Permalänk

VPN Installation

Tjena!
Sitter och funderar lite kring VPN,
Antar att det vanligaste idag är VPN på datorn. Men går ju också på routern.
Min fundering är helt enkelt vilket som är att föredra när man har flera enheter och osv kopplade till routern?
Om man har VPN installerat på Dator 1, fungerar VPNen på de andra enheterna också då eller?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du vill åstadkomma med VPN, är det för typ Amerikansk Netflix osv eller är det bara för att vara lite mer "anonym" på nätet?

Kör du VPN på routern så förutsätter jag att all trafik från routern går via VPN, om du däremot endast installerar den på Dator 1 så kommer den endast fungera på Dator 1, dock ska det nämnas att hos dom flesta VPN leverantörerna brukar man kunna ha flera klienter anslutna samtidigt

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är syftet med att köra VPN?
Vill du köra egen VPNserver för att komma åt nätverket utanför hemmet eller bara skapa skyddad anslutning på öppna platser?
Eller vill du använda VPNklient?

Permalänk

huvudsyftet skulle väl ja säga är att vara anonym o skyddad ute på nätverket.
bara som rent exempel nu men tex OM man skulle skaffat iptv eller något?

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337, ja det funkar på flera datorer.

De flesta VPN leverantörer säger att du kan köra på flera enheter samtidigt. Det som händer är att man egentligen bara loggar in mer än en gång mot VPN servrarna. Typ som att ha flera FTP konton fast i detta fall är det samma login. Hur systemen håller reda på trafiken etc vet jag inte men det funkar. Du kan köra VPN i hårdvara med routers etc men det är inte lika smidigt som att ha programvaran installerad på din dator. Det blir ganska komplicerat om man vill styra just vilken trafik man vill köra över VPN etc. Inte värt besväret om du inte har mycket speciella eller specifika behov.

Jag kör med min klient på min dator. Ibland använder jag VPN för jag vill komma åt vissa sidor som är GEO spärrade vilket funkar bra. Bara stänga av typ chrome, firefox och allt du har igång i datorn. Starta klienten och koppla upp dig. Vips så har datorn en annan IP från det land du väljer i listan. Det är inte svårare än så. Jag kör med en VPN som finns i Sverige och det var smidig för mig, mitt huvudsyfte tidigare var att ta mig igenom en brandvägg jag inte hade kontroll över plus filtrering av www siter. Det är också bra att använda VPN om man surfar på WiFi på en publik plats, ger ökad säkerhet och man slipper eventuellt problem med det jag skrev ovan.

Om man tjänar något på att köra VPN i hårdvara jämfört med datorn vet jag inte, men jag skulle inte tro att dom flesta har något behov av det utan en vanlig mjukvara (klient) i din dator funkar bra för de flesta.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mullvad VPN via pfSense där jag har ett specifik VLAN för just trafik jag vill ska gå över Mullvad VPN, jag gör främst detta för att jag har en VPN anslutning till min stationära dator emot jobbet och resten av enheterna ligger bakom Mullvad VPN.

Jag lyckas "nästan" maxa min 1Gbit fiber lina udner OpenVPN och Mullvad.

Fördelen, som jag ser det, att konfigurera VPN anslutningen direkt i routern är att du får med alla enheter, även de som inte har en VPN klient t.ex. "Smart"-TV, konsoller.

Däremot så skulle jag inte köra VPN direkt i routern om den inte har stöd för AES-NI, om det är t.ex. OpenVPN du kör.

Permalänk
Medlem

Kör själv Openwrt på min router med Wireguard-protokollet. Har OVPN som leverantör. Har sällan problem och då spelar jag även mycket FPS spel. Maxar hela min 250-lina och tappar sällan latency.

Permalänk

Okej Okej. Kan vara så att min hjärna lagt av eller något, men om jag skulle vilja koppla in iptv boxen o köra den via VPN eller hur man säger. Den boxen är ju kopplad till min asus router, likaså min stationära o andra enheter.
OM jag fixar vpn klient på stationära datorn, påverkar de IPTV oxå då så att den också går "bakom" VPN eller behöver jag ha VPN på asus router för att IPTVn ska ligga bakom VPN?

