Hjälp till datorköp

Permalänk
Medlem

Hjälp till datorköp

Eftersom min (lånad av brorsan) gamla 350MHz:are började ryka och lukta konstigt hade jag tänkt att skaffa ny dator.
Vad jag hade tänkt är en dator för mellan 5000:- och 7500:- (kanske beredd att lägga till ett par hundringar)
Eftersom jag blev tipsad om swecs forum (av en pålitlig och vanligtvis mycket hjälpsam källa) och jag själv inte kan alls myche om datorer tänkte jag om någon av er kanske skulle kunna hjälpa mig.
Önskemålen är att det ska gå att lira lite spel på den samt att man kan koppla den till TVn. Jag vet inte om jag är såpass säker att jag kan bygga ihop den själv, så ett ihopmekat alternativ kanske vore bäst, såvida det inte är så lätt att vem som helst kan knåpa ihop den. Skärm, högtalare, operativsystem och sådant krafs behövs inte heller, det är bara själva chassi + diverse komponenter som frågan gäller.
Är det värt att vänta någon månad med att skaffa, eller är det lika bra att köpa nu? Jag behöver den nämligen inte förrän skolan börjar igen i augusti.

Förövrigt kan jag upplysa om att 350an är fixad och att det ska bli skönt att uppgradera den nuvarande hemmadatorn (266:a) till 'min' 350:a.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Till att börja med: det krävs inte direkt några kunskaper för att bygga ihop en dator. Det enda som behövs är ett visst mått av försiktighet, lite händighet och ja, även en obetydlig mängd kunskaper. Men det är bara att sätta ihop grejerna och skruva. Risken att man har sönder något är minimal. Känner man sig osäker kan man förstås låta datorfirman montera fast processorn och kylaren (iaf på datorbutiken).

För det andra: priserna på datorer går alltid ned. Detta sker förstås inte helt regelbundet, men man tjänar i stort sett alltid på att vänta en månad. Däremot förlorar man alltid en månad med sin dator om man väntar...

Slutligen, ja, köp ett chieftechchassi, Epox 8RDA+, AMD Barton 2500+, en billig och duglig kylare (whisperrock funkar säkert och är tyst) två 256 mb PC3200 TwinMOS-minnen, en hårddisk kring 80 gig, och ett ATI Radeon som passar din prisklass, så är allt klart.

Det blir väl någonstans mellan 6000 och 7500 beroende på val av grafikkort, exklusive montering. Kan förstås även bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Okej, så du rekommenderar att jag plockar ihop allt utom just processor och kylare själv? Det tåls väl att funderas på. Det mesta (utom just processor och så) är väl ganska uppenbart var och hur det ska sitta va?

AMD 2500+, kan man jämföra den med pentium tro? Vilken motsvarar den då ungefär?

Chieftechchassi... är dom tysta och så? Designen spelar ingen större roll för mig, då är det viktigare att den inte knakar och brakar som min förra gjorde. Är det stor skillnad mellan de olika chieftech eller ska man bara ta den billigaste?

Kylaren du nämner... ska den vara monterad på processorn eller någon annanstans? Är det en fläkt + fläns då eller är det något special-special? Kylsystem brukar alltså inte ingå när man köper det som kylgrejen ska sitta på. (hehe, luddigt men kunskapsbrist skapar många frågor. )

Så 2 st 256Mb DDR är snabbare än ett 512Mb DDR eller är det bara billigare?

Jag har inte någon större användning av den just nu så jag kanske väntar någon vecka iaf.

Förövrigt måste jag tacka för ett snabbt och (troligtvis) bra svar.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Om du känner dig osäker, ja. Det är det enda som är nämnvärt krångligt. I övrigt skruvar fast bara moderkortet, in hårddisken och diskett och cd och allt vad du vill ha, sätter i grafikkortet och så är det klart...

Barton 2500+ SKA motsvara Intels 2,5 GHz, men det är lite överoptimistiskt. Kanske 2,2 GHz eller nåt sånt, jag vet inte.

Kylare på processor, ja. Fläkt+fläns. Ingår inte vid köp av AMD, som regel.

