Sony köper Destiny 2-utvecklaren Bungie

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag gillar denna trend. Hoppas att dessa uppköpta bolag ändå behåller sin egna kultur och visioner. Annars kommer vi till slut bara få spel som är kloner på andra spel fast med annan skin...oh wait. Det är redan sant idag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Vem kommer köpa upp Epic!

Vet inte om det är till salu, men Sony har ju köpt aktier för 250miljoner dollar i det företaget. Det gav dom iofs bara 1,4% ägarskap. ;-D

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Sony, Microsoft, Google, Apple, enda företagen som existerar om 10 år.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av TheBDZ:

Dessa senare köp av spel studior känns precis som en värvning av superhjältar.
Microsoft=Marvel Comics
Sony=DC Universe
Bara jag som känner så, så nära inpå senaste filmen som då sågs var Zack Snyders Justice League.
4 timmars filmen

Ska bli roligt att se om dessa stora titlar kommer till Pc framöver eller om de vill ha köpare till dess konsoler med exlusiva titlar.

Konstigt att du tycker att Sony är DC när delar av Marvels karaktärer ägs av Sony, borde vara tvärtom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sony, Microsoft, Google, Apple, enda företagen som existerar om 10 år.

För Apple har köpt Valve och Nintendo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror knappast heller det här är ett panikdrag. Hoppas verkligen att Sony har för avsikt att förvalta detta långsiktigt. Knappast som om det är ett ”motdrag” mot activision-uppköpet, är på tok för tätt inpå för att det ska vara realistiskt.

Destiny har väl 2-3 år kvar att ge enligt nuvarande plan och bungie sägs ha ett nytt IP på gång.

Tror inte de så osannolikt att det kan ske så fort med ett förvärv. Med tanke på att Microsoft 3 veckor innan förvärvet ”skulle se över sin relation med Activision”.

Permalänk
Medlem

Destiny har jag alltid varit sugen på men varit osäker på vilken konsol att köpa den till. Blir kanske PS då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

För Apple har köpt Valve och Nintendo?

Ja om inte båda, något. Skriker monopol just nu tycker jag. Ytterst få företag som lär äga helt sinnes mycket. Har man så gott som obegränsat med pengar garderar man sig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

EA planerar nog något uppköp snart dom är ju verkliga uppköps mästarna! Firaxis låter som ett typiskt EA uppköp om Sid the man vill gå i pension

Skulle inte förvåna mig om Microsoft försöker med Ubisoft!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ryssfemma:

Tror inte de så osannolikt att det kan ske så fort med ett förvärv. Med tanke på att Microsoft 3 veckor innan förvärvet ”skulle se över sin relation med Activision”.

Vad man säger på twitter behöver ju dock inte nödvändigtvis vara indikativt för vad som pågår bakom kulisserna.
Ska man spendera 70 miljarder kör man inte beslutet på en fikarast

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Men vem äger Tim Sweeney?😮

Tim Sweeney äger 40 % av Tim Sweeney, och TenCent 50 %. 👀

Permalänk
Medlem

Microsoft köper ICA koncernen.
Sony köper lokala korvkiosken

Permalänk
Medlem

Exklusiva titlar som bara finns på 1 konsol är bra, nödvändigt till och med, det ger en konsol en själ så det inte bara är en plastbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Exklusiva titlar som bara finns på 1 konsol är bra, nödvändigt till och med, det ger en konsol en själ så det inte bara är en plastbit.

Alltid lika lustigt när konsumenter hyllar anti-konsumentmetoder (inlåsning)... Stockholmssyndromet...

Permalänk
Medlem

Är väl bara en fråga innan Apple och Amazon ger sig in i det här träsket, de båda har ju på tok för mycket pengar för att veta vad de ska göra av dem.
Amazon är ju ändå med i matchen lite grann med sin egna studio så skulle inte förvåna mig om Jeff vill spänna lite muskler.

Vet inte varför men jag gillar inte utvecklingen...
Varken Bethesda, Activision eller Bungie affärerna påverkar mig särskilt mycket då de i mitt tycke inte levererat något vettigt senaste decenniet utan enbart levt på gamla IP's och fastnat i sina hjulspår.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Lite oroväckande att marknaden går mot en oligopol. Har väl visserligen varit så ett bra tag, men med de stora spelbolagen som drakar istället (Ubi, EA etc). Blir bara en tier högre nu.

Som respons på spelbolagens oligopol dök ju Indie upp som en motreaktion. Vilket jag tycker var en fantastisk utveckling. Så det är ju inte negativt i det långa loppet..Säger som en viss professor på vita duken: "Nature finds it's way"

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alltid lika lustigt när konsumenter hyllar anti-konsumentmetoder (inlåsning)... Stockholmssyndromet...

Helt ärligt, när företag som Bethesda och Activision-Blizzard som skött sina IP's som ren skit blir uppköpta blir man faktiskt glad. Dom sitter ju med några av dom bästa spelen under sej och behandlar dom som ren skit. Jag vill ha bra spel och ser detta som en räddning, förhoppningsvis kan kvalitén återigen komma upp till nivåerna dom en gång hade.

Om inte så kommer de ändå fortsatt vara samma skit och dom kommer ändå dö och nya komma.

Edit: Såg nu vilken kommentar du hade svarat på. Men låter mitt svar ändå stå kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Panikköp. Ser inte hur Bungie kan vara värt närmare 35 miljarder kronor. Ett IP och cirka 900 anställda.

Det berättar en del om deras pay walls.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Och innan dess var de stora Mac-utvecklare Vinden blåser åt olika håll för Bungie helt klart. Oklart är hur detta lönar sig för Sony som inte får någonting exklusivt. Men det kanske visar sig i utforskandet av oupptäckta marker längre fram.

Sony kan inte bara sitta och titta på när rivalen Microsoft köper upp utvecklare efter utvecklare. Om Microsoft skulle få för sig att använda någon uppköpt utvecklare exklusivt till Xbox och/eller Gamepass har Sony också den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Från början var Halo tänkt att släppas exklusivt på Mac.https://www.youtube.com/watch?v=Lxdgo1rFcxU

Bungie utvecklade shootern Marathon till Macintosh några år tidigare så det var inte jättekonstigt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Microsoft köper ICA koncernen.
Sony köper lokala korvkiosken

Axfood köpte nyligen Bergendahl Food och Coop köpte Netto. Många branscher komprimeras.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det finns någon sanning i det, men läste igår att Bungie gick till Microsoft först men dom sa nej till prislappen. Sony prutade ner det lite men fick Bungie att omvärdera värdet och att Sony är intresserad av deras nya spel dom arbetar på.

Permalänk
Medlem

Dem är ju lite roliga:

"We remain in charge of our destiny."

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av Frazzefraz:

Alla säger panikköp. Tror inte man köper ett företag på så kort tid. Tror de har förhandlat långt innan MS gick ut med sitt uppköp som inte ens är klart förs 2023.

Självklart är det så. Men det finns alltid några som tror att sådana här affärer görs upp på en vecka.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Självklart är det så. Men det finns alltid några som tror att sådana här affärer görs upp på en vecka.

Precis, är oftast en process som tar månader, vilket även bekräftats av Jim Ryan, som i intervju med GameIndustry nämnde att förhandlingarna med Bungie påbörjades för ett par månader sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Älskade destiny 1 men har haft konstanta problem med att bli kickad från Destiny 2 servrar på alla plattformar jag spelat. Det spelet gillar inte mitt internet 😔

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Älskade destiny 1 men har haft konstanta problem med att bli kickad från Destiny 2 servrar på alla plattformar jag spelat. Det spelet gillar inte mitt internet 😔

”Det spelet gillar inte mitt internet.”

Du kan få låna mitt. Det är stabilt. Dr Alban-router.

Det viktiga med dessa uppköp tycker jag är att utvecklarna fortfarande i princip kan agera som vore de självständiga. Men så funkar det väl inte i praktiken.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Gratisdelen av spelet är ju ganska mehhhh, finns ju en jäkla massa DLCer som de drar in cash på, utöver alla skins då.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Bungie har bara ett IP... Och även om Destiny är populärt, så är det inte populärt nog för att detta skulle vara ens i samma kategori som Microsoft's förvärv av Activision Blizzard eller ZeniMax.

Min poäng är att jag ser folk här (och andra ställen) prata om hur de stora företagen köper upp allt, vilket jag dock håller med om, men jag ser inte direkt detta köpet som något som förändrar mycket.

De kan utveckla andra spel i framtiden, men då är det inte direkt någon skillnad från att helt enkelt skapa en ny studio.