Extern HDD Ethernet-kabel

Permalänk
Medlem

Extern HDD Ethernet-kabel

Tjena.

jag har en gammal ARGOSY extern HDD som kopplas till nätverket via Ethnet kabel.. Den köpte gissningsvis 2005 och tänkte jag skulle installera den igen för att få tag på bla gamla kort. Nu har jag inte användarnamnet eller lösenordet kvar. Någon ide på hur jag ska lösa det eller är det förlorat.

P.s Är inte så haj på detta så jag hoppas forumet kan hjälpa mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att logga in med admin/admin

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

admin/admin är testad utan framgång.

Permalänk
Medlem

Ta ur disken och koppla in via diskdocka till en dator som kör linux är nog bästa förslaget.

Eftersom det är ethernet-kopplat som disk-gränssnitt så är det förmodligen en extremt bantad Linux-baserad ARM-NAS-programvara i denna och då brukar det vara en OS-partition, en swap-partition och sedan en stor lagrings-partition som troligen är ext3 eller ext4-format på själva disken - och det kan linux läsa!

Bry dig inte om att ens försöka koppla in diskdockan till en windows-dator i försök att hämta ut data, utan kan tom. riskera att windows gör något som förstör förutsättningarna att hämta ut data efter detta...

Permalänk
Medlem

försöker du hacka 1177?

Permalänk
Medlem

Att gå in och jobba med linux är för mig total överkurs. Det övergår mina begränsande kunskaper.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att man kan resetta användare (och alla inställningar) och sen komma in med admin/admin.
Enligt manualen jag hittade (oklart vilken modell du har) så verkar inte datat i sig försvinna vid factory reset. Men inget jag hade vågat lite på. Men om alternativet är att slänga den så kan det vara värt ett försök. Stäng av och starta och håll inne power i 5 till 10 sekunder.
Jag hade själv vara testat detta som sista utväg..

Permalänk
Medlem

Linux används i stort sett över allt utom på just desktop, så det är värt att skaffa sig åtminstone de mest rudimentära kunskaperna - det är inte speciellt svårt att ladda hem ubuntu ISO-image, skriva denna på en USB-sticka med rufus eller liknande och sedan boota på stickan [största böket i hela operationen är att få BIOS att vilja starta från USB-stickan, oavsett OS... - det kan vara betydligt mer bökigt och lirkande är att köra linux senare när den väl bootat upp] - du får en desktop-miljö och ansluter man externa USB-diskar och diskdockor via USB så brukar de monteras automagiskt och du kan i fil-utforskaren flytta runt filer mellan mappar precis som i windows.

Är du inte beredd att lägga den tiden på disken så är dina foton förmodligen lite värda, alternativt är att hitta någon annan villig med lite linux-kunskaper...

Permalänk
Medlem

0. Klona disken innan du gör nått på den.
2. Testa ansluta klonen mot windows. Du kan ju ha tur även om det är osannolikt
3. Testa klonen mot linux
4. Testa factory reset (i värsta fall kan du återställa från klonen)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Bry dig inte ens om att försöka med windows... det kan dessutom förstöra då när den inte känner igen partitionerna och kan vilja att de skall formateras och är man lite för snabb med musknappen så...

Linux förstår FAT och NTFS-partitioner om det mot förmodan skulle vara sådana.

skall man disk-mecka och rädda data ur krånglande diskar, håll er i från windows och använd linux - även att göra diskkloner/diskimages med...

Permalänk
Medlem

Har många problem. Hittar inte rätt manual så jag inte kan utläsa modell

Sen finns det ingen reset knapp

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen nu är det löst:

Permalänk
Medlem

..och vi som svarade innan undrar såklart HUR du löste det