Saker man kan göra i hemmet med barnen

Permalänk
Medlem

Spela tv-spel fungerar alltid. Blivit en hel del här hemma de senaste två åren.

Vi får hoppas att pandemin snart är över. Känns som det börjar röra lite på sig nu i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Baka är väl nästan ett av de billigare alternativen. Ska erkänna att när det kommer till köket så är jag totalt nollställd och blev till och med portad därifrån ett år under julbaket. Inte mitt fel att Ikeas kastruller har så dålig kvalitet så handtagen går av🙃 på BÅDA sidorna till och med

Baka kan i praktiken vara gratis eller har negativ kostnad (sparar pengar) för ni behöver ju äta nått så det är bara att sätta ungarna i arbete med att knåda och äta deg, chokladbollar passar ju om det ska vara godis men scones kan bli bra som nått enkelt riktigt bröd. Eller varför inte göra det mer avancerat och göra egna semlor eller halvt egna, dvs köp färdiga bullar men fyll dem själva.
Sockerkaka/muffins är också nått ni borde klara och smeten är god så se till att det blir lite kvar att grädda

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tv och filmer, sedan insåg man att det kanske inte var jätte bra så då började jag göra matte frågor och logik frågor.
lyckas man göra det till en kul utmaning tycker dom det är skitroligt, mer jag som inte tycker det är jättekul när dom kom kl:06:00 på lördagsmorgonen och frågade efter nya problem. frugan spelar tv-spel med dom, jag vägrar ungjäklarna fuskar!!!
sedan sysslar vi mycket med kampsport så dom körde tekniska övningar som man normalt sätt tycker är skittråkigt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi brukar ha picknick hemma. Halva nöjet tycker de är förberedelserna. Sen är det bara att bygga en koja och så får mattan vara gräs.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har inte direkt behövt fundera på sådant, har inga egna barn och inte heller närmare kontakt med någon annans särskilt frekvent.
Men man får istället utgå ifrån sig själv och de barn man ändå genom åren haft att göra med, samt vad som var/är värdefullt.
Beror ju såklart på barnens ålder och var/hur man bor, samt årstid m m.

Att vara ute och vara aktiv skadar inte, med vanligtvis alltmer passivt innesittande i övrigt.
Aktiviteterna bör vara "kul" i någon mån, men helst även att barnet lär sig något och får erfarenheter.
Prova på något nytt och låt barnet vara aktivt deltagande, dvs inte bara någon som följer med utan ska känna att de har en aktiv roll. Gärna något där de handgripligen el fysiskt gör något, alltså inte bara titta el klicka/trycka på skärm/knappar. Att även få in moment av utforskande, samlande/tävling el specifika mål att nå är också bra.

Själv minns man bl a när man var ute i skogen/naturen i olika former. Det kunde handla om att t ex grilla korv/liknande vid en brasa (där man hanterade ved, täljde pinnar osv), fiska/pimpla, orientera (Naturpasset), plocka bär/svamp, åka skidor/pulka/kälke, gå upp på olika kullar/berg, åka båt, bada, spela fotboll/badminton/annat, kasta frisbee, gå runt på stan och noga studera specifika saker (djur, bilmärken, byggnader osv), göra något på gården/i trädgården.

Men såklart även inomhusaktiviteter som sällskapsspel, Lego-byggande, pysslande/snickrande/handarbete.

Aktiviteterna ska dock inte resultera i nedskräpning, skador på natur eller annat. Gäller att respektera och värna om jordens/era egna/andras resurser och lära barnen att göra det.

Att t ex vara till en annan del av samhället där ni inte varit el en närliggande ort kan vara ett litet äventyr. Kortare resor el t ex camping kan ju också vara (lite senare). Behöver inte alltid åka utomlands eller till det stora välkända resmålet, kan ofta räcka med något mindre el mer ovanligt ställe.

Tycker själv att jag hade en rätt händelserik barndom, föräldrarna försökte med knappa medel göra många olika saker.
T ex blev det inte ofta restaurangbesök vid resor, istället köptes det med mat från någon vanlig matbutik som byggdes ihop till måltid (lite köttbullar, bröd, ost, korv, mjölk osv). Även när det gällde prylar, utrustning och kläder m m hade man aldrig några värsting-/märkesprylar eller överflöd. Blev inte sällan boende i tält/enkla stugor när många andra bodde i husvagnar.
Jämförde man med en del som var väldigt bortskämda kändes det fattigt, men vi hade ändå så vi klarade oss och det gick bra.

Dagens barnfamiljer har det över lag ofta hyfsat bra ställt, med undantag av de med ena el båda föräldrarna arbetslösa/sjukskrivna/inlåsta/på bidrag. Finns ju såklart undantag med ensamstående låginkomsttagare.
Men så länge det inte ingår någon form av missbruk eller överdriven lyxkonsumtion/statusjakt, ska det inte gå någon nöd på de flesta barnfamiljer idag (frånsett vad gäller tiden/orken).