Ber om ursäkt att jag verkar totalt korkad

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

huvudsyftet skulle väl ja säga är att vara anonym o skyddad ute på nätverket.
bara som rent exempel nu men tex OM man skulle skaffat iptv eller något?

Köp dig någon tjänst, att bara slå på VPN i routern hemma och sen köra VPN mot den gör dig bara anonym "hemma"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337, nej det är inget och ursäkta sig för.

Antigen så kör man VPN i hårdvaran, t.ex. en router som stödjer detta eller har möjligheter till VPN. Det är inte alla router som kan fixa detta åt dig, eller är det så numera, osäker.

I alla fall, om du skaffar VPN tjänsten och installerar klienten på din stationära dator så bestämmer du själv om du vill aktivera VPN eller inte. När klienten är igång och du aktiverat VPN går all trafik från din dator genom VPN till den tjänsteleverantör som du köpt VPN från. Trafiken går sedan ut via denna leverantörs servrar i de länder där dom har servrar, ofta kan man välja i klienten vilket land man vill att trafiken ska ta sig ut på Internet. T.ex. USA, Canada, UK, Norge osv.

De andra enheterna som en IPTV box, en annan dator, spelkonsol skickar trafiken som vanligt ut via Internet och påverkas inte av din stationära dator oavsett om du för tillfället har aktiverat VPN klienten på den datorn eller inte. Och det går att köra flera enheter inloggade mot samma VPN konto om man vill det, t.ex. om man har flera datorer som ska köra över VPN eller någon annan typ av enhet, möjligheten finns hos de flesta leverantörer av VPN.

Jag har inte så stort behov av VPN men den största fördelen som jag ser det är just att komma åt vissa tjänster som kan vara GEO blockerade, för min del handlade det inte om TV utan bara information som man av någon konstig anledning ibland försöker stänga ute från övriga Internet. Jag vet inte varför men ibland drabbas man av det. Samt kunna använda andra WiFi nätverk som är publika eller där man inte vet om det är säkert eller inte. Då ger VPN extra skydd för att någon eventuellt skulle försöka stjäla information som inloggningar och sådant.

Permalänk

Okej okej blev lite klarar i huvudet nu iaf
Men för att tex iptv boxen ska gå bakom en VPN så skulle ja isåfall behöva köra VPN på routern? (givit att routern klarar det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej okej blev lite klarar i huvudet nu iaf
Men för att tex iptv boxen ska gå bakom en VPN så skulle ja isåfall behöva köra VPN på routern? (givit att routern klarar det)

Ja, datorn kan inte skicka sin VPN anslutning utan att du krånglar till det en hel del.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337, precis.

Det finns en del VPN leverantörer som har android och IOS appar man kan köra. Men det är ju inte alla IPTV boxar som kör android operativsystem eller har möjlighet att köra VPN appen.

En lösning på det problemet är att skicka trafiken från IPTV boxen till din dator och så skickar datorn den trafiken vidare ut på VPN. Minns inte hur man gör, det är var knepigt att få till det med kabel om jag minns rätt. Finns säkert guider hur man gör numera på YouTube. Om man däremot kan fixa WiFi kort till sin dator kan man den vägen skapa en accesspunkt i sin dator, och dela ut. Om man då kopplar upp datorn mot VPN och sedan starta upp sin IPTV box och ansluter mot denna WiFi punk då kommer trafiken gå direkt ut över VPN som din stationära dator är uppkopplad mot. IPTV boxen vet inte bättre än att den kör över WiFi och tar sig ut på Internet för att sedan börja streama material.

Jag kan dock inte hjälpa dig mer på den fronten då det var länge sedan jag pulade med dessa saker, förmodligen enklare numera att fixa det rent tekniskt men då får andra försöka hjälpa dig med hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

Vad gäller kundservice vill jag rekommendera OVPN. Är också den klart mest stabila VPN-uppkopplingen jag haft jämfört med andra tjänster. Kör man via routern spelar det ingen roll hur många enheter man kör på det nätverket. Men självklart bör man köra VPN direkt i telefonen också så man har VPN när man är utomhus å viftar. Tror man kan köra 4 enheter på samma OVPN-abonnemang, där isf en lösning direkt i en router räknas som en enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vad gäller kundservice vill jag rekommendera OVPN. Är också den klart mest stabila VPN-uppkopplingen jag haft jämfört med andra tjänster. Kör man via routern spelar det ingen roll hur många enheter man kör på det nätverket. Men självklart bör man köra VPN direkt i telefonen också så man har VPN när man är utomhus å viftar. Tror man kan köra 4 enheter på samma OVPN-abonnemang, där isf en lösning direkt i en router räknas som en enhet.

Precis. Jag själv kör Wireguard på routern och har Wireguard installerat på telefonen fast On-Demand. Då fort jag lämnar mitt hemma-nätverk så aktiveras VPN-tunneln på telefonen. Och vise versa när jag väl kommer hem så slår den av.

Permalänk
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej okej blev lite klarar i huvudet nu iaf
Men för att tex iptv boxen ska gå bakom en VPN så skulle ja isåfall behöva köra VPN på routern? (givit att routern klarar det)

Så här beskrivs det i min Asus-router
---------------------
"VPN-klienter (Virtuellt privat nätverk) används ofta för att ansluta till en VPN-server, för att öppna privata resurser säkert över ett offentligt nätverk.
Vissa enheter som digitalboxar och Blu-ray-spelare stödjer inte VPN-program.
VPN-funktionen hos ASUSWRT tillhandahåller VPN-åtkomst till alla enheter i ett nätverk, utan att du behöver installera VPN-program på varje enhet.

För att starta en VPN-anslutning, följ stegen nedan:

Lägg till profil
Välj en VPN-ansluningstyp
Ange VPN-autenticeringsinformationen du fått av VPN-leverantören och anslut. "
-------------------

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Godkväll!
Har nu ordnat OpenVPN i min router. den står som aktiverad
Hur kan ja veta att den verkligen fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Godkväll!
Har nu ordnat OpenVPN i min router. den står som aktiverad
Hur kan ja veta att den verkligen fungerar?

Din router ska ha fått ett annat IP nummer av din VPN leverantör.
Surfa in på tex whatismyip och den visar din info på Internet.

https://www.whatismyip.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej okej blev lite klarar i huvudet nu iaf
Men för att tex iptv boxen ska gå bakom en VPN så skulle ja isåfall behöva köra VPN på routern? (givit att routern klarar det)

De flesta operatörer kör IPTV på ett annat VLAN (än internet), så att köra IPTV över VPN kommer inte att fungera. Tänk dig din uppkoppling som flera rör, varje rör gör sin sak, ett rör för internet, ett rör för IPTV osv.

Skrivet av PrOxY_1337:

Godkväll!
Har nu ordnat OpenVPN i min router. den står som aktiverad
Hur kan ja veta att den verkligen fungerar?

Vilken VPN leverantör blev det? De flesta leverantörerna har en egen sida där du kan verifiera att du är annsluten via dem och om du läcker ut din externa ip-adress.

Mullvad har t.ex. denna sida: https://mullvad.net/en/check/

Permalänk

[quote postid="19463911" userid="2253" name="gonace"]
De flesta operatörer kör IPTV på ett annat VLAN (än internet), så att köra IPTV över VPN kommer inte att fungera. Tänk dig din uppkoppling som flera rör, varje rör gör sin sak, ett rör för internet, ett rör för IPTV osv.

Okej, varför inte? Vad ska man göra istället då?

Permalänk
Medlem

@gonace: Tror han menar pirattv. Som man frågar får man svar.

Permalänk

Skulle lägga in VPN på fassans router igår och gjorde likedant som jag gjort på min, (asus RT-AC68U)
Men när jag lagt in informationen i hans router med openvpn o användarnamn/lösen så under "anslutningstatus" så blir de bara ett kryss. Vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

De flesta operatörer kör IPTV på ett annat VLAN (än internet), så att köra IPTV över VPN kommer inte att fungera. Tänk dig din uppkoppling som flera rör, varje rör gör sin sak, ett rör för internet, ett rör för IPTV osv.

Tror han syftar på iptv ala alla kanaler i världen inkl betalkanaler för nån hundring i månaden.

Har kört iptv i flera år utan vpn och är inte speciellt orolig att bli den första i Sverige att åka dit på det🤷🏼‍♂️

Permalänk
Skrivet av Linus:

Tror han syftar på iptv ala alla kanaler i världen inkl betalkanaler för nån hundring i månaden.

