Permalänk

Hotspot/Nätverk

Tja!

Jag arbetar till vardags som Automationstekniker och under mina arbetsdagar så är jag ofta uppkopplad vid olika maskiner med min dator.
De maskiner som jag kopplar upp mig emot använder Ethernet-baserade kommunikationsbussar så varje gång så behöver jag koppla in mig på en switch i anläggningen med en patchkabel.

Då till min fråga:
Jag är inte superduktig på just nätverksbiten, men jag skulle så gärna vilja ha med mig en portabel hotspot som man enkelt kan plugga i respektive maskin så den skapar en hotspot som man trådlöst (runt maskinen givetvis) kan koppla upp sig mot och slippa patchkabel.
Jag vet att det finns lösningar med 4G-modem för att komma åt maskinerna från distans, men detta är ju liksom lokalt vid maskinen och jag vill gärna slippa kontantkortet.
Behöver ju endast typ Wi-Fi-signal en radie på 10m runt maskinen kanske.

Är det någon som har ett tips hur jag kan gå till väga?
(Fördelaktigt är ju om Hotspoten har stöd för POE/24v-matning då det alltid finns i maskinskåpen)
Fältbussarna som jag mest är uppkopplad mot kommunicerar med 100 Mbit/s om det spelar någon nämvärd roll ^^

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem, här har du en sökning på trådlösa routers med PoE:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s472173189&o=produ...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Loopindex, så länge man pluggar in en enhet i switchen och du blir tilldelad IP och annan information automatiskt är det inte knepigt och skulle nog kunna fungera som plug-N-play.

Då slipper man använda en router för det blir enklare med en accesspunkt som du bara pluggar direkt in i switched precis som med din nuvarande laptop eller vad du använder för något. Vad gäller PoE så kan det bli knepigt, du behöver veta vad du får ut. Är det exakt samma på alla platser då kan det funka med en PoE konverterare så du kan plocka ut ström och mata en accesspunkt via DC in. Precis på samma sätt som man skulle använda en AC-DC adapter från 230v.

Det är lite knepigt hitta billiga prylar som funkar med PoE direkt mot nätverksporten, det är enklare om du kan plocka ut volten och strömmen från PoE och sedan mata in i enheten den vanliga vägen. Då kan du använda vilken accesspunkt du vill så länge du inte överskrider gränsen, vilket ofta är 12v och en viss amper som du får ut från PoE i just de system du arbetar med. För annars kommer inte PoE konverteraren orka driva accesspunkten.

Det går också att skippa PoE biten men då måste du använda batteri och fixa så du själva kan ladda upp grejerna med bilen. Finns ofta en hel del prylar vad gäller radiostyrt där är det ofta 12v och ganska kraftiga batterier så dom orkar nog driva accesspunkten bra länge innan du måste ladda upp batteriet igen. Sedan har man såklart flera batterier så man bara växlar batterier. Då får man försöka fixa en lösning på egen hand som man snickrar ihop.

Permalänk
Medlem

Skulle du inte kunna använda din mobil som hotspot och sedan köra med en wifi extender enligt nedan, men i bryggläge? Den är alltså förinställd på det wifi mobilen skapar. Sedan kopplar du bara in nätverkskabeln i bryggan. Har en sådan hemma till en Samsungtv med dålig wifimodul.

https://www.amazon.se/dp/B01MD1SKLL/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_...

Permalänk
Medlem

Vilken AP som helst som kan gå på 24v. Mikrotik har flera i sitt sortiment. Sen får du ju såklart sätta en statisk IP på din dator beroende på vad som behövs.

Permalänk
Medlem

Egentligen räcker det med en nätverkskabel mellan din dator och maskinen.

Så länge du vet vilken ip-address maskinen har så kan du gå in i egenskaper för ditt nätverkskort(på din dator) & sätta det inom samma nät som maskinen ligger på.

Förmodligen har dom statiska adresser.

Kan ju ifors. vara rätt segt att behöva ändra sina ipinställningar hela tiden.

Gissar på att det finns någon IT avdelning som konfat nätverksinställningarna i dessa maskiner & kastat in dom på ett eget nät.
Dvs. dom har satt fasta inställningar.

Jag skulle höra med it-avdelningen om lösningar. Så du inte t.ex. sabbar deras övervakning genom att pilla.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070