Valve inleder leveranser av Steam Deck den 25 februari

Permalänk
Melding Plague

Valve inleder leveranser av Steam Deck den 25 februari

Den handhållna spelkonsolen tillika datorn får efter försening ett leveransdatum. Samtidigt släpps embargodatum för recensenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får mailet relativt snabbt. Försökte boka när den släpptes, men det gick inte på en hel timme. Så jag fick skjuta upp det några timmar innan jag kunde lägga en bokning.
Jag är pepp som tusan på den!

Permalänk
Medlem

Lyckades boka direkt pga steam wallet. Extrem hype!

Permalänk
Testpilot

Blir mer och mer taggande på att sätta klovarna runt den här enheten!

Switch var en mäkta besvikelse för egen del, inte minst på grund av bristfälligt antal med Nintendos egna titlar runt lansering och säkerligen två år efter släppet. Med Steam Deck har jag redan hela* mitt Steam-bibliotek tillgodo från dag ett åtminstone

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Den har en 1280x720p skärm eller?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot, kommer inte få min före Q2 dock.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Måttligt intresserad personligen då handheld inte är min kopp te, men nyfiken på vad det kan komma att betyda för Linux-gaming. Så jag håller tummarna för att det inte blir en flopp av den anledningen om inte annat.

Synd att det tar sån jäkla tid från idé till marknad så att hårdvaran redan är utdaterad när den släpps bara. Blir ju speciellt jobbigt på PC-sidan, på konsoler går det ju att optimera för hårdvaran.

Får verkligen hoppas att det kommer finnas Joystick-moduler att tillgå för övrigt Verkar ju åtminstone som att de sitter på dedikerade PCB:er.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hoppas den lyckas tillräckligt för att Valve ska fortsätta utvecklingen och inte ge upp efter bara ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Lyckades boka direkt pga steam wallet. Extrem hype!

Boka kan ju alla göra, Sen när man får sin steam deck är ju oklart

Permalänk
Avstängd

jättetvspelswow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Den har en 1280x720p skärm eller?

1280x800

Mer specar på https://www.steamdeck.com/en/tech

Permalänk
Medlem

Jäkligt sugen. Skulle vara perfekt att ha med sig på jobbresorna sen när det kommer igång igen. Någon som vet hur det kan tänkas funka att lira EU4 på den?

Edit: Nu har jag bokat en också. Leverans 28/8 men det är helt ok. Då borde man få resa ordentligt igen. Lyckades också influera mina kollegor att skaffa varsin så nu blir det hotell-lan i höst.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jäkligt sugen. Skulle vara perfekt att ha med sig på jobbresorna sen när det kommer igång igen. Någon som vet hur det kan tänkas funka att lira EU4 på den?

Edit: Nu har jag bokat en också. Leverans 28/8 men det är helt ok. Då borde man få resa ordentligt igen. Lyckades också influera mina kollegor att skaffa varsin så nu blir det hotell-lan i höst.

Det bore gå att kolla upp i steam, rent hårdvaru mässigt är ju inget hinder att spela sådant klass spel

Mer osäker på känslan att scrolla runt i värden och hur nära näsan för all info du vill åt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Synd att det tar sån jäkla tid från idé till marknad så att hårdvaran redan är utdaterad när den släpps bara. Blir ju speciellt jobbigt på PC-sidan, på konsoler går det ju att optimera för hårdvaran.

Det problemet har mer eller mindre försvunnit de senaste åren när grafikkorten exploderat i pris. Ingen gör spel för den mikroskopiska marknaden som har råd med kort för tiotusen och över så prestandamässigt har det inte hänt så mycket på två år, och det ser inte ut som det kommer ändras närmaste åren heller. Tror Steam Deck kommer ha lång livslängd på hårdvaran.

Permalänk
Medlem

"Det finns även en dockningsstation.

Den officiella dockningsstationen håller din Steam Deck på plats medan du ansluter till externa bildskärmar, trådbundna nätverk, USB-utrustning och strömuttag. Du kan även använda en strömansluten USB-C-hubb om du har en sådan liggandes.

Den officiella dockningsstationen säljs separat. Mer information kommer snart."

Så de gör den lite mer lik Switch:en med en docka, smart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Det problemet har mer eller mindre försvunnit de senaste åren när grafikkorten exploderat i pris. Ingen gör spel för den mikroskopiska marknaden som har råd med kort för tiotusen och över så prestandamässigt har det inte hänt så mycket på två år, och det ser inte ut som det kommer ändras närmaste åren heller. Tror Steam Deck kommer ha lång livslängd på hårdvaran.

Det är faktiskt en fördel... Jag känner att mitt 2060 kommer hänga med rätt länge.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Det problemet har mer eller mindre försvunnit de senaste åren när grafikkorten exploderat i pris. Ingen gör spel för den mikroskopiska marknaden som har råd med kort för tiotusen och över så prestandamässigt har det inte hänt så mycket på två år, och det ser inte ut som det kommer ändras närmaste åren heller. Tror Steam Deck kommer ha lång livslängd på hårdvaran.

Sant, men det faktum att man siktar på 30 FPS i 1280 x 800 skvallrar ju en del om prestandan. GPU:n verkar verkligen vara i klenaste laget. Men för äldre spel, indie, emulering osv. kommer det ju funka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det bore gå att kolla upp i steam, rent hårdvaru mässigt är ju inget hinder att spela sådant klass spel

Mer osäker på känslan att scrolla runt i värden och hur nära näsan för all info du vill åt xD

Ha ha, det var det jag tänkte. Hur det skulle funka med kontrollerna, men man lär sig väl.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ha ha, det var det jag tänkte. Hur det skulle funka med kontrollerna, men man lär sig väl.

Går ju även att bolla med att förstora UI i EU spelen även om de kan bugga lite, använt det när ja vill köra i 4k på tv:n o inte sitter jätte nära

Permalänk
Medlem

Undrar om den fortfarande kommer att ha "grip buttons"/"paddles" när den släpps. Valve blev ju stämda och förlorade mot ägarna till SCUF-controllerns IP för att de hade "grip buttons" på Steam Controllern.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett en vanlig konsol, Valve Machine med UHD skivläsare & steam os & linux, vulkan & https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(software)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Hade hellre sett en vanlig konsol, Valve Machine med UHD skivläsare & steam os & linux, vulkan & https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(software)

Har du missat https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_Machine_(hardware_platform)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blobster:

Hade hellre sett en vanlig konsol, Valve Machine med UHD skivläsare & steam os & linux, vulkan & https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_(software)

Det här finns faktiskt också som sagt 😁.

Valve har sagt att de ska släppa steamOS 3.0 för installation på desktops också.
Så du kan faktiskt snickra ihop din egen stationära (eller köpa nå färdigt bygge) och köra in samma OS som steam deck kör.
Ja det går faktiskt att göra redan, men de har inte släppt några uppdateringar för steamOS de senaste två åren så just nu hade jag inte rekommenderat det. Vänta tills 3.0 släpps.

Kul va?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Boka kan ju alla göra, Sen när man får sin steam deck är ju oklart

Boka som i att det gick igenom direkt och det står att är på Q1. Fick inga felmeddelanden.