Permalänk
Medlem

Decembers elräkning landade på 8230kr, enplansvilla med garage och en elbil i roslagen. ~2400kWh förbrukade. Blir spännande att se om elräkningen för Januari blir ännu dyrare D:

Detaljer:
Överföring: 2468 kWh 16,00 öre/kWh
Elnät energiskatt: 2468 kWh 35,60 öre/kWh
Elpris: 2468 kWh 199,82 öre/kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Spelar ingen roll hur du isolerar, kommer det en köldknäpp så kan det vara minus 30-40 eller kallare i veckor, så har man inte vedeldad panna så går det ström.

Sen är det ju varmgarage eller motorvärmare osv större delen av året.

Sen är det många som är tvungen att köpa sin el via ett lokalt företag som äger ledningarna, dom har sjukt dyra avgifter jämfört med andra. Så är inte alla som har billig el, vet en del som har haft räkningar på 20-25 tusen här också fast dom har försökt snåla.

Nja, att lokala företag är dyrare alltid... EON är det dyraste jag har haft och Öresundskraft(lokal) var billigare..

Permalänk
Medlem

December-räkningen för underhållsvärme av sommarstugan gick loss på 2400 kr för 610kwh. Det efter att jag glömt att binda om elpriset och fick rörligt 20 dagar (2,5 kr/kwh). Månaden innan betalade jag ~1200 kr för 650 kwh. Blir spännande att se vad nästa faktura landar på nu när jag bundit till ett nytt pris (0,87 kr/kwh).

Hemma i lägenheten betalar jag i runda slängar ingenting alls för elen. Vet inte vad BRFen använder för svart magi, men den gemensamt uppköpta elen kostar aldrig mer än någon hundralapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är detta med nätavgift osv? Låter lite!

Är inkl nätavgift och allting. Vi klarade oss rätt lindrigt undan jämfört med många andra delar av vårt land.

Permalänk
Medlem

Bytte från Greenely 31 dec då vi har svårt att inte laga mat prime time osv.
Dec priset landade i slutänden via Greenely på 201 öre/kWh. Telge rörlig som jag bytte till landade i december på 202 öre/kWh, då helt utan att behöva bry sig om när på dygnet man nyttjar elen (småbarn, så tvättmaskin och diskmaskin går dagligen, förvisso lätt att köra på natten, men ändå inte lika enkelt som att köra det på dagen för oss). Kunde ha bundit 1årsavtal i Dec med Kundkraft för ~105 öre/kWh, men räknar med att istället kunna binda om det billigare runt maj-juli någonstans, så just nu Telge rörligt där Telge står för första tusen kronorna på fakturan via Benify, kändes ganska svårslaget i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Är inkl nätavgift och allting. Vi klarade oss rätt lindrigt undan jämfört med många andra delar av vårt land.

Geografin är inte den bästa. Trodde inte Gävleborg låg så långt upp i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Geografin är inte den bästa. Trodde inte Gävleborg låg så långt upp i landet.

Lätt hänt! Elpriset på fakturan tror jag var 83 öre /
kWh...

Permalänk
Medlem

Bor i 3:a på ca 85 kvadrat. Rörligt avtal.

Det senaste året har den totala kostnaden (nätavgift + förbrukning) legat på:
(Observera att det gäller betalningsdatum, så förbrukningen i sig hände månaden innan)

2021:
Jan: 697:-
Feb: 697:-
Mar: 662:-
Apr: 634:-
Maj: 633:-
Jun: 658:-
Jul: 753:-
Aug: 754:-
Sep: 800:-
Nov: 978:-
Dec: 923:-

Och nu i Januari 2022 (dvs. förbrukning för December 2021) blir det totalt 1173:-, en ökning med 68% sedan föregående år, men kostnaden för förbrukningen i sig (dvs. minus nätavgiften) har ökat med 157% (från 335:- till 860:-)

Nätavgiften har legat stabilt runt 300-330:- varje månad (ironiskt nog var den dyrare än förbrukningen vid något tillfälle. Ahh those where the days.)

Ska verkligen inte klaga, men lider väldigt mycket med folk som bor i villa och gård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Blir spännande att se om elräkningen för Januari blir ännu dyrare D:

Osannolikt, priset har varit lägre och januari har varit varmare än december på många håll.

Permalänk
Medlem

Villa 165 kvm
4 personer
Bergvärme
1165kwh i december
Fast elpris
Vattenfall
Överföring 24.40
Energiskatt 35.60

Slutade på 1972. Stängde direkt av ett element och sänkte värmen i hela huset då det började dra iväg. Vi brukar ligga på runt 900 på sommaren och 1400 på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Nja, att lokala företag är dyrare alltid... EON är det dyraste jag har haft och Öresundskraft(lokal) var billigare..

Vi har lokalt kommunägt bolag, bland Sveriges billigaste. Lokalrabatt på elpriset också.