Därmed inte sagt att aktiviteter måste kosta för att vara bra, går att göra mycket på en mer begränsad budget. I många kommuner finns det även möjligheter att låna/hyra utrustning gratis/billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Har inte direkt behövt fundera på sådant, har inga egna barn och inte heller närmare kontakt med någon annans särskilt frekvent.
Men man får istället utgå ifrån sig själv och de barn man ändå genom åren haft att göra med, samt vad som var/är värdefullt.
Beror ju såklart på barnens ålder och var/hur man bor, samt årstid m m.

Att vara ute och vara aktiv skadar inte, med vanligtvis alltmer passivt innesittande i övrigt.
Aktiviteterna bör vara "kul" i någon mån, men helst även att barnet lär sig något och får erfarenheter.
Prova på något nytt och låt barnet vara aktivt deltagande, dvs inte bara någon som följer med utan ska känna att de har en aktiv roll. Gärna något där de handgripligen el fysiskt gör något, alltså inte bara titta el klicka/trycka på skärm/knappar. Att även få in moment av utforskande, samlande/tävling el specifika mål att nå är också bra.

Själv minns man bl a när man var ute i skogen/naturen i olika former. Det kunde handla om att t ex grilla korv/liknande vid en brasa (där man hanterade ved, täljde pinnar osv), fiska/pimpla, orientera (Naturpasset), plocka bär/svamp, åka skidor/pulka/kälke, gå upp på olika kullar/berg, åka båt, bada, spela fotboll/badminton/annat, kasta frisbee, gå runt på stan och noga studera specifika saker (djur, bilmärken, byggnader osv), göra något på gården/i trädgården.

Men såklart även inomhusaktiviteter som sällskapsspel, Lego-byggande, pysslande/snickrande/handarbete.

Aktiviteterna ska dock inte resultera i nedskräpning, skador på natur eller annat. Gäller att respektera och värna om jordens/era egna/andras resurser och lära barnen att göra det.

Att t ex vara till en annan del av samhället där ni inte varit el en närliggande ort kan vara ett litet äventyr. Kortare resor el t ex camping kan ju också vara (lite senare). Behöver inte alltid åka utomlands eller till det stora välkända resmålet, kan ofta räcka med något mindre el mer ovanligt ställe.

Tycker själv att jag hade en rätt händelserik barndom, föräldrarna försökte med knappa medel göra många olika saker.
T ex blev det inte ofta restaurangbesök vid resor, istället köptes det med mat från någon vanlig matbutik som byggdes ihop till måltid (lite köttbullar, bröd, ost, korv, mjölk osv). Även när det gällde prylar, utrustning och kläder m m hade man aldrig några värsting-/märkesprylar eller överflöd. Blev inte sällan boende i tält/enkla stugor när många andra bodde i husvagnar.
Jämförde man med en del som var väldigt bortskämda kändes det fattigt, men vi hade ändå så vi klarade oss och det gick bra.

Dagens barnfamiljer har det över lag ofta hyfsat bra ställt, med undantag av de med ena el båda föräldrarna arbetslösa/sjukskrivna/inlåsta/på bidrag. Finns ju såklart undantag med ensamstående låginkomsttagare.
Men så länge det inte ingår någon form av missbruk eller överdriven lyxkonsumtion/statusjakt, ska det inte gå någon nöd på de flesta barnfamiljer idag (frånsett vad gäller tiden/orken).

Därmed inte sagt att aktiviteter måste kosta för att vara bra, går att göra mycket på en mer begränsad budget. I många kommuner finns det även möjligheter att låna/hyra utrustning gratis/billigt.

kan bara hålla med dig ! *fast jag har barn

Permalänk
Avstängd

Då jag oftast inte jobbar dagtid brukar vi åka till skidbacken med pulkorna i skuffen om de är hemma från skolan. Backen öppnar ändå inte förrän 6, så det är tekniskt sett fritt fram att åka var man vill dagtid.

Man träffar inget folk och får friskluft, och barnen har häftiga historier om sina dödsåk i branta skidbacken när de kommer tillbaka till skolan. Tror faktiskt det är en sådan där grej de flesta andra föräldrar inte gör.

Permalänk
Medlem

Jag brukar fråga barnet vad hon/de vill göra.
Sedan gör vi det (man har ju lärt sig vad hon bvrikar svara så man får välja när man frågar)
*Åka till badhus (underskattat i Covidtider, knappt nå follk där, helt i min smak)
*Åka och handla (får de vara delaktiga samt får köpa något, är det roligt)
*Laga mat/bakka (oftast orkar de inte med hela tiden)
*Bygga kojor (till mammans fasa med soffor och sängar blir det vuxenlego)
*Bara ta en promenad och prata.
*Hälsa på någon (inte med sjukt barn eller karantän då, men ofta får man ju vara hemma pga att personal eler andra är sjuk)
*Leka kurragömma (det är roligt, tycker allla barn oavsett ålder här hemma) Åker mamman bort så mörklägger vi också:D

Man ska inte underskatta att göra vanliga saker där barnen får vara med och hjälpa till, meka med bil, skotta, städa, tvätta osv. Gör man det till en lek så blir det en lek.

Så ser en vecka ut här.

Permalänk
Medlem

Good old "pyssel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Baka är väl nästan ett av de billigare alternativen. Ska erkänna att när det kommer till köket så är jag totalt nollställd och blev till och med portad därifrån ett år under julbaket. Inte mitt fel att Ikeas kastruller har så dålig kvalitet så handtagen går av🙃 på BÅDA sidorna till och med

Smör är inte billigt inte. 😁

Permalänk
Medlem

Tv-spel, börja med retro, jobba upp.
bygga dator? också bra och börja med retro kanske? win95-98, eller linux.
archlinux från terminalen och jobba vidare? timmar med skoj

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Bästa förslaget !

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag brukar fråga barnet vad hon/de vill göra.
Sedan gör vi det (man har ju lärt sig vad hon bvrikar svara så man får välja när man frågar)
*Åka till badhus (underskattat i Covidtider, knappt nå follk där, helt i min smak)
*Åka och handla (får de vara delaktiga samt får köpa något, är det roligt)
*Laga mat/bakka (oftast orkar de inte med hela tiden)
*Bygga kojor (till mammans fasa med soffor och sängar blir det vuxenlego)
*Bara ta en promenad och prata.
*Hälsa på någon (inte med sjukt barn eller karantän då, men ofta får man ju vara hemma pga att personal eler andra är sjuk)
*Leka kurragömma (det är roligt, tycker allla barn oavsett ålder här hemma) Åker mamman bort så mörklägger vi också:D

Man ska inte underskatta att göra vanliga saker där barnen får vara med och hjälpa till, meka med bil, skotta, städa, tvätta osv. Gör man det till en lek så blir det en lek.

Så ser en vecka ut här.

Jag är avundsjuk. Här skriver dom om familjer som fått köa utanför badhuset i timmar då det är så mycket folk och inget riktigt system 😂

Permalänk
Medlem

Jag har två döttrar snart 6 och 11 år. En sak som som vi tycker är roligt är att spela in musik tillsammans. Jag köpte ett ljudkort, sen spelar den äldsta dottern gitarren och den yngsta piano. Jag fyller ut med sologitarr och bas/kontrabas. Roligt att bara jamma med barnen!
Piano kan jag rekomendera för lite yngre barn då man kan använda sig av kyrkotonarterna. Jag sa spela på de vita tangeterna så kommer det gå bra! 😅

Annars så gillar tjejerna att spela the sims 4. Jag och den äldsta kan spela valheim ibland med mina systerbarn. Brädspel går alltid hem, vi har ett hello kitty-spel som jag och den yngsta gillar att spela. Måla/rita bygga med lera går hem hos de båda.

Men att ta sig ut till en lekplats eller gå en promenad är ett dagligt måste, annars så blir vi alla rastlösa!

Permalänk

Fylla diskhon med vatten och diskmedel. Handduk på golvet mot spill. Sedan kan man leka flyta eller sjunka osv.

Permalänk
Medlem

Man har ju olika förutsättningar. Min son kan spela xbox/switch/PC-spel/iPad en hel dag så måste man arbeta samtidigt så är det bara att ge fri skärmtid. Detta har dock slagit tillbaka och nu har han "svårt" att hitta på något som inte är att spela. Ett tips är att vi skaffat en basketkorg för inomhus bruk samt ett pingisnät som vi sätter på matbordet. Detta kräver inte jättemycket plats men man får inte ha för ömtåliga saker framme.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Måla jorden gul 🤔

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

• Utöver månsand är ”icke-newtonska ämnen” kul för ungarna. På ren svenska är det bara potatis/majsmjöl och vatten. Det rinner jättefint ända tills du trycker eller slår på det varpå det stelnar. Passar även för oss vuxna som gärna fastnar i ungarnas pop-its mm 😀
• Brädspelet Carcassonne finns även i en barnvariant man kan spela med småbarn. Rätt kul när ungarna gaddar ihop sig och samarbetar om var de lägger brickorna. Sen är vuxenvarianten spelbar även för barn, i synnerhet om de är vana vid tänker från barnvarianten.
• Familje-TP är rätt väl balanserat så att en någotsånär allmänbildad 8-10 åring kan slå de vuxna utan att man snäll-spelar.
Mario kart och just dance är skitbra familjeaktiviteter om man faktiskt vill ha lite tv-tid.
• Omvänd kurragömma: göm något litet gosedjur, och ta ett foto som om gosedjuret tog det och låt ungarna leta mha fotot/fotona. Blir ett sätt att lära dem tänka på perspektiv och varifrån man ser olika saker.

