Team Group lanserar världens snabbaste SSD

Permalänk
Melding Plague

Team Group lanserar världens snabbaste SSD

I höst sjösätter Team Group världens snabbaste SSD för konsumenter med NVM Express 2.0 och PCI Express 5.0 som teknisk grund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sedan runt år 2010 har det alltid gnällts på ssd att de antagligen bara gör så himla stora och dyra eller snabba. Men tiden har utvisat sig att vi i framtiden behöver både snabbare och större ssd. Vem kunde tänka sig för några år sedan att man behövde supersnabba ssd för ens vanliga spelkonsol? (xbox och ps5)

För den stora skaran så är de snabbaste & bästa av i princip all teknik inget för dem. Men det leder till en utveckling som prispressar produkter som man tänker köpa.

Så jag är riktigt glad att dessa supersnabba ssd kommer. Det lär dock dröja många år innan jag själv kommer köpa en sådan, då jag idag nyttjar ramdrive när mina ssd ej räcker till.

Permalänk

Tror att boot-time för windows kommer få ett nytt wr

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDDETHEMAN97:

Tror att boot-time för windows kommer få ett nytt wr

Vadå? .8 sekunder istället för 1.? I min dator är det BIOS som är 99% av tiden som det tar att starta datorn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det känns som det kommer ta ett tag innan den finns att beställa.
Tror det hinner bli en Seagate för min del innan dessa släpps.

Permalänk
Medlem

Trevligt släng dig i väggen pci-e 4 även om det var trevligt med pci-e4 så kändes det meningslöst i jämförelse med pci-e3
(även sata) det var dock trevligare med optane & dess lägre latency i verkligheten än vad pci-e4 gav.
Men ser fram mot vad som dyker upp framöver, ska bli spännande oxå vad direct storage & grafikkort eländet kan bidra med, att ge en mer flytande upplevelse. klart skeptisk till dessa spelorienterde rykten än vad man ser på serversidan MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Finns de ens moderkort som har pci e 5.0 på m2 ?

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Finns de ens moderkort som har pci e 5.0 på m2 ?

Nej, men man kan använda en PCIe-adapter på ett Z690-moderkort om man verkligen vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Finns de ens moderkort som har pci e 5.0 på m2 ?

inte riktigt ännu men om du hittar en sdd disc med pci-e5 så är det väl bara att sätta i pci-e 5 platsen på ditt moderkort gissar jag.
om det sitter ett graifikkort eller en ssd e väl bara vad du sätter på pci-e platsen sen brukar man ju i bios kunna styra hur det sätts upp med bandbredd x8 eller x16 osv åtminstånde på vissa moderkort men har ej haft annat än hedt de sista 20 åren så vet inte riktigt i mellan segmenten MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

inte riktigt ännu men om du hittar en sdd disc med pci-e5 så är det väl bara att sätta i pci-e 5 platsen på ditt moderkort gissar jag.
om det sitter ett graifikkort eller en ssd e väl bara vad du sätter på pci-e platsen sen brukar man ju i bios kunna styra hur det sätts upp med bandbredd x8 eller x16 osv åtminstånde på vissa moderkort men har ej haft annat än hedt de sista 20 åren så vet inte riktigt i mellan segmenten MVH Arne

Jo detta fungerar men sen ska du ju ha pci 5.0 2 x16 på moderkortet för att få både gpu och m2 rullandes i dessa hastigheter.
jag såg att msi har moderkort z690 med 2 pci 5.0 för 5900kr så ej billigt direkt för att motivera ett köp . Kan nog bli aktuellt nästa år dock när priserna o nya moderkort dyker upp.

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Okej, allt som är snabbare är ju bättre, men personligen är många gånger mer i tresserad av slumpvis läshastighet än sekventiell. Där känns det som att vi stått och stampat i många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vadå? .8 sekunder istället för 1.? I min dator är det BIOS som är 99% av tiden som det tar att starta datorn.

Är det en ren kallstart av windows eller deras hybridläge quick start eller vad man ska kalla det?

Permalänk
Medlem

Tycker inte ens man märkte någon skillnad i starttid mellan SATA SSD och NVMe så jag är tveksam till att ännu snabbare SSD gör någon skillnad. Känns som det mesta av boot-tiden går åt till några random perioder då datorn inte gör något på flera sekunder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker inte ens man märkte någon skillnad i starttid mellan SATA SSD och NVMe så jag är tveksam till att ännu snabbare SSD gör någon skillnad. Känns som det mesta av boot-tiden går åt till några random perioder då datorn inte gör något på flera sekunder.

Irrelevant. Höga överföringshastigheter på dessa enheter är till för stora filer, inte många små

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Okej, allt som är snabbare är ju bättre,

Inte i sänghalmen enligt frugan.. Ops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det en ren kallstart av windows eller deras hybridläge quick start eller vad man ska kalla det?

Kallstart. Tar typ 2-3 sekunder varav 1.5 typ är BIOS.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Blir 2st 5.0 diskar i RAID 0 sen när 850n ska bytas ut.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

"Vi har världens snabbaste disk, om ett halvår"
Känns som om de bara var först att papperslansera eller först med fungerande spåkula.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Blir 2st 5.0 diskar i RAID 0 sen när 850n ska bytas ut.

Du vet att det oftast är bättre med en stor än två mindre på RAID 0 när det kommer till SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Inte i sänghalmen enligt frugan.. Ops

Pfft, hon är bara otacksam 😁

Permalänk
Medlem

Inte snabbt nog, bäst jag köper två och konfigurerar i Raid0!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Jo detta fungerar men sen ska du ju ha pci 5.0 2 x16 på moderkortet för att få både gpu och m2 rullandes i dessa hastigheter.
jag såg att msi har moderkort z690 med 2 pci 5.0 för 5900kr så ej billigt direkt för att motivera ett köp . Kan nog bli aktuellt nästa år dock när priserna o nya moderkort dyker upp.

varför ska du ha 2 pci-e5 x16 för grafikkort eller för ssd varför inte bara köra pci-e 5x8 på grafikort detsamma för ett 8x pci-e 5 x8 för 4 st ssd er eller för 2 eller 1 brukar vara rätt valbart i bios om nu inte jag har fel med det nya, eftersom jag bara kör hedt & inte bryr mig så mycket om det senaste om det inte betyder nåt MVH Arne
P.S ser fram mor saphire rapids det enda intressanta i nuläget

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SpeedRebirth:

Irrelevant. Höga överföringshastigheter på dessa enheter är till för stora filer, inte många små

Förhoppningsvis får vi snart något som kan slå Intel Optane 900p i random r/w. Min 480 GB är i minsta laget för de SQL-databaser jag försöker prestandaoptimera. Det har gått FEM år sedan den serien släptes dvs något som en vanlig dödlig har råd att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du vet att det oftast är bättre med en stor än två mindre på RAID 0 när det kommer till SSD?

Kör med st 1TB 850 idag, tycker de större modellerna drar iväg prismässigt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Inte i sänghalmen enligt frugan.. Ops

Det håller henne bara sugen på mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Inte i sänghalmen enligt frugan.. Ops

Skrik "JAG VANN IGEN". Det brukade min ex-fru gå igång på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vadå? .8 sekunder istället för 1.? I min dator är det BIOS som är 99% av tiden som det tar att starta datorn.

Har muttrat en del över detta. Är det så svårt att påskynda den processen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Har muttrat en del över detta. Är det så svårt att påskynda den processen?

Laptops kan ofta vara snabbare än stationära på uppstart.
När de inte är lika uppgraderingsbara och inte lika flexibla så är det enklare att optimera uppstartstider.

Spelar också större roll på en bärbar än en stationär eftersom man oftare stänger av en bärbar för att spara på batteri. Har man en stationär som man inte stänger av eller startar om på flera veckor så tycker jag inte några sekunder hit eller dit spelar så stor roll.

Min primära dator (stationär) brukar jag sätta i standby läge istället för att stänga av för det mesta.
Men säg om jag ska vara bortrest en vecka eller mer eller om det åskar ordentligt (och jag är hemma) så kan jag stänga av den. Då händer det att jag även drar ut kontakten.

Permalänk
Medlem

Rätt mycket buskis i denna tråden!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Rätt mycket buskis i denna tråden!

Inte nödvändigtvis

Can women ...