Bättre tillgång på grafikkort till sensommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Want an Nvidia RTX 3080? Just two months ago, that might have cost you $1,773 on the street — over two and a half times the manufacturer suggested retail price. As we reported in November with our own chart, that was typical of the hottest graphics cards, and Tom’s Hardware shows things got slightly worse in December. But in January, those prices have dipped 11 percent to just under $1,600 on average.

Ja man är ju sååååå glad att man kanske kan få det till bara 2x normala priset snart.

Om du tror att du kommer få köpa ett 3080 för 8000kr får du nog vänta på nästa generation först

Permalänk
Skrivet av Snickarboa:

Tror du får tänka om vad som är ett normalt begpris.

I en värld före end-of-2019 så skulle ett normalt begpris idag för ett begagnat 3080 vara säg 30% under det s.k MSRP (som var 8000?) , dvs cirka dryga 5500 spänn, men låt oss avrunda upp till 6 papp.

Jag är ganska säker på att du inte kommer kunna köpa ett 3080 begagnat för 6 papp under 2022, och nästan säker på att det inte kommer att gå 2023 heller.

Nej för 6000 får man knappt ett 2080S för.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, för att jag väntar på nästa generation hursomhelst.

Men betala mer än rekpris gör jag bara i nödfall (dock självklart aldrig till någon förbannad scalperdjävul, inte en chans i helvetet).

återförsäljarna är scalpers och köper du begagnat så är det förmodligen ett miningkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Finns ju alltid en risk att folk börjar mina något annat. Blev Ethereum när Bitcoin inte gick längre, så det kanske inte blir som vi hoppas.

Nu tar jag siffror från minnet så det kan bli lite fel. Men står inte Etherum för 90% av GPU-mining-marknaden? Det finns andra att mina men när alla ska dela på de sista 10% av pengarna så är det inte lönsamt för någon.

Ploppar det upp en nykomling som använder GPU-kraft så är det ett bevis på att det är miners som driver på priserna med hype. Skulle vara intressant att jämföra värdet på alla Etherum med värdet på den uppskattade mängden grafikkort som minar.

Permalänk
Medlem

Problemet är den höga efterfrågan.

Det går inte möta genom att bara smälla upp nya fabriker eftersom de i sin tur är beroende av underleverantörer som också behöver öka sin produktion, vilket är problemet här. Om det dessutom inte är en långsiktig uppgång av efterfrågan så innebär en utbyggd produktionskapacitet att de olika leden i produktionskedjan riskerar att stå med tomma nybyggda fabriker när boomen är över, och tvingas till massuppsägningar av personal och andra kostsamma tråkigheter.

Nu när Intel ska börja kränga grafikkort också så kommer pressen på underleverantörerna att öka, så jag tror inte någon behöver gå och vänta på några stora prisfall den närmaste tiden ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Dem byter nog bara crypto om det inte blir lönsamt med eth.

Crypto-priserna hänger ihop just av det skälet, och just nu är de på väg ner allihop. Om det verkligen är en bubbla som spricker eller om det är en kortsiktig korrektion återstår att se. Finns tecken på att det finns hedgefunds som vill hålla crypto under armarna ett tag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Nej för 6000 får man knappt ett 2080S för.

Min poäng kanske inte framgick tillräckligt.

Nej, man får inte ett 2080S för 6000 idag, nej, man får verkligen inte ett 3080 för 6000, vilket är precis vad jag försöker förmedla.
Man kommer troligen inte att få ett 3080 för 6000 varken i år eller 2023.

Men i en fungerande värld, pre-pandemic, skulle ett 3080 begagnat kosta 6000 idag, eftersom det kostade 8000 när det lanserades. Men det gör det inte, och kommer inte göra de närmaste 2 åren.

När 4080 lanseras så kommer inte heller det att gå att köpa 8000, även om Nivida påstår att det är "MSRP".

Permalänk
Skrivet av Snickarboa:

Min poäng kanske inte framgick tillräckligt.

Nej, man får inte ett 2080S för 6000 idag, nej, man får verkligen inte ett 3080 för 6000, vilket är precis vad jag försöker förmedla.
Man kommer troligen inte att få ett 3080 för 6000 varken i år eller 2023.

Men i en fungerande värld, pre-pandemic, skulle ett 3080 begagnat kosta 6000 idag, eftersom det kostade 8000 när det lanserades. Men det gör det inte, och kommer inte göra de närmaste 2 åren.

När 4080 lanseras så kommer inte heller det att gå att köpa 8000, även om Nivida påstår att det är "MSRP".

Jag förstod vad du menade och ville bara poängtera att priserna är fortfarande höga. Ska man köpa ett 3080 för 6000 får man nog vänta till 4-serie går att köpa. Sen beror det lite på vad den går för. Svårt att tro att den blir billigare än 3-serien. Skulle inte bli förvånad om 4090 går på 30 tusen och 4080 strax under 20.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Synd att Intels kommande crypto-chip inte kan användas till DaggerHash. 1000x better performance per watt än grafikkort men det gäller SHA-256 hashing algoritmen, dvs Bitcoin. Så den där siffran 1000x är rätt meningslös. Ingen expert på området så fått söka mig till info efter att läst artikeln: https://www.theverge.com/2022/2/13/22931836/intel-new-crypto-...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Förr fanns det ju speciella miningkort. Varför gör det inte lägre. Dom saknade ju helt utgångar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nej för 6000 får man knappt ett 2080S för.

Shut up and take my money..