Permalänk
Medlem

Köpråd begagnat dator

Hej,

tl;dr Småbarnspappa med nostalgi söker begagnad dator.
Spelade CS 1.3-1.6, AQ och Q3, har inte spelat aktivt sedan 2005.
Nu tänker jag börja igen men har ingen aning vilken dator behövs för att klara av Fortnite och CS:GO.
1080p hade varit bra men kanske täcker budgeten inte dator som klarar av det?

Hade tänkt spendera 2500-5000kr på en begagnad dator med Win10 installerat. Jag har ingen aning på vad behövs i form av processor, grafikkort, minne.

Det som jag har hittat:
2500kr får jag; skulle den här gå att använda?
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1050
Processor: Intel i5-7400 3GHZ
Ram: 8gb
SSD 932 gb

Tack i förhand för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Hej,

tl;dr Småbarnspappa med nostalgi söker begagnad dator.
Spelade CS 1.3-1.6, AQ och Q3, har inte spelat aktivt sedan 2005.
Nu tänker jag börja igen men har ingen aning vilken dator behövs för att klara av Fortnite och CS:GO.
1080p hade varit bra men kanske täcker budgeten inte dator som klarar av det?

Hade tänkt spendera 2500-5000kr på en begagnad dator med Win10 installerat. Jag har ingen aning på vad behövs i form av processor, grafikkort, minne.

Det som jag har hittat:
2500kr får jag; skulle den här gå att använda?
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1050
Processor: Intel i5-7400 3GHZ
Ram: 8gb
SSD 932 gb

Tack i förhand för all hjälp!

Det borde gå att använda allt. köp ett begagnat socket LGA1151 moderkort och win 10 kod billigt på någon hemsida.
Ska du köra 1080p fungerar det. Går att göra liknande fynd på marknaden ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det borde gå att använda allt. köp ett begagnat socket LGA1151 moderkort och win 10 kod billigt på någon hemsida.
Ska du köra 1080p fungerar det. Går att göra liknande fynd på marknaden ibland.

Så att den jag har hittat för 2500 borde duga fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Så att den jag har hittat för 2500 borde duga fint?

Ja för att spela i 1080p. Inga problem. GTX 1050 är ingen stjärna, men den fungerar. Du kan ju testa pruta till 2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Ja för att spela i 1080p. Inga problem. GTX 1050 är ingen stjärna, men den fungerar. Du kan ju testa pruta till 2k.

Tack för hjälpen, det kanske går också att köpa en ny för typ 5000? som duger fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Tack för hjälpen, det kanske går också att köpa en ny för typ 5000? som duger fint?

Du kan kika på elgiganten outlet, ibland säljer dom av nått fynd.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-ideacentre-ga...

Den här är riktigt duglig för budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Du kan kika på elgiganten outlet, ibland säljer dom av nått fynd.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-ideacentre-ga...

Den här är riktigt duglig för budget.

Ja den här verkar vara rätt så bra, kanske borde man upgradera till 16gb minne och då kommer den duga fint.

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag behöver också köpa skärm, vad ska man syfta på? Kanske 2500kr i budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Det verkar som jag behöver också köpa skärm, vad ska man syfta på? Kanske 2500kr i budget.

Köp någon begagnad billig 1080p skärm här på forumet istället. Du borde komma undan under 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Köp någon begagnad billig 1080p skärm här på forumet istället. Du borde komma undan under 1000kr.

Tack för tips! Behöver man kolla på 140 Hz när det gäller 1080p? Har jo 24" 60hz skärm hemma, duger det?
Tack för alla svar så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Tack för tips! Behöver man kolla på 140 Hz när det gäller 1080p? Har jo 24" 60hz skärm hemma, duger det?
Tack för alla svar så länge.

Börja med den du har så kan du jaga en billig 120/144Hz efter hand om du märker att burken mäktar med att pumpa ut vettigt med fps.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, det blev en begagnad dator; man går alltid över budget. Haha.
Datorn; fick för 8000
I5 9600k
16gb 3200hz
Rtx 2060