3080 TUF från Netonnet fortf. ej Levererad.

Permalänk

3080 TUF från Netonnet fortf. ej Levererad.

Hej!

Jag och säkert fler med mig undrar hur det ligger till med uteblivna leveranser från netonnet (och andra återförsäljare) av de rtx 3080-kort som vi beställde i september 2020 och senare.

Bakgrund

Elgiganten gjorde tabben att makulera en massa ordrar på 3080-kort och erbjöd sig istället att återbetala pengarna eller sälja ersättningsprodukter där köparen fick stå mellanskillnaden. Det skapade minst sagt liv i luckan vilket senare resulterade i en riktigt lång tråd här på SweC samt att Elgiganten blev tvungna att skicka ersättningskort till "alla" drabbade (med det menar jag de som var tillräckligt pålästa i konsumenträtt och ställde krav på EG).

Kortet jag beställt (ASUS RTX 3080 TUF non-OC), fått orderbekräftelse på och redan betalat för, finns inte längre till salu på NetonNet. För ett tag sedan ersattes min beställning av ett likvärdigt kort med såkallat "LHR", ej heller detta finns bland produkterna som säljs nu. NetonNet har inte sagt ett knyst på snart 1 1/2 år annat än att de skickat automatiserade "tyvärr har vi inte produkten i lager, vi hör av oss senare"-mail några gånger. Det känns som de bara väntar ut att alla skall häva sina köp.

Själva Frågan
Jag förstår att jag/vi har rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna. Men jag vill hellre ha en likvärdig produkt till samma pris - S.k. täckningsköp där Netonnet betalar mellanskillnaden för en likvärdig produkt. Har jag någon rätt att kräva detta? Eller får jag sitta fint och vänta till slutet på 2024 när kretsbristen förhoppningsvis är över och 3080-korten kostar under 7835kr, som jag beställde mitt för?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Jag och säkert fler med mig undrar hur det ligger till med uteblivna leveranser från netonnet (och andra återförsäljare) av de rtx 3080-kort som vi beställde i september 2020 och senare.

Beställde första dagen samma kort som du , men köpte 3090 ca 2 mån senare då mitt tålamod var slutkörd.
Jag beundrar ditt tålamod.

Permalänk
Medlem

Väntar också på likadant kort, Deras kundsupport verkar instruerad att bara dra på det hela och fördröja så man ska avboka, dom har sjunkit lite i mina ögon iaf. Valde faktura för jag misstänkte att detta kunde hända men trodde inte dom skulle totalt ignorera en i nästan 2 år.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en miss av ASUS som har lovat att leverera TUF-korten till återförsäljare till ett pris där återförsäljarna kan sälja det för <8k och fortfarande gå med vinst. När ASUS sen insett att de kan sälja korten för mer släpper de V2 och annat med en mycket högre prislapp. Det enda sättet för återförsäljarna att lösa problemet med alla gamla ordrar är att de säljer dessa V2 etc till förlust, och samtidigt går miste om vinsten de hade fått om de sålt dessa med rimlig marginal. Det blir väldigt mycket pengar man förlorar, och tyvärr måste jag säga att jag inte tycker det är fel av återförsäljarna att låta ordrarna ligga tills leverantörer fixar fram kort de kan sälja med rimlig marginal till de som väntat sen release. De förlorar helt enkelt alldeles för mycket pengar annars.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Jag tror det är en miss av ASUS som har lovat att leverera TUF-korten till återförsäljare till ett pris där återförsäljarna kan sälja det för <8k och fortfarande gå med vinst. När ASUS sen insett att de kan sälja korten för mer släpper de V2 och annat med en mycket högre prislapp. Det enda sättet för återförsäljarna att lösa problemet med alla gamla ordrar är att de säljer dessa V2 etc till förlust, och samtidigt går miste om vinsten de hade fått om de sålt dessa med rimlig marginal. Det blir väldigt mycket pengar man förlorar, och tyvärr måste jag säga att jag inte tycker det är fel av återförsäljarna att låta ordrarna ligga tills leverantörer fixar fram kort de kan sälja med rimlig marginal till de som väntat sen release. De förlorar helt enkelt alldeles för mycket pengar annars.

Visst, det förstår jag. Men frågan är om jag har någon laglig rätt att kräva en ersättningsprodukt?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av XerxesYngve:

Visst, det förstår jag. Men frågan är om jag har någon laglig rätt att kräva en ersättningsprodukt?

Det är i vart fall värt att kontakta en konsumentvägledare >

Konsumentköplag (1990:932)
Tiden för avlämnandet
5 § Om det inte följer av avtalet när varan ska avlämnas, ska den avlämnas utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
Påföljder vid dröjsmål
10 § Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 §.
Rätt att kräva att säljaren fullgör köpet
12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.
Rätt till skadestånd
14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket.
Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tror det är en miss av ASUS som har lovat att leverera TUF-korten till återförsäljare till ett pris där återförsäljarna kan sälja det för <8k och fortfarande gå med vinst. När ASUS sen insett att de kan sälja korten för mer släpper de V2 och annat med en mycket högre prislapp. Det enda sättet för återförsäljarna att lösa problemet med alla gamla ordrar är att de säljer dessa V2 etc till förlust, och samtidigt går miste om vinsten de hade fått om de sålt dessa med rimlig marginal. Det blir väldigt mycket pengar man förlorar, och tyvärr måste jag säga att jag inte tycker det är fel av återförsäljarna att låta ordrarna ligga tills leverantörer fixar fram kort de kan sälja med rimlig marginal till de som väntat sen release. De förlorar helt enkelt alldeles för mycket pengar annars.

De har ju fortfarande ingått ett kontrakt där så fort de sålde varan.

Såklart ska de även fullfölja det med.

Att tycka synd om butiken hjälper ju inte här. De får ta sin förlust likt EG har valt att gjort (även om efter mycket påfrestningar här på forumet)
Fler bolag har även hedra deras köp p.g.a tråden.

NoN får glatt stå för förlusten och ge ett likvärdigt kort enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tror det är en miss av ASUS som har lovat att leverera TUF-korten till återförsäljare till ett pris där återförsäljarna kan sälja det för <8k och fortfarande gå med vinst. När ASUS sen insett att de kan sälja korten för mer släpper de V2 och annat med en mycket högre prislapp. Det enda sättet för återförsäljarna att lösa problemet med alla gamla ordrar är att de säljer dessa V2 etc till förlust, och samtidigt går miste om vinsten de hade fått om de sålt dessa med rimlig marginal. Det blir väldigt mycket pengar man förlorar, och tyvärr måste jag säga att jag inte tycker det är fel av återförsäljarna att låta ordrarna ligga tills leverantörer fixar fram kort de kan sälja med rimlig marginal till de som väntat sen release. De förlorar helt enkelt alldeles för mycket pengar annars.

Det kanske NoN (och alla andra återförsäjare) skulle ha tänkt på innan de sålde kort som de inte hade i sin ägo...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ändå finnas Asus 3080 TUF non oc v2 ute till försäljning då och då. Senast för någon vecka sedan och det är Webhallen som brukar ha dessa till försäljning.
Skulle vara intressant att veta om Netonnet får några kort som de använder för att beta av kön.

Eller så kommer de göra som Dustin gjorde och makulera alla beställningar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Mitt asus 3080 OC TUF ersattes av ett 3080 OC TUF v2 LHR av Webhallen, väntade i 13 månader, men de levererade tillslut (för 8995:-), vilket inte bara känns okej utan helt rätt och riktigt. Du borde inte kunna kräva mindre.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Beställt 26 september 2020, bara fått samma mejl som du. Ändrat till LHR och nu V2, misstänker att det inte lär bli någon leverans.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SleeZy:

De har ju fortfarande ingått ett kontrakt där så fort de sålde varan.

Såklart ska de även fullfölja det med.

Att tycka synd om butiken hjälper ju inte här. De får ta sin förlust likt EG har valt att gjort (även om efter mycket påfrestningar här på forumet)
Fler bolag har även hedra deras köp p.g.a tråden.

NoN får glatt stå för förlusten och ge ett likvärdigt kort enligt mig.

Juridiska läget vet jag inte om jag håller med om men oavsett det så är det jäkligt slött att NoN inte hanterat detta. Dom går ju och väntar på något som de vet inte kommer hända…

Antingen så borde dom bita i sura (borde gjort för länge sedan) och ersätta med likvärdiga kort och skriva av den ev förlusten. Dom har ju t.o.m. haft gott om tid att lägga in det i sin budget så nån snyfthistoria från deras sida håller inte.
Alternativ två är ju att kallt makulera alla dessa ordrar och hantera det som ev dyker upp. Även detta scenario har de haft tid att planera för… Det bara måste varit uppe på något internt möte!

Det dom håller på med nu är ju bara slött

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska unik situation. i en vanlig situation hade dessa kort redan ersatts av sin ersättare vid det här laget. Varken butiker eller tillverkare visste nog vilket perfekt storm som skulle hända.
Vet inte riktigt hur folk tänker när dom vill ha ett likvärdigt ersättnings kort då det inte finns några? Dom kan ju sätta upp er på vilket annat 3080 som helst i nuläget och tittar man på saldo så är dom tok slut, allihopa. Man kan inte ens beställa ett 3080 från netonet. alla har status bevaka produkt.
Finns ett 3080 TI för lite över 20k som inte ligger i status bevaka produkt. Finns inte ens några 3090. Ganska torrt på i stort sett alla kort hos dom och det ser nog inte mycket bättre ut någon annanstans. Så även om dom är schysta och lägger en ny beställning till samma pris på ett nytt kort så jag kommer det inte komma något ändå.
Det ni kan göra är att kanske titta på andra saker som faktiskt finns i lager, kanske en tv eller något? för kort kommer ni garanterat inte få.

Dom borde givetvis gått ut med mer info om ordnarna för detta kommer nog inte bli löst på ett bra tag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att stämma dom och visa vilken skada du har lidit utav detta så har du rätt till ersättning för denna. Något annars finns inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

"Hej!

En av produkterna som du har beställt finns inte i vårt sortiment och vi räknar inte heller med att få in den igen. Produkten i fråga är GeForce RTX 3080 TUF Gaming V2 Art nr: 1019996

Får vi föreslå ett alternativ?

ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 (LHR) Art.nr: 1019995 – till samma pris såklart

Återkom om du vill ändra din order – eller om du vill avboka produkten. Om du inte återkommer inom 7 dagar avbokas ordern.

Hör av dig till oss på mejl, chatt eller telefon:

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001160045-Konta....

Tänk på att ha ditt ordernummer tillhands när du kontaktar oss.

Ursäkta krånglet och ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar"

Intressant ordval "vi räknar inte heller med att få in den igen". De räknar alltså underförstått med att få in V2 OC? Kan jag sätta press nu och kräva leverans inom en månad, annars täckningsköp?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

"Hej!

En av produkterna som du har beställt finns inte i vårt sortiment och vi räknar inte heller med att få in den igen. Produkten i fråga är GeForce RTX 3080 TUF Gaming V2 Art nr: 1019996

Får vi föreslå ett alternativ?

ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 (LHR) Art.nr: 1019995 – till samma pris såklart

Återkom om du vill ändra din order – eller om du vill avboka produkten. Om du inte återkommer inom 7 dagar avbokas ordern.

Hör av dig till oss på mejl, chatt eller telefon:

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360001160045-Konta....

Tänk på att ha ditt ordernummer tillhands när du kontaktar oss.

Ursäkta krånglet och ha en fin dag!

Med vänliga hälsningar"

Intressant ordval "vi räknar inte heller med att få in den igen". De räknar alltså underförstått med att få in V2 OC? Kan jag sätta press nu och kräva leverans inom en månad, annars täckningsköp?

De räknar inte med att få in den igen för att just icke-LHR inte görs längre, så de kan omöjligt få in den artikeln nu om inte leverantören helt plötsligt hittar ett kort liggandes i ett hörn som någon glömt bort.

LHR-versionen tillverkas och kommer in i lager, men inte många. Sen hur de har det med sitt lagersaldo på den eller hur fort deras leverantör kan få fram ett är en annan femma. Men det finns kort lagerförda av den modellen hos andra återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Komplett och Netonnet har ju nu gått ihop, och kollar man Komplett så har de +100 ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 i lager (https://www.komplett.se/product/1190961/datorutrustning/dator...). Ringde därför Netonnet och frågade hur de ser på dem som haft orders liggande sedan lanseringen på dessa kort när deras systerföretag har hela lagret fullt med dem men Netonnet verkar ha 0 st för alltid. Men det var som en papegoja som bara upprepade "vi vet inte när dessa kommer i lager". När jag sa att jag vill göra ett täckningsköp via Komplett så sa den jag pratade med att det var ok att avbeställa ordern och köpa via Komplett istället... Försökte förklara vad ett täckningsköp var och att de skulle ersätta mig då för mellanskillnaden istället, men det skulle alltså inte gå (trots att det borde vara tillämpligt här). Känns som det är dags att sätta in Konsumentombudsmannen här för jag tippar på att alla dessa kort som de har många beställningar på kommer gå till Komplett istället för Netonnet tyvärr...