Permalänk

Temperaturer rent generellt.

Min nyligen ihopslängda dator ser ut såhär:

Dessa temperaturer är när jag spelat. Ligger de inom normalspannet? GPU:n är ett referenskort som uppvisar i stort sett samma temperaturer som mitt gamla GTX 760 som också var ett referenskort. Jag tycker RAM temperaturerna samt TMPIN3 och TMPIN4 är lite höga (vet inte vad dessa två mäter) men de kanske skall vara så?

Permalänk
Medlem

Ser helt normalt ut i mina ögon. Visst går grafikkortet varmt men det är mer eller mindre att förvänta sig av ett 980 med referenskylare, target temperature ligger troligtvis runt 82 grader. Kan rekommendera en egen (lägre) spänningskurva i MSI Afterburner om det är något du är bekväm med, kan göra underverk för referenskort och andra med sämre kylning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ser helt normalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Min nyligen ihopslängda dator ser ut såhär: http://i.imgur.com/9xHYE8S.png http://i.imgur.com/u4wULpo.png

Dessa temperaturer är när jag spelat. Ligger de inom normalspannet? GPU:n är ett referenskort som uppvisar i stort sett samma temperaturer som mitt gamla GTX 760 som också var ett referenskort. Jag tycker RAM temperaturerna samt TMPIN3 och TMPIN4 är lite höga (vet inte vad dessa två mäter) men de kanske skall vara så?

Jag tycker temperaturerna ser lite höga ut på grafikkortet, vad har du för chassi och har du bytt kylpasta och rengjort kylflänsarna på grafikkortet?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker temperaturerna ser lite höga ut på grafikkortet, vad har du för chassi och har du bytt kylpasta och rengjort kylflänsarna på grafikkortet?

GTX 980 går upp till 80 grader i både SweClockers och anandtechs test så tycker inte det är oroväckande. Även om det såklart kan vara bra att kolla så allt är rent.

Det jag skulle hålla utkik är om det throttlar och sänker frekvenserna allt för mycket.

Permalänk
Medlem

GTX 980 börjar throttla vid 80 grader så 81.5 är lite varmt faktiskt. Att processorn inte ens når 50 grader i spel är imponerande bra däremot.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ser helt normalt ut i mina ögon. Visst går grafikkortet varmt men det är mer eller mindre att förvänta sig av ett 980 med referenskylare, target temperature ligger troligtvis runt 82 grader. Kan rekommendera en egen (lägre) spänningskurva i MSI Afterburner om det är något du är bekväm med, kan göra underverk för referenskort och andra med sämre kylning.

Jag har aldrig sysslat med sådant, mjukvaran fungerar alltså med alla kort, inte bara med MSI?

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker temperaturerna ser lite höga ut på grafikkortet, vad har du för chassi och har du bytt kylpasta och rengjort kylflänsarna på grafikkortet?

Jag var mest oroad över de andra temperaturerna. Lådan är en Antec P101 Silent. Kortet har jag just fått tag på. Jag var faktiskt mindre oroad över det då mitt gamla 760 ständigt legat på 82 grader i sex år i samma spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag var mest oroad över de andra temperaturerna. Lådan är en Antec P101 Silent. Kortet har jag just fått tag på. Jag var faktiskt mindre oroad över det då mitt gamla 760 ständigt legat på 82 grader i sex år i samma spel.

Allt annat är ju jättesvalt? Inget utöver grafikkortet når upp till 50 grader vad jag kan se.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ganska så varmt men om det är referenskylare kan det vara rimligt, minns att mitt 1080 TI FE också gick upp i 92 C om man inte justerade fläktkurvan själv.
Allt annat ser bra ut, nästan kallt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag var mest oroad över de andra temperaturerna. Lådan är en Antec P101 Silent. Kortet har jag just fått tag på. Jag var faktiskt mindre oroad över det då mitt gamla 760 ständigt legat på 82 grader i sex år i samma spel.

Om du inte använder HDD, går det ta bort övre HDD burarna? Tar du bort burarna får du bättre ett bättre cirkulation.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Om du inte använder HDD, går det ta bort övre HDD burarna? Tar du bort burarna får du bättre ett bättre cirkulation.

Kör mekanisk, har tagit bort de onödiga.

Permalänk

Om man inte vill undervolta, kan man inte bara gå in i GPU tweak och sänka klockfrekvensen lite eller har det liten eller ingen effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Jag har aldrig sysslat med sådant, mjukvaran fungerar alltså med alla kort, inte bara med MSI?

Ja, fungerar med de flesta moderna(are) kort. Finns en guide här på Swec om du är intresserad, men det är inte direkt applicerbart på ditt kort utan det är trial and error som gäller för att hitta sweet spot för just ditt kort. Går säkert att hitta riktvärden för 980 dock.

Skrivet av Diversion:

Om man inte vill undervolta, kan man inte bara gå in i GPU tweak och sänka klockfrekvensen lite eller har det liten eller ingen effekt?

Enbart klockfrekvens har minimal påverkan, det är spänningen man vill ha ner eftersom effekt = U (spänning) * I (Ampere). Absolut lättast är väl att bara sänka power limit, men då får du också lägre prestanda.

Byta kylpasta på ett 980 referens är nog ett jäkla jobb i och med alla thermal pads så det kanske du inte vill ge dig på, men åtminstone kolla så inte kylaren är allt för igensatt med damm vore väl idé om du inte redan gjort det.

Alla andra temperaturer ser alla tiders ut.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Kontrollerade att det var någorlunda dammfritt och drog ned från very high till high/medium i spelet. Då hamnade det runt 74° med några toppar på 81° istället för att ligga konstant på runt 80°. Det får duga tills vidare.

Permalänk

Jag tittade lite på undervoltning men mitt kort verkar låst, både i MSI Afterburner och ASUS GPUTweak 2 så går det inte att göra något. Det händer inget med CTRL+F. Är det så att man måste flasha BIOS i Maxwellkorten för att låsa upp spänningskontroll så avstår jag eller har jag missat något?

Jag fick höra att man kan göra en "fullösning" genom att ta ned Power Target lite och sedan öka frekvensen på core clock.
När jag prövade att dra ned Power Target till 89% så märktes ingen prestandaskillnad egentligen men temperaturen började ligga och fälta mellan 73 och 76 istället för att ligga på 80 konstant. Däremot finns det ju inget att ändra på förutom Boost clock i GPUTweak 2.

Blir det samma om jag ändrar Boost frekvensen uppåt eller skall jag helt enkelt låta bli och nöja med mig att Power Target sänkningen gav ett lite svalare kort utan några märkbara prestandasänkningar i det spel jag kör?