Lost Ark Online - MMO Action-RPG

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Cyberz:

Vilken blir svensk då

Skrivet av Fulci:

Jag skapade en tråd på FZ förut med håller koll på denna också.
https://www.fz.se/forum/trad/447884-den-stora-lost-ark-traden

Bland de som är aktivia i de stora spelcommunities som finns så har det valts inofficiella servrar. Detta betyder inte att det inte kommer finnas guild på andra servrar, bara en indikation på att det finns fler på dessa servrar.

EU Servrar

Mer info på länken: https://www.playlostark.com/en-us/news/articles/launch-detail...

• Asta - DEU (inofficiellt)

• Calvasus - CZE/SVK (inofficiellt)

• Kadan - PVP/ENG (inofficiellt)

• Neria - ITA (inofficiellt)

• Slen - få guilds har publikt valt denna

• Thirain - få guilds har publikt valt denna

• Trixion - FRA/ESP (inofficiellt)

• Wei - SWE/NOR/DNK (baserat på väldigt litet urval, osäker)

• Zinnervale - få guilds har publikt valt denna

Guild-lista i Google Docs - skapad av några från inofficiella Lost Ark Discorden: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJiDGy77tOdV7ATqXj-bG...

Jag har inte sett några dedikerade svenska eller norska guild annonsera publikt. Jag kan ha missat det eller de är så stora att de kör på utan att annonsera. Det finns ett på listan ovan som är Eng/Swe, och det verkar finnas på Kadan.

Nu finns tråd på officiella forumet och reddit att Wei blir inofficiella svenska servern!

Wei blir också ”backup” Kadan servern för Eng players om Kadan blir för full!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Såg även vad du skrev om farming noder...

Så om jag är ute efter att springa omkring och farma i dessa noder, är det den som kommer först dit som får noden, eller är kan nån annan avbryta mig även om jag kommit först till noden?

Den som är klar först får den. Om det är mobs i närheten kan man bli interruptad. Men det finns en mod på farming gear som gör att man slipper denna interrupt och kan farma noder även fast mobs slår på en.

Allt där kallas "Life skills" man har begränsat med energi för dessa varje dag, så det går bara farma till en viss nivå. Sen finns det väl sätt att öka detta, vet inte hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Den som är klar först får den. Om det är mobs i närheten kan man bli interruptad. Men det finns en mod på farming gear som gör att man slipper denna interrupt och kan farma noder även fast mobs slår på en.

Tack så mycket, låter vissa kanske skulle avbryta genom att ta noden medans man håller på att rensa på fiender, men då vet jag iaf

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tack så mycket, låter vissa kanske skulle avbryta genom att ta noden medans man håller på att rensa på fiender, men då vet jag iaf

Det går också att odla noder på sin egen ö man får längre fram i spelet (Stronghold, typ "housing"). Dessa kan man förstås farma fritt, men de är lite sämre än noder i världen om jag förstått rätt.

Jag är ingen expert direkt, har bara kollat videos och läst guider. När det släpps nu är det första gången jag spelar det. : )

Permalänk
Skrivet av Vym:

Jag och brorsan kommer att spela ihop från släppet. Lär växla mellan Lost Ark och Guild Wars 2 när End of Dragons expansionen släpps i slutet på februari.

Vi hoppar gärna med i ett svenskt guild

Du är välkommen att joona upp med oss.
Skickar disc i pm

Permalänk
Medlem

This is the Wei

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Även här intresserad om någon har en planerad guild på wei

Permalänk
Konsolgrävare

Finns en större svensk Discord som inte vill få in botar via öppen länk så PM mig för link

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Tror jag hoppar över detta.

Läst lite mer och det verkar vara så att man måste logga in 1-2 timmar varje dag för att inte missa nånting "daily". Sånt får mig att känna att jag "måste" gå online och den känslan avskyr jag. Jag spelar för att ha kul, inte som ett jobb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Läst lite mer och det verkar vara så att man måste logga in 1-2 timmar varje dag för att inte missa nånting "daily". Sånt får mig att känna att jag "måste" gå online och den känslan avskyr jag. Jag spelar för att ha kul, inte som ett jobb

Förstår precis hur du känner men det behöver absolut inte vara så. Du kan lira i din egen takt om du inte känner att du vill grinda 16h/dag. Kommer finnas massvis med folk som lirar casual och ännu fler som levlar alts och därmed alltid folk att lira med. Det kommer dessutom massa catch-up events och system som gör att du kommer komma ikapp snabbare. Lirar du med vänner kan de alltid hjälpa dig igenom svårare content osv. Man kan till exempel göra "dailys" varannan eller var tredje och få ut nästan lika mycket material.

Jag är 38 bast och inte tid eller energi att grinda men tänker ändå försöka få ut så mycket som möjligt av Lost Ark pga längtat sedan såg första bilderna inför release i Korea (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Förstår precis hur du känner men det behöver absolut inte vara så. Du kan lira i din egen takt om du inte känner att du vill grinda 16h/dag. Kommer finnas massvis med folk som lirar casual och ännu fler som levlar alts och därmed alltid folk att lira med. Det kommer dessutom massa catch-up events och system som gör att du kommer komma ikapp snabbare. Lirar du med vänner kan de alltid hjälpa dig igenom svårare content osv. Man kan till exempel göra "dailys" varannan eller var tredje och få ut nästan lika mycket material.

Jag är 38 bast och inte tid eller energi att grinda men tänker ändå försöka få ut så mycket som möjligt av Lost Ark pga längtat sedan såg första bilderna inför release i Korea (:

Jag är övertygad om att jag skulle njuta av spelet, men som i genshin impact:

Maxar några gubbar/en gubbe, sen är allt bara en lång daily grind, och då känns det som ett jobb.

Jag hade hellre betalat en månadskostnad och haft exakt samma fördelar som alla andra där det enda som håller mig tillbaka är hur mycket speltid jag lägger.

Dailies har förstört spel för mig. Att varje dag känna att man förlorar något om man inte hoppar in och spelar är inte en skön känsla: rätt stressande. Speciellt när man är 40 med 2 barn och jobb att samtidigt bolla

Föredrar att det enda som är avgörande är speltiden, inte att man planerar sin speltid så man får den varje dag...jag tycker 20 timmar ska betyda att man får ut samma rewards, vare sig man lägger dessa 20 över 2 dagar eller 20 dagar

Om jag har massor med tid en dag så vill jag kunna lägga den tiden, och känna att jag får ut lika mycket som om jag hade lagt den utspritt över 5 dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det finns avsiktliga begränsningar som gör att det inte lönar sig att spela konstant. Man får t.ex. bara full rewards på de två första chaos dungeons man gör, liknande för visst annat innehåll. Det finns ett energi-tak så man kan inte heller åka runt och farma material längre en viss tid.

Sen finns det en "logged off" mätare som ökar +10 per dag upp till +100. För varje +20 kan man få dubbel loot för en event som jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det finns avsiktliga begränsningar som gör att det inte lönar sig att spela konstant. Man får t.ex. bara full rewards på de två första chaos dungeons man gör, liknande för visst annat innehåll. Det finns ett energi-tak så man kan inte heller åka runt och farma material längre en viss tid.

Sen finns det en "logged off" mätare som ökar +10 per dag upp till +100. För varje +20 kan man få dubbel loot för en event som jag förstått.

Inget ovanligt, men ändå stort tack för förklaringen.

För att få folk att betala så måste folk spela...och det gör man genom att folk inte kan spela "klart" spelet på en månad utan man måste vänta på att få låsa upp saker (eller betala). Det är hela ekonomin med spelet helt enkelt: lås in material bakom en betalvägg, eller var beredd på att du måste spela nästan varje dag, och inte ens det går lika snabbt som om du betalade

Tacka vet jag Diablo 2, lägger man det på hyllan ett halvår så har man inte känt att man tappat något, förutom speltiden man inte lagt ner. Medans gratisspel känner iaf jag att jag måste in och logga min tid...som ett jobb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag är övertygad om att jag skulle njuta av spelet, men som i genshin impact:

Maxar några gubbar/en gubbe, sen är allt bara en lång daily grind, och då känns det som ett jobb.

