Permalänk
Medlem

Felsökning tillfälligt lagg

Hej

Efter att jag bytte från telia fiber till tele2 så har jag upplevt lagg när jag spelar. Ner/uppladdning är snabb och kollar man bredbandkollen så är det aldrig några problem. Detta har hållit på en någon månad.

Jag läste en äldre tråd där man skulle pinga dels sin router samt google dns 8.8.8.8. Jag gjorde detta samtidigt som jag spelade. Så fort jag märkte att det laggade gick jag ut i windows för att se att min ping tillfälligt ökade från
router: 4ms -> 854ms
8.8.8.8: 20ms -> 914ms

Vad kan jag läsa ut av detta? Är det min medföljande router från tele2 som är problemet eller mesh-nätverket? Då vi har ett rymligt enplanshus så har jag kompletterat med TP link deco X60 mesh för att få bra täckning överallt.
Se bild:

http://www.bilddump.se/bilder/20220127195638-83.254.102.198.p...

Vad är nästa steg i felsökningen?

Permalänk
Medlem

Vad för typ av anslutning?
Gör det någon skillnad om du kör med kabel?

Permalänk
Medlem

Datorn är ansluten via wifi vilket den varit de senaste tre åren. Jag har en x60 mesh jämte datorn jag hade kunnat ansluta till om det hade spelat någon roll? Tele2 Rotern och modemet är i andra sidan huset så det blir svårt att ansluta där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Fiber? LAN? Kabel-TV?

Permalänk
Medlem

Eftersom det är högre latens till din router så skulle jag börja i den änden. Om du kan anslut dig direkt till internet utan router med kabel och se om felet löser sig. Men om det nu inte går så kanske du har kvar telias router och kan testa med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Fiber? LAN? Kabel-TV?

Fiber 300/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du måste dra kabel för att utesluta radio

Utesluta radio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Eftersom det är högre latens till din router så skulle jag börja i den änden. Om du kan anslut dig direkt till internet utan router med kabel och se om felet löser sig. Men om det nu inte går så kanske du har kvar telias router och kan testa med den?

blir en väldigt långt kabel i så fall men hade kunnat funka. Har tyvärr inte den routern kvar..:/
Om det skulle vara routern, brukar det kunna lösa sig med att exempelvis uppdatera drivrutiner eller något? Eller göra någon annan justering?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av thomaslj:

Utesluta radio?

Radiovågor, luften är välpackad av radiovågor av alla former som kan störa trådlösa nätverk.