Bahnhof beredda ta PTS hot om miljonvite till EU-domstolen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av igelkotte:

Jag kan köpa lagen om det inte missbrukas. Men det kommer den garanterat att göra.

Jag är inte riktigt med på hur du tänker här.

Att polisen får ut listor på personer i en utredning är varken nytt eller särskilt speciellt.
Tvärt om är det väl en vanlig del av utredningar?

Har ett brott begåtts i ett parkeringshus så kan polisen fråga efter en lista på alla bilar som använt parkeringshuset senaste dygnet.
Har en blå volvo med circleK-logga på sig varit inblandad i något så kan polisen fråga uthyrningsföretaget efter alla som hyrt sådana bilar vid tillfället.
Eller alla som besökt ett gym en viss dag. Alla i en trappuppgång där ett brott begåtts eller begära ut uppgifter om alla som har fått passerkort till ett känsligt område.
Eller exempelvis alla som är medlemmar på den där roddklubben där ett brott skett.
En lista på alla anställda på ett företag är inte heller en märklig förfrågan i en polisutredning om det kan hjälpa till att filtrera ner sökområdet.

Att begära ut en lista på personer i en utredning är ju i grunden inte kontroversiellt. Det är ju såhär man jobbar med utredningar i många fall sedan väldigt länge.
Jag har svårt att förstå retoriken varför det skulle vara någon skillnad på att få ut namnen från de som delat IPadress.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gestapo Gestapo! Verkar som dom inte vill att individen ska ha någon personlig integritet och frihet kvar. Lagstiftningen skapar mer problem än den löser då lagstiftarna inte förstår hur teknologin i sig fungerar i praktiken. Lagar ska upprätthålla ordning och skydda individen, inte stampa på precis alla för att möjligt fånga en möjlig lagbrytare.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Kalla det vad man vill, men Bahnhof vänder sig mot massinsamling av uppgifter, dragnetting. I Sverige råder fri bevisföring, bevis kan insamlas helt illegitimt och ändå gå att använda för åtal.
Det stämmer att hävdande av integritet gör det mer ansträngande att utreda brott, till exempel så skulle ett obligatoriskt inplanterat GPS chip i alla medborgare göra många brottsutredningar enklare, men Polisens och rättsstatens enda uppgift är inte att bura in brottslingar, att försvara medborgarnas integritet och rätt till privatliv är lika viktigt. Tänk på vad dina politiska meningsmotståndare skulle kunna göra med allt för långt gående polisiära rättigheter, för att inte tala om ryska eller kinesiska hackers som regelbundet plundrar statliga register.

Permalänk
Medlem

Bahnhof kommer garanterat få på tafsen i domstol. De slåss mot väderkvarnar här och polisen är helt i sin rätt att begära ut dessa uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Kalla det vad man vill, men Bahnhof vänder sig mot massinsamling av uppgifter, dragnetting. I Sverige råder fri bevisföring, bevis kan insamlas helt illegitimt och ändå gå att använda för åtal.
Det stämmer att hävdande av integritet gör det mer ansträngande att utreda brott, till exempel så skulle ett obligatoriskt inplanterat GPS chip i alla medborgare göra många brottsutredningar enklare, men Polisens och rättsstatens enda uppgift är inte att bura in brottslingar, att försvara medborgarnas integritet och rätt till privatliv är lika viktigt. Tänk på vad dina politiska meningsmotståndare skulle kunna göra med allt för långt gående polisiära rättigheter, för att inte tala om ryska eller kinesiska hackers som regelbundet plundrar statliga register.

Snälla sluta. Nu börjar det bli riktigt pinsamt.

Frågan handlar om huruvida polisen ska få ut listor på abonnenter som delat IP-adress, för stöd i polisens brottsutredning. Det är varken övervakning eller särskilt känslig information. Det är normalt jävla utredningarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Aa, det var därför de ville höja min avgift den här månaden

639 till 679 kr/mån, man kan nästan tro det hehe.

"Hej! Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra tjänster och för att kunna göra detta behöver vi då och då se över våra priser."

Visa signatur

1: A+ TwinE - ASUS P4C800 - Intel P4 3,6 GHz - Samsung 2560 DDRAM 3-3-3-8 @ 240 MHz - GW Golden Sample 7800 GS+ 512 (580/745,5) - Antec 500w HE - http://tinyurl.com/9rcof9
2: CM Cosmos S - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel i7 920 @ 3,8 GHz @ 1.184v - Corsair TWIN3X 1600MHz 3x2GB - GW Phantom GTX 670 - Tagan PR TG700-BZ - Creative X-Fi X-M - Samsung 840 Pro 128GB - http://tinyurl.com/obahl54

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAggIZ:

639 till 679 kr/mån, man kan nästan tro det hehe.

"Hej! Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra våra tjänster och för att kunna göra detta behöver vi då och då se över våra priser."

Mitt höjde dom från 299kr till 379kr och sen till 499kr inom loppet av två månader. Lite väl magstarkt kan jag tycka aka blodsugare.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med Bahnhofs arbete för privatpersoner, dock lite drygt att dem fuckat upp routingen bara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

You go Bahnhof!
Så nöjd att ha dem som ISP, faktiskt någon som står upp och inte bara böjer sig framåt.

Nej, varför hjälpa polisen att ev ta gäng kriminella/mördare/pedofiler när den gemene datorfoliehatten riskerar sin porrsurfing historik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Så vid misstanke om brott vill polisen ha loggar och då säger Bahnhof nej? Det applåderas såklart av både pedofiler och Sweclockers medlemmar.....

Precis, vet fan inte om man ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Nej, varför hjälpa polisen att ev ta gäng kriminella/mördare/pedofiler när den gemene datorfoliehatten riskerar sin porrsurfing historik.

Datorfoliehatten riskerar inte ens porrsurfhistoriken, vilket hade gjort invändningen rimlig. Risken är att polisen får reda på att du är kund hos leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snälla sluta. Nu börjar det bli riktigt pinsamt.

Frågan handlar om huruvida polisen ska få ut listor på abonnenter som delat IP-adress, för stöd i polisens brottsutredning. Det är varken övervakning eller särskilt känslig information. Det är normalt jävla utredningarbete.

Du förstår alltså inte att kriminella nätverk kommer kringgå detta och som resultat skapa problem för den ovetande okunniga Svensson? Resultatet blir att privata personer utan tidigare kopplingar till kriminella nätverk blir måltavlor då en ostraffad värd per automatik inte har ögonen på sig.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waste:

Du förstår alltså inte att kriminella nätverk kommer kringgå detta och som resultat skapa problem för den ovetande okunniga Svensson? Resultatet blir att privata personer utan tidigare kopplingar till kriminella nätverk blir måltavlor då en ostraffad värd per automatik inte har ögonen på sig.

Nä men det har han väl ändå inte skrivit något om?

Men argumentet du tar upp här är i grunden ganska dåligt. Jag har redan skrivit ett inlägg om just detta i tråden.
Länkar det här:
#19460578

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Mitt höjde dom från 299kr till 379kr och sen till 499kr inom loppet av två månader. Lite väl magstarkt kan jag tycka aka blodsugare.

Intressant vilken skillnad det kan vara, här sänkte dom mitt abonnemang från 679kr till 549kr.

Jag tycker det är helt rätt av Bahnhof att stå upp för detta. Självfallet lämnar dom fortfarande ut uppgifter när det gäller lagbrott av viss grad (vilket är helt rätt) annars hade dom knappast få fortsätta driva företaget.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Självfallet lämnar dom fortfarande ut uppgifter när det gäller lagbrott av viss grad (vilket är helt rätt) annars hade dom knappast få fortsätta driva företaget.

Fast gör dom det? Nu vet jag inte vilken typ av brott som det rörde sig om denna gången men det är väl inte brottets art som de anför som skäl till att inte lämna ut uppgifterna nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast gör dom det? Nu vet jag inte vilken typ av brott som det rörde sig om denna gången men det är väl inte brottets art som de anför som skäl till att inte lämna ut uppgifterna nu?

Utifrån föreläggningen så verkar Bahnhof hantera ärenden annorlunda beroende på vilka uppgifter polisen väljer att dela med sig av. Sen kan man argumentera hur man vill om det är rätt eller inte av Bahnhof att begära uppgifter om brottet för att dela med sig av abonnenters uppgifter.

Skrivet av pts:

PTS har i e-postmeddelande från Polismyndigheten, daterat den 4 december 2021, fått
information om att Bahnhof underlåtit att lämnat ut abonnemangsuppgifter när portnummer
saknats. Den 6 december 2021 skickade PTS detta e-postmeddelande till Bahnhof och gav
bolaget tillfälle att yttra sig över innehållet. Bahnhof svarade den 9 december 2021 att man
nu har gjort en ny bedömning av det ursprungliga ärendet. Detta eftersom Polismyndigheten
inte tidigare hade upplyst Bahnhof om vilken typ av brott som utreddes. Bahnhof angav att
det påbörjat arbetet med att få fram de efterfrågade uppgifterna och kommer skicka dessa
till Polismyndigheten. Vidare anförde Bahnhof bl.a. följande. När polisen skickar en förfrågan
där det varken anges typ av brott, uppgift om portnummer, eller annan uppgift som
begränsar antalet misstänkta blir det omöjligt att validera förfrågans rättssäkerhet. Även om
portnummer saknas i en förfrågan kan det tänkas att framtagandet av abonnentuppgifter kan
begränsas och förenklas om polisen kan ange andra data. Det finns inte något enkelt sätt att
ta fram uppgifter om portnummer saknas i förfrågan utan hantering sker manuellt och i flera
steg.

Dold text
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Blir riktigt mörkrädd när jag läser vissa inlägg här. Är ni verkligen så naiva? Vem som helst kan ju se att detta i första hand handlar om att trycka till Bahnhof som varit en nagel i ögat väldigt länge, och i andra hand kanske klura ut något sätt hur man åter igen kan jaga fildelare.

Meanwhile verkar Polisen oförmögna att lösa allvarliga brott oavsett antalet verktyg, långtgående intrång i den personliga integriteten eller precis vad fan som helst. Det märks tydligt att många av er inte är födda och invandrade från repressiva kommunistdiktaturer där dåtidens verktyg användes brett mot den enskilde på ett eller annat sätt. Och det kommer hända här också, förr eller senare. Sluta vara så satans bortskämda.

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem

Rimligt. Bra gjort Bahnhof. Det är inte konstigt att de är så omtyckta när de är den enda ISP som ens har tillstymmelse till ryggrad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Du förstår alltså inte att kriminella nätverk kommer kringgå detta och som resultat skapa problem för den ovetande okunniga Svensson? Resultatet blir att privata personer utan tidigare kopplingar till kriminella nätverk blir måltavlor då en ostraffad värd per automatik inte har ögonen på sig.

Vaddå "kringgå detta"? Det handlar om att polisen ska få ut en lista på vilka som tilldelats ett specifikt IP-nummer vid en viss tid. Resultatet blir att polisen kan använda det som ett led i sitt utredningsarbete. Vanliga Svenssons blir inte måltavlor.

Skrivet av pixelshader:

Blir riktigt mörkrädd när jag läser vissa inlägg här. Är ni verkligen så naiva? Vem som helst kan ju se att detta i första hand handlar om att trycka till Bahnhof som varit en nagel i ögat väldigt länge, och i andra hand kanske klura ut något sätt hur man åter igen kan jaga fildelare.

Meanwhile verkar Polisen oförmögna att lösa allvarliga brott oavsett antalet verktyg, långtgående intrång i den personliga integriteten eller precis vad fan som helst. Det märks tydligt att många av er inte är födda och invandrade från repressiva kommunistdiktaturer där dåtidens verktyg användes brett mot den enskilde på ett eller annat sätt. Och det kommer hända här också, förr eller senare. Sluta vara så satans bortskämda.

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Jag blir mörkrädd av att så få över huvud taget fattar vad det handlar om men är tvärsäkra i sitt integritetsvurmande.

Det handlar om en jävla IP adress och vilka som tilldelats den vid en viss tidpunkt. Den mest integritetskänsliga informationen som finns i det är vilken internetleverantör du har, om du mot förmodan skulle förekomma i en sån lista.

Vad tänkte du polisen skulle göra med den informationen sen? Börja mobba Bahnhof-kunder tills de byter till Telia?

Nej, varken polisen eller PTS är ute efter att trycka dit Bahnhof. De har rätt jäkla fullt upp utan att driva personliga vendettor mot internetleverantörer som muppar sig. Bahnhof får problem därför att de sitter och snaskar på dumhetens dumleklubba och agerar rättshaverister, utan att ha något på fötterna.

Sluta göra travesti på Ben Franklin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Alltså folk som har sina enheter kopplade till kriminell verksamhet eller grov brottslighet sitter ju inte och trycker på aftonbladet via chrome och rätt ut på nätet.

De har ju minst en VPN sen ofta tor eller liknande och använder tjänster och betalningar som är väldigt svåra att spåra.

De kommer ju leta efter som som delar upphovsrättsskyddat material och annan pengar/politik-generande material vilket i sig inte känns som en rättslig åtgärd som befogar skövlingen av svensk integritet.

Jag ska säga åt min vän som jagar pedofiler på nätet att hon slösar sin tid. Kriminella vet ju hur man döljer sina spår, så det är bara slöseri med tid. Märkligt bara att hon och hennes kollegor verkar ha asmycket att göra på jobbet. Säkert bara hittepå för att verka märkvärdig.

Permalänk
Medlem

Om det vore extremt allvarligt brott, så skulle Bahnhof ge ut uppgifterna? Så varför denna diskussion om det ändå gäller skitöverträdelser? Det borde väl vara självklart att ingen myndighet skall kunna ange svepskäl eller samla såpass mycket annan information. Rent tekniskt verkar vissa tro att "man sållar" bort men i själva verket uppkommer information i samband med en "annan utredning" så har man säkerligen rätt att använda den?

I dagens samhälle, där så mycket händer på nätet, samt att det verkar finns "rätt och fel" åsikter är det väldigt viktigt att ha rätt till sin åsikt utan att vara rädd att det hamnar i vilket filter som helst. Tex. folk anmäler till socialen för att någon skrivit att det "är jobbigt med barn"... Farlig tid om vi är för naiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Om det vore extremt allvarligt brott, så skulle Bahnhof ge ut uppgifterna? Så varför denna diskussion om det ändå gäller skitöverträdelser? Det borde väl vara självklart att ingen myndighet skall kunna ange svepskäl eller samla såpass mycket annan information. Rent tekniskt verkar vissa tro att "man sållar" bort men i själva verket uppkommer information i samband med en "annan utredning" så har man säkerligen rätt att använda den?

I dagens samhälle, där så mycket händer på nätet, samt att det verkar finns "rätt och fel" åsikter är det väldigt viktigt att ha rätt till sin åsikt utan att vara rädd att det hamnar i vilket filter som helst. Tex. folk anmäler till socialen för att någon skrivit att det "är jobbigt med barn"... Farlig tid om vi är för naiva.

Nej, polisen har inte specificerat vilket brott det rör sig och de har inget krav på sig att göra det. Den uppgiften kan mycket väl vara sekretessbelagd. Vissa skulle liksom uppfatta det som lite känsligt att förekomma på en lista över misstänkta pedofiler. Kanske inte så lämpligt alla gånger att berätta exakt varför man begär ut uppgifterna, bara för att Bahnhof ska försöka vara viktiga?

Det är en lista på vilka abonnenter som delat IP-adress - inte en lista över personernas aktiviteter.

Jag undrar hur många gånger till det ska behöva påpekas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en lista på vilka abonnenter som delat IP-adress - inte en lista över personernas aktiviteter.

Jag undrar hur många gånger till det ska behöva påpekas.

Fast det som verkar ha tappats bort här, som några skriver om på första sidan i denna tråden, är att anledningen att man är sur på Bahnhof (den här gången) är att Bahnhof önskar att de även inkluderar uppgift om portnummer i sin begäran om vilken abonnent de vill ha ut. Dvs istället för att begära ut på IP+port+tidpunkt vilket skulle generera endast en personuppgift så vill de begära på IP+tidpunkt vilket genererar en lista på alla möjliga kreti och pleti som inte har med brottet att göra.

Jag skall inte göra anspråk på att vara expert på varken NAT eller brottsutredningar men vad jag förstått är portnumret något polisen borde ha tillgång till som en del av sin spaning, och då verkar det bara onödigt att slentrianmässigt begära ut uppgifter om massa icke misstänkta människor också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddilord:

Fast det som verkar ha tappats bort här, som några skriver om på första sidan i denna tråden, är att anledningen att man är sur på Bahnhof (den här gången) är att Bahnhof önskar att de även inkluderar uppgift om portnummer i sin begäran om vilken abonnent de vill ha ut. Dvs istället för att begära ut på IP+port+tidpunkt vilket skulle generera endast en personuppgift så vill de begära på IP+tidpunkt vilket genererar en lista på alla möjliga kreti och pleti som inte har med brottet att göra.

Jag skall inte göra anspråk på att vara expert på varken NAT eller brottsutredningar men vad jag förstått är portnumret något polisen borde ha tillgång till som en del av sin spaning, och då verkar det bara onödigt att slentrianmässigt begära ut uppgifter om massa icke misstänkta människor också.

Näe så enkelt är det inte. Uppgifterna polisen kan få tillgång till vid ett brott kommer ju från en annan part. Händer något på exempeövid facebook eller via någon annan onlinetjänst så får polisen be facebook eller den andra tjänsten om IPadress. Det är alltså inte polisens egna loggar IPadressen kommer från. Polisen har nämligen inte ett komplett loggregister av allt alla gör på internet. Såklart.
Och huruvida respektive aktör loggar portnummer är inte helt givet. Det loggas helt enkelt inte alltid.
Så ibland när polisen frågar en aktör om IPnummer som de sedan kan checka mot en ISP för att få reda på vem som ligger bakom så får de inte något portnummer från denna part.

Det här kan alltså inte polisen välja utan det här beror på från fall till fall.
I de fallen polisen inte har fått med portnummer så hindrar alltså Bahnhof polisutredningar för att tredjepart inte loggat portnummer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, polisen har inte specificerat vilket brott det rör sig och de har inget krav på sig att göra det. Den uppgiften kan mycket väl vara sekretessbelagd. Vissa skulle liksom uppfatta det som lite känsligt att förekomma på en lista över misstänkta pedofiler. Kanske inte så lämpligt alla gånger att berätta exakt varför man begär ut uppgifterna, bara för att Bahnhof ska försöka vara viktiga?

Det är en lista på vilka abonnenter som delat IP-adress - inte en lista över personernas aktiviteter.

Jag undrar hur många gånger till det ska behöva påpekas.

Jag läste att det inte var specificerat, därav mitt inlägg. Om det vore av en allvarlig sak, skulle man enkelt kunna påstå det och säkerligen få mer samarbetsvilja. Men om de inte har krav att uppge vare sig sorts brott, eller grovhet så får väl en domstol reda ut det hela. Bahnhof gör helt rätt då man ändå måste uppge 49 andra abonnenter som tekniskt då kan förväxlas med någon annan person. Känns inte rättssäkert någonstans men kanske någon som kan tekniken kan fylla på med fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddilord:

Fast det som verkar ha tappats bort här, som några skriver om på första sidan i denna tråden, är att anledningen att man är sur på Bahnhof (den här gången) är att Bahnhof önskar att de även inkluderar uppgift om portnummer i sin begäran om vilken abonnent de vill ha ut. Dvs istället för att begära ut på IP+port+tidpunkt vilket skulle generera endast en personuppgift så vill de begära på IP+tidpunkt vilket genererar en lista på alla möjliga kreti och pleti som inte har med brottet att göra.

Jag skall inte göra anspråk på att vara expert på varken NAT eller brottsutredningar men vad jag förstått är portnumret något polisen borde ha tillgång till som en del av sin spaning, och då verkar det bara onödigt att slentrianmässigt begära ut uppgifter om massa icke misstänkta människor också.

Ja, det är precis som jag skrev - en lista på abonnenter som delat IP vid en viss tidpunkt.

Portnumret är inget polisen borde ha tillgång. Default för de flesta webservrar (Apache och Nginx) är att inte logga portnummer. Bara för att Bahnhof och forumets foliehattar tror att polisen slentrianmässigt begär ut uppgifter på icke misstänkta betyder inte att det är så.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ja, det är precis som jag skrev - en lista på abonnenter som delat IP vid en viss tidpunkt.

Portnumret är inget polisen borde ha tillgång. Default för de flesta webservrar (Apache och Nginx) är att inte logga portnummer. Bara för att Bahnhof och forumets foliehattar tror att polisen slentrianmässigt begär ut uppgifter på icke misstänkta betyder inte att det är så.

Då borde rimligtvis polisen istället begära att de aktuella webservrarna, eller vad det nu råkar vara för tjänster, aktiverar loggning av portnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBlackadder:

Då borde rimligtvis polisen istället begära att de aktuella webservrarna, eller vad det nu råkar vara för tjänster, aktiverar loggning av portnummer.

Ska svensk polis kräva att mjukvara, som är utvecklad av amerikaner, ska skrivas på ett sådant sätt som underlättar svenska brottsutredningar? Det är inte rimligt om något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DBlackadder:

Då borde rimligtvis polisen istället begära att de aktuella webservrarna, eller vad det nu råkar vara för tjänster, aktiverar loggning av portnummer.

Nu kan inte riktigt polisen ställa krav om de inte har en lag att luta sig mot. Det som i så fall behövs är en lagstiftning som inte bara tvingar internetleverantörer att logga trafik utan att alla andra också ska logga mer.

Det tror jag blir svårt.
Dels är det politiskt problematiskt att be precis alla att logga mer data om varandras användande. Det kan gå, men jag vet inte om någon är villig att ta det steget.
Dels är det en kompetensfråga som inte är helt lätt. Stora ISPer har resurserna att plocka in kunskapen. Men om du sätter upp en battlefieldserver eller minecraftserver för dina vänner - vet du då hur du bygger till sådan loggning om just den spelklienten inte har det inbyggt? Eller en hemsida för en bostadsrättsförening eller roddklubb.
Har alla den typen av kunskaper och kan man kräva den nivån av hobbypulare som bara sätter upp smågrejer?

Sedan är det så att ja, jättemånga servrar som internet består av står utanför sveriges gränser.
Används kanske ticktok eller patreon och man begär ut något från dem så är det inte säkert att den servern står i Sverige. Och all mjukvara som utvecklas i världen görs ju inte i Sverige heller så all mjukvara kommer rimligen inte anpassas efter en sådan svensk lag ändå.
Det här kommer medföra att en del förfrågningar polisen gör gällande IPadresser vid brottsutredningar ändå inte kommer ha portnummer med eftersom att det ändå inte kommer loggas överallt i alla mjukvaruinstanser i alla länder (där just den servern som loggat detta kan råka stå).

Så även om man driver igenom mer krav på loggning av alla i Sverige så kommer det inte lösa den här situationen riktigt. ISPerna kommer ändå få förfrågningar utan portnummer.

Jag får säga att jag är aningen tveksam till om den här vägen är så gångbar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så synd att jag inte kan välja Bahnhof i min bostadsrätt