Hur är PVE i spelet då?? Raider/instanser??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hur är PVE i spelet då?? Raider/instanser??

Genshin Impact menar du?
För jag har inte spelat Lost Ark

Genshin impact har väl nått slags endgame, men inga raider, samt man kan spela 4 personer i instanser, men om du inte har ett vettigt team som parar ihop rätt karaktärer så kan du lika gärna fokusera på att bygga upp 4 gubbar som du vet fungerar bra ihop och spela solo.

Varje timme får du "currency" som du kan använda för att få loot från instanser. Instanser är generellt bara en längre strid och sen samlar du in din loot.

Man hamnar fort i ett läge där man måste logga in 30 minuter varje dag för att få bättre gear på alla sina chars...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Genshin Impact menar du?
För jag har inte spelat Lost Ark

Genshin impact har väl nått slags endgame, men inga raider, samt man kan spela 4 personer i instanser, men om du inte har ett vettigt team som parar ihop rätt karaktärer så kan du lika gärna fokusera på att bygga upp 4 gubbar som du vet fungerar bra ihop och spela solo.

Varje timme får du "currency" som du kan använda för att få loot från instanser. Instanser är generellt bara en längre strid och sen samlar du in din loot.

Man hamnar fort i ett läge där man måste logga in 30 minuter varje dag för att få bättre gear på alla sina chars...

Jaha, nej jag menade Lost Ark! Antog att du testat det då du befarade att det skulle bli lika som med Genshin Impact.

Permalänk
Medlem

ska bli intresant å spela lite längre tid å se om de är bra, spela nån timmer eller två på betan bara för att få lite känsla för de men ville inte lägga för mycke tid på nått som jag inte får behålla. alltid bra om de finns andra å spela med okså om man kan, så ska försöka komma ihåg att välja wei serven

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

ska bli intresant å spela lite längre tid å se om de är bra, spela nån timmer eller två på betan bara för att få lite känsla för de men ville inte lägga för mycke tid på nått som jag inte får behålla. alltid bra om de finns andra å spela med okså om man kan, så ska försöka komma ihåg att välja wei serven

Nu har spanjorerna invaderat Wei servern, så just nu är de jakt på annan server för engelsktalande spelare, just nu siktas det på Zinnervale

Permalänk
Konsolgrävare

Just nu ser det ut så här:

Neria – Unofficial Polish server
Kadan – English, PvP hub
Trixion – Unofficial French server
Calvasus – no specific community yet
Thirain – no specific community yet
Zinnervale – Unofficial English/Scandinavian server
Asta – Unofficial German Server
Wei – Unofficial Spanish server
Slen – no specific community yet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaha, nej jag menade Lost Ark! Antog att du testat det då du befarade att det skulle bli lika som med Genshin Impact.

Nej tyvärr, läst recensioner och baserar mina antaganden på tidigare erfarenheter av liknande spel

Läste nån steam review om exakt samma beteende som andra där man måste göra dailies och logga på varje dag, eller i alla fall nästan varje dag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej tyvärr, läst recensioner och baserar mina antaganden på tidigare erfarenheter av liknande spel

Läste nån steam review om exakt samma beteende som andra där man måste göra dailies och logga på varje dag, eller i alla fall nästan varje dag

Jag skulle gärna veta något MMO som inte använder sig av något slags daily system, då lär det finnas väldigt lite att göra för de som vill spela varje dag.
Lost Ark har iaf en catch up mekanik på dailies osv. där man lagrar dagar man inte gjort dailies, dungeons osv. Så att när man väl spelar får bonus på det man gör, så räcker att spela någon dag i veckan för att få ut en bra procent av det man inte gjort. Precis som noterats tidigare i tråden.

Har till för några veckor sedan själv spelat Genshin Impact relativt mycket och du kan tyvärr inte jämföra spelen, allt i Genshin försöker få dig att lägga ner mer pengar i spelet.

Visa signatur

// wantez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulu1301:

Nu har spanjorerna invaderat Wei servern, så just nu är de jakt på annan server för engelsktalande spelare, just nu siktas det på Zinnervale

Zinnervale verkar som ett bra val, blir den för min del. Även om det är lite färre som signat på den i publika listan. Jag gissar att servrarna lär bli fulla oavsett även Slen. Kanske blir fler servrar redan innan 11 feb.

Guild directory på google docs har fått en graf med language längst till höger nu.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJiDGy77tOdV7ATqXj-bG...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulu1301:

ok, jag får komma tillbaka hit å titta nån dag före spelet släps å se att jag väljer rätt. tack

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Ska testa den ryska klienten nu ett par dagar tänkte jag, bara för att få lite känsla för de olika klasserna och se så det inte blir ett New World 2 av det(slutade spela det efter 30h).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wantez:

Jag skulle gärna veta något MMO som inte använder sig av något slags daily system, då lär det finnas väldigt lite att göra för de som vill spela varje dag.
Lost Ark har iaf en catch up mekanik på dailies osv. där man lagrar dagar man inte gjort dailies, dungeons osv. Så att när man väl spelar får bonus på det man gör, så räcker att spela någon dag i veckan för att få ut en bra procent av det man inte gjort. Precis som noterats tidigare i tråden.

Har till för några veckor sedan själv spelat Genshin Impact relativt mycket och du kan tyvärr inte jämföra spelen, allt i Genshin försöker få dig att lägga ner mer pengar i spelet.

Bra, då behöver jag inte försöka spela nått MMO.
Nejdå, i slutändan hamnar det om vad dailys ger dig. Gör dom så du måste använda dem för att komma framåt, eller är dom bisysslor.

Genshin impact kräver dailies för nästan all progression av karaktärer.
WOW (iaf när jag spelade) krävde inga dailies. Visst, dom gav lite extra pengar och kanske lite reputation, men pengar kunde man lätt få på andra sätt och reputation var ofta (men inte alltid) verkligen inte obligatoriskt.

Min fråga är egentligen: Kan jag få en lika kraftfull gubbe(eller iaf nästan lika kraftfull) utan dailies som med dailies (utan att lägga massa pengar på spelet)?

I WoW var svaret: JA (eller marginellt svagare karaktär på sin höjd)
I Genshin Impact är svaret: NEJ, dailies behövs för all progression
Diablo 3: har inga dailies sist jag loggade in iaf.
Path of Exile: inga dailies sist jag spelade
Kan nån som spelat "lost ark" svaret på den fråga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

I WoW var svaret: JA (eller marginellt svagare karaktär på sin höjd)

Det där stämmer inte, i alla fall inte under de 5-6 år jag spelade från start av WoW. Om du menar att man kan spela WoW lite då och då som en casual stämmer det, men inte alls för ett guild som satsar på hård progression och ligga i framkant med gear etc. Alla i mitt guild farmade dagligen för att få ihop till det som behövdes för raids. Antagligen har WoW blivit softare med åren, men det dröjde många år innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det där stämmer inte, i alla fall inte under de 5-6 år jag spelade från start av WoW. Om du menar att man kan spela WoW lite då och då som en casual stämmer det, men inte alls för ett guild som satsar på hård progression och ligga i framkant med gear etc. Alla i mitt guild farmade dagligen för att få ihop till det som behövdes för raids. Antagligen har WoW blivit softare med åren, men det dröjde många år innan dess.

Bara om du ville bli top tier eller hög tier raiding är din upplevelse sann.
Avsevärt mer casual kräver inte dailies. Jag raidade i ca 6 år innan jag slutade spela. Aldrig top tier, aldrig hård progression, därav våra olika uppfattningar.

Och du säger "farmade dagligen". Det är inte dailies i min bemärkelse. Det ni gjorde var att farma material på saker som kunde göras massor med gånger hur ofta som ni ville. D.v.s. inte dailies. En begränsning i min definition av en daily är att man är begränsad i hur många gånger man kan göra det dagligen. Det du menar faller inte under den bemärkelsen. Om mitt minne tjänar mig, så kom konceptet dailies in i WOW förens rätt många år efter release.

Så på det sätter var WOW helt annorlunda: Du kunde göra det du behövde hur mycket du ville, det enda som spelade roll var hur mycket tid du var beredd att lägga ner. Medans det jag ogillar i dagens spel som t.ex. Genshin impact är att du kan inte lägga 14 timmar varje söndag och få samma resultat som om du la 2 timmar varje dag under veckan.

Att man verkar kunna spara sina dailies lite till nån dag senare är i min bok bara marginellt bättre. Jag anser att det förstör känslan i ett spel så snart man känner att man inte kan "vara utan" i några dagar. Och då menar jag att man känner att man måste spela för progression och inte tappa progression tid, inte för att man känner att spelet är kul och man vill spela därför.

EDIT: Raiding på toppnivå krävde att man dagligen grindade material, det köper jag, men den grinden är en egenskapad grind med målet att progressa på högsta nivå. I Genshin impact är det en utvecklar-framtagen taktik att tvinga dig att känna behov av att logga in dagligen för att ens få vettiga karaktärer. I WOW gick det utmärkt att vara casual och trots det få en relativt vettig karaktär och gear. Enorm skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Bara om du ville bli top tier eller hög tier raiding är din upplevelse sann.
Avsevärt mer casual kräver inte dailies. Jag raidade i ca 6 år innan jag slutade spela. Aldrig top tier, aldrig hård progression, därav våra olika uppfattningar.

Vad är det du jämför med i Lost Ark då? Vill du bara spela för att ha kul eller pusha end game? Jag menar att du inte kan jämföra på ett sätt i WoW och ett annat sätt i Lost Ark.

Om du tänker på PvP är den normaliserad i Lost Ark. Det var den inte i WoW på många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det du jämför med i Lost Ark då? Vill du bara spela för att ha kul eller pusha end game? Jag menar att du inte kan jämföra på ett sätt i WoW och ett annat sätt i Lost Ark.

Spela för att ha kul utan känslan att jag "måste" logga in dagligen. Jag vill spela på mina villkor, inte för att en utvecklare försöker köra "mindgames" med mig för att tvinga ett visst spelbeteende på mig.

WoW spelade jag för att jag hade kul (tills det blev som ett jobb och inte var kul längre). Genshin impact slutade jag spela för att det blev ett jobb där jag varje dag kände krav att jag måste logga in för att inte förlora progresssion. Det var helt omöjligt att få en progression i Genshin Impact utan dailies - man var bunden till medioker nivå utan dailies helt enkelt. I WoW kunde man progressa rätt långt utan dailies.

Jag vill kunna spela på mina villkor, inte för att utvecklaren försöker få mig att betala mer pengar för att få en mäktigare gubbe. Jag vill spela när jag har tid, och så mycket tid jag har.

Om Lost Ark är mer åt Genshin Impact i sin tvingande natur än Diablo 3 och Path of Exile (som båda har en utmärkt spelmodell) så vill jag inte fastna i fällan igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man behöver inte göra någonting varje dag om man bara spelar som casual eller semi-casual. Om man känner FOMO passar kanske inte spelet en (*fear of missing out). Måste kunna koppla bort känslan av krav. Det är ett free to play och kommer framförallt ha lockelser att betala pengar, men det behövs inte som casual eller semi-casual. Allting som spelar roll går att spela sig till, beroende av hur mycket tid man vill lägga ner. Att betala pengar kan köpa genvägar, men är det det man vill? Testa gratis efter 11 feb och se hur det känns. Är det roligt utan press kör vidare, annars avinstallera.