2 ggr 256 är aningen snabbare och aningen dyrare, tror jag. Köp en 512:a om du vill, tror prestandahöjningen inte är mer än 5% eller så.

Permalänk
Medlem

Jag håller med silfo på alla punkter förutom minnerna. Du behöver inga dyrare TwinMOS-minnen eftersom du inte (?) ska överklocka, satsa på billigare PC3200-minnen istället!

PS. Barton 2500+ presterar bättre än Intel P4b 2.533 GHz (P4B) i de flesta tester men har svårt att kämpa emot deras nya processorer (P4c)

Permalänk
Medlem

TwinMOS kostar en spottstyver mer än originalminnen...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Överklocka har jag aldrig gjort... Jag vet inte riktigt om jag kommer att göra heller.
Men med original-minnen menas då att det helt enkelt inte är TwinMOS då?

Så en fläkt behöver införskaffas också då? Men det räcker med en fläkt på processorn och den i nätagget, eller måste det vara fler?

Är allt i en dator 'snäpp-system'? Inget lim och klet, utan bara att snäppa dit så sitter det?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Nej, allt som saknar märke är icke-märkesminnen, ibland kallas de exempelvis "original", tror jag. Eller så är det ett lågbudgetmärke... Det spelar iaf ingen större roll. TwinMOS funkar, andra minnen gör väl också det, förhoppningsvis.

Ja, nätaggsfläkt och processorfläkt räcker. Man kan stoppa in fler om man vill ha en kallare låda, dock. Det rekommenderas att du gör det om du skaffar dig ett grafikkort som avger mycket värme, exempelvis.

Allt klickar fast, ja. Klet eventuellt, vid applicering av kylpasta på processorn. Men ska du köra oöverklockat så klarar du dig utan att krångla med sånt. Det brukar sitta lite klet på kylflänsen, men den är ju redan påkletad i såna fall...

Permalänk
Medlem

Förresten, det är inte värt att lägga på någon femtiolapp för att få en 2600+? Eller innebär det där 'Barton' något speciellt också?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

barton har mer cache minne

Permalänk
Medlem

Och större cache-minne gör att den då blir en bit snabbare? Till och med snabbare än 2600+?

När det gäller grafikkort, vilket av ATI Radeon är att rekkomendera då? Priset får gärna vara mellan 600-1000.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Miditower CG-6043L 300W ATX (AMD&P4 OK)
Asus A7N8X-X nForce2 400 3DDR-DIMM 5PCI LAN Audio SocketA ATX
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK)IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Hightech Excalibur ATI Radeon 9600Pro 128Mb DVI TV-out Retail AGP
RITEK RT-CW5201 CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE

Summa: 6176kr (information hämtad från db.com)

Om man beställer standardminnen så vet man inte vad man får för minnen, men jag har köpt två standardminnen från komplett.se och två standardminnen från db.com och ALLA FYRA minnen var TwinMOS-minnen. Ett litet sätt att spara pengar..

Brännaren (Ritek) har fått en mycket bra recension här på sweclockers, och de rekommenderar den varmt.

//Johannes

[edit] Mjo, Barton är AMD's nya teknik och ger bättre prestanda.. En Barton-processor är snabbare än en Thoroughbred-processor.

Permalänk
Medlem

Okej, så för att förbereda knytander av påsen så kan jag sammanställa lite vilka tips jag fått samt lägga till lite funderingar jag har.. Jag uppskattar svaren jättemycket, ni har verkligen varit till en stor hjälp. Ganska stor grej för mig dock att skaffa ny dator själv. Nu börjar det kanske bli såpass precist att jag ska ta det på andra forum, men jag tänkte plåga er en liten stund till... så... Here we go!

Chassi:
-Chieftec DX-01BL-D Dragon Super MidiTower Blue + fan 360W ATX (AMD&P4 OK)
-Miditower CG-6043L 300W ATX (AMD&P4 OK)
De jag frågat säger att man ska köra på Chieftec, men vad är det som är så bra med dom? Robusta? Tysta? Snygga? Lätta att montera saker i? Spelar effekten någon roll? (det ena är ju 360 och det andra 300)
Utseendet spelar ingen större roll för mig, då är det viktigare att den är praktisk, ganska billig och tyst. (även om jag inte vet om chassit sänker ljudnivån mycket alls)

Moderkort:
- EPoX EP-8RDA+ nForce2 6PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM UDMA133 USB2.0 LAN 6CH-Audio SocketA ATX (jag tror tipset var så)
-Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
-Asus A7N8X-X nForce2 400 3DDR-DIMM 5PCI LAN Audio SocketA ATX
Tre olika märken, själv förstår jag ingenting om moderkort... nForce verkar ju bra iaf. 3DDR-DIMM verkar ju också bra. Asus-varianten verkar vara billigast, men även sämst då?

Processor:
- AMD Barton 2500+, plus en billig och duglig kylare (whisperrock funkar säkert och är tyst)
Det är väl så gott som klart att jag satsar på en sån, ni har övertalat mig. Gött också att jag nu fått info varför den heter just Barton, det skulle ju varit illa om den bara hette det bara därför att... Kylare är det lite lurigt med dock. Är det bara att välja en som är tyst? Jag vill nämligen gärna ha ganska tyst dator också. Passar alla på AMD? Behövs kanske en fläkt till, skulle det då vara en chassifläkt och om det är så, finns det redan plats på chassit eller måste man göra hål själv?

RAM-minnen:
- ett 512 DDR PC3200
- 2 st 256 DDR PC3200
- ett 256 DDR 2700
Här hade jag nog tänkt att satsa på 512 iaf. Lutar kanske åt ett 512Mb PC3200 (standard, och hoppas på det bästa. ), eller är det inte alls värt att satsa på 3200-minnena?

Hårddisk:
- Vilken som helst runt 80gig
- IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Här hade jag tänkt mig antingen en 80 eller 120. Här känns det inte som det spelar såå stor roll vad man väljer, men jag har sett att det finns diskar med 8Mb i, är dom mycket snabbare, tystare och så tro? Man ska kanske satsa på vanliga 2Mb:are?

Grafikkort:
- Hightech Excalibur ATI Radeon 9600Pro 128Mb DVI TV-out Retail AGP
Två tips och båda pekar på samma sak, ATI Radeaon. Jag litar blint på er grabbar/tjejer.

Brännare:
RITEK RT-CW5201 CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE
Även här låter det enda förslaget vettigt.

Wee! Det var alla funderingar jag har just nu, det är många, men det är så när man inte förstår så mycket av datorer. Det börjar bena ut sig, och beställningen blir kanske nästa vecka, om allt vill sig rätt.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks
Okej, så för att förbereda knytander av påsen så kan jag sammanställa lite vilka tips jag fått samt lägga till lite funderingar jag har.. Jag uppskattar svaren jättemycket, ni har verkligen varit till en stor hjälp. Ganska stor grej för mig dock att skaffa ny dator själv. Nu börjar det kanske bli såpass precist att jag ska ta det på andra forum, men jag tänkte plåga er en liten stund till... så... Here we go!

Chassi:
-Chieftec DX-01BL-D Dragon Super MidiTower Blue + fan 360W ATX (AMD&P4 OK)
-Miditower CG-6043L 300W ATX (AMD&P4 OK)
De jag frågat säger att man ska köra på Chieftec, men vad är det som är så bra med dom? Robusta? Tysta? Snygga? Lätta att montera saker i? Spelar effekten någon roll? (det ena är ju 360 och det andra 300)
Utseendet spelar ingen större roll för mig, då är det viktigare att den är praktisk, ganska billig och tyst. (även om jag inte vet om chassit sänker ljudnivån mycket alls)

Chieftec är mer än snygga, de är väldigt lätta att montera och ja, allmänt bra lådor helt enkelt.
Agget som följer med är dock inte världens bästa (många pajar efter en tid) och det låter även en aning även om det inte är mycket.

Moderkort:
- EPoX EP-8RDA+ nForce2 6PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM UDMA133 USB2.0 LAN 6CH-Audio SocketA ATX (jag tror tipset var så)
-Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
-Asus A7N8X-X nForce2 400 3DDR-DIMM 5PCI LAN Audio SocketA ATX
Tre olika märken, själv förstår jag ingenting om moderkort... nForce verkar ju bra iaf. 3DDR-DIMM verkar ju också bra. Asus-varianten verkar vara billigast, men även sämst då?

Kan inte uttala mig om något här, vet för lite men revison 2.0 (NF7-S)ska garanterat klara 200MHz buss vad jag vet.

Processor:
- AMD Barton 2500+, plus en billig och duglig kylare (whisperrock funkar säkert och är tyst)
Det är väl så gott som klart att jag satsar på en sån, ni har övertalat mig. Gött också att jag nu fått info varför den heter just Barton, det skulle ju varit illa om den bara hette det bara därför att... Kylare är det lite lurigt med dock. Är det bara att välja en som är tyst? Jag vill nämligen gärna ha ganska tyst dator också. Passar alla på AMD? Behövs kanske en fläkt till, skulle det då vara en chassifläkt och om det är så, finns det redan plats på chassit eller måste man göra hål själv?

Tyst ska den absolut vara, tänk dock på att decibeltalen hit och dit inte betyder allt för mycket då alla mäter på olika sätt. Sen har ljudet olika karaktär också, det har inget med ljudnivån att göra. Försök satsa på en fläns med 80mms fläkt, de kan flytta mer luft än en 60 på samma varvtal vilket innebär att det blir tystare. Rätt logiskt, eller hur?
Därmed inte sagt att alla 80mms-fläktar är bättre än de på 60mm, men generellt så kan man säga att det är så.
Chassifläktar är inte helt fel, Chieftec-chassiet har från start fyra riktigt bra platser för 80mms-fläktar. Dock behöver du absolut inte fylla alla, det räcker nog bra med en eller två fläktar.

RAM-minnen:
- ett 512 DDR PC3200
- 2 st 256 DDR PC3200
- ett 256 DDR 2700
Här hade jag nog tänkt att satsa på 512 iaf. Lutar kanske åt ett 512Mb PC3200 (standard, och hoppas på det bästa. ), eller är det inte alls värt att satsa på 3200-minnena?

PC3200 helt klart, du vill väl kunna köra 200MHz buss om moderkortet klarar det?
Liten skillnad i pris också.

Hårddisk:
- Vilken som helst runt 80gig
- IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
Här hade jag tänkt mig antingen en 80 eller 120. Här känns det inte som det spelar såå stor roll vad man väljer, men jag har sett att det finns diskar med 8Mb i, är dom mycket snabbare, tystare och så tro? Man ska kanske satsa på vanliga 2Mb:are?

Ljudnivån har absolut inget att göra med cachen. Jag skulle lätt ta minst 120GBare, betydligt mer prisvärt än en 80 om man räknar hur mycket utrymme du får för varje krona.
8MB kan nog vara trevligt, beror lite på om du är beredd att lägga ut mer pengar tycker jag.

Grafikkort:
- Hightech Excalibur ATI Radeon 9600Pro 128Mb DVI TV-out Retail AGP
Två tips och båda pekar på samma sak, ATI Radeaon. Jag litar blint på er grabbar/tjejer.

Inte världens bästa kort precis, långsammare än gamla 9500 Pro. Du har inte råd med ett vanligt 9700 antar jag? De går att få för under 2500 trots allt.

Brännare:
RITEK RT-CW5201 CD-RW 52x24x52x Burn Proof Retail intern IDE
Även här låter det enda förslaget vettigt.

Wee! Det var alla funderingar jag har just nu, det är många, men det är så när man inte förstår så mycket av datorer. Det börjar bena ut sig, och beställningen blir kanske nästa vecka, om allt vill sig rätt. [/B]

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Så...

Låda: Chieftec
Moder: Abit NF7-S
Proc: 2500+ Barton
Kylning: 1 st Proc-fläkt (80mm här också?) + 1 st 80mm chassifläkt
RAM: 1 st 512 DDR PC3200
HDD: Någon 120 Gb (ev 8Mb)
Brännare: RITEK RT-CW5201

Skulle dessa komponenter passa ihop bra tro?

Från DB:
1899.00 Hightech Excalibur ATI Radeon 9600Pro 128Mb DVI TV-out Retail AGP HTEXRAD96P
3299.00 Hightech Excalibur ATI Radeon 9700Pro 128Mb DDR DVI TV-out Twin-View Retail AGP HTEXRAD97-128
Priset mellan dessa skiljer sig ju en hel massa. Är verkligen skillnaden 1400 värt det?

Om dB-talen dom anger inte säger så mycket, hur ska man då veta vilken som är tystare? Jag misstänker dock att alla är tysta jämfört med den jag hade, men det skulle vara fint att få bra volym på denna.

Spelar förresten antal watt någon större roll när det gäller nätaggen?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks
Så...

Låda: Chieftec
Moder: Abit NF7-S
Proc: 2500+ Barton
Kylning: 1 st Proc-fläkt (80mm här också?) + 1 st 80mm chassifläkt
RAM: 1 st 512 DDR PC3200
HDD: Någon 120 Gb (ev 8Mb)
Brännare: RITEK RT-CW5201

Skulle dessa komponenter passa ihop bra tro?

Från DB:
1899.00 Hightech Excalibur ATI Radeon 9600Pro 128Mb DVI TV-out Retail AGP HTEXRAD96P
3299.00 Hightech Excalibur ATI Radeon 9700Pro 128Mb DDR DVI TV-out Twin-View Retail AGP HTEXRAD97-128
Priset mellan dessa skiljer sig ju en hel massa. Är verkligen skillnaden 1400 värt det?

Om dB-talen dom anger inte säger så mycket, hur ska man då veta vilken som är tystare? Jag misstänker dock att alla är tysta jämfört med den jag hade, men det skulle vara fint att få bra volym på denna.

Spelar förresten antal watt någon större roll när det gäller nätaggen?

Hehe, du får gå på decibel och eventuella recensioner om du kan hitta såna.

DB verkar gilla den där Vantec-kylaren, kolla in recensionerna på den.

Synd att DB inte hade några vanliga 9700or kvar, de är betydligt billigare.

Edit igen: Hittar självklart ingen recension på 9600 Pro där vanliga 9700 och inte 9700 Pro är med, men kolla på anandtech.com firingsquad.com tomshardware.com för recensioner. Sen kan du kolla ytterligare recension för att se hur mycket långsammare non-pro-varianten av 9700 är.

Eller så är nån annan snäll och slänger in en bättre länk.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Annars finns Spire WhisperRock IV för 99kr på www.webhallen.com .

Om du har pengarna så rekommenderar jag Chieftec varmt (har ett sånt själv), om du inte ska överklocka så duger chassit 6043-chassit gott.

Ett Radeon 9700-kort är bättre och prisvärdare än ett 9600Pro kort men dessvärre svårare att få tag på! nVidia GeForce4 Ti4200 presterar bättre än 9600Pro i de flesta tester men jag vet ändå inte vilken jag vill rekommendera =/ . Om du har möjlighet att få tag på ett Radeon 9700-kort, ta den.

PC2700-minne räcker väl. Om du inte ska uppgradera på ett tag så rekommomenderar jag att du satsar på dubbelkanaligt (två stycken minnen).

OSB! Att alla mina tips är grundade på att du INTE skulle överklocka.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Görbra! Nu börjar det verkligen närma sig fullt paket.

Låda: Chieftec (en som är relativt snygg?)
Moder: Abit NF7-S (ska kolla lite mer runt detta)
Proc: 2500+ Barton
Kylning: 1 st Proc-fläkt (80mm här också?) + 1 st 80mm chassifläkt
RAM: 2 st 256 DDR PC3200 (original)
HDD: Någon 120 Gb (ev 8Mb)
Brännare: RITEK RT-CW5201
Grafikkort: Radeon 9700 (om det finns) el GeForce4 Ti4200. (här spelar inte märket så stor roll eller?)
Fläkt: Spire WhisperRock IV och/el Vantec och/el Spire FalconRock 2

Inget mer som jag borde veta eller ändra på?

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du listar processorkylare under såväl kylning som fläkt, men annars är det väl ok. Verkar dock lite skumt att välja 9700 eller Ti4200, eftersom de ligger i olika prisklasser.

Personligen skulle jag också välja att lägga på några kronor för att få twinmos eller corsair-minnen, men det är en annan fråga.

8 Mb cache tror jag inte du får ut värst mycket av på hd:n.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när man är trött, speciellt på en lördag morgon. Koncentrationen var inte på topp direkt.

Fläkt och kylargrejen skulle nog varit på samma rad.
Att grafikkorten inte var i samma prisklass kollade jag inte innan, men sedan såg jag att 9700 är en bra bit dyrare. Vad innebär egentligen PRO-delen tro?
Man kan ju flytta kronorna från en hårddisk till TwinMOS alltså...

Nu verkar det bara vara grafikkort och moderkort kvar, det verkar som att datorn kommer kosta lite mindre än 8k tillslut.

Edit: Eller är det såå stor skillnad på 9700 och Ti4200 då? Jag jämförde 9600Pro och då tror jag inte det skiljde så myche.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks
Så kan det gå när man är trött, speciellt på en lördag morgon. Koncentrationen var inte på topp direkt.

Fläkt och kylargrejen skulle nog varit på samma rad.
Att grafikkorten inte var i samma prisklass kollade jag inte innan, men sedan såg jag att 9700 är en bra bit dyrare. Vad innebär egentligen PRO-delen tro?
Man kan ju flytta kronorna från en hårddisk till TwinMOS alltså...

Nu verkar det bara vara grafikkort och moderkort kvar, det verkar som att datorn kommer kosta lite mindre än 8k tillslut.

Edit: Eller är det såå stor skillnad på 9700 och Ti4200 då? Jag jämförde 9600Pro och då tror jag inte det skiljde så myche.

Stor skillnad är det mellan 9700 och Ti4200.. 9700 är BRA mycket vassare men det kostar ju också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maijks

Att grafikkorten inte var i samma prisklass kollade jag inte innan, men sedan såg jag att 9700 är en bra bit dyrare. Vad innebär egentligen PRO-delen tro?

Edit: Eller är det såå stor skillnad på 9700 och Ti4200 då? Jag jämförde 9600Pro och då tror jag inte det skiljde så myche.

Skillnaden mellan 9700 och 9700pro är att pro-varianten har högre hastighet på minnet och processorn (GPU:n) som sitter på grafikkortet. I övrigt samma egenskaper.

Kör du på ett 9600pro. Väldigt prisvärt kort och bättre än TI4200.
(9600pro är snabbare och har bl.a. fullt stöd för funktionerna i DirectX 9 medans TI4200 "bara" har stöd för DirectX 8.1)

Permalänk
Medlem

Ändrar din lista då.. så nåt sånt här kanske

Låda: Chieftec DX-01BL-D Dragon Super MidiTower Blue + fan 360W ATX (AMD&P4 OK)
Moderkort: Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
Proc: 2500+ Barton
Processorkylare: Spire FalconRock II 25dBA SocketA (max XP3000+)
RAM: 2 st 256 DDR PC3200 (original)
HDD: Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE
Brännare: RITEK RT-CW5201
Grafikkort: Radeon 9700 (om det finns) annars 9600 Pro
Fläkt: 2 Papst 8412NGMLV 80x80x25 1625rpm +/- 10% 10-19dBA i chassit

Tja..ungefär Du ville ha Chieftec men jag hade hellre tagit ett Antec LANBOY-EC Aluminium 350W True Power ATX (AMD&P4 OK)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Skillnaden mellan 9700 och 9700pro är att pro-varianten har högre hastighet på minnet och processorn (GPU:n) som sitter på grafikkortet. I övrigt samma egenskaper.

Kör du på ett 9600pro. Väldigt prisvärt kort och bättre än TI4200.
(9600pro är snabbare och har bl.a. fullt stöd för funktionerna i DirectX 9 medans TI4200 "bara" har stöd för DirectX 8.1)

Prisvärt?
9500 Pro var prisvärt.
9600 Pro är knappast snabbare än ett Ti4200 om du inte kör med AA eller AF. Hur det kan vara prisvärt när det kostar betydligt mer än ett Ti4200 och det enda som i stort sett skiljer är DX9-stöd förstår jag inte.

Och vad ska killen med DX9-funktioner till när kortet ändå är för långsamt? Många spel som drar mycket nytta av DX9 idag? Verkligen.
Lycka till att spela Doom3 eller något liknande på det. Visst, ett spel som verkligen kräver DX9 för att överhuvudtaget köra går ju att köra men det lär inte gå med några särskilt höga inställningar precis.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Prisvärt?
9500 Pro var prisvärt.
9600 Pro är knappast snabbare än ett Ti4200 om du inte kör med AA eller AF. Hur det kan vara prisvärt när det kostar betydligt mer än ett Ti4200 och det enda som i stort sett skiljer är DX9-stöd förstår jag inte.

Och vad ska killen med DX9-funktioner till när kortet ändå är för långsamt? Många spel som drar mycket nytta av DX9 idag? Verkligen.
Lycka till att spela Doom3 eller något liknande på det. Visst, ett spel som verkligen kräver DX9 för att överhuvudtaget köra går ju att köra men det lär inte gå med några särskilt höga inställningar precis.

Klart 9600 pro är prisvärt! Du bör ju tillägga att ett 9500pro kostar 4-500kr mer i dagsläget.

Jag borde nämnt att skillnaden mellan ett 9600pro och ti4200 är största när AF och AA används (oftast nästan dubbelt så snabbt till 9600pro´s fördel), men ett 9600pro slår även ett ti4200 i näst intill allt, även utan dessa funktioner påslagna:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1812&p=1

DX9-spel är inte bara Doom3 vilket många verkar tro här. Kommer garanterat finnas många spel som drar nytta av de nyheter som finns i DX9 och ändå inte kommer vara lika tungt som Doom3.
Visst finns det inte många spel idag som har stöd för DX9, men det kan ju alltid vara roligt att i alla fall ha möjligheten senare....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Klart 9600 pro är prisvärt! Du bör ju tillägga att ett 9500pro kostar 4-500kr mer i dagsläget.

Jag borde nämnt att skillnaden mellan ett 9600pro och ti4200 är största när AF och AA används (oftast nästan dubbelt så snabbt till 9600pro´s fördel), men ett 9600pro slår även ett ti4200 i näst intill allt, även utan dessa funktioner påslagna:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1812&p=1

DX9-spel är inte bara Doom3 vilket många verkar tro här. Kommer garanterat finnas många spel som drar nytta av de nyheter som finns i DX9 och ändå inte kommer vara lika tungt som Doom3.
Visst finns det inte många spel idag som har stöd för DX9, men det kan ju alltid vara roligt att i alla fall ha möjligheten senare....

Mjo, jag får väl ge mig då... Men 1900:- tycker jag ändå är för mycket för att det ska vara prisvärt och det var vad kortet han hade listat kostade på DB.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Mjo, jag får väl ge mig då... Men 1900:- tycker jag ändå är för mycket för att det ska vara prisvärt och det var vad kortet han hade listat kostade på DB.

hmm...jo, 1900 är bra mycket...finns ju billigare på andra ställen...

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men jag förstår inte alls vad AF och AA är. Men jag kanske klarar mig utan att veta det också.
Så det ni säger här är alltså att 9600Pro är en bit bättre än Ti4200 men ändå inte 500kr bättre?

~1850 för ett 9600 Pro är alltså inte alls så bra pris?

En annan sak jag funderat på är att det är olika wattantal på nätaggen. Spelar det någon större roll? Vissa är det 300W och andra som ni rekommenderar är det 350 eller 360.

Visa signatur

[i]Eftersom jag är skidåkare, stavar jag bra. [/i]

Permalänk
Medlem

300w räcker för din låda

Visa signatur