Yahoo Japan blockerar Europa och Storbritannien

Permalänk
Melding Plague

Yahoo Japan blockerar Europa och Storbritannien

I ett försök att minska kostnader väljer den japanska grenen att dra sig ur EEA och Storbritannien från och med den 6 april.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har handlat på yahoo auctions dock igenom en proxytjänst som t.ex buyee

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Shit hur ska man klara sig nu? Tur att Altavista, passagen, lunarstorm etc finns kvar.

Permalänk
Medlem

Inte använt yahoo medvetet sedan minst 10 år, men som utvecklare kan jag förstå att det kan vara jobbigt att behöva följa alla ändrade regler. Att ens förstå vad GDPR är är ju rättså komplicerat

Permalänk
Avstängd

NANI?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Shit hur ska man klara sig nu? Tur att Altavista, passagen, lunarstorm etc finns kvar.

Du får kolla upp något alternativ på susning.nu

Permalänk
Medlem

Använde Yahoo finans för att kolla börskurser för några år sedan men det finns nog andra alternativ numera. Tappat intresset för aktier och gått över till kryptovalutor istället. Gammalt försvinner och nytt ersätter.

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra via yahoo Japan, som vi nu inte kommer åt?

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är väl i vilken utsträckning de behöver följa EUs regler. Vad kan hända?
Den japanska grenen ligger utanför EU. Jag ser inte riktigt att juridiken för EU sträcker sig utanför EU.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror det är många som missuppfattat och läser det som att Yahoo som helhet inte kommer att tillhandahålla sina tjänster inom EU.

Permalänk
Medlem

Yahoo har sen många många år varit "Man vet vad det är, men vill inte dit!" .

Ingen saknad, snarare en lättnad att slippa skiten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Shit hur ska man klara sig nu? Tur att Altavista, passagen, lunarstorm etc finns kvar.

Ja WTF liksom... jag trodde Yahoo dog för 20 år sedan. Vad är detta för nekromantik? Snart kommer väl nyheten att Spray och Torget lägger ner...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

SoftBanks vill göra sig av med ARM och nu detta... snabb gogglade och var inga toppen siffror för softbanks senaste året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vad kan man göra via yahoo Japan, som vi nu inte kommer åt?

Handla på Japans största auktions sida.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Shit hur ska man klara sig nu? Tur att Altavista, passagen, lunarstorm etc finns kvar.

Är daglig användare av yahoo finance 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Är daglig användare av yahoo finance 🤷

Ja Yahoo finance är riktigt bra i mina ögon åtminstone

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Vem använder ens Yahoo till nånting alls? Inte besökt deras sidor sen tidigt 2000tal, aldrig använt deras tjänster. Kan dem inte bara lägga ner?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bengt-Arne:

Yahoo har sen många många år varit "Man vet vad det är, men vill inte dit!" .

Ingen saknad, snarare en lättnad att slippa skiten.

Skrivet av Mullvaden83:

Vem använder ens Yahoo till nånting alls? Inte besökt deras sidor sen tidigt 2000tal, aldrig använt deras tjänster. Kan dem inte bara lägga ner?

Yahoo är den största portalen som används i Japan typ, större än Google har jag för mig och allt sånt. Dom gillar den eftersom som startsida finns där allting samlat med nyheter etc.

Japan ligger ganska mycket efter i teknikutvecklingen/webben, dom använder väldigt mycket fax fortfarande och webbdesign på hemsidor lämnar något att önska till exempel.

EDIT: Saxat från wikipedia, hade lite fel men ändå!

______________________________________________________________

"Yahoo! Japan's web portal is the most visited website in Japan, and its internet services are mostly dominant in the country.[4] According to The Japan Times, as of 2012, Yahoo Japan had a footprint on the internet market in Japan. In terms of use as a search engine, however, it has never surpassed Google. The company is the second largest search engine used in Japan as of July 2021, with a market share of 19% behind Google's 77%.[5]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Yahoo!_Japan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det kanske går att lösa med VPN? Nu finns det de som blockar VPN också men det brukar gå att komma runt.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt populär japansk auktionssida, typ tradera eller ebay. Men jag tror att de flesta utanför japan, som ovan, använt en proxytjänst för att handla där. Det bör rimligtvis inte påverkas.
Dock kanske man behöver vpn framöver...

Permalänk
Medlem

Jag känner ingen som använder Yahoo längre och har inte varit på sidan på många år, men det är fortfarande stort. Rankat som #10 på Alexa. Används framförallt i USA, Indien och Japan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan är väl i vilken utsträckning de behöver följa EUs regler. Vad kan hända?
Den japanska grenen ligger utanför EU. Jag ser inte riktigt att juridiken för EU sträcker sig utanför EU.

om man låter sina sidor vara tillgängliga i europa måste man exempelvis följa gdpr oavsett i vilken del av världen du som företag finns. Det är därför som exempelvis många amerikanska nyhetsbolag har spärrat sina sidor för europeiska besökare.. Många av yahoos produkter har väldigt grova brott mot gdpr i sig så jag gissar på att de inte vill anpassa alla sina produkter efter gdpr de säljer exempelvis trafikdata så du i realtid kan följa hur deras besökare rör sig på sidan mm

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Första gången jag någonsin hört talas om Yahoo Japan, så ... nej, jag är nog inte så påverkad av detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elyxiator:

om man låter sina sidor vara tillgängliga i europa måste man exempelvis följa gdpr oavsett i vilken del av världen du som företag finns. Det är därför som exempelvis många amerikanska nyhetsbolag har spärrat sina sidor för europeiska besökare.. Många av yahoos produkter har väldigt grova brott mot gdpr i sig så jag gissar på att de inte vill anpassa alla sina produkter efter gdpr de säljer exempelvis trafikdata så du i realtid kan följa hur deras besökare rör sig på sidan mm

Men japanska företag behöver inte följa europeiska lagar. Även om de finns online.
Jag ser inte varför det skulle vara annorlunda här.
Det är ju inte riktigt så att man väljer aktivt vilka delar av världen som ska komma åt en site utan den blir ju tillgänglig globalt bara av att starta igång den som tjänst.

Jag ser helt enkelt inte att EU har juridiskt underlag att ställa utländska företag inför domstol över huvud taget. Vad är det som gör att det skulle fungera annorlunda?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Leffe-:

Handla på Japans största auktions sida.

Officiellt sett har vi aldrig kunnat göra det utan har behövt använda proxies då inga säljare skickar utanför Japan. Längesedan jag använde proxytjänster men det var riktigt spännande att handla där minns jag.

Permalänk
Medlem

Tror det behövs en förklaring på vad det är för skillnad på Yahoo och Yahoo Japan.
Är Yahoo Japan en egen branch? Är ju dessutom ganska stor designskillnad på vanliga Yahoo och Yahoo Japan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Är daglig användare av yahoo finance 🤷

Varför använder du Japanska Yahoo Finance istället för vanliga Yahoo Finance?

Permalänk
Medlem

När det gäller Japanska Yahoo är det ju knappast någon högoddsare att det främst används i Japan..
Men det finns väl säkert någon utflyttad Japan inom EU som nog tycker att detta är tråkigt.

Använder själv faktiskt fortfarande Yahoo Mail (.com). Dels då jag haft det sen typ -98 och dels som ett alternativ till Google.
Haft mailadresser på de flesta ställen där det var gratis, ytterst få kvar dock.
Har ett antal Google-konton för olika mobiler m m, samt några Yahoo-konton. Använder väl inte dem så mycket direkt, mer för att splitta upp lite vad som kommer vart och delvis av gammal vana.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Söderbäck:

Men japanska företag behöver inte följa europeiska lagar. Även om de finns online.
Jag ser inte varför det skulle vara annorlunda här.
Det är ju inte riktigt så att man väljer aktivt vilka delar av världen som ska komma åt en site utan den blir ju tillgänglig globalt bara av att starta igång den som tjänst.

Jag ser helt enkelt inte att EU har juridiskt underlag att ställa utländska företag inför domstol över huvud taget. Vad är det som gör att det skulle fungera annorlunda?

Alla bolag - även japanska - faller under europeisk lagstiftning när de "tillhandahåller en tjänst" här. Eller ja, själva tjänsten faller under japansk lagstiftning. Det inkluderar att ha en hemsida om du kan surfa på härifrån. Det samma gäