Bättre tillgång på grafikkort till sensommaren

Permalänk

Har de inte sett till att det finns tillgång vid det här laget , så tänker jag inte köpa deras gamla grafikkort
Ser fram emot att inte få tag på 4080 serien i stället

Permalänk
Medlem

Jag köper inte att priserna på grafikkort beror på bristen på substrat. Substrat används för komponenter i en dator, som processorer, moderkort och SSD:n. Om det som huvudsakligen drev priserna uppåt fanns i det segmentet så skulle priserna på alla komponenter stiga på någorlunda liknande sätt. Samma gäller om det var en allmän efterfrågan på datorer. Men det har vi ju inte sett, utan priserna på andra komponenter i en dator har gått ner till samma priser eller lägre som före pandemin. Processorer, minnen och lagring har aldrig varit så här billiga. Samma gäller även nätagg.

Varför är de billiga? För att färre köper andra komponenter när de inte kan få tag på grafikkort.

Vad beror det på? Mining.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte nöja mig med att dem går ner till MSRP, jag kommer vänta på rekylen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

40-serien ser tyvärr troligtvis ut att släppas första kvartalet 2023, vilket gör väntandet än längre.

Vart har du hört det? Senaste jag hörde var september 2022 via RedGamingTech.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av wibbe44:

40-serien ser tyvärr troligtvis ut att släppas första kvartalet 2023, vilket gör väntandet än längre.

Fördelen är att spelindustrin överlag verkar ha fattat vinken. Även nyare släpp och portar (t.ex. God of War) verkar fullt spelbart på allt från RTX 2060 och uppåt, speciellt med DLSS inräknat.

Värre är det nog för folket som sitter på "GTX"-kort fortfarande, men även där verkar GTX 1070 och uppåt tugga på rätt bra från det jag hört från vänner o bekanta. Sure, inge 4K UHD och Ultra-grafik. Men nöjer man sig med antingen 1080p eller low, verkar 60 FPS fullt möjligt i det mesta fortfarande.

Tror inte det är superstor brådska att köpa ett 3000-serie kort för ockerpriser. Bättre att bara invänta prissänkningar och/eller 4000-serien. Alternativt se vad AMD kan koka ihop inför nästa generation också

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

förhoppningsvis börjar miners sälja av sina kort nu när ethereum dyker.

Permalänk
Medlem

Nej, för att jag väntar på nästa generation hursomhelst.

Men betala mer än rekpris gör jag bara i nödfall (dock självklart aldrig till någon förbannad scalperdjävul, inte en chans i helvetet).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorjin:

Jag hoppas Etherum går över till proof of state från proof of work i sommar (eller ar det tärt om?). Då borde det bli många mining-riggar som knappt är lönsamma, priserna borde då gå ner en hel del på eftermarknaden. Då ska jag plocka upp ett begagnat 3080 till rea-pris Så drömmer jag.

Jag tycker man kan se att GPU börja fyllas på i lager efter den senaste tidens krypto-nedgång. http://gpukollen.ingman.me/ Vi börjar närma oss tipping point när man inte kan räkna hem halva kostnaden på en GPU innan etherum inte går att mina längre.

Skrivet av Novdid:

Finns ju alltid en risk att folk börjar mina något annat. Blev Ethereum när Bitcoin inte gick längre, så det kanske inte blir som vi hoppas.

Misstänker att det är den stora anledningen att det dröjt för Etherium, hotet om en fork eller att de helt enkelt tappar 90% av de som endast är intresserade av att konvertera elräkningen till spekulativ handelsvara (ingen av "kryptovalutan" är valutor).

Även om Bitcoin inte från början var menat som en ponzi så är det ganska uppenbart att de flesta nya "cryptovalutor" har skapats för vinst och inte att användas som en praktisk valuta.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag är själv inte beredd att betala nästan 15 000kr för ett 3080 och kan då hellre vänta, kanske kan man knipa något begagnat istället för normala priser.

Tror du får tänka om vad som är ett normalt begpris.

I en värld före end-of-2019 så skulle ett normalt begpris idag för ett begagnat 3080 vara säg 30% under det s.k MSRP (som var 8000?) , dvs cirka dryga 5500 spänn, men låt oss avrunda upp till 6 papp.

Jag är ganska säker på att du inte kommer kunna köpa ett 3080 begagnat för 6 papp under 2022, och nästan säker på att det inte kommer att gå 2023 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Rent teoretiskt skulle Intel kunna pressa priserna om det skulle vara så att Nvidia och AMD ligger kvar med skyhöga priser trots att produktionskostnaderna normaliseras... men det skulle jag inte sätta pengar på

Sålänge alla 3 parter säljer allt dom får in så finns där ungen konkurrens och således finns det ingen anledning för nåt av företagen att sänka sina priser. Först när ett överskott uppstår så kan konkurrensen fortsätta som förut.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Skönt att 1070 fortfarande räcker.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir så. 1070 Ti svettas rejält i 1440p nuförtiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fördelen är att spelindustrin överlag verkar ha fattat vinken. Även nyare släpp och portar (t.ex. God of War) verkar fullt spelbart på allt från RTX 2060 och uppåt, speciellt med DLSS inräknat.

Värre är det nog för folket som sitter på "GTX"-kort fortfarande, men även där verkar GTX 1070 och uppåt tugga på rätt bra från det jag hört från vänner o bekanta. Sure, inge 4K UHD och Ultra-grafik. Men nöjer man sig med antingen 1080p eller low, verkar 60 FPS fullt möjligt i det mesta fortfarande.

Tror inte det är superstor brådska att köpa ett 3000-serie kort för ockerpriser. Bättre att bara invänta prissänkningar och/eller 4000-serien. Alternativt se vad AMD kan koka ihop inför nästa generation också

1080ti duger hyffsat till 1440p än, jag skruvar ner tills det är någorlunda stabila 80 fps som lägst, brukar landa med det mesta på high och nått på medium. 1080p low klarar ju typ en potatis.

Men nog är man sugen på nytt, som det ser ut så lutar det mer och mer mot att köpa sig en konsol istället.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

När det kommer något med 3070 prestanda med pris kring 5000:- då kommer jag handla igen så jag blir nog kvar på konsol i många år till!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

När det kommer något med 3070 prestanda med pris kring 5000:- då kommer jag handla igen så jag blir nog kvar på konsol i många år till!!

Samma här.
Sitter med min första konsol någonsin, efter drygt 30 år med PC-gameing, jag svär och svettas över att försöka lära mig hantera handkontroll

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Falistar:

Samma här.
Sitter med min första konsol någonsin, efter drygt 30 år med PC-gameing, jag svär och svettas över att försöka lära mig hantera handkontroll

Haha, det är lugnt.. Man vänjer sig aldrig

Skämt åsido. Jag sitter inte i sjön då jag har laptopen i sign.
Men har även PS5 och dessinnan en PS4 Pro, men kan inte om så mitt liv hängde på det spela någon annat än 3.e person-spel med en handkontroller efter alla dessa år fortfarande. Skjutspel är som att kolla på en ettåring försöka lära sig gå, är pinsamt dålig utan en datormus i handen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Rent teoretiskt skulle Intel kunna pressa priserna om det skulle vara så att Nvidia och AMD ligger kvar med skyhöga priser trots att produktionskostnaderna normaliseras... men det skulle jag inte sätta pengar på

Med störst sannolikhet så blir det så. Det är därför som vi får hoppas på att Intel kommer levererar bra grafikkort. Så vi får pressade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Samma här.
Sitter med min första konsol någonsin, efter drygt 30 år med PC-gameing, jag svär och svettas över att försöka lära mig hantera handkontroll

Glömmer bort att det finns personer som aldrig använder handkontroll på PC.

Spelar du mest FPS och liknande eller spelar du spel som är bättre lämpade för handkontroll? Att gå från mus till handkontroll i FPS är ju en riktig pina. Jag hanterar båda bra men trots det hatar jag att använda handkontroll i FPS, då spelar jag något annat istället.

Fördelen med att lära dig handkontroll är ju att du kan fortsätta använda det i spel där det passar bättre sen när du går tillbaks till PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorjin:

Jag hoppas Etherum går över till proof of state från proof of work i sommar (eller ar det tärt om?). Då borde det bli många mining-riggar som knappt är lönsamma, priserna borde då gå ner en hel del på eftermarknaden. Då ska jag plocka upp ett begagnat 3080 till rea-pris Så drömmer jag.

Jag tycker man kan se att GPU börja fyllas på i lager efter den senaste tidens krypto-nedgång. http://gpukollen.ingman.me/ Vi börjar närma oss tipping point när man inte kan räkna hem halva kostnaden på en GPU innan etherum inte går att mina längre.

Med tanke på elpriser i Europa och nedgång av värdet på bitcoin så borde det inte vara lönande ens nu. Har inte koll på hur priserna ser ut för etherium.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Med tanke på elpriser i Europa och nedgång av värdet på bitcoin så borde det inte vara lönande ens nu. Har inte koll på hur priserna ser ut för etherium.

Ethereum ser ut att ha droppat 39% senaste månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Glömmer bort att det finns personer som aldrig använder handkontroll på PC.

Spelar du mest FPS och liknande eller spelar du spel som är bättre lämpade för handkontroll? Att gå från mus till handkontroll i FPS är ju en riktig pina. Jag hanterar båda bra men trots det hatar jag att använda handkontroll i FPS, då spelar jag något annat istället.

Fördelen med att lära dig handkontroll är ju att du kan fortsätta använda det i spel där det passar bättre sen när du går tillbaks till PC.

Just nu provar jag allt, och jag är precis lika dåligt på allt, men jag ser det som en utmaning att lära mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Fördelen är att spelindustrin överlag verkar ha fattat vinken. Även nyare släpp och portar (t.ex. God of War) verkar fullt spelbart på allt från RTX 2060 och uppåt, speciellt med DLSS inräknat.

Värre är det nog för folket som sitter på "GTX"-kort fortfarande, men även där verkar GTX 1070 och uppåt tugga på rätt bra från det jag hört från vänner o bekanta. Sure, inge 4K UHD och Ultra-grafik. Men nöjer man sig med antingen 1080p eller low, verkar 60 FPS fullt möjligt i det mesta fortfarande.

Tror inte det är superstor brådska att köpa ett 3000-serie kort för ockerpriser. Bättre att bara invänta prissänkningar och/eller 4000-serien. Alternativt se vad AMD kan koka ihop inför nästa generation också

Jag kör ett 1080 tillsammans med i7 6700k och med de senaste spelen blir det jobbigt men körde både GTA 5, AC Valhalla och RDR2 med höga inställningar och bra fps.
Har inte testat BF2042 eller Cyberpunk som jag tror det skulle bli svettigt med men har heller inget behov av dessa spel som jag känner just nu.

Uppgradering behövs men hoppas kunna hålla ut tills komponentbristen och priserna ser bättre ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xc:

Ethereum ser ut att ha droppat 39% senaste månaden.

Då borde lönsamheten ha gått ner där också för folk med riggar hemma. Men vem vill köpa ett miningkort begagnat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

förhoppningsvis börjar miners sälja av sina kort nu när ethereum dyker.

Dem byter nog bara crypto om det inte blir lönsamt med eth.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja gå ner i grafikkort. Men känns dumt att priserna på 3060ti är typ samma som 3080 skulle egentligen kosta.

Hoppas på att Intel släpper några vettiga GPU modeller för rimliga priser som är tysta så byter jag gärna ner mig.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Jag väntar själv på 2x8 DDR5. Vet inte varför det inte finns när det finns en hel del 2x32 och 2x16.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Köper när jag kan få någonting betydligt bättre än min GTX 1070 för max 3000kr.
Men jag får säkert vänta till nästa decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Självklart väntar man pä bättre priser, samtidigt som man vänta på nästa generation.

https://www.theverge.com/2022/1/24/22899527/nvidia-amd-gpu-rt...

De är på väg ner, som väntat eftersom ethereum har gått ner och miningförtjänsten har sjunkit Butikerna brukar hänga efter lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://www.theverge.com/2022/1/24/22899527/nvidia-amd-gpu-rt...

De är på väg ner, som väntat eftersom ethereum har gått ner och miningförtjänsten har sjunkit Butikerna brukar hänga efter lite.

Want an Nvidia RTX 3080? Just two months ago, that might have cost you $1,773 on the street — over two and a half times the manufacturer suggested retail price. As we reported in November with our own chart, that was typical of the hottest graphics cards, and Tom’s Hardware shows things got slightly worse in December. But in January, those prices have dipped 11 percent to just under $1,600 on average.

Ja man är ju sååååå glad att man kanske kan få det till bara 2x normala priset snart.