Har kört iptv i flera år utan vpn och är inte speciellt orolig att bli den första i Sverige att åka dit på det🤷🏼‍♂️

Är det verkligen klassat som "otillåtet" att kolla på streamat material på nätet alltså titta? du delar ju inget.
IPTV - piratade kanaler som streamas, känns inte som någon man "kan åka dit för" möjligen att ISPn kan blocka ev IP i sitt backbone

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Som jag läst så¨har de ju varit någon/några razzior i sverige mot leverantörer eller så men ingen "kund" som åkt dit än. Och även om de kanske inte är så stor chans så kommer ju risken alltid finnas, även om den är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Som jag läst så¨har de ju varit någon/några razzior i sverige mot leverantörer eller så men ingen "kund" som åkt dit än. Och även om de kanske inte är så stor chans så kommer ju risken alltid finnas, även om den är låg.

Kan de rikta sig mot de som sänder så finns det noll risk att de riktar in sig på tittare. Det är inte möjligt med dagens lagstiftning att ta en tittare, det är liksom för stort intrång att göra en husrannsakan eller intrångsundersökning hos någon för att dela ut böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är det verkligen klassat som "otillåtet" att kolla på streamat material på nätet alltså titta? du delar ju inget.
IPTV - piratade kanaler som streamas, känns inte som någon man "kan åka dit för" möjligen att ISPn kan blocka ev IP i sitt backbone

Skrivet av PrOxY_1337:

Som jag läst så¨har de ju varit någon/några razzior i sverige mot leverantörer eller så men ingen "kund" som åkt dit än. Och även om de kanske inte är så stor chans så kommer ju risken alltid finnas, även om den är låg.

Skrivet av Petterk:

Kan de rikta sig mot de som sänder så finns det noll risk att de riktar in sig på tittare. Det är inte möjligt med dagens lagstiftning att ta en tittare, det är liksom för stort intrång att göra en husrannsakan eller intrångsundersökning hos någon för att dela ut böter.

Jag skulle hävda motsattsen, i alla fall om man tittar på ett avgörande i EU-domstolen (C-527/15)

Citat:

Domstolen säger vidare att med tanke på innehållet i annonserna för denna typ av spelare och att den främsta attraktionen med produkten är de förinstallerade kanalerna är köparen medveten och har full kunskap om den fria tillgången till skyddade verk. Det innebär följaktligen att även mottagande av illegal streaming är ett upphovsrättsintrång.

Med det sagt så verkar det inte som att någon, vad jag kan hitta, blivit dömd för att enbart köpa och titta på en "Kina"-box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag skulle hävda motsattsen, i alla fall om man tittar på ett avgörande i EU-domstolen (C-527/15)

Med det sagt så verkar det inte som att någon, vad jag kan hitta, blivit dömd för att enbart köpa och titta på en "Kina"-box.

Vad pratar du om? Du pratar om försäljning och jag pratade om att konsumera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Du pratar om försäljning och jag pratade om att konsumera.

Och om du läser vad jag skrev så kom EU-domstolen fram till att det är olagligt att titta även om det inte finns några domar än, i alla fall som jag kan hitta.

Läs följande igen

Citat:

Domstolen säger vidare att med tanke på innehållet i annonserna för denna typ av spelare och att den främsta attraktionen med produkten är de förinstallerade kanalerna är köparen medveten och har full kunskap om den fria tillgången till skyddade verk. Det innebär följaktligen att även mottagande av illegal streaming är ett upphovsrättsintrång.

Detta gäller även "abonemang" som man köper ifrån olika ställen. För det pratades ju om IPTV inte någon skum random pirat-stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Och om du läser vad jag skrev så kom EU-domstolen fram till att det är olagligt att titta även om det inte finns några domar än, i alla fall som jag kan hitta.

Läs följande igen
Detta gäller även "abonemang" som man köper ifrån olika ställen. För det pratades ju om IPTV inte någon skum random pirat-stream.

Nej de pratar ju om försäljning och att man kan straffas för dito, inte att tvångsåtgärder mot tittarna vore rätt och att du kan dömas till mer än 2 års fängelse för att köpa dessa pirattjänster.

Upphovsrättsintrång har det varit ett bra tag nu. Utan bevis i form av att beslagta dina prylar så kommer du ingenstans och du kan inte göra sådana åtgärder när straffet inte är fängelse.