Permalänk
Medlem

Kan varmt tipsa om Tradera och LEGO. Älskade Lego som barn och det verkar ha gått i arv. Vi har köpt så mycket begagnat Lego sedan Coronan att det är skrämmande, där garderober och vinden är fulla i väntan på rätt tillfälle att ges som ett "hemligt paket". Det bästa är att det håller för alltid (om man inte har konstiga matvanor eller är lite oförsiktig med dammsugaren!), och ifall det ser lite dammigt ut när man köper det så är det bara at kasta in i tvättmaskinen på Handtvätt eller max 30 grader i något skonsamt program...blir som sprillans nytt.

Tradera har också visat sig vara en guldgruva för det här ändamålet...priserna är nästan uteslutande långt under butikspriset för kompletta modeller, med undantag för Lego som fått samlarstatus, som Star Wars och "classic space" (som jag byggde med för 30-40 år sedan). Även dessa modeller cirkulerar, och det som är dyrt ena dagen är billigare nästa.
Glöm inte fraktkostnaden bara! Ibland är den dyrare än själva saken man köper, men de flesta som säljer sam-fraktar ifall man skulle köpa fler från samma säljare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Kan varmt tipsa om Tradera och LEGO. Älskade Lego som barn och det verkar ha gått i arv. Vi har köpt så mycket begagnat Lego sedan Coronan att det är skrämmande, där garderober och vinden är fulla i väntan på rätt tillfälle att ges som ett "hemligt paket". Det bästa är att det håller för alltid (om man inte har konstiga matvanor eller är lite oförsiktig med dammsugaren!), och ifall det ser lite dammigt ut när man köper det så är det bara at kasta in i tvättmaskinen på Handtvätt eller max 30 grader i något skonsamt program...blir som sprillans nytt.

Tradera har också visat sig vara en guldgruva för det här ändamålet...priserna är nästan uteslutande långt under butikspriset för kompletta modeller, med undantag för Lego som fått samlarstatus, som Star Wars och "classic space" (som jag byggde med för 30-40 år sedan). Även dessa modeller cirkulerar, och det som är dyrt ena dagen är billigare nästa.
Glöm inte fraktkostnaden bara! Ibland är den dyrare än själva saken man köper, men de flesta som säljer sam-fraktar ifall man skulle köpa fler från samma säljare.

Japp, jag har köpt mycket begagnat lego. Snittat på ca 100kr per kilo när man köper någons stora samlingar, ofta med många manualer och några hela modeller. Går att komma billigt undan. 10 Kg lego räcker länge och 1000kr är inte mycket om man jämför med de modellerna man får för samma pengar i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, jag har köpt mycket begagnat lego. Snittat på ca 100kr per kilo när man köper någons stora samlingar, ofta med många manualer och några hela modeller. Går att komma billigt undan. 10 Kg lego räcker länge och 1000kr är inte mycket om man jämför med de modellerna man får för samma pengar i butik

Exakt! Dessutom finns alla manualer på LEGO eller via andra sajter på nätet. Dessutom har jag hittat gott om sidor som har en vansinnigt bra andrahandsmarknad för legobitar som Brick Owl och Bricklink där man kan komplettera alla tänkbara byggsatser

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Exakt! Dessutom finns alla manualer på LEGO eller via andra sajter på nätet. Dessutom har jag hittat gott om sidor som har en vansinnigt bra andrahandsmarknad för legobitar som Brick Owl och Bricklink där man kan komplettera alla tänkbara byggsatser

Svåra för mig är att hitta vilka satser vi har i röran

Permalänk

Vi kompletterar med en aupair. Runt 3000 i månaden. Någon som är aktiv, ofta utbildade pedagoger. Man får språk och kultur samt någon som växlar av.
Dom vi har haft brukar aktivera ute pyssla med toarullar o flörtbollar.
Skönt när dagis är stängt så ofta och man behöver jobba,
(Man kan självklart göra sakerna själva, men att orka vara aktiv med barnen och sköta hem osv tar ju på krafterna)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Svåra för mig är att hitta vilka satser vi har i röran

Ett tips är att skriva ned numret på modellerna någonstans varefter du köper dem. Då går det alltid att pussla ihop vad som går när barnen tröttnat och man vill sälja dem vidare. Även om jag lagt ner många tusen på Lego hittills så vet jag att jag kommer få tillbaka huvuddelen av pengarna när jag (eller grabben) senare säljer dem.

Som sagt, kan nog vara den bästa leksaken i världen

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB