Hur säkerhetsställa äganderätt av program man utvecklar privat men för arbetet?

Permalänk

Hur säkerhetsställa äganderätt av program man utvecklar privat men för arbetet?

De flesta av oss har säkerligen arbetsuppgifter som är monotona och enkla. Vissa uppgifter skulle vilken schimpans på skansen som helst klara av. Dessa arbetsuppgifter går ofta att effektiviseras, men själva verktygen för att effektivisera tar både tid att utveckla, dokumentera och underhålla. Man bönar och ber företaget om att få lägga några nanosekunder på underhållsarbete eller dokumentation men får blankt nej. Detsamma med att få exjobbare som kan ta över. Detta för man är anställt för att fakturera kunder, ingen tid till något annat finns. i löneförhandling så räknar ens utveckling av programvaror som företaget använder enbart som vilket fritidsintresse som helst.

Nå vissa av oss utvecklar egna verktyg ändå på ens fritid. Nu är frågan är hur ska vi tänka på för att vara ägare till dessa programvaror? Med ägare menar jag att när man börjar på nästa jobb så bara tar man med sig alla programvaror dit. Om man inte vill förstöra ens gamla företag referens så låter man dem fortfarande använda ens programvaror men man utelåser all programuppdateringar såvida de ej betalar för licenser.

Vissa mindre verktyg kan man tycka är struntsamma. Men ibland har man på fritiden utvecklat större programvaror som kostar runt över 500 000kr st (500h) för ett företag att anlita en konsult att ta fram. Observera kostnad att ta fram och vad produkten är värt är två skilda saker. Så det jag påstår är inte att verktyget är värt flera miljoner, bara att de kostar ett antal miljoner att ta fram om någon skulle anlita någon för att göra jobbet.

Permalänk
Medlem

Utvecklar du för jobbet medan du är anställd där så är det antagligen företaget som har rättigheterna till programvaran. Oavsett om du utvecklar på fritiden eller under arbetstid.

Permalänk
Medlem

Hur ser ditt avtal ut?

Kanske annars faller under IP lagstiftning?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Området är ganska knepigt och jag har för mig att om det kan anses vara en del av dina arbetsuppgifter så kan det ändå bli arbetsgivarens egendom. Jag tror att du väldigt tydligt måste säkerställa att det finns en avgränsning mellan vad dina arbetsuppgifter är samt att detta verkligen är helt separerat från arbetet.

Exempelvis genom att inte använda företagets utrustning för utveckling. Du kan kanske även eventuellt kan ta hjälp av facket för att rådfråga.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Tack för bra svar. Jag vet att detta är knepigt. Min fundering är alltså hur man från första början ska tänka. Det är supersvårt komma i efterhand och försöka lösa något.

Men för att ta ett generellt exempel kring vad jag inte alls sysslar med. Säg att man på egen fritid utvecklar det ultimata plugginet till ett videoredigeringsprogramvara som man mycket använder i jobbet. När man använder detta i jobbet så blir allt så otroligt mycket bättre. Företaget som man är anställt till låter en inte lägga en nanosekund till ens dokumentation av verktyget. Men de låter ens och ens kollegor använda plugginet.

När man då har lagt så otroligt mycket fritid så det skulle kosta företaget 500 000kr för någon att skapa detsamma. Så är då ändå företaget helt ägare av verktyget man skapade? Och man inte får använda samma verktyg hos nästa företag man började hos?

Det är en helt annan sak att försöka få företaget att betala för det man har utvecklat, detta är skitsvårt. Och jag tycker lite skyll dig själv om man först utvecklar något och sedan vill få någon betala. Men att inte äga äganderätten till saker som man gör helt på sin egen fritid känns skit.

*edit*
En strategi. Man använder sina verktyg på jobbet. Alla datorer, mjukvaror och annat som det har utvecklat på är privata. Källkoden är sparade på privata ställen. Man låter endast företaget ha binärfiler av verktygen.
Sedan när man byter jobb så skapar man nya varianter. Vill det gamla företaget ha källkoden till ens program så kan de köpa dessa om de vill. Kräver de källkoden för något som man 100% har utvecklat på sin fritid och man absolut inte fick lägga någon arbetstid alls ens till användarmanual så kan de ta detta i en rättslig process där man troligen har facket på sin sida.

*edit2*
Jag kan framstå som skitstövel. Men om man lägger typ 500h ren fritid på något. Så vill man inte helt bli fråntagen detta man gjorde av en girigt företag som anser sig äga detta arbete.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du utvecklar något på din fritid inom samma område som din arbetsgivare verkar eller om det är något som din arbetsgivare har nytta av så är det i 99% av fallen din arbetsgivares egendom. Och i de sista 1% av fallen så är detta reglerat i ditt kontrakt. Om arbetsgivaren bett dig göra detta har du rätt till ersättning för tid du lagt ner, tänk beordrad övertid. Har du gjort det på eget bevåg och företaget inte vill godkänna det i efterhand så har du inte rätt till ersättning.

Om det du skapat är så banbrytande att det kan klassas som en innovation så kan du har du ofta rätt till ersättning. Det enklaste att förstå av detta är om det är något som går att ta patent på, men det behöver inte vara en patenterbar innovation för att få ersättning.

Det låter inte som att det du pratar om är så banbrytande att det skulle klassas som en innovation. Väljer du att pilla med detta på din fritid så "jobbar" du även på din fritid.

Det kan vara värt att nämna att en del anställningsavtal utökar dessa definitioner till att inkludera allt som du gör på din fritid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Området är ganska knepigt och jag har för mig att om det kan anses vara en del av dina arbetsuppgifter så kan det ändå bli arbetsgivarens egendom. Jag tror att du väldigt tydligt måste säkerställa att det finns en avgränsning mellan vad dina arbetsuppgifter är samt att detta verkligen är helt separerat från arbetet.

Exempelvis genom att inte använda företagets utrustning för utveckling. Du kan kanske även eventuellt kan ta hjälp av facket för att rådfråga.

/z

Instämmer med fetat. Rådfråga någon som har koll på den aktuella sortens juridik istället för lita för mycket på våra spekulationer, fackförbunden brukar ha någon med rätt kompetens tillgänglig för medlemmarna. Området är minst sagt osäkert.

Med ovanstående sagt; finns en anekdot från min bransch (shipping). En anställd skrev det program för personaladministration som blev de facto standard i svängen, och det skedde på frivakter och ledigheter hemma. Långt i efterhand, när han börjat tjäna bra med pengar på det, ansåg rederiet att programmet tillhörde det, då det delvis skrivits ombord. Förmodligen gick det inte att bevisa att det inte skett på arbetstid. Det slutade med någon ganska dyrbar förlikning.

Det är antagligen klokt att verkligen dokumentera var och hur utvecklingen skett, så det inte råder någon tvekan. Ovanstående antyder att bevisbördan kan hamna på dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Bra text, inga invändningar.

Skrivet av kaput:

Instämmer med fetat. Rådfråga någon som har koll på den aktuella sortens juridik istället för lita för mycket på våra spekulationer, fackförbunden brukar ha någon med rätt kompetens tillgänglig för medlemmarna. Området är minst sagt osäkert.

Med ovanstående sagt; finns en anekdot från min bransch (shipping). En anställd skrev det program för personaladministration som blev de facto standard i svängen, och det skedde på frivakter och ledigheter hemma. Långt i efterhand, när han börjat tjäna bra med pengar på det, ansåg rederiet att programmet tillhörde det, då det delvis skrivits ombord. Förmodligen gick det inte att bevisa att det inte skett på arbetstid. Det slutade med någon ganska dyrbar förlikning.

Det är antagligen klokt att verkligen dokumentera var och hur utvecklingen skett, så det inte råder någon tvekan. Ovanstående antyder att bevisbördan kan hamna på dig.

Jag tror att trenden går mer emot att vi blir fler som utvecklar stora saker på vår fritid.
Och det finns olika nivåer i krav.

  • Ett är att få betalt av sin nuvarande arbetsgivare.

  • Den andra är att totalt börja om från noll när man börjar på nästa jobb.

Alltså man har denna megastora portfölj med verktyg som man har skapat, att offra denna känns inte alls roligt. Det ger ju ens nuvarande företag en hållhake på en. Att dessa programvaror som man har utvecklat på sin egen fritid blir man av med om man byter jobb.

Min tanke är att man redan innan man börjar utveckla tänker till. Där man lätt gör sitt företag riktigt förbannade när man är så "aggressiv" redan innan har påbörjat utvecklingen. Med aggressiv så tydligt markera att man är ägare. detta går att göra på många sätt. Jag kan låta ett annat företag (som ens föräldrars företag) vara ägare från första början av mjukvaran och jag gratis får låna programvaran av dessa.

Det bästa scenariot vore om företag låt oss på arbetstid utveckla verktyg, men sådan är inte alltid verkligheten. Man ska sitta med momentan arbetsgifter som vilken schimpans som helst på skansen klarar av att utföra.

Permalänk
Medlem

Om vi vänder på frågan då.

Vem är ansvarig om programmet du har utvecklat på "fritiden" ställer till med problem/skador för miljonbelopp?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Om vi vänder på frågan då.

Vem är ansvarig om programmet du har utvecklat på "fritiden" ställer till med problem/skador för miljonbelopp?

En bra fråga. Och den största risken är självklart någon trojan/virus smiter med sig in. Det spelar då ingen roll att ens program inte bearbetar datan.
Fast samtidigt så använder man en drös olika verktyg från olika ställen som kan ställa till skada, företaget man jobbar hos är inte ägare av dessa. Ta Notepad++ ett skitbra program. Oavsett hur mycket man är med och utvecklar denna på sin fritid och hur mycket man än använder detta program i sitt jobb, så är inte företaget man jobbar hos ägare av Notepad++.
Varför inte? Går samma sak få till med ens verktyg?
Samma sak med Linuxkärnarn. Man kan lägga precis 100% av all fritid vid utveckling av denna och man kan använda denna 100% på sin arbetsplats, men glöm det företag som vill påstå sig äga kärnan för detta.
Samma tänk kanske man redan innan kan ha när man utvecklar sina program. Det speciella med de jag nämnde är dock de att är megastora. Sedan öppna. Så kanske man ska satsa på öppen källkod?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra text, inga invändningar.

Jag tror att trenden går mer emot att vi blir fler som utvecklar stora saker på vår fritid.
Och det finns olika nivåer i krav.

  • Ett är att få betalt av sin nuvarande arbetsgivare.

  • Den andra är att totalt börja om från noll när man börjar på nästa jobb.

Alltså man har denna megastora portfölj med verktyg som man har skapat, att offra denna känns inte alls roligt. Det ger ju ens nuvarande företag en hållhake på en. Att dessa programvaror som man har utvecklat på sin egen fritid blir man av med om man byter jobb.

Min tanke är att man redan innan man börjar utveckla tänker till. Där man lätt gör sitt företag riktigt förbannade när man är så "aggressiv" redan innan har påbörjat utvecklingen. Med aggressiv så tydligt markera att man är ägare. detta går att göra på många sätt. Jag kan låta ett annat företag (som ens föräldrars företag) vara ägare från första början av mjukvaran och jag gratis får låna programvaran av dessa.

Det bästa scenariot vore om företag låt oss på arbetstid utveckla verktyg, men sådan är inte alltid verkligheten. Man ska sitta med momentan arbetsgifter som vilken schimpans som helst på skansen klarar av att utföra.

Jag tycker att du ska byta jobb till en arbetsgivare som bryr sig mer.

Det känns som att du försöker skaka ett träd här med förhoppningen att något nytt ska trilla ner. Men lagar och avtal brukar vara ganska tydliga på detta området. Och fenomenet är inte på något sätt nytt.

Låt oss istället gemensamt undvika dessa arbetsgivare som inte ser nyttan i att förbättra och effektivisera sin verksamhet. Ger vi dem jobb med att hitta nya schimpanser i stor omfattning så kommer de att börja fundera på vad de gör för fel. Så länge vi sitter snällt i bänken och knyter nävarna i fickorna händer inget.

Själv har jag haft förmånen att arbeta för bra arbetsgivare där jag kunnat förkovra mig i närliggande intressanta områden på arbetstid. Ibland har det lett till nya möjligheter och effektiviseringar som också har kommit bolaget till godo, ibland inte. Hade jag inte fått göra detta hade jag inte stannat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan ju även fråga företaget/chefen om de är villiga att skriva avtal om vad som ska gälla?
Normalt är väl att företaget har rätt till att för rimlig peng köpa ut programmet, om det redan använts i jobbet är det ju kanske lite grötigare.
Facket bör kunna ge stöd och sedan mest rimligt är ju att prata med arbetsgivaren, de kanske av skäl inte tillåter det alls om det är saker med exempelvis sekretess eller andra avtal med andra parter som gör att de inte får etc.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du ska byta jobb till en arbetsgivare som bryr sig mer.

Det känns som att du försöker skaka ett träd här med förhoppningen att något nytt ska trilla ner. Men lagar och avtal brukar vara ganska tydliga på detta området. Och fenomenet är inte på något sätt nytt.

Låt oss istället gemensamt undvika dessa arbetsgivare som inte ser nyttan i att förbättra och effektivisera sin verksamhet. Ger vi dem jobb med att hitta nya schimpanser i stor omfattning så kommer de att börja fundera på vad de gör för fel. Så länge vi sitter snällt i bänken och knyter nävarna i fickorna händer inget.

Själv har jag haft förmånen att arbeta för bra arbetsgivare där jag kunnat förkovra mig i närliggande intressanta områden på arbetstid. Ibland har det lett till nya möjligheter och effektiviseringar som också har kommit bolaget till godo, ibland inte. Hade jag inte fått göra detta hade jag inte stannat.

Instämmer helt.
Samtidigt så har jag kontakt med många företag i mitt jobb. Och jag vet hur de också jobbar. Och det är att mycket arbete är schimpansgöra och absolut ingen försöker effektivisera vissa saker. Med motivering att utvecklingstiden för verktygen är för lång.
Tar något 500h att utveckla, underhålla etc, så kostar det 500 000kr för företaget. Hur lång tid tar det för företaget att spara in denna tid?

Jag ser att lösningen är utveckla open source saker. Det är så folk brukar göra. Det är väldigt många som har Open Source verktyg för de ena och andra som de även använder på jobbet.

*edit*
Ta en sådan enkel sak som man fyller i data i en excelark. Absolut ingen data får vara fel. Vissa kontroller är superlätt att göra.
Men hur många företag gör det allra minsta försök att validera datan mer än rena syntaxfel? Folk sitter där och skriver in data manuellt och sedan ska det smälla under driftsättningen eller att kund är förbannad på att det är fel. Men som Star wars Mandalorian säger: This is the way. Det är så man ska jobba. Och de företag jag pratar om tillhör sveriges största inom IT och liknande som har schimpansgöra.

Permalänk
Medlem

Generell regel är att det du gör på fritiden är ditt och det du gör på arbetstid tillfaller arbetsgivaren.

Sedan så har man olika avtal, tex så kan du inte jobba med att utveckla en produkt på jobbet och sedan gå hem och fortsätta utveckla en "konkurrent" till samma produkt på din fritid, det hoppas jag att man förstår.

För att vara mer konkret, jag jobbade på ett startup för några år sedan, åt en uppfinnare, under tiden som vi arbetade på företaget så fick samma uppfinnare fler idéer som hen ville patentera. För att du kunna "äga" dessa så fick VD'n skriva på att ett avtal där han godkänner att dessa idéer får användas av uppfinnaren i andra bolag och sammanhang.

Risken är ju sådan att en arbetsgivare alltid kan hävda att du fick iden eller kunskap från ditt nuvarande arbete och därför äger dem din "skapelse". För att undvika detta så får du ta fram ett sådant avtal och få din chef att signa det.

Men för att gå lite urkurs här, det känns ju inte som att din arbetssituation är så bra, en chef som inte uppskattar det jobb du/ni gör och inte kan premiera är för det jobb ni lägger ned vid sidan av för att effektivisera ert arbete är inte lovande. Eller för att vända på det, chefen förväntar sig kanske detta från er som är lite mer "seniora" medans ni anser att detta inte ingår i ert arbete. Jag vet inte vilket som är vilket och min poäng är inte att provocera, men helt klart är det att ni inte är överens eller nöjda med nuvarande upplägg.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Men för att svara på din fråga kring vad företaget kan kräva in mm. Den dagen du väljer att byta jobb så tar du bort all källkod mm och det enda som finns är de filer som redan ligger på företagets-datorer. Och för att vara ännu tydligare. Skriv ett mail till din chef där det står följande:

"Jag måste flytta källkoden till detta program från mitt privata konto till en lösning som ni inom företaget vill ha, det kommer att ta mig ca 4-8h då jag även måste dokumentera vissa saker. Gör jag inte detta finns det risk att källkoden försvinner."

Du kommer då att få ett skriftlig "Nej, gör inte detta" tillbaka och där har du ditt bevis för när företaget i framtiden hävdar det ena eller det andra.

Jag rekommenderar starkt att ställa tydliga och raka frågor på mail och invänta svar på detta i mail också, sedan så sparar du ned dessa mail ifall att.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tack för bra svar. Jag vet att detta är knepigt. Min fundering är alltså hur man från första början ska tänka. Det är supersvårt komma i efterhand och försöka lösa något.

Skriv ett avtal med arbetsgivaren om vem som äger verktyg du gör på din fritid - helst innan du lägger ner en enda timme på verktygen ifråga.
Svårare än så är det inte - men inte heller enklare. Vill inte arbetsgivaren skriva på något sådant avtal, så antingen gör du inget jobb på fritiden, eller så accepterar du att arbetsgivaren äger eventuella arbetsrelaterade saker du utvecklat på fritiden.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Skriv ett avtal med arbetsgivaren om vem som äger verktyg du gör på din fritid - helst innan du lägger ner en enda timme på verktygen ifråga.
Svårare än så är det inte - men inte heller enklare. Vill inte arbetsgivaren skriva på något sådant avtal, så antingen gör du inget jobb på fritiden, eller så accepterar du att arbetsgivaren äger eventuella arbetsrelaterade saker du utvecklat på fritiden.

Jättebra tanke. I praktiken vet jag redan svaret man får. Dessutom så får man en sur arbetsgivare tillbaka.
Svaret är: Antagligen tillhör mjukvaran oss eller så får du ej använda den.

Jag har insett att det i princip öppen källkod är det enda vettiga lösningen.

De som kommer i situationen att de har utvecklat något och kan bli stenrika på får riktigt tänka till. Majoriteten tillhör inte denna grupp. Utan det handlar snarare att man själv efteråt vill kunna använda ens saker som man på sin egen fritid har skapat. -Lite som att sommarstugan man byggde inte tillfaller arbetsgivaren för man var anställd då och använde sommarstugan i sitt arbete när man kodade viss kod.
Ja, liknelsen haltar till den förbannelse. Men att tillhöra den stora skaran som endast gör 40h i veckan och vara superduktiga på det de gör är det bästa. Vi som försöker kompensera att vi ej är de bästa, men vi skapar grymma verktyg för att kompensera blir av med dessa verktyg efteråt. Och på nästa jobb helt börja om helt från Noll igen.
Den som istället la dessa 500h fridtidstimmar på sommarstugan kan avnjuta sin tid på nästa jobb också i denna sommarstuga.

*edit*
Som sagt öppen källkod GNU, GPL och allt vad det heter är lösningen på att få behålla ens privata verktyg. Det finns hur många verktyg som helst som är såna.

*edit2*
Angående fråga arbetsgivare. Så hade jag en gång en praktikant som skulle göra ett tyngre arbete. Jag hade en kraftfull dator för över 40 000kr stående hemma som jag ville att praktikanten skulle få låna. Denna dator hade ändå gått på knäna för arbetsuppgiften, den var på tok för klen.
Svaret jag fick på frågan om Yh-praktikanten fick använda denna dator var blankt nej. Detta även om inga privata ssd/hhd eller mjukvaror användes. Så praktikanten fick använda en gammal skrutt stående i källarförrådet och göra ett dåligt utfört arbete istället.

Min poäng är att man vet redan hur visa arbetsgivare kommer svara på vissa frågor. Och man behöver inte ens ställa frågorna.

Men syftet med tråden var att undra hur man ska tänka till innan man påbörjar sitt fritidsprojekt utan att helt bli barskrapad av det när man byter företag. Där jag som sagt har kommit fram till Open Source projekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jättebra tanke. I praktiken vet jag redan svaret man får. Dessutom så får man en sur arbetsgivare tillbaka.
Svaret är: Antagligen tillhör mjukvaran oss eller så får du ej använda den.

Jag har insett att det i princip öppen källkod är det enda vettiga lösningen.

*edit*
Som sagt öppen källkod GNU, GPL och allt vad det heter är lösningen på att få behålla ens privata verktyg. Det finns hur många verktyg som helst som är såna.

*edit2*
Angående fråga arbetsgivare. Så hade jag en gång en praktikant som skulle göra ett tyngre arbete. Jag hade en kraftfull dator för över 40 000kr stående hemma som jag ville att praktikanten skulle få låna. Denna dator hade ändå gått på knäna för arbetsuppgiften, den var på tok för klen.
Svaret jag fick på frågan om Yh-praktikanten fick använda denna dator var blankt nej. Detta även om inga privata ssd/hhd eller mjukvaror användes. Så praktikanten fick använda en gammal skrutt stående i källarförrådet och göra ett dåligt utfört arbete istället.

Men syftet med tråden var att undra hur man ska tänka till innan man påbörjar sitt fritidsprojekt utan att helt bli barskrapad av det när man byter företag. Där jag som sagt har kommit fram till Open Source projekt.

Öppen källkod är inte alls någon lösning. Ger du dig in i ett öppen källkodsprojekt inom ett område som ligger inom vad din arbetsgivare gör, eller som ligger nära dina arbetsuppgifter, så äger företaget det du gör även om du committar det till ett Open Source projekt. Du kan inte committa kod som du själv inte äger. Så detta hade jag bestämt avrått ifrån. Du skapar dels problem i relationen till din arbetsgivare och dels kan du sätta Open Source projektet på pottan när det helt plötsligt finns kod i deras kodbas som tillhör ett företag.

Det finns dessutom två frågor här.

Det ena är att själv ha kontroll på det man gör på sin fritid. Här kan man ju ställa lite riktade frågor till arbetsgivaren. Typ jag har en idé om att bygga denna lösningen, är ni intresserade av att jag gör det som en del av mitt arbete, eller har ni inget intresse? Svarar arbetsgivaren nu att man inte har något intresse så sparar du det mailet och sedan kan du köra på.

Den andra frågan i ditt mail är angående att använda olika lösningar som arbetsgivaren inte har i sin portfölj i sitt arbete. Det kan tyckas småaktigt att inte tillåta det, men jag kan också förstå den andra sidan. Arbetsgivaren är ansvarig för de lösningar du använder, både att de faktiskt gör vad som är tänkt, men även saker som licenser, som inte nödvändigtvis är samma när man använder något privat jämfört med inom ett företag. Man måste också vara säker på att verktyget inte läcker känslig data till tredje part, något som man inte ska underskatta i dagens läge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Öppen källkod är inte alls någon lösning. Ger du dig in i ett öppen källkodsprojekt inom ett område som ligger inom vad din arbetsgivare gör, eller som ligger nära dina arbetsuppgifter, så äger företaget det du gör även om du committar det till ett Open Source projekt. Du kan inte committa kod som du själv inte äger. Så detta hade jag bestämt avrått ifrån. Du skapar dels problem i relationen till din arbetsgivare och dels kan du sätta Open Source projektet på pottan när det helt plötsligt finns kod i deras kodbas som tillhör ett företag.

Det finns dessutom två frågor här.

Det ena är att själv ha kontroll på det man gör på sin fritid. Här kan man ju ställa lite riktade frågor till arbetsgivaren. Typ jag har en idé om att bygga denna lösningen, är ni intresserade av att jag gör det som en del av mitt arbete, eller har ni inget intresse? Svarar arbetsgivaren nu att man inte har något intresse så sparar du det mailet och sedan kan du köra på.

Den andra frågan i ditt mail är angående att använda olika lösningar som arbetsgivaren inte har i sin portfölj i sitt arbete. Det kan tyckas småaktigt att inte tillåta det, men jag kan också förstå den andra sidan. Arbetsgivaren är ansvarig för de lösningar du använder, både att de faktiskt gör vad som är tänkt, men även saker som licenser, som inte nödvändigtvis är samma när man använder något privat jämfört med inom ett företag. Man måste också vara säker på att verktyget inte läcker känslig data till tredje part, något som man inte ska underskatta i dagens läge.

Riktigt bra inlägg!

Jag inser att problemet i själva verket är mig själv. Typ 99% av alla anställda gör endast det de ska göra på arbetet och får de ej göra det på arbetstid så skiter de i det. Eventuellt lägger pytte liten egen fritid.
Vi som tvärt emot lägger hur mycket fritid som helst för att förbättra det ena eller andra kommer få så många problem som helst på alla sätt och vis om vi vill använda detta privat. Man ska helt enkelt inte tillhöra dessa få personer utan att följa strömmen.

Skrivet av giplet:

Det ena är att själv ha kontroll på det man gör på sin fritid. Här kan man ju ställa lite riktade frågor till arbetsgivaren. Typ jag har en idé om att bygga denna lösningen, är ni intresserade av att jag gör det som en del av mitt arbete, eller har ni inget intresse? Svarar arbetsgivaren nu att man inte har något intresse så sparar du det mailet och sedan kan du köra på.

Jag vet tyvärr redan svaret på en sådan fråga. Det blir nej och sedan blir det du får ej använda dessa verktyg i jobbet. Och vi pratar då om verktyg som inte på något sätt bearbetar datan.

Ta det allra enklaste verktyget en .csv fil validaringsprogram. Hur man än frågar kommer man få ett nej-svar till att använda privata mjukvaror. Säger man att man kör programmet på en helt egen dator endast flyttar dit .csv filen och ej flyttar något tillbaka. Så kommer arbetsgivaren endast säga att man inte får flytta .csv filen till en privat dator.

Jag vet flera stycken som har insett att det finns mycket schimpansuppgifter inom olika saker och de kan effektivisera detta. Dessa personer har blivit egenföretagare och själva jobbar med det och utvecklar egna mjukvaror. Men det är inget alternativ för mig och många andra.

*edit*
Det spelar ingen roll hur duktig man än är eller vilket jobb man än har. Man kommer i princip ändå ha uppgifter som är monotoma och tidskrävande. Så jag kalla inte folks arbeten som något förnedrande. Bara det att de flesta inklusive mig har uppgifter som borde effektiviseras. Det är bara det att de flesta företag är extremt restriktiva emot att skapa verktyg för effektivering såvida det inte snabbt generar in pengar. Fokus på de flesta idag ligger i att precis all tid tidrapporterar ska vara faktureringsbar.

Permalänk
Medlem

Sen finns det en annan aspekt som jag tror ingen annan har tagit upp.

Säg att du skapar ett program för att komprimera filer, som du tycker är bättre än andra liknande applikationer.

Kan du då vara börja använda programvaran på jobbet och på så sätt "tvinga" dem att köpa programmet?

Många arbetsplatser kräver offentliga upphandlingar. Då får du i sådana fall lämna in ditt erbjudande likt alla andra i upphandlingen och sedan väljs den billigaste applikationen som möter upphandlingens krav.

Som du ser blir det snabbt oerhört komplicerat även om äganderätten (som i sin tur är väldigt jobbig) är klar.

Skapad programvaran internt av "arbetsgivaren" så försvinner dessa problem.

Sedan finns det en till sak. Om du skriver applikationen som skall vara kommersiell på fritiden, för att detta kan underlätta ditt arbete så bedriver/har du i praktiken en bisyssla.

Då din bisyssla direkt konkurrerar med din arbetsgivare kan det få följder att du måste sluta med bisysslan eller sluta på jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet tyvärr redan svaret på en sådan fråga. Det blir nej och sedan blir det du får ej använda dessa verktyg i jobbet. Och vi pratar då om verktyg som inte på något sätt bearbetar datan.

Det var just därför som jag separerade frågorna, men du slog ihop dem till en fråga igen.

Det ena handlar om att ha sina hobbyprojekt som man kan driva upp till något eget företag om så vill, vilket blir mycket lättare med arbetsgivarens medgivande. Säger arbetsgivaren att man inte är intresserad så är det grönt ljus. Jobba på på din fritid och när det flyger så säger du upp dig och startar eget.

Den andra frågan handlar om vad man använder för verktyg för att utföra sitt jobb.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det spelar ingen roll hur duktig man än är eller vilket jobb man än har. Man kommer i princip ändå ha uppgifter som är monotoma och tidskrävande. Så jag kalla inte folks arbeten som något förnedrande. Bara det att de flesta inklusive mig har uppgifter som borde effektiviseras. Det är bara det att de flesta företag är extremt restriktiva emot att skapa verktyg för effektivering såvida det inte snabbt generar in pengar. Fokus på de flesta idag ligger i att precis all tid tidrapporterar ska vara faktureringsbar.

Jag tycker du ska byta jobb. Det finns massor med företag som inte gör så här. Jag skulle säga att de flesta har en betydligt bättre inställning till sina anställda. Hitta ett nytt jobb och slipp bakåtsträvande chefer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Sen finns det en annan aspekt som jag tror ingen annan har tagit upp.

Säg att du skapar ett program för att komprimera filer, som du tycker är bättre än andra liknande applikationer.

Kan du då vara börja använda programvaran på jobbet och på så sätt "tvinga" dem att köpa programmet?

Många arbetsplatser kräver offentliga upphandlingar. Då får du i sådana fall lämna in ditt erbjudande likt alla andra i upphandlingen och sedan väljs den billigaste applikationen som möter upphandlingens krav.

Som du ser blir det snabbt oerhört komplicerat även om äganderätten (som i sin tur är väldigt jobbig) är klar.

Skapad programvaran internt av "arbetsgivaren" så försvinner dessa problem.

Sedan finns det en till sak. Om du skriver applikationen som skall vara kommersiell på fritiden, för att detta kan underlätta ditt arbete så bedriver/har du i praktiken en bisyssla.

Då din bisyssla direkt konkurrerar med din arbetsgivare kan det få följder att du måste sluta med bisysslan eller sluta på jobbet.

Mycket bra tankar. Och jag inser att det blir mer och mer problem ju mer man gräver i det.
Det finns många förklaringar till att så många saker är ineffektiva på arbetsplatser, då det är komplicerat att skapa verktyg. Och det handlar om mer än att teknisk kunna utveckla dem.

En klassisk fälla många företag har gjort är att de anställer någon som är grym på riktigt Y, denna utvecklar något och sedan slutar. Gratis till företaget, de sitter nu med en produkt som alla anställda har skitsvårt att jobba vidare med. Det spelar så ingen roll om de så har doktorerat inom inområdet X. Det blir ändå en uppstartssträcka.

Detta leder till att företag inte vill ha komplicerade verktyg för att underlätta arbetet. Att låta folk göra manuella arbetsuppgifter istället är ett säkert kort för strul.

Permalänk
Avstängd

Det är en väldig skillnad på nivån på programmet i sådana här frågor tycker jag. Får jag en uppgift som jag känner blir tråkig och upprepande så automatiserar jag den, det kan vara med ett makro, ett script eller ett litet program, och det spelar ingen roll om det handlar om att gå igenom loggfiler eller någon data och leta fel eller något. Detta gör jag för bara min skull, för att slippa de tråkiga uppgifterna, och kanske ha mer tid över till annat roligare (eller till att dricka kaffe). Men det handlar ju om att lägga max ett par-tre timmar, vilket jag förstås gör på arbetstid.

Hade det tagit åtta timmar att gå igenom filerna eller vad jag nu ska göra manuellt så är ett par timmar för ett program som gör det på en halvtimme en vinst hur man än ser det liksom. Men är det på det omvända sättet, att jag lägger åtta timmar på ett program för att göra något som tar ett par timmar, så är det ju slöseri. Men nu är jag utvecklare så ingen har koll på vad jag gör i detalj eller hur lång tid något tar ändå liksom.

Men att lägga 500 timmar på något sånt här. Då är det alldeles för stort för att "hacka ihop" något som löser det i mina ögon. Sen hade jag aldrig lagt 500 timmar av min fritid på att jobba eller underlätta jobbet, om det inte vore så att jag fick ut något av det. Säg att det var en uppgift där chefen vet att det tar så många timmar, och man därför får så många timmar på sig att göra det. Då kan det ju vara trevligt att låta datorn göra det åt en så kan man exempelvis läsa på swec istället eller något.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men att lägga 500 timmar på något sånt här. Då är det alldeles för stort för att "hacka ihop" något som löser det i mina ögon. Sen hade jag aldrig lagt 500 timmar av min fritid på att jobba eller underlätta jobbet, om det inte vore så att jag fick ut något av det. Säg att det var en uppgift där chefen vet att det tar så många timmar, och man därför får så många timmar på sig att göra det. Då kan det ju vara trevligt att låta datorn göra det åt en så kan man exempelvis läsa på swec istället eller något.

När man pratar extrem utvecklingstid så handlar det om helt generella lösningar.
Säg att man gör ett pluggin till Photoshop, en intelligent SQL writer som emot de största databaserna. Man säger till datorn, jag vill ha en sql kod som gör följande, och vops så skapas den ultimata sql koden för detta.
Dessa verktyg som man har skapat vet man om att de har fungerat i minst 20år innan verktyget skapades och säkerligen kommer verktygen att fungera de kommande 50åren på hur många ställen som helst.
Det finns då en vits att bränna hutlös mycket tid som helst att utveckla dem. Däremot från företags synpunkt, så ser de varje timma man tidrapporterar som en kostnad på 1000kr. Och de är mer restriktiva. Företag har också ofta erfarenhet av alla verktyg som tidigare, då med att dras med en massa underhållstid. Där kommande arbetare totalvägrar göra detta på egen fritid.

Skrivet av giplet:

Du ska byta jobb. Det finns massor med företag som inte gör så här. Jag skulle säga att de flesta har en betydligt bättre inställning till sina anställda. Hitta ett nytt jobb och slipp bakåtsträvande chefer.

Du har en poäng. Det tråkiga ligger i att jag vet att det mesta i mitt fall handlar om mig. Jag är extrem på att utveckla egna verktyg för det ena och andra. Men det finns arbetsgivare som är mer öppna/mottagligare än andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När man pratar extrem utvecklingstid så handlar det om helt generella lösningar.
Säg att man gör ett pluggin till Photoshop, en intelligent SQL writer som emot de största databaserna. Man säger till datorn, jag vill ha en sql kod som gör följande, och vops så skapas den ultimata sql koden för detta.
Dessa verktyg som man har skapat vet man om att de har fungerat i minst 20år innan verktyget skapades och säkerligen kommer verktygen att fungera de kommande 50åren på hur många ställen som helst.

Tja, jag vet inte om man kan räkna med det riktigt. Jag är grym på SQL-utveckling (faktiskt), det är knappt värt ett skit idag för antingen använder man inte SQL längre eller så har man helt abstraherat bort databasen. Utvecklingen inom mjukvara går framåt väldigt fort.

Citat:

Det finns då en vits att bränna hutlös mycket tid som helst att utveckla dem. Däremot från företags synpunkt, så ser de varje timma man tidrapporterar som en kostnad på 1000kr. Och de är mer restriktiva. Företag har också ofta erfarenhet av alla verktyg som tidigare, då med att dras med en massa underhållstid. Där kommande arbetare totalvägrar göra detta på egen fritid.

Jo precis. Alltså är inte verktyget generellt och/eller klart utan det kommer att behöva anpassas och underhållas. Då måste man ju börja räkna på tiden det tar mot tiden arbetet hade tagit annars och så.

Men jag säger inte att det är dåligt, det är ju så hela mänskligheten kommer framåt liksom. Någon person stör sig tillräckligt mycket på en liten grej att han lägger en massa tid på att lösa den som vi alla får nytta av sen liksom, även om det absolut inte är en tidsvinst för personen i fråga. Jag tror det var Einstein som sa något om att det finns två typer av lathet: att inte vilja lära sig något nytt, respektive att vilja minimera ansträngning. Den första är nästan enbart negativ medan den andra ligger bakom större delen av den mänskliga rasens framsteg. Så bygg på dina verktyg, men räkna inte med att någon betalar för dem utan gör det för din egen skull, och kanske dina kollegors.

Citat:

Du har en poäng. Det tråkiga ligger i att jag vet att det mesta i mitt fall handlar om mig. Jag är extrem på att utveckla egna verktyg för det ena och andra. Men det finns arbetsgivare som är mer öppna/mottagligare än andra.

Jo men det är inte alltid positivt heller. Jag har haft kollegor som direkt bygger ett verktyg för att lösa minsta uppgift, ibland blir det jättebra men ofta så lägger de ju veckor på att automatisera något som man löser på timmar manuellt och aldrig behöver göra igen. Värre blir det förstås om företaget försöker sprida denna typ av verktyg för ganska snart lägger man mer tid på att underhålla verktygen än på sitt faktiska arbete.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tja, jag vet inte om man kan räkna med det riktigt. Jag är grym på SQL-utveckling (faktiskt), det är knappt värt ett skit idag för antingen använder man inte SQL längre eller så har man helt abstraherat bort databasen. Utvecklingen inom mjukvara går framåt väldigt fort.

Det beror på vad man jobbar inom och vilka mjukvaror man använder. Jag skulle snarare påstå jobbar man med större anläggningar får man ofta jobba med väldigt gamla saker. Då det i större anläggningar blir mer att uppgradera.
När det gäller databaser så är min upplevelse raka motsatsen. För så hanterade programvaror detta datan internt, vi går dock emot att hantera så gigantiska datamängder så man vill ha den allra bästa verktygen som finns att hantera dem. Dessutom ska datan lagras på ett sätt som är generellt och det generellt går att hämta ut den. Man kan diskutera bästa sättet att hantera data, svaret kanske inte heter en databas. Men det är absolut inte något internt eget i mjukvaran om man pratar om större datamängder som man vill framtidssäkra.

SQL syntax i sin tur ersättes mycket av Enity framework och liknande. Men ändå så är det ofta man bara ska hämta data/skriva data till något. SQL syntaxen kommer användas väldigt många år framåt.
Sedan handlar mina verktyg inte ett skit om att förbättra sql, det var bara ett exempel. Det finns tonvis med sql writers online.

Skrivet av snajk:

Men jag säger inte att det är dåligt, det är ju så hela mänskligheten kommer framåt liksom. Någon person stör sig tillräckligt mycket på en liten grej att han lägger en massa tid på att lösa den som vi alla får nytta av sen liksom, även om det absolut inte är en tidsvinst för personen i fråga. Jag tror det var Einstein som sa något om att det finns två typer av lathet: att inte vilja lära sig något nytt, respektive att vilja minimera ansträngning. Den första är nästan enbart negativ medan den andra ligger bakom större delen av den mänskliga rasens framsteg. Så bygg på dina verktyg, men räkna inte med att någon betalar för dem utan gör det för din egen skull, och kanske dina kollegors.
Jo men det är inte alltid positivt heller. Jag har haft kollegor som direkt bygger ett verktyg för att lösa minsta uppgift, ibland blir det jättebra men ofta så lägger de ju veckor på att automatisera något som man löser på timmar manuellt och aldrig behöver göra igen. Värre blir det förstås om företaget försöker sprida denna typ av verktyg för ganska snart lägger man mer tid på att underhålla verktygen än på sitt faktiska arbete.

Jag håller med. Och det är helt fel att försöka få resten av världen att anpassa sig efter en själv.
Dock ser jag att det är ganska lönlöst att dra nytta av ens fritidskodande privat om man använder det i arbetslivet. Så man bör tänka på detta vid jobbsökande och välja en arbetsgivare som vill att man effektiviserar.

Permalänk
Medlem

Som regel är inte att arbetsgivaren äger automatiskt något skapat på fritiden, de kan inte heller ta det utan ersättning men de kan ha viss rätt att använda det och har ofta första "tjing" på det, detta under gäller inte alla men väldigt många.

https://www.ptk.se/om-ptk/material/arbetstagares-uppfinningar...

Citat:

3.1.1 Tjänsteuppfinningar
Med tjänsteuppfinningar menas uppfinningar som tillkommit i samband med tjänsten. Sambandet behöver inte vara särskilt starkt. Det räcker om arbetet inspirerat till uppfinningen. Arbetsgivarens resurser måste inte ha använts för att utveckla eller tillverka uppfinningen. Sambandet mellan tjänsten och uppfinningen får dock inte vara alltför svagt.

För tjänsteuppfinningar gäller att arbetsgivaren har rätt att använda arbetstagarens uppfinning i sin verksamhet. Arbetsgivaren har också företräde framför andra att inleda förhandlingar med uppfinnaren om att förvärva rättigheterna till uppfinningen. Om arbetsgivaren inte använder sig av dessa möjligheter får arbetstagaren fritt förfoga över uppfinningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Som regel är inte att arbetsgivaren äger automatiskt något skapat på fritiden, de kan inte heller ta det utan ersättning men de kan ha viss rätt att använda det och har ofta första "tjing" på det, detta under gäller inte alla men väldigt många.

https://www.ptk.se/om-ptk/material/arbetstagares-uppfinningar...

Det enda är att det krävs en viss nivå för att det ska anses vara en uppfinning. Det lättaste att förstå är något som går att patentera. Gör jag en förbättring eller ny pryl som går att patentera så behöver företaget enligt lag ge skälig ersättning. Men det gäller så klart även för saker som inte går att patentera.

Men om man jämför med TS fråga som handlar om script eller små program som syftar till att automatisera delar av arbetet så är det svårt att få dem behandlade som en uppfinning. Hade det dock varit ett helt system för att hantera något i verksamheten så hade det varit en annan fråga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Som regel är inte att arbetsgivaren äger automatiskt något skapat på fritiden, de kan inte heller ta det utan ersättning men de kan ha viss rätt att använda det och har ofta första "tjing" på det, detta under gäller inte alla men väldigt många.

https://www.ptk.se/om-ptk/material/arbetstagares-uppfinningar...

Det där var om uppfinningar.
När det gäller mjukvara mer generellt så tror jag det här ger bättre svar:
https://lawline.se/answers/ager-arbetsgivaren-upphovsratt-til...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det där var om uppfinningar.
När det gäller mjukvara mer generellt så tror jag det här ger bättre svar:
https://lawline.se/answers/ager-arbetsgivaren-upphovsratt-til...

Fast där står i led av arbetsuppgifter eller på instruktion så det är iaf inte en automatiskt överföring av rättigheter om det inte står någonstans i ett avtal, sedan direktivet öppnar för strid iom att det har mer mot bruksrätt än ägande.

Som står där är ju även att det är beroende på flera faktorer så poängen av att det inte alls är en alltid automatiskt övergång av ägande till din arbetsgivare kvarstår.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood