Blixtsnabb 500 Hz-skärm ser dagens ljus

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Här är min simpla fråga till alla bildskärmar med 240Hz och över: hur många spel har animationer med 240 eller fler keyframes per sekund animerade?!
Du kan lätt nå 600 fps i CS:GO men inte fan tror jag någon har animerat 600 keyframes för gubbarnas rörelser för det!

Jag tror inte skärmarna kan svara på din fråga så jag gör det istället.
Keyframes är just "key"frames. Det emellan keyframes interpoleras fram i de steg som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Jag blir imponerad av folk som ser mer än 50-60 eftersom jag inte själv gör det men 500 måste väl ändå vara mer än vad ens dom bästa kan se

Njaae....ett exempel, om du sitter i ett kolsvart rum och en lampa blinkar till i en 1000 dels sekund....då lär du se det.
Ögat ser inte i Hz eller FPS. Ögat har tusentals synstavar som helt oberoende till varandra sänder ett flöde med info till hjärnan, i varje öga.
Hjärnan tolkar sen infon för att kunna förstå den, och det är den väldigt bra på.
Det gör att du upplever 24 bilder i sekunden som en flytande rörelse...så länge du inte tittat en stund på en film med T.ex 150 bilder i sekunden i 150 Hz en stund innan, om du gör det kommer du uppleva 24 fps/hz extremt jobbigt...tills hjärnan fixar det åt dig.
Hjärnan tolkar och anpassar informationen för att göra den användbar. Detta kan ibland vara en nackdel. T.ex när man går hem en mörk natt på en skogsväg och tycker sig se alla möjliga saker mellan träden Hjärnan spelar dig ett spratt helt enkelt och tolkar dimma, skuggor osv som något hotfullt.

Filmer har dessutom alltid haft "Motionblur" som gör att bilden alltid är suddig i snabba rörelser, vilket gör det enklare för hjärnan att tolka en bildserie som en flytande rörelse.
Det här otyget har börjat smyga sig in på spelmarknaden tyvärr...för att kompensera att tungdrivna spel skall kunna upplevas hyfsade med låg FPS.
Hjärnan tolkar och anpassar informationen för att göra den användbar.

På en test i USA för en 20 år sen visades en film på en blå himmel för amerikanska stridspiloter. Filmen var en minut lång. En frame var utbytt mot en bild på ett stridsplan.
Piloterna hade inga problem att urskilja planet. Flera såg till o med vad det var för modell, och några vilket land planet kom ifrån.

Så...underskatta inte korpgluggarna

Som svar på om man "ser" 500 hz så är svaret ja. Om man upplever skillnad på 400 och 500 Hz....troligtvis inte. Hjärnan är som sagt duktig på att tolka.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

15 Hz per öga såklart

Dubbelt Nej !

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Njaae....

Tack för förklarande inlägg
Jag får ändra mitt statement till nåt i stil med "Jag blir imponerad av folk som ärligt kan säga att dom upplever skillnad mellan exempelvis 50 och 60 hz eller 500 för den delen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, som Gigabyte G27QC 165Hz VA-panel. Bland det sämsta jag har sett p.g.a mycket black smearing.

Ja. Black level smearing är enligt mig värsta sortens ghosting, och det går inte komma ifrån att det blir så om man vrider upp en VA-panel till 11, så att VA-paneler ens används som spelskärmar idag är lite synd. Visst, de har överlägsen kontrast jämfört med IPS, men nackdelen med smearing gör ju att det förstör den upplevelsen. Nej fram för OLED i vettiga storlekar istället!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja. Black level smearing är enligt mig värsta sortens ghosting, och det går inte komma ifrån att det blir så om man vrider upp en VA-panel till 11, så att VA-paneler ens används som spelskärmar idag är lite synd. Visst, de har överlägsen kontrast jämfört med IPS, men nackdelen med smearing gör ju att det förstör den upplevelsen. Nej fram för OLED i vettiga storlekar istället!

Enligt hardware unboxed så är det bara Samsungs 240hz VA-paneler där man slipper black smearing. Men de verkar o andra sidan ha en del buggar i övrigt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

500 Hz betyder att det aldrig är mer än 2 ms latens till nästa kompletta uppdatering. Skärmen kan vid det laget nära nog ligga och pumpa ut vad grafikkortet orkar rendera utan att gå omvägar via buffring och renderingsköer och liknande

Det är ju förutsatt att skärmen hinner med, även de snabbaste skärmarna idag har ju responstider en bit över 3ms i snitt. Där en stor majoritet når så mycket som 15-20ms i de svårare scenarion.

Permalänk
Medlem

Jag trodde i min enfald att ny teknik skulle vara en förbättring mot den teknik som blivit ersatt. Döm om min besvikelse när jag för en herrans massa år sedan fick min första TFT-skärm. Ghosting, ghosting, ghosting, i alla spel som hade den minsta snabba rörelse. Och här sitter jag nu och stör mig fortfarande på den nya tekniken, speciellt den så kallade "anti ghosting"-tekniken som mestadels grötar till och/eller flimrar upp grafiken. Så jag håller med övriga som sagt att CRT fortfarande är en överlägsen teknik när det gäller spel.

500hz ger säkert ett fint flyt i rörelserna om spelet orkar hålla 500fps eller mer. Men det gör även ###hz/###fps. 500hz är bara en skrytsiffra som inte förändrar någon egenskap som inte redan finns.

OLED tycks vara bättre på att ta hand om ghostingen, stämmer detta verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ögat ser inte FPS. Om du inte brukar gå omkring och blinka jättefort så är synen en konstant ström av bilder, inte en serie separata bilder om spelar upp i följd.

Jag går omkring och blinkar superfort med ett öga i taget för att få 3D

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Bildexpert 📺

Handlar inte allt för mycket om vad man väntas kunna "se skillnader" från högre frekvenser. Även om synlig tearing blir mindre störande av högre skärmfrekvens eftersom den rappare skärmen hinner rita om bilden där den långsamma måste vänta. Ett av syftena är att överlag minska temporal aliasing och det som leder till upplevd stutter/ryck även på 240 Hz-skärmar

Min återkommande liknelse är att möta en pingisboll i luften med ett pingisracket, något jag tror de flesta uppfattar som en mjuk kontinuerlig rörelse från både bollen och racket. Med en fast frekvens på skärmen är det inte en kontinuerlig rörelse utan rörelsen sker i diskreta steg. Ju fler diskreta steg som är möjliga, desto mer mjuk, precis och just kontinuerlig uppfattas rörelsen. Detta blir ännu viktigare när synkroniseringen inte riktigt fungerar. Fler diskreta steg leder till kortare ryck när rörelsen kan återupptas snabbare. Fler diskreta steg ger mindre tearing när bilden kan ritas om med kortare väntan och inte synas på skärmen lika lång tid.

Därför måste det inte vara 500 FPS för att fördelarna med 500 Hz ska bli uppenbara. En panelfrekvens på tidigare diskuterade 480 Hz eller 500 Hz gör valen kring synkmetoder och optimering mindre viktiga. Rycken blir kortare och tearingen är framme i bild kortare tid. Då kan man i högre grad låt FPS flyta lite som det ändå vill göra. Valfriheten ökar. Sedan har högre panelfrekvens generella fördelarna likt att eftersläp generellt minskar med panelfrekvensen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nozomi:

Det är ju förutsatt att skärmen hinner med, även de snabbaste skärmarna idag har ju responstider en bit över 3ms i snitt. Där en stor majoritet når så mycket som 15-20ms i de svårare scenarion.

Det är 2 ms oavsett vad själva kristallerna hinner med. Latenser och responstider är två olika saker även om det vävs samman när vi verkligen börjar krypa ned mot milli- och kanske mikrosekundrarna. Samt då väldigt ofta blandas samman. Även responstiden och trögheten i LCD-panelen förbättras av högre panelfrekvens.

2 ms vid 500 Hz är absoluta tider. Skärmen kan påbörja en ny uppdatering 2 ms senare och det tar 2 ms att rita skärmen uppifrån och ned. Rycken blir därför kortare i väntan på nästa synksvep.

Responstider som "10–20" är mer en tolknings- och definitionsfråga kring hur man mäter och vad man mäter. Det är inte samma sak som att allt som sker inom 10–20 ms är ett icke skönjbart smetande. Gällde iofs några av 90-talets första LCD-skärmar där även 60 Hz-rörelser (som befinner sig inom 10–20 ms) var just en grå gröt.

Jag tror också alla som spelar på en trög och släpig VA-panel direkt kan märka skillnad på 60 och 144 Hz trots att responstiderna kan mäta 40+ ms.

Permalänk
Medlem

Kör min skärm i max 160Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Högupplöst 200Hz CRT tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Högupplöst 200Hz CRT tack

Finns det ens nyproduktion av CRT datorskärmar?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Allt detta snack om hz får mig att tänka på detta klipp som är rätt underhållande.

Själv har jag inte kört över 144hz, men när jag bytte från 60hz till 144hz märkte jag skillnad direkt.

lite likt när man bytte ut hdn mot ssd.

Permalänk

Är det inte utvecklingen i sig som är det intressanta?
Jag förstår att det förmodligen är svårt att att se skillnad på 360hz eller 500hz.
Men när detta pressas ytterligare borde väl skillnaden på 360 och 1000hz vara tydligt?

Det kanske är något alldeles extra att spela i 7000hz vad vet jag men jag är nyfiken, det är jag på all ny teknisk utveckling.

Permalänk
Medlem

Alltså återigen så handlar det ju mycket om aliasing. Om du sitter på en 120hz skärm o ett objekt rör sig säg 1200 pixlar så kommer objektet röra sig sig drygt 10 pixlar per frame o den rörelseoskärpan som kommer skapas av dina ögon kommer ge tydliga "steg" på 10 pixlar.
Det syns väl dock tydligast när du rör din mus i en cirkel på skärmen. Det blir flera extremt tydliga muspekare vid 60hz, dubbelt så många men inte riktigt lika tydliga vid 120hz osv osv. När muspekaren är en stadig rörelseoskärpa utan tydliga steg DÅ har vi tillräckligt hög hertz på våra skärmar
Jag stör mig iaf ganska mycket på det här i Overwatch som är det enda spelet jag egentligen spelar, o med Wrecking Ball som är en rullande boll där rullandet ger extremt tydlig aliasing-steg vid 120hz. För att det inte skulle synas nånting alls så kan jag tänka mig att det behövs upp till 500hz. Eller kanske lite per objekt motion blur i spelet vilket tyvärr helt saknas. Tycker fortfarande att nya Doom är ett så bra exempel på det, såå mjukt o snyggt spel tack vare dess välimplementerade motion blur.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

Väldigt få ser knappt skillnaden mellan 240 till 360 hz. Tror knappast någon kan se skillnaden mellan 360 till 500 hz.

So it begins

Permalänk
Medlem
Skrivet av shutin:

So it begins

Om jag har fattat det rätt så är skilladen i bild uppdaterings tiderna på 60hz (16.67 ms) och 144 hz (6.95 ms) 10 ms. 10ms är defintivt märkbart men skilladen mellan 240 hz och 360 hz är 1.389 ms. Sambandet är inte linjärt utan ger minskad avkastning vid högre Hz. Skilladen mellan 360 hz och 500 hz är därav ännu mindre skillnad i ms. Något jag knappast tror någon kan se skillnad på.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av FredrikMH:

15 Hz per öga såklart

Exakt! Ögonen är ihopkopplade likt SLI/Crossfire så dom turas om att ta in bilder.

(Sen på att svara. fortfarande roligt)