycker du kan hålla på din dator ett tag till. 7700k och 1080ti är ett rätt balanserat bygge. Tror tyvärr inte du kommer märka några enorma skillnader att byta till en ny cpu

Helt godkända resultat i ett rätt krävande spel.
https://youtu.be/YbKzQnbqvlM

Tack för snabbt svar!
Okej, men vet inte om jag var särskilt tydlig det är 1080p som gäller inte 1440p :).

Permalänk
Medlem

Om du vill en rejäl uppgradering är det gpu som gäller, också kännt suget efter cpu uppgradering men när jag kollat mer på det kan jag inte motivera mängden pengar för den lilla prestandaskillnaden. Har själv 7700k och 2070super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meektig:

Tack för snabbt svar!
Okej, men vet inte om jag var särskilt tydlig det är 1080p som gäller inte 1440p :).

Jag såg detta och ändrade :).

Men visst, söker du riktigt höga framerates i CSGO eller Rainbow 6 Siege så kan en ny cpu göra susen men en 7700k är nog god till att skyffla frames tillräckligt för att mätta ett 1080ti i moderna AAA-titlar, speciellt om du skruvar upp grafiken lite.

Är det något speciellt spel du har problem med?

För 6 kärnor så 12400f med ett B660-mobo för DDR4
För 8 kärnor 12700k med ett Z690-MOBO för DDR4.

Alternativt vänta in 5800X3D och se hur den presterar/kostar och para med ett prisvärt B550/X570.

Men som sagt, tror inte uppgraderingen kommer vara värd pengarna förrän du också uppgraderar GPU såsmåningom

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Linus techtips hade någon graf (tror i videon om köp begagnad cpu) - där han visade att ett i4770k var sweet spot för 1080 gaming Dvs den räckte till, man fick högre fps med nyare cpuer, men inte i förhållande till vad det kostade. Så en 7700k borde vara mer än fajn.

Just nu så känns det som man eldar upp pengarna när man bygger ny maskin - så försök härda ut!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Föreslår Intel Core i5 12400F och moderkort med stöd för DDR4 så kan du återanvända dina minnen.
F-versionen saknar integrerad grafik och är därför något billigare.

https://www.inet.se/produkt/1903720/msi-mag-b660m-mortar-d4
https://www.inet.se/produkt/5304607/intel-core-i5-12400f-2-5-...

Moderkortet finns även i en variant med WiFi för någon hundralapp mera.

För spel verkar 12400F vara prisvärd.
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-12400f/16.ht...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tea42BBS:

Linus techtips hade någon graf (tror i videon om köp begagnad cpu) - där han visade att ett i4770k var sweet spot för 1080 gaming Dvs den räckte till, man fick högre fps med nyare cpuer, men inte i förhållande till vad det kostade. Så en 7700k borde vara mer än fajn.

Just nu så känns det som man eldar upp pengarna när man bygger ny maskin - så försök härda ut!

mvh Lazze

En 4-kärnig CPU år 2022 kan ju vara lite av en begränsning i vissa moderna spel. Inte så att det inte går att spela på den (särskilt inte spel som inte är CPU-intensiva), men klart märker man av en dators ålder om man har en sådan CPU i datorn i vissa spel, särskilt om man inte har koll på bakgrundsprocesser.

Exakt hur CPU-krävande ett spel är varierar från spel till spel, det är omöjligt att säga att en viss kombo av grafikkort och CPU är "bottleneckad" på ett eller annat ställe rent generellt. Tyvärr skriver TS inte vilka spel det funkar sämre i, bara vilka spel det funkar bra i... så det är ju svårt att göra någon bedömning.

Oavsett tror jag också det är en rätt bra idé att härda ut, kanske kolla om man inte kan delidda och överklocka sin 7700K?

Permalänk
Medlem

Allt är sanning med modifikation, det beror helt på use case. Jag gick från 6600k till 10600k (har ett 1080), vissa spel är det noll skillnad men många titlar ger lite högre FPS men framförallt är det lows som skiljer, i FPS (speltypen) gör det en väldig skillnad och då kör jag ändå i 1440p.
Om du känner att det räcker med 7700K och det inte direkt är märkbart i det du spelar lär du inte känna någon förändring av värde, men kör du saker där CPU antingen gör mycket eller det är högt tryck på en tråd så kommer en uppgradering kunna märkas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En 4-kärnig CPU år 2022 kan ju vara lite av en begränsning i vissa moderna spel. Inte så att det inte går att spela på den (särskilt inte spel som inte är CPU-intensiva), men klart märker man av en dators ålder om man har en sådan CPU i datorn i vissa spel, särskilt om man inte har koll på bakgrundsprocesser.

