AMD uppges tillverka grafikkretsar på Samsungs 4 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD uppges tillverka grafikkretsar på Samsungs 4 nanometer

Efter uppgifter om att AMD överväger Samsung för tillverkning rapporteras om att ett samarbete redan kan vara långt gånget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ska bli otroligt intressant speciellt då Samsung nu lär springa om konkurrenterna där det kommer till mest avancerad nod om man ska tro alla rykten och planer som finns där ute

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas det verkligen gör att vi får bättre tillgång och pris!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ska bli otroligt intressant speciellt då Samsung nu lär springa om konkurrenterna där det kommer till mest avancerad nod om man ska tro alla rykten och planer som finns där ute

Mycket snack, i den här branchen vet alla att det enda som räknas är vad man får ut från fabrik med rimlig yield. Att man satsar 100 miljader hit och dit säger rätt lite.

Permalänk
Medlem

Bara det kommer ut bra kretsar från alla vettiga/moderna noder i så stor utsträckning som möjligt så är jag nöjd. Vill bara ha något att driva min OLED i 120Hz med...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bara det kommer ut bra kretsar från alla vettiga/moderna noder i så stor utsträckning som möjligt så är jag nöjd. Vill bara ha något att driva min OLED i 120Hz med...

Riktiga datornördar kör inte 60 tums tv's till sina datorbyggen.

Detta är nog väldigt bra val av AMD att blanda upp sig till flera tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Riktiga datornördar kör inte 60 tums tv's till sina datorbyggen.

Detta är nog väldigt bra val av AMD att blanda upp sig till flera tillverkare.

Förklara gärna hur riktiga datornördar är och vad de gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Riktiga datornördar kör inte 60 tums tv's till sina datorbyggen.

Detta är nog väldigt bra val av AMD att blanda upp sig till flera tillverkare.

Jag tror du missförstår mig. Jag vill ha något spelkapabelt till vardagsrummet, är det ovanligt eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Mycket snack, i den här branchen vet alla att det enda som räknas är vad man får ut från fabrik med rimlig yield. Att man satsar 100 miljader hit och dit säger rätt lite.

självklart är det så men per generation så kommer Samsung ändå ligga framför snart om man ser till själva tekniken om allt går som de ska. Men sen kan det gå som med intel och 10nm också ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Bara det kommer ut bra kretsar från alla vettiga/moderna noder i så stor utsträckning som möjligt så är jag nöjd. Vill bara ha något att driva min OLED i 120Hz med...

Va?! Har du en OLED?!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Bara det kommer ut bra kretsar från alla vettiga/moderna noder i så stor utsträckning som möjligt så är jag nöjd. Vill bara ha något att driva min OLED i 120Hz med...

Vad händer om GPU:n levererar över OLED:s kapacitet!?!?!?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad händer om GPU:n levererar över OLED:s kapacitet!?!?!?

Hur bra är deras 4 nm är det som TSMC 5 ? eller sämre ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Va?! Har du en OLED?!

Förvånande att ni inte döpt om mig till OLED-kungen eller något som forum-tagg

Ska nog lägga upp ett galleri så fort covid gått över och jag hunnit städa lite. Den är absolut ’för stor’ men det är bara bra saker med det

Permalänk
Medlem

Men nvidia använder ju redan samsung och tillgången lika skral där.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men nvidia använder ju redan samsung och tillgången lika skral där.

Detta är en helt annan nod med EUV, men absolut, det återstår att se om Samsung kan leverera

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Förvånande att ni inte döpt om mig till OLED-kungen eller något som forum-tagg

Ska nog lägga upp ett galleri så fort covid gått över och jag hunnit städa lite. Den är absolut ’för stor’ men det är bara bra saker med det

Jag döpte om dig men skrev för långt så de övriga moderatorerna mobbade mig pga noob

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ja ska samsung använda AMD-teknik i sina exynos så är det väl inte svårt att tänka sig att de ska producera dem i sina egna fabriker. Och är de redan inkörda på de kretsarna är väl steget inte jättestort till att göra kretsar till AMD också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men nvidia använder ju redan samsung och tillgången lika skral där.

Ryktena säger ju dock att Nvidia planerar istället att gå över till TSMC, så det kan hända att det öppnar upp en del kapacitet hos Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Hur bra är deras 4 nm är det som TSMC 5 ? eller sämre ?

Samsungs 3 och 4nm ligger efter TSMCs 5nm, sen är båda de "sämre" (större?) än Intels 7nm.

nm är ett fullständigt värdelöst mått på densitet.

