Kan ej installera senaste nvidia drivrutiner

Permalänk

Kan ej installera senaste nvidia drivrutiner

Tjenare folket, igår frös min dator så jag tvingade den att avsluta efter den varit fryst runt 10 min. Gick och la mig. Idag kunde jag inte få datorn att starta till windows.

Efter flertals ominstallationer av windows verkar det vara drivrutinerna/grafikkortet som krånglar. Försöker installera senaste drivrutiner resulterar i en svart skärm, och vägrad uppstart vid omstart. Försöker installera tidigarr drivrutiner från nvidias hemsida resulterar i en svartskärm (funkade en gång tills jag försökte uppdatera till de nya igen). Nu är nvidias drivrutiner avinstallerade och windows bootar igen, men skärmen ändrar resolution var tionde sekund eller sisodär. Alltså svart skärm, ny resoulution, svart skärm igen efter 10 sek, ny resoulution. Antar dessa beror på avsaknad av drivrutiner. Därav mitt dilema. Datorn tycker inte om att installera drivrutiner, datorn tycker inte om när det inte finns några. Lite "damned if I do, damned if I don't" känsla. Så vet inte riktigt vad jag ska göra nu och hoppades att någon klok person här vet vad man kan pröva. Överväger om en ominstallation av grafikkortet kanske kan hjälpa (koppla ur det och koppla in det igen för att se om något kanske är löst någonstans).

Lite specifikationer om datorn.

OS: Windows 11 home
Moderkort: MSI B550 tomahawk
CPU: Ryzen 3700x
Processorkykare: Kraken X53 240
GPU: MSI 3080 Ventus 3X
Minne: Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3600 MHZ
Hårdisk: 1 st 1 tb western digital m.2 disk
Nätaggregat: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Låter som att ditt grafikkort är defekt

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Låter som att ditt grafikkort är defekt

Det skulle suga. Alltid lika fascinerande hur saker kan funka felfritt i lite över 1 år och sedan bara sluta fungera. Vet inte om det hjälper men hade en m.2 hårdisk som kraschade häromveckan, inte den bästa starten på året. Finns det något sätt jag kan säkerställa att grafikkortet är kaputt? För då borde jag kunna skicka in den på reklamation.

Permalänk

UPDATE! Prövade att installera om grafikkortet och nu funkar det igen. Accepterar drivrutiner och slutat ändra resoulution. Måste ha suttit lite löst bara. Antar att jag råkade komma åt den lätt när jag höll på med m.2. Diskarna i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassen7d0:

Det skulle suga. Alltid lika fascinerande hur saker kan funka felfritt i lite över 1 år och sedan bara sluta fungera. Vet inte om det hjälper men hade en m.2 hårdisk som kraschade häromveckan, inte den bästa starten på året. Finns det något sätt jag kan säkerställa att grafikkortet är kaputt? För då borde jag kunna skicka in den på reklamation.

Du kan testa att ladda hem t.ex. Final Fantasy XV Benchmark eller Burn in Test t.ex. och köra test via de programmen som bör ge en fingervisning om det är grafikkortsproblem. Du kan även kontrollera Windowsloggarna genom att öppna t.ex. "Tillförlitlighetshistoriken".
Tråkigt med m.2 disken och nu grafikkortet

Edit: skönt att det verkar ha löst sig, tycker dock att du bör köra belastningstest för säkerhets skull.