Nvidias grafikkrets GA103 "Ampere" på bild

Permalänk
Melding Plague

Nvidias grafikkrets GA103 "Ampere" på bild

Tillsammans med Geforce RTX 3080 Ti för bärbara datorer introduceras en helt ny grafikkrets i toppsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För det behövs ännu fler varianter mellan 3070 och 3090Ti?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Stora frågan är: Går det att köpa till RRP?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Finns snart fler amperevarianter än kort att köpa, bra jobbat nvidia!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Blir det inte en nackdel för kylningen att dra kablaget till lysdioderna tvärs över chipet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Finns snart fler amperevarianter än kort att köpa, bra jobbat nvidia!

Ja just nu så känns det som att dom lanserar kort trots vetskapen om att det inte finns några kretsar men det ser bra ut inför investerarna men skiter TOTALT i konsumenterna.
Börjar bli lite tråkigt nu!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Jag har funderat här lite medan man lagat lunch.. Kollar på specarna mellan GA102, GA103 och GA104 så verkar det super logiskt, 3070, 3080 och 3090 med ev Ti varianter osv.

Men idag när det redan finns 3050/Ti(laptop, luanchas strax till desktop), 3060/Ti, 3070/Ti, 3080/Ti samt 3090/Ti

Var stoppar man in denna nya kretsen på ett logiskt sett i lineupen? Det är alltid välkommet med chip som är lättare att producera, vilket denna är. Men jag ser inget direkt hål att fylla

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vänta nu? Var är Super varianterna?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Börjar bli väldigt tjatigt om dessa olika varianter av kort, men de har väl insett att de får gratis reklam varje gång de släpper en ny modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Ja just nu så känns det som att dom lanserar kort trots vetskapen om att det inte finns några kretsar men det ser bra ut inför investerarna men skiter TOTALT i konsumenterna.
Börjar bli lite tråkigt nu!

ELLER så är det kanske så att dom lanserar nya kretsar för att kunna tillverka FLER chip...
Bättre anpassad chipstorlek till den slutgiltiga produkten innebär bättre användning av den tillgängliga waferarean. Vilket i sin tur leder till fler chip per wafer hos Samsung och då fler grafikkort till dig och mig. (Eller i alla fall fler totalt antal CUDA-enheter per wafer, beroende på om dom tillverkar större eller mindre kretsar).
Utan den nya kretsen så skulle de behövt använda "halvtrasiga" GA102 där stora delar av wafern går till spillo.

Varför skulle investerarna bry sig om en ny SKU? Dom intresserar sig för mycket "större" saker än ett enskilt grafikkortsläpp sent i en generationscykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

ELLER så är det kanske så att dom lanserar nya kretsar för att kunna tillverka FLER chip...
Bättre anpassad chipstorlek till den slutgiltiga produkten innebär bättre användning av den tillgängliga waferarean. Vilket i sin tur leder till fler chip per wafer hos Samsung och då fler grafikkort till dig och mig. (Eller i alla fall fler totalt antal CUDA-enheter per wafer, beroende på om dom tillverkar större eller mindre kretsar).
Utan den nya kretsen så skulle de behövt använda "halvtrasiga" GA102 där stora delar av wafern går till spillo.

Varför skulle investerarna bry sig om en ny SKU? Dom intresserar sig för mycket "större" saker än ett enskilt grafikkortsläpp sent i en generationscykel.

Det ändrar väl inte det faktum att det inte finns några kort att få tag på nu eller kommer finnas inom en snar framtid heller.
Då spelar det ingen roll om dom gör chip på 1nm, kan man inte producera tillräckligt för att täcka det globala behovet så blir ju detta bara en release för investerare och pressen och skapar mer frustration jämt emot den som det faktiskt berör, slutkonsumenten som ändå kommer stå där tomhänt. Vad är vi inne på nu nummer 8 eller 9 i 3+ serien men det finns ändå inga kort att få tag på!

Att försvara detta känns riktigt konstigt faktiskt.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det ändrar väl inte det faktum att det inte finns några kort att få tag på nu eller kommer finnas inom en snar framtid heller.
Då spelar det ingen roll om dom gör chip på 1nm, kan man inte producera tillräckligt för att täcka det globala behovet så blir ju detta bara en release för investerare och pressen och skapar mer frustration jämt emot den som det faktiskt berör, slutkonsumenten som ändå kommer stå där tomhänt. Vad är vi inne på nu nummer 8 eller 9 i 3+ serien men det finns ändå inga kort att få tag på!

Att försvara detta känns riktigt konstigt faktiskt.

Antar att du förstår att det är efterfrågan som är mycket högre än vanligt, att kort produceras så fort de kan få ut dem genom dörren?

Alla dessa undermodeller kommer av binning, inte av att de tillverkar fler kretsar.

Permalänk
Medlem


→Intresseklubben antecknar!

Permalänk

Idag kliade det på näsan, så Nvidia släpper ett till kort.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

När Ampere var på väg att lanseras pratades det om att GA103 skulle vara 3080 och GA102 en ny Titan. Som det verkar blev Nvidia skrämda av RDNA2 och stuvade om i sin Line Up.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Idag kliade det på näsan, så Nvidia släpper ett till kort.

Du borde uppsöka läkare vid det här laget, 😁måste klia nåt så in åt hvete med tanken på X antal modeller

Permalänk
Medlem

But why?

Skrivet av DGS:

ELLER så är det kanske så att dom lanserar nya kretsar för att kunna tillverka FLER chip...
Bättre anpassad chipstorlek till den slutgiltiga produkten innebär bättre användning av den tillgängliga waferarean. Vilket i sin tur leder till fler chip per wafer hos Samsung och då fler grafikkort till dig och mig. (Eller i alla fall fler totalt antal CUDA-enheter per wafer, beroende på om dom tillverkar större eller mindre kretsar).
Utan den nya kretsen så skulle de behövt använda "halvtrasiga" GA102 där stora delar av wafern går till spillo.

Varför skulle investerarna bry sig om en ny SKU? Dom intresserar sig för mycket "större" saker än ett enskilt grafikkortsläpp sent i en generationscykel.

När problemen inte ligger i kretsar Nvidia kan producera utan i delkomponenter som andra aktörer gör samt resurser för dessa så spelar det ingen roll hur många olika grafikkort Nvidia släpper. De kommer ändå inte ha nog mycket komponenter för att göra kretsar av. Så detta blir i praktiken ännu en papperslansering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

När Ampere var på väg att lanseras pratades det om att GA103 skulle vara 3080 och GA102 en ny Titan. Som det verkar blev Nvidia skrämda av RDNA2 och stuvade om i sin Line Up.

Det ironiska är ju att om det inte vore för bristen på kort och de löjliga priserna hade Ampere varit enormt prisvärt då det presterar mycket bättre än motsvarande kort från Turing och man får mer fullständiga kretsar i varje modell av kort jämfört med Turing.

I Ampere är inte bara x80-korten (3080) baserade på den högpresterande GA104-kretsen, utan även både 3070 och t.o.m. 3060 Ti har fått bins av den större GA104-kretsen. Man måste komma ner ända till 3060 för att få den budgetorienterade GA106-kretsen. Jämför med Turing, där bara 2080 (och senare 2070 Super) baserades på TU104, medan man redan från 2070 fick den budgetorienterade TU106-kretsen istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har funderat här lite medan man lagat lunch.. Kollar på specarna mellan GA102, GA103 och GA104 så verkar det super logiskt, 3070, 3080 och 3090 med ev Ti varianter osv.

Men idag när det redan finns 3050/Ti(laptop, luanchas strax till desktop), 3060/Ti, 3070/Ti, 3080/Ti samt 3090/Ti

Var stoppar man in denna nya kretsen på ett logiskt sett i lineupen? Det är alltid välkommet med chip som är lättare att producera, vilket denna är. Men jag ser inget direkt hål att fylla

Hmm

3070ti 20GB

3080m 20GB/10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

När Ampere var på väg att lanseras pratades det om att GA103 skulle vara 3080 och GA102 en ny Titan. Som det verkar blev Nvidia skrämda av RDNA2 och stuvade om i sin Line Up.

Exakt min tanke med. 3080 är eg. för påkostad för att vara ett 80-kort. På köpet fick vi situationen att det är obetydlig skillnad mellan 80 och 80Ti, vilket inte hör till vanligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

ELLER så är det kanske så att dom lanserar nya kretsar för att kunna tillverka FLER chip...
Bättre anpassad chipstorlek till den slutgiltiga produkten innebär bättre användning av den tillgängliga waferarean. Vilket i sin tur leder till fler chip per wafer hos Samsung och då fler grafikkort till dig och mig. (Eller i alla fall fler totalt antal CUDA-enheter per wafer, beroende på om dom tillverkar större eller mindre kretsar).
Utan den nya kretsen så skulle de behövt använda "halvtrasiga" GA102 där stora delar av wafern går till spillo.

Varför skulle investerarna bry sig om en ny SKU? Dom intresserar sig för mycket "större" saker än ett enskilt grafikkortsläpp sent i en generationscykel.

Det är viktigare för nvidia att maximera pengarna de får från varje krets då de inte kan tillverka kretsar nog för att möta efterfrågan.

Därav 3090ti, 3090, 3080ti, 3080 12GB, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det var väl det jag förklarade i mitt ursprungliga meddelande?

Skrivet av Xinpei:

När problemen inte ligger i kretsar Nvidia kan producera utan i delkomponenter som andra aktörer gör samt resurser för dessa så spelar det ingen roll hur många olika grafikkort Nvidia släpper. De kommer ändå inte ha nog mycket komponenter för att göra kretsar av. Så detta blir i praktiken ännu en papperslansering.

Har du någon källa på att det är delkomponenter som är flaskhalsen? Själv har jag mest hört om att det är kapaciteten hos kretstillverkarna.
Asus berättar att dom endast väntar på kretsar från Nvidia.

Tillverkning av delkomponenter som kondensatorer och PCB är mycket lättare att skala upp och bygga nya fabriker för än till chiptillverkning. Därför bör eventuella tillgångsbrister på dessa "delkomponenter" ha försvunnit vid det här laget.
Att GF är fullbokad till 2023 och TSMC sätter högre och högre priser tyder på att det är det som är den största flaskhalsen.

Skrivet av 1440p165:

Det är viktigare för nvidia att maximera pengarna de får från varje krets då de inte kan tillverka kretsar nog för att möta efterfrågan.

Därav 3090ti, 3090, 3080ti, 3080 12GB, 3080 10GB

Äntligen någon som förstår ekonomin bakom det hela, det är precis det jag säger. Oavsett om det blir billigare eller dyrare kretsar så blir det mer total beräkningskapacitet per wafer. Sen är det upp till Nvidia om de vill skänka besparingarna till sina kunder (AIB) eller själv få högre margins.

Jag tycker inte om Nvidia som företag, dom har gjort väldigt mycket man kan kritisera dom för.
Men jag förstår inte varför alla blir upprörda över att dom släpper nya SKUs eller nya kretsar. Grafikkortsbristen blir ju inte sämre för det? Det är ju just på grund av bristen som de kommer med alla dessa "specialkort".

Permalänk
Skrivet av Panthro:

Du borde uppsöka läkare vid det här laget, 😁måste klia nåt så in åt hvete med tanken på X antal modeller

Då ska du se vad som händer då jag nyser.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Denna krets hade passat bra som 3080 om de tillverkat den från början, nu känns det mest poänglöst