Retropie går inte c64 spel ?

Permalänk

Retropie går inte c64 spel ?

Tjo,

Jag har installerat retropie på min raspberry pi 3, nu när jag tänkte köra commendor 64 spel på den men jag ser inte spelen i pi:en. Och om jag fattat det rätt skall det funka att köra c64 spel på den.

Eller har jag fel ?

/Force

Permalänk
Medlem

Utan förkunskaper men https://retropie.org.uk/docs/Commodore-64-VIC-20-PET/ kanske ger någon hjälp.

Permalänk
Skrivet av si3rra:

Utan förkunskaper men https://retropie.org.uk/docs/Commodore-64-VIC-20-PET/ kanske ger någon hjälp.

Ja men jag fattade som det skall funka men spelen syns inte i pi:en 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Ja men jag fattade som det skall funka men spelen syns inte i pi:en 🤔

Vilka roms har du lagt in och vilket format är de i?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tips.

prova ta dem från dina egna c64 kasetter och håll dig på den lagliga sidan istället för random piratkopiering så slipper du dels plötsligt ev få besök av farbror blå och du vet vad du får.

dessa "roms" kan innehålla precis vad som helst inte säker de äns innehåller den äkta mjukvaran.

Okej, trodde c64 spel var gratis nu förtiden ?
Finns det någonstans där man kan köpa spelen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tips.

prova ta dem från dina egna c64 kasetter och håll dig på den lagliga sidan istället för random piratkopiering så slipper du dels plötsligt ev få besök av farbror blå och du vet vad du får.

dessa "roms" kan innehålla precis vad som helst inte säker de äns innehåller den äkta mjukvaran.

Alla gamla c64 spel är abondonware idag. Bara kopiera på! Du kan hämta mycket från www.c64.com utan att "farbror vet bäst" jagar dig

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Okej, trodde c64 spel var gratis nu förtiden ?
Finns det någonstans där man kan köpa spelen ?

Ett tips, ladda ner en färdig image från arcadepunks.com så slipper du allt krångel och kan börja lira direkt.
Är den tillräckligt stor innehåller den antagligen alla c64 spel som någonsin släppts. Finns säkert nån specifikt med commodore-innehåll också om du vill spara på utrymmet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Ett tips, ladda ner en färdig image från arcadepunks.com så slipper du allt krångel och kan börja lira direkt.
Är den tillräckligt stor innehåller den antagligen alla c64 spel som någonsin släppts. Finns säkert nån specifikt med commodore-innehåll också om du vill spara på utrymmet.

Ja jag kollade på den sidaan men förstår inte vart jag hittar image filen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Alla gamla c64 spel är abondonware idag. Bara kopiera på! Du kan hämta mycket från www.c64.com utan att "farbror vet bäst" jagar dig

"Abandonware" är dock ett koncept som inte existerar enligt lag och det finns ännu inga C64-spel som är så gamla att upphovsrätten löpt ut så juridiskt sett är det inte ok att ladda ner dessa spel. Dock tveksamt om någon verkligen bryr sig och i så fall är det ju nerladdningssidorna dom kommer att ge sig på, inte dom som bara laddat ner några gamla spel. Att polisen skulle ringa på hos oss ser jag som extremt osannolikt.

Jag gillar principiellt inte piratkopiering men i detta fall tycker jag man får följa sin moraliska kompass. Så länge det inte finns något lagligt sätta att komma över spelen som dessutom gagnar upphovsrättsinnehavarna så kommer inte jag att förlora någon sömn över det. Utvecklarna själva tror jag mest är glada över att folk fortfarande spelar dom gamla spelen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.