Exakt hur CPU-krävande ett spel är varierar från spel till spel, det är omöjligt att säga att en viss kombo av grafikkort och CPU är "bottleneckad" på ett eller annat ställe rent generellt. Tyvärr skriver TS inte vilka spel det funkar sämre i, bara vilka spel det funkar bra i... så det är ju svårt att göra någon bedömning.

Oavsett tror jag också det är en rätt bra idé att härda ut, kanske kolla om man inte kan delidda och överklocka sin 7700K?

Ja, är lite novis i området så ville ha lite insikt i hur det ser ut.
Faktum är att i grund o botten så är det väl snarare mer än framtidsförsäkring i mina ögon. Spelen som jag spelar idag som bl.a Pubg & League är inte särskilt krävande. Pubg på senare år har blivit optimerat men jag kan inte nå dem frames jag siktar efter. Är lite av en materialist och vill helst att ska flyta så fluent som möjligt för att spela "competitive". Delidd har jag hört fått goda resultat men sitter redan på 5ghz rätt ok temps skulle jag säga.

De spel som det fungerar sämre i kan jag väl säga Tarkov, och då är jag medveten om optimeringen och de problem dem har idag. Har för något år sedan tryckt 120+ fps i low/medium inställningar utan problem att tweaka osv.

Jag vill kunna spela lite krävande spel såsom warzone, där jag förstått de krävs fler kärnor/trådar och nya normen går väl mot mer än 4c & 8t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Allt är sanning med modifikation, det beror helt på use case. Jag gick från 6600k till 10600k (har ett 1080), vissa spel är det noll skillnad men många titlar ger lite högre FPS men framförallt är det lows som skiljer, i FPS (speltypen) gör det en väldig skillnad och då kör jag ändå i 1440p.
Om du känner att det räcker med 7700K och det inte direkt är märkbart i det du spelar lär du inte känna någon förändring av värde, men kör du saker där CPU antingen gör mycket eller det är högt tryck på en tråd så kommer en uppgradering kunna märkas.

Förstår!
Ja, har lite svårt att säga om det är direkt märkbart eller inte på rak arm. Är ett FPS fan & är inte heller stort fan av dips. Kanske en god idé att härda ut som många av er säger men har suttit i tankarna snart ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Föreslår Intel Core i5 12400F och moderkort med stöd för DDR4 så kan du återanvända dina minnen.
F-versionen saknar integrerad grafik och är därför något billigare.

https://www.inet.se/produkt/1903720/msi-mag-b660m-mortar-d4
https://www.inet.se/produkt/5304607/intel-core-i5-12400f-2-5-...

Moderkortet finns även i en variant med WiFi för någon hundralapp mera.

För spel verkar 12400F vara prisvärd.
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-12400f/16.ht...

Schysst!
Har ju en K idag och vet hur det funkar, men F version som du säger saknar integrerad grafik. Här är också lite av en novis fråga men i fråga om överclockning fyller de samma funktion?
Har sett lite videos som håller K versionen mot F med samma setup där det kan skilja lite frames faktiskt, är det märkbart i det stora hela?

Otydlig mening
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meektig:

Schysst!
Har ju en K idag och vet hur det funkar, men F version som du säger saknar integrerad grafik. Här är också lite av en novis fråga men i fråga om överclockning fyller de samma funktion?
Har sett lite videos som håller K versionen mot F med samma setup där det kan skilja lite frames faktiskt, är det märkbart i det stora hela?

Oklart vad du menar, men det går "normalt" inte att överklocka en Intel-CPU modell om det inte finns ett K i modellnamnet. För att göra det ännu lite mer förvirrat: Man har upptäckt att man ändå kan överklocka just dessa modeller genom överklockning av moderkortets basklocka, men det här är inte supportat av Intel, och sannolikt kommer detta att täppas till av Intel samt moderkortstillverkare med uppdateringar.

Kan du härda ut så hade jag faktiskt väntat på AMD Ryzen 7 5800X3D som är en ny modell på väg ut, som enligt AMD själva kommer vara den absoluta topp-CPU:n för spel på grund av stora mängder 3D-stackat L3-cache. Cache gör nog mer för spelprestanda i många fall än antal kärnor, även om det kan se ut som att kärnantal spelar mer roll än det gör, genom att modeller med fler kärnor oftast har mer cache. Oavsett kommer AMD Ryzen 7 5800X3D ha 8 kärnor, så det räcker ju gott och väl för spel det med.

Det kommer dessutom vara på AM4-plattformen vilket gör att det är DDR4 som gäller, och du slipper köpa dyrt DDR5-minne, du kan använda det du redan har.

Det känns spontant som att det kommer bli betydligt bättre CPU för en spelfokuserad dator än en hybrid-CPU med blandningar av strömsnåla och högpresterande kärnor, med resulterande kompatibilitetsproblem med antifusk etc. (Reservation dock för att vi inte vet hur denna kommer prestera riktigt än, då den inte kommit ut, prissatts och testats än.)

Permalänk
Medlem

Du har fått många bra svar redan.
Jag har själv 7700k och ett 1080ti.
Den kombon är så pass bra än att en uppgradering kan kännas ganska.. sur.
För vad vill vi ha när vi uppgraderar? Jo en stor märkbar skillnad.
Får vi inte den så känns det surt.
Kul med ny hårdvara, men.

Så vad är då mitt råd?
Kolla vilka spel du kör nu och vilka du kan tänkas spela framöver och undersök så gott du kan vad skillnaden kan bli innan köp.

Med det sagt, en ny gpu som har tekniker som RT, DLSS osv ger mer till spel än ditt 1080ti kan ge i både fps och grafik.
Där har du bästa uppgraderingen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Oklart vad du menar, men det går "normalt" inte att överklocka en Intel-CPU modell om det inte finns ett K i modellnamnet. För att göra det ännu lite mer förvirrat: Man har upptäckt att man ändå kan överklocka just dessa modeller genom överklockning av moderkortets basklocka, men det här är inte supportat av Intel, och sannolikt kommer detta att täppas till av Intel samt moderkortstillverkare med uppdateringar.

Kan du härda ut så hade jag faktiskt väntat på AMD Ryzen 7 5800X3D som är en ny modell på väg ut, som enligt AMD själva kommer vara den absoluta topp-CPU:n för spel på grund av stora mängder 3D-stackat L3-cache. Cache gör nog mer för spelprestanda i många fall än antal kärnor, även om det kan se ut som att kärnantal spelar mer roll än det gör, genom att modeller med fler kärnor oftast har mer cache. Oavsett kommer AMD Ryzen 7 5800X3D ha 8 kärnor, så det räcker ju gott och väl för spel det med.

Det kommer dessutom vara på AM4-plattformen vilket gör att det är DDR4 som gäller, och du slipper köpa dyrt DDR5-minne, du kan använda det du redan har.

Det känns spontant som en betydligt bättre CPU för en spelfokuserad dator än en hybrid-CPU med blandningar av strömsnåla och högpresterande kärnor, med resulterande kompatibilitetsproblem med antifusk etc.

Dåligt formulerat av mig, försöker sitta och lyssna på inspelad föreläsning mitt i allt :). Det låter lovande, om jag klarat mig hittills så klarar jag mig nog ett tag till. Ska absolut kika på detta då det låter väldigt intressant. Tack för de kloka orden.

Permalänk
Medlem

Mitt sekundära system sitter med en 7700 o en 1070 och jag känner ungefär likadant som du. jag skulle upgradera cpu'n till kanske en 2600x/3600x med ett b550 kort. det skulle låta dig uppgradera till en 5000 ryzen senare när du uppgraderar gpu eller liknande. om man mest kör esports spel som du värkar göra så är ofta cpu'n viktigare och 4c/8t börjar visa sin ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meektig:

Schysst!
Har ju en K idag och vet hur det funkar, men F version som du säger saknar integrerad grafik. Här är också lite av en novis fråga men i fråga om överclockning fyller de samma funktion?
Har sett lite videos som håller K versionen mot F med samma setup där det kan skilja lite frames faktiskt, är det märkbart i det stora hela?

Om du vill överklocka Intel CPU så behövs en K-modell såsom 12600K och Z690 chipset på moderkortet. Blir dyrare och inte säkert det ger så mycket mera prestanda i praktiken att överklocka. Finns i och för sig 12600KF som går att överklocka och dessutom saknar integrerad grafik. Men tipset i tråden om kommande AMD-modell med stor 3D-cache lät intressant.

Det finns moderkort med DDR4 för intel så DDR5 är inget krav. Men man får bestämma sig innan man köper moderkortet så att man väljer en modell med DDR4-stöd eller en annan modell av moderkort med DDR5-stöd.