Intel 7nm= 1.8 milioner transistorer per mm2
TSMCs 5nm = 1.73
Samsung 3nm = 1.7

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag döpte om dig men skrev för långt så de övriga moderatorerna mobbade mig pga noob

Ni får gärna mobba mig, ni får ingen tv för det

Nej men inte alls meningen att störa ordningen, jag har släppt det för det mesta. Hoppas bara på att det går att köpa ett grafikkort snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ska bli otroligt intressant speciellt då Samsung nu lär springa om konkurrenterna där det kommer till mest avancerad nod om man ska tro alla rykten och planer som finns där ute

Vad jag förstått så kommer samsung endast springa om konkurrenterna som den som vågat döpa sin nod till minst nanometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Men nvidia använder ju redan samsung och tillgången lika skral där.

Fast 3000-serien från Nvidia finns det en hel del av på Steam Hardware Survey, strax över 10%, medan tittar man på AMD 6000-serien så finns enbart 6700XT med på 0.19%.

Så även om det visst inte är helt enorm tillgång på kretsar från Samsung, så verkar det ju definitivt finnas bra många fler än från TSMC. AMD hade nog gärna suttit med 5% istället för vad de har idag.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att AMD kommer köra med chiplet både när det gäller cpuer och från RDNA3 även gpuer så kommer möjligheten till att sprida tillverkningen att minska, det är ju en stor del av tanken bakom chiplets att tillverka mindre i storlek rent fysiskt men att använda samma legobit genom hela produktserien och inte som nu ha olika chip för att segmentera. Visst kan de ha I/O på en annan nod/foundry som de har med cpuerna men det är ju en väldigt liten del av produkten.

Däremot lär det få upp yielden en hel del och på så sätt kunna producera fler färdiga produkter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

I förbifarten talas det om att AMD för första gången tillverkar grafikkretsar hos elektronikjätten, vars 4-nanometersteknik ligger till grund för samarbetet.

Påståendet stämmer inte. RX590 tillverkades till viss del hos Samsung. Sedan så kan man ju spekulera om att det var ursprunget till Samsungs beslut om RDNA2.

Permalänk
Medlem

Nvidia jättemissnöjda med samsung pga. att dem inte kan tillverka tillräckligt med kretsar, byter till TSMC.
AMD jättemissnöjda med TSMC för att dem inte kan tillverka tillräckligt med kretsar, byter till samsung.

?????????????????Bara jag som inte följer logiken här???????????????????????

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara det kommer ut bra kretsar från alla vettiga/moderna noder i så stor utsträckning som möjligt så är jag nöjd. Vill bara ha något att driva min OLED i 120Hz med...

Vet inte om de är jag men känns som jag läst din kommentar angående din OLED flera gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Påståendet stämmer inte. RX590 tillverkades till viss del hos Samsung. Sedan så kan man ju spekulera om att det var ursprunget till Samsungs beslut om RDNA2.

Jag satt också och tänkte att "men det är inte första gången Samsung tillverkar Radeon". Den enda skillnaden ligger i att i det fallet var det Samsung som beställde kretsen och nu är det AMD.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli bra för AMD.
Genom att flytta GPU-delen till Samsung kan AMD använda all sin kapacitet hos TSMC för CPUer.
Just nu sitter TSMC i en gyllene sits med AMD, Nvida och Intel som kunder
För Intels del, varje krets TSMC levererar till Intel är en krets mindre till Nvida och AMD då mängden kretsar som kan tillverkas är ändlig.
Däremot är jag inte helt säker på att Nvidia kommer gilla detta.
Det är min uppfattning att de satte sina priser på 3000-GPUerna så att de skulle bli konkurrenskraftiga mot vad AMD förväntades komma med. Om nu AMD kan öka sin GPU tillverkning borde de rimligtvis kunna sätta konkurrenskraftiga priser. Medan Nvidia riskar att tvings höja sina priser om TSMC höjer sina priser.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror du missförstår mig. Jag vill ha något spelkapabelt till vardagsrummet, är det ovanligt eller något?

Inte som andra skärm. Jag syftar använda en stor tv som primär tv. Ja om man nu inte kör en HTPC och då köra med en tv med sådan inte konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara det kommer ut bra kretsar från alla vettiga/moderna noder i så stor utsträckning som möjligt så är jag nöjd. Vill bara ha något att driva min OLED i 120Hz med...

Helt rätt. Sitter här med en OLED 120hz och kör Mass Effect Legendary med en RTX 3080 i 4k 120hz. Runt 40-60% GPU usage. Detta är ändå ett spel som är 12-13 år gammalt.

Cyberpunk 2077 fick man dra ner till 1440p och snåla på inställningar, kanske 4k 120hz om 10 år...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV