Barnens dator bygger datorer för att främja gemenskap

Permalänk
Melding Plague

Barnens dator bygger datorer för att främja gemenskap

Under rådande situation kan det vara tufft, och inte minst för barn. Med mycket innesittande vill nu den ideella organisationen sträcka ut en hjälpande hand.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt initiativ och det krävs ju inte mycket för att klara åtminstone Minecraft/Roblox och Fortnite går antagligen att anpassa till att köras på en putsad potatis. Riktigt unga har inte så stora krav bara det fungerar bra nog så man kan vara med.

Permalänk
Medlem

Detta känns som något som skulle kunna skala upp ordentligt, få några svenska ÅF att haka på med gamla inbytesgrejer eller bara ha en separat tunna på återvinningcentraler

Permalänk
Medlem

Ricktigt trevligt vet att vi har en liknande organisation här i krokarna i tror det va köping som gör samma sak Samt har juuh en här på Swec som brukade göra det vid jul om jag minns rätt? kanske är någon av dessa?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Otroligt bra! Inte nog med att man hjälper unga få vara med att spela utan att sätta en börda på föräldrarnas ekonomi, man får även användning av fullt brukbar teknik som annars har stor risk att vandra till soptippen

Permalänk
Medlem

"Barnens dator bygger datorer" lite Skynet-varning där

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

"Barnens dator bygger datorer" lite Skynet-varning där

Ja, fick läsa rubriken flera gånger innan jag insåg att det inte handlade om att Terminator/Matrix blivit verklighethet. Tror jag

Permalänk

detta borde väll vi på Sweclockers kunna hjälpa till med en hel del komponenter! eller?
kanske någonting Swerclockers kan knyta samman? typ markets place fast för endamålet.
slänger bara ur mig detta ur en snabb tanke känns rimligt

Visa signatur

GTX 1080 , acer XB270HU G-sync, i2600k @4600, ssd

Permalänk
Medlem

Bara dom är transplantat med vad dom gör. Har ibland tänkt i liknade bannor, men insett det är svårt avgöra vem som behöver få en dator och vem som bara vill ha den gratis.

Möjligen att samarbeta med t.ex Kyrkan eller Frälsningsarmén att dom gör bedömningen och man bara producera det som går att producera.

Det finns mycket dator som kan återbrukas inte bara till spelsugna barn. Mycket apple hårdvara som skrotas bara för apple sluta supporta den årsmodellen med modernt os. Har själv några st imac som jag har fått, eftersom dom är gamla. Kör ubuntu på en av dem, alldeles utmärkt dator att surfa web med och streama lite med. Skulle gå kunna återbruka och sänkas till t.ex fattig pensionärer och arbetslösa.

Jag skulle hellre se man ficka unga att lära sej att programmera, skaffade en hög raspberry pi, sedan fick ingång ett digital skapade allt ifrån bygga robotar till att skriva egna spel.

Om ni kom ihåg programmet hajk i från TV, att man gjorde IT Hajk med exempelvis raspberry pi eller gamla datorer som skall gå till skrot.

Permalänk
Medlem

Trevlig initiativ! Hoppas dom kommer finnas kvar i många år och hjälpa många barnfamiljer

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jättebra initiativ men är det nån som vet om de fortfarande är aktiva? Jag mailade om en dator jag tänkte jag kunde skänka men hörde varken bu eller bä , var några veckor sen, fick ett casenummer åter men inget mer (nu hittade jag ett nytt hem åt datorn här på sweclockers istället )

(ledsen om jag necrar en gammal tråd)