Lösning för att slippa cache minne på browser? (html/css)

Permalänk
Medlem

Lösning för att slippa cache minne på browser? (html/css)

Håller på att bygga en hemsida nu och något jag stört mig på länge är att om man ändrar något i CSS filen och sedan uppdaterar på firefox xampp/localhost så händer inget.. Man behöver rensa cache minne för att css filen ska visa det nya som hänt.

Men i Edge behöver jag inte göra detta, hur kan jag fixa detta i Firefox/Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Håller på att bygga en hemsida nu och något jag stört mig på länge är att om man ändrar något i CSS filen och sedan uppdaterar på firefox xampp/localhost så händer inget.. Man behöver rensa cache minne för att css filen ska visa det nya som hänt.

Men i Edge behöver jag inte göra detta, hur kan jag fixa detta i Firefox/Chrome?

Kör med CTRL+F5 så brukar det ändras direkt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

I chrome, öppna dev tools med f12/ctrl+shift+i/högerklicka samt välj inspect. Därefter välj network/nätverks-fliken, och kryssa i disable cache.

Då kommer cachen att ignoreras när du laddar om sidan dock enbart om du har dev tools öppna samtidigt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kör med CTRL+F5 så brukar det ändras direkt.

Fungerade för Firefox!
Satt och blev tokig om varför en bild var på ett ställe på edge och ett annat på firefox. haha.. tackar!

Permalänk
Medlem

Det är dock många ggr som ctrl+f5 / ctrl+shift+r inte alltid räcker.

Öppna "Web developer tools" (ctrl+shift+i) -> Tryck på tre punker till höger -> Settings -> Bocka i "Disable HTTP Cache (when toolbox is open)".

Sen så låter du ju självklart toolboxen vara öppen. Använder du den inte i övrigt så är det bara att minska storleken på den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I Chrome så kan man öppna devtools (F12 eller ctrl+shift+i) och klicka på refresh och hålla inne knappen tills en meny kommer upp där "Empty Cache and Hard Reload" finns som alternativ för att rensa helt.
Gissar att samma gäller för nya Edge.

Permalänk
Medlem

Om du använder Visual Studio Code kan du ladda ner "Live Server". Då kan du ha hemsidan uppe i ett eget fönster bredvid VSCode och så uppdateras den så fort du trycker ctrl + s i VSCode.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

ctrl+shift+r funkar också. (cmd på mac)