Ska gräva fiber till huset för första gången. Har ni några tips som ni önskar att ni visste när ni ordnade med fiber?

Permalänk
Medlem

Ska gräva fiber till huset för första gången. Har ni några tips som ni önskar att ni visste när ni ordnade med fiber?

ADSL försvinner från våran villa inom kort och nu är vi i princip tvungna att skaffa fiber.

Det finns en avlämningspunkt på våran tomt cirka 6-7 meter från husväggen/garaget.
Pratade lite kort med en säljare om detta och han tyckte att det var lättast att gräva från avlämningspunkten till garaget som ligger intil huset. Sedan skarva inuti garaget in till huset.

Men tycker jag fått lite info/dålig info om hur man ska gräva egentligen. Har begärt om lite mer hjälp och inväntar svar men tänker att jag kollar med er också som är så kunniga på typ allt. Har läst runt lite och 50cm djupt och 30cm brett verkar vara bra riktlinjer att gå efter.

Men känns bara som att jag kommer göra något fel.... Ska man gräva ändå in till husväggen? Alltså 50cm djupt så man verkligen ser grunden på huset? Sedan ska kabeln man lägger ''slicka'' husgrunden hela vägen upp till väggen där vi kommer borra och kabeln går in? Också hört att vi bör lämna en bit av kabeln i båda ändarna av grävningen.

Sen också hur nära ska vi gräva till avlämningspunkten? Det är typ en 30x40 metall box som kanske är 60cm hög. Ska fråga dom som har hand om detta men kollar med er också vad ni har för åsikt.

Gjorde en supersnabb och dålig ritning om hur jag antar att det kommer gå till och vara upplagt.

https://gyazo.com/76d246a6c707f844b5b2b36f33404097

Första bilden är där vi gräver från avlämningspunkten till garage väggen, gröna punkten är cirka där jag antar att vi borrar in i väggen.

Bild 2 är innuti garaget där jag ser att vi skarvar längst garagetaket för att sedan gå in huset där ''fiberdosan'' ska sitta. Vet inte vad det kallas men antar att det är där man kopplar in nätverkskablar/router m.m. Vi måste alltså borra en gång till för att komma in i garaget till huset.

Sedan bild 3 är andra sidan väggen där vi borrat genom garage väggen där jag antar att fiberdosan kommer att sitta. Sedan dra en nätverkskabel ut genom det rummet ut i hallen för att sedan ha routern i mitten av huset på där ni ser att det står ''router''.

Sen har jag min dator i det rummet till vänster ni ser i bild nr2 då kan jag bara köra en kort nätverkskabel från fiberdosan till datorn.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kanske kan komma med några tips eller egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Säljare förespråkar oftast det som går snabbast och inbringar mest pengar -> till dom själva. Med stor sannolikhet har dom även för avsikt att sätta "fiberswitchen" (den som har ethernet-uttag för din routern) i garaget och att du sedan själv måste betala ytterligare om du vill ändra detta och "förlänga" så att du får din ethernetswitch vidarekopplad från garaget till själva bostaden/huset.

Tänk att du får en sådan här installerad: http://langbrovilla.se/wp-content/uploads/2013/03/XG6746.jpg . Fibern utifrån kommer in i den vänstra delen, sedan är det möjligt att separera dessa enheter med en "fiberförlängning", något man kanske inte själv kan/bör göra. Åtminstone inte som lekman. Vill du separera dessa enheter kan det kosta dig pengar. (Router och ev. tv-boxar ansluts i den högra delen.)

Se till att du har koll på vad du går med på/skriver under. Men med det sagt kanske denna "separering" av "fiberdosan och switchen blir inkluderat i priset och blir en jättebra lösning om dom gör det åt det också.

Med tanke på att det kanske kostar dig mera om du vill dra in fibern någon annanstans i huset:
Det ju även möjligt att själv ("kostnadsfritt", men med lite möda osv.) dra lång ethernetkabel från garaget in till huset (det är ingen prestandaförlust). Du vill INTE ha router i garaget och köra wifi på allt därifrån, men det verkar du vara medveten om redan. Men det kanske inte heller kostar dig något alls, mer än möda att gräva om du gör det själv, att dra in fibern på annan plats/vägg heller.. Vad vet jag.

30 cm djup räcker gott och väl inne på tomten, kanske t.o.m. 20 cm. Ja gräv ända mot väggen. Sedan skydda kabeln på väg upp från under jord tills den går bakom panelen/träfasaden med liknande:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k... . Detta kanske fiberfirman har också. Du vill inte kapa fibern med grästrimmern mot väggen...

Du ska inte koppla enheter såsom datorer osv till "fiberswitchen", detta ska kopplas till routern (som i sin tur sitter kopplad till fiberswitchen). Alla dina enheter ska gå via din router. Däremot om du skaffar "Tv-boxar", från tex telia och dylikt, så brukar dessa anslutas direkt till fiberswitchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Säljare förespråkar oftast det som går snabbast och inbringar mest pengar -> till dom själva. Med stor sannolikhet har dom även för avsikt att sätta "fiberswitchen" (den som har ethernet-uttag för din routern) i garaget och att du sedan själv måste betala ytterligare om du vill ändra detta och "förlänga" så att du får din ethernetswitch vidarekopplad från garaget till själva bostaden/huset.

Tänk att du får en sådan här installerad: http://langbrovilla.se/wp-content/uploads/2013/03/XG6746.jpg . Fibern utifrån kommer in i den vänstra delen, sedan är det möjligt att separera dessa enheter med en "fiberförlängning", något man kanske inte själv kan/bör göra. Åtminstone inte som lekman. Vill du separera dessa enheter kan det kosta dig pengar. (Router och ev. tv-boxar ansluts i den högra delen.)

Se till att du har koll på vad du går med på/skriver under. Men med det sagt kanske denna "separering" av "fiberdosan och switchen blir inkluderat i priset och blir en jättebra lösning om dom gör det åt det också.

Med tanke på att det kanske kostar dig mera om du vill dra in fibern någon annanstans i huset:
Det ju även möjligt att själv ("kostnadsfritt", men med lite möda osv.) dra lång ethernetkabel från garaget in till huset (det är ingen prestandaförlust). Du vill INTE ha router i garaget och köra wifi på allt därifrån, men det verkar du vara medveten om redan. Men det kanske inte heller kostar dig något alls, mer än möda att gräva om du gör det själv, att dra in fibern på annan plats/vägg heller.. Vad vet jag.

30 cm djup räcker gott och väl inne på tomten, kanske t.o.m. 20 cm. Ja gräv ända mot väggen. Sedan skydda kabeln på väg upp från under jord tills den går bakom panelen/träfasaden med liknande:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k... . Detta kanske fiberfirman har också. Du vill inte kapa fibern med grästrimmern mot väggen...

Du ska inte koppla enheter såsom datorer osv till "fiberswitchen", detta ska kopplas till routern (som i sin tur sitter kopplad till fiberswitchen). Alla dina enheter ska gå via din router. Däremot om du skaffar "Tv-boxar", från tex telia och dylikt, så brukar dessa anslutas direkt till fiberswitchen.

Tack för svar! Som jag förstod det av leverantören så ingick det i priset med den lösningen jag ville göra.
Går att gräva på annat sätt om vi inte vill ha den i gareget men då måste vi gräva genom asfalt.

Varför måste man koppla in nätverkskabeln direkt i routern? Går det inte att köra nätverkskabel direkt från mediaomvandlaren sedan in i datorn som jag använder. (Jag är enda i hushållet som använder trådat nätverk.). Sedan en till nätverkskabel från mediaomvandlaren till en router så resten av familjen kan köra trådlöst

Permalänk
Medlem

Gräv till huset där du vill ha fiberdosan. Dumt o gräva in den i garaget.

Sen. Nej. du kopplar fiberdosan till router. Därifrån sen till din dator o dem andra får WiFi.
Dem andra portarna på dosan är för IPTV o vissa fall SIP telefoni.
1 port är internet på fiberomvandlaren. Och det är dumt o datorn kopplad öppen mot internet utan router/Firewall.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gräv till huset där du vill ha fiberdosan. Dumt o gräva in den i garaget.

Sen. Nej. du kopplar fiberdosan till router. Därifrån sen till din dator o dem andra får WiFi.
Dem andra portarna på dosan är för IPTV o vissa fall SIP telefoni.
1 port är internet på fiberomvandlaren. Och det är dumt o datorn kopplad öppen mot internet utan router/Firewall.

Det kommer bli betydligt mer och svårare grävning om vi skulle välja att gräva där vi vill ha den exakt bakom ytterväggen. Då kommer vi inte kunna utföra grävningen själv utan då blir det också en betydligt längre väntetid. Måste gräva under hårt packat grus, asfalt och under en bro. Kanske 15 meter. Vs att gräva 6 meter gräsmatta och sedan dra kablar inne.
Ska dock fråga leverantören om det finns någon annan lösning.

Det går inte att köra någon typ av kabel på utsidan av fasaden? Alltså från kanten av huset där fiberkabeln till typ framdörren in i hallen.

Permalänk
Medlem

Normalt sett får man bara 1st ip-adress för internet från internetleverantören, denna ip behöver din router ELLER din enda dator som inte kopplas i routern.

Beroende på typ av fiberswitch, ägare av fibern, samt isp, så kan det vara att du endast får 1st fysisk ethernetport för internet som går använda (det går dock lösa med en enkel "dum switch", om du nu tilldelas två st ip-adresser).

Oavsett vilket så är det dumt att koppla förbi routern då du inte får skyddet som routerns brandvägg, +skyddet att vara bakom "NAT", erbjuder. Och du kan inte heller kommunicera med andra prylar i nätverket. T.ex. streama en film från datorn eller flytta filer mellan.

Varför vill du inte koppla den till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Normalt sett får man bara 1st ip-adress för internet från internetleverantören, denna ip behöver din router ELLER din enda dator som inte kopplas i routern.

Beroende på typ av fiberswitch, ägare av fibern, samt isp, så kan det vara att du endast får 1st fysisk ethernetport för internet som går använda (det går dock lösa med en enkel "dum switch", om du nu tilldelas två st ip-adresser).

Oavsett vilket så är det dumt att koppla förbi routern då du inte får skyddet som routerns brandvägg, +skyddet att vara bakom "NAT", erbjuder. Och du kan inte heller kommunicera med andra prylar i nätverket. T.ex. streama en film från datorn eller flytta filer mellan.

Varför vill du inte koppla den till routern?

Eftersom stället där mediaomvandlaren kommer gå in i huset kommer sitta i mitt rum. Om du ser i gyazon tredje bilden. Och det känns som att om routern kommer vara där inne i mitt rum så kommer resten av huset ha dålig uppkoppling. Bästa stället att ha den på är om du också kollar på tredje bilden där det står router.

Om inte det så måste jag alltså koppla in routern från hallen in till mediaomvandlaren som kommer sitta inne i mitt rum. Sedan en till nätverkskskabel från routern tillbaka in till mitt rum in i datorn. Förstår du vad jag menar? Kanske lättare om du ser mina proffs ritningar via paint i gyazon 😂

Eller går det att lösa ifall jag köper en starkare router som står i mitt rum och inte använder den dåliga man får av internettjänsten

Permalänk
Medlem

Som jag ser det har du två alternativ, dra två långa kablar. Som du själv skriver.

Eller så kan du ha routern på ditt rum, sedan lång kabel till en bra Accesspunkt du köper och har i hallen. Använd wifi endast från AP'n.

"Starkare router på dålig position" är en dålig idé. Som att skaffa starkare lampa i källaren för att få bättre ljus i köket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Som jag ser det har du två alternativ, dra två långa kablar. Som du själv skriver.

Eller så kan du ha routern på ditt rum, sedan lång kabel till en bra Accesspunkt du köper och har i hallen. Använd wifi endast från AP'n.

"Starkare router på dålig position" är en dålig idé. Som att skaffa starkare lampa i källaren för att få bättre ljus i köket.

Så accesspunkten är vad då resten av familjen skulle koppla upp sig på? Då fungerar den då alltså som en ''förlängning'' av routern så resten av familjen i huset får bra trådlöst nätverk. Brukar det fungera bra? Har du tips på nån bra accesspunkt? Typ något som denna https://www.komplett.se/product/887813/datorutrustning/natver... ? Funkar dom flesta accesspunkter som du säger att man kopplar dom in i routern via en nätverkskabel? Tänkte så att det inte bara är typ en wifi förlängare som trådlöst är kopplad till routern. Eller har jag missuppfattat vad du menar då? Tack för kloka svar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Så accesspunkten är vad då resten av familjen skulle koppla upp sig på? Då fungerar den då alltså som en ''förlängning'' av routern så resten av familjen i huset får bra trådlöst nätverk. Brukar det fungera bra? Har du tips på nån bra accesspunkt? Typ något som denna https://www.komplett.se/product/887813/datorutrustning/natver... ? Funkar dom flesta accesspunkter som du säger att man kopplar dom in i routern via en nätverkskabel? Tänkte så att det inte bara är typ en wifi förlängare som trådlöst är kopplad till routern. Eller har jag missuppfattat vad du menar då? Tack för kloka svar också!

En accesspunkt ÄR det som skickar ut wifi. Vanliga allt-i-ett routrar eller "trådlösa routrar" är en allt-i-ett-låda med router, switch och accesspunkt på samma ställe.

Accesspunkten du länkade fungerar utmärkt. Sen kan du skaffa en EdgeRouter också så har du allt du behöver.
Då kör du från omvandlaren till EdgeRoutern, och från EdgeRoutern till din dator och även till accesspunkten som du sätter upp där det ger bäst täckning för din familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tack för svar! Som jag förstod det av leverantören så ingick det i priset med den lösningen jag ville göra.
Går att gräva på annat sätt om vi inte vill ha den i gareget men då måste vi gräva genom asfalt.

Varför måste man koppla in nätverkskabeln direkt i routern? Går det inte att köra nätverkskabel direkt från mediaomvandlaren sedan in i datorn som jag använder. (Jag är enda i hushållet som använder trådat nätverk.). Sedan en till nätverkskabel från mediaomvandlaren till en router så resten av familjen kan köra trådlöst

Huvudsyftet med en router är att skapa ett lokalt nätverk där man kan ansluta en mängd enheter som är separerade från internet och har lokala IP adresser.

Att alla konsumentroutrar har wi-fi inbyggt är bara en bonus.

Ska du koppla direkt som du pratar om så kommer du få problem, alternativt att du läser på ordentligt om routers, nätverk, it-säkerhet och skaffar flera externa ip-adresser från ISP etc.

Men i praktiken så bör du helt enkelt låta bli och istället koppla allt bakom routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Så accesspunkten är vad då resten av familjen skulle koppla upp sig på? Då fungerar den då alltså som en ''förlängning'' av routern så resten av familjen i huset får bra trådlöst nätverk. Brukar det fungera bra? Har du tips på nån bra accesspunkt? Typ något som denna https://www.komplett.se/product/887813/datorutrustning/natver... ? Funkar dom flesta accesspunkter som du säger att man kopplar dom in i routern via en nätverkskabel? Tänkte så att det inte bara är typ en wifi förlängare som trådlöst är kopplad till routern. Eller har jag missuppfattat vad du menar då? Tack för kloka svar också!

Japp en sådan du länkar skulle fungera utmärkt, kan anslutas med kabel till routern.

Många (Dom flesta?) accesspunkter har alternativet att ansluta till routern både som en trådad enhet och även trådlöst (repeater). Trådad är betydligt bättre, stabilare, snabbare.

En sådan (relativt) påkostad Ubiquiti AP centralt placerad i villan täcker troligen hela huset, så jag råder att bara använda wifi på den (kan stänga av wifi på din router). Kör man även på routerns wifi så kanske dina enheter först kopplar upp mot "Billig-ComBort-Ownitrouter-Telefunken.v.2016B" när du kommer hem eller rör dig i hemmet, sedan hoppar enheterna inte över till din betydligt snabbare Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det kommer bli betydligt mer och svårare grävning om vi skulle välja att gräva där vi vill ha den exakt bakom ytterväggen. Då kommer vi inte kunna utföra grävningen själv utan då blir det också en betydligt längre väntetid. Måste gräva under hårt packat grus, asfalt och under en bro. Kanske 15 meter. Vs att gräva 6 meter gräsmatta och sedan dra kablar inne.
Ska dock fråga leverantören om det finns någon annan lösning.

Det går inte att köra någon typ av kabel på utsidan av fasaden? Alltså från kanten av huset där fiberkabeln till typ framdörren in i hallen.

Ja ok förstår.
Ta in den i garaget då som du sa.

Sätt routern i ditt rum som du ville. Men låt inte den ha hand om WiFi utan koppla den till AP som andra har sagt med nätverkskabel på bästa stället.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Rent spontant så skulle nog jag ha gjort följande sätt (kan variera pga rådande omständigheter på plats)

-Gräv fram till garaget, ca 40-50cm djupt, vet inte exakta föreskrifter angående förläggningsdjup. Det ska även finnas ett band/nät med söktråd nedgrävt på ca 30-40cm djup (alltså en bit ovanför slangen ni gräver ner) Tänk på att det kan finnas många saker i marken kring skåpet, så gräv inte för nära. Det sista får de fixa själva.

-Vid garaget gör du en mjuk böj på slangen upp efter plattan och borrar in den genom väggen i garaget. Tänk på att borra snett nedåt (inifrån sett). Detta för att få en mjuk böj in i väggen, och för att regnvatten på fasaden inte ska följa med slangen in i väggen.

-Jag antar att de ska blåsa i fibern, så då är det väl egentligen bäst att ha slangen utan skarv hela vägen in till där ni ska ha fiberconvertern, alltså fortsätta dra den genom garaget och borra in i huset. Alternativt borr upp sig på vinden och gå den vägen och borra ner där man vill ha den. Men tänk på att lägga den under isolering i så fall, annars kan det bildas kondens i slangen.

Detta är ju bara första delen, när detta är klart så kan du börja bygga nätverket

Som sagt, detta är bara en spontan tanke på lösning. Sånt här måste lösas på plats för att få det bra, men man ska vara inställd på att det krävs lite praktiskt arbete och att det kan vara värt att lägga ner lite jobb på det då detta är en permanent installation.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara bra att ha inkommande i garaget utifall man vill ha det som maskinrum på nått sätt tex för en nas, server eller nätverkshårdvara så man inte behöver höra på dem inomhus, det innebär samtidigt att man behöver förbinda garaget med huset så det blir även mer arbete men gör men det seriöst så lär det ge mer möjligheter.
Har man nån tanke på att bygga ett bra lan i huset så är det alltså kanske enklare att kunna ha apparater i garaget också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att jag inte tänkte vart jag satte boxen inomhus. Rummet jag valde gjorde vi om till badrum ett år senare.

Flytt av fiber kostade 3400 kr

Permalänk
Medlem

Drog in fiber i sommarstugan nyligen.

Tipset är att peka var du vill ha den indragen och låt någon gräva dit. Installatörer med ändamålsenliga maskiner gör detta på nolltid och lämnar inte ett spår efter sig. Dom "skär" ner i marken, lyfter 30cm jord, stoppar ner kabel och lägger tillbaka jorden igen. Efter ett par dagar ser du inte att dom varit där.

Antar att dom även går över grusgången om du så vill. Nackdelen är väl att där behöver man väl lappa markduken under.. kanske mer pyssel men säkert inget större problem för dom som gör det där varje dag.

Du får det där du vill ha det, på rätt djup och snyggt framdraget utan spår efter sig. Bäst av allt är och du kan lägga din tid på bättre saker än att slita med en spade.
Att dra Cat6-kabel inne i huset kostar också pengar och tar sin tid.
Sammantaget värt varenda krona.