Får ej ut 1000/1000 trots "hjälp" från Telia

Permalänk
Medlem

Får ej ut 1000/1000 trots "hjälp" från Telia

Hej!

Har fiber i lägenheten.
Haft 250/250 i ett par år.
Förra månaden fick vi kollektivt bredband. Alltså ingår 250/250 gratis i hyran nu.
Men man kan uppgradera till 1000/1000 för 199kr i månaden vilket jag gjorde.

Men speedtest och bredbandskollen visar fortfarande 250/250.
Ned ligger alltid kring 250
Upp ligger oftast lite högre, 329 är högsta jag mätt.
Men så här har det alltid varit.

Fiberanslutningen sitter i hallen.
Från den går en 15 meter lång Cat. 5E kabel till routern som sitter mellan min och frugans dator.
Routern är en Asus RT N18U som ska stödja gigabit på alla portar. Routern är uppdaterad till senaste firmware.
Från routern går det 2st 2 meter Cat. 5E kablar till datorerna.
Båda datorer kör Windows 11 och är fullt uppdaterade med senate drivrutinerna osv.

Det jag provat;

  • Kabel direkt från väggen till datorn

  • Starta om router/återställt

  • Kikat över alla inställningar i både Windows och Router om något är knas

Telia påstar att jag har 1000/1000 efter samtal.

Finns det något mer jag kan prova?
Eller är nästa steg att skicka hit en tekniker? I så fall skiter jag i det och stannar vid 250/250.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

När du körde kabeln direkt från väggen till datorn fick du inte ut 1000/1000? (Allafall 700+ borde du få)
Om du går in och kollar på statusen för porten på datorn, står det "Speed 1.0 Gbps" eller högre där?
https://i.imgur.com/4qnj9Xo.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

När du körde kabeln direkt från väggen till datorn fick du inte ut 1000/1000? (Allafall 700+ borde du få)
Om du går in och kollar på statusen för porten på datorn, står det "Speed 1.0 Gbps" eller högre där?
https://i.imgur.com/4qnj9Xo.png

Nope!
Japp står exakt lika.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronz:

Hej!

Har fiber i lägenheten.
Haft 250/250 i ett par år.
Förra månaden fick vi kollektivt bredband. Alltså ingår 250/250 gratis i hyran nu.
Men man kan uppgradera till 1000/1000 för 199kr i månaden vilket jag gjorde.

Men speedtest och bredbandskollen visar fortfarande 250/250.
Ned ligger alltid kring 250
Upp ligger oftast lite högre, 329 är högsta jag mätt.
Men så här har det alltid varit.

Fiberanslutningen sitter i hallen.
Från den går en 15 meter lång Cat. 5E kabel till routern som sitter mellan min och frugans dator.
Routern är en Asus RT N18U som ska stödja gigabit på alla portar. Routern är uppdaterad till senaste firmware.
Från routern går det 2st 2 meter Cat. 5E kablar till datorerna.
Båda datorer kör Windows 11 och är fullt uppdaterade med senate drivrutinerna osv.

Det jag provat;

  • Kabel direkt från väggen till datorn

  • Starta om router/återställt

  • Kikat över alla inställningar i både Windows och Router om något är knas

Telia påstar att jag har 1000/1000 efter samtal.

Finns det något mer jag kan prova?
Eller är nästa steg att skicka hit en tekniker? I så fall skiter jag i det och stannar vid 250/250.

Om du får 250 Mbit så lär det vara ett konfigurationsfel för hårdvaran ger dig uppenbarligen en 1000Mbit länk så det är osannolikt att det är hårdvaruproblem, det som ev kan ha skett är att uttagen är felmärkta så att någon annan har fått 1000Mbit men annars är det inget som inte borde kunna åtgärdas via konfiguration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du typ ett modem eller nåt där fiberanslutningen sitter? Har varit med om att denna behöver bytas när man uppgraderar till 1000. Kan va värt en check

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Jag har också haft Telia, jag har inte Telia längre...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk

Garanterat felmärkt i källaren eller där Telias utrustning står. När vi bodde i hyresrätt så byttes det från Öppet stadsnät till Telias öppna nät. Jag fick grannens uppkoppling på 10/10 Mbit och någon granne fick min 100/100. Väldigt kul.. Men jag felanmälde till Bahnhof som tog det till Telia. Så det löste sig efter ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du får 250 Mbit så lär det vara ett konfigurationsfel för hårdvaran ger dig uppenbarligen en 1000Mbit länk så det är osannolikt att det är hårdvaruproblem, det som ev kan ha skett är att uttagen är felmärkta så att någon annan har fått 1000Mbit men annars är det inget som inte borde kunna åtgärdas via konfiguration.

Skrivet av Miljon3:

Har du typ ett modem eller nåt där fiberanslutningen sitter? Har varit med om att denna behöver bytas när man uppgraderar till 1000. Kan va värt en check

Skrivet av Fjalls:

Jag har också haft Telia, jag har inte Telia längre...

Ok jag provade med kabel igen direkt från uttaget. Får ut 950/950. Konstigt att det inte fungerade tidigare. Aja.

Men nu är frågan varför routern sätter stopp på prick 250 till datorerna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miljon3:

Har du typ ett modem eller nåt där fiberanslutningen sitter? Har varit med om att denna behöver bytas när man uppgraderar till 1000. Kan va värt en check

Finns inga modem för fiber och det finns inte heller nån apparat som begränsas till 250 Mbit pga hårdvaran, hade det handlat om en docsis anslutning hade det däremot funnits ett modem som kunde vara hårdvarubegröänsat till 250Mbit, "Comhem hus" drabbas ibland av sånt men då är det docsis och inte fiber, fiber länkar i 100 eller minst 1000 Mbit/s så får man 250 så klarar hårdvaran minst 1000 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ok jag provade med kabel igen direkt från uttaget. Får ut 950/950. Konstigt att det inte fungerade tidigare. Aja.

Men nu är frågan varför routern sätter stopp på prick 250 till datorerna

har du provat göra en factory reset på routern efter att du nu får ut rätt hastighet direkt i väggen? Kan säkert vara som så att det har varit något hos telia bara att dom inte "vågat" erkänna det. varit med om det flertalet gånger både hos telia och telenor under mitt förra jobb.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

har du provat göra en factory reset på routern efter att du nu får ut rätt hastighet direkt i väggen? Kan säkert vara som så att det har varit något hos telia bara att dom inte "vågat" erkänna det. varit med om det flertalet gånger både hos telia och telenor under mitt förra jobb.

Har gjort factory reset flera gånger. Såg nu dock att QoS var aktivt av någon anledning. Stängde av denna och startade om routern
= 903/913

Aja tack för hjälpen alla! Ibland är det kul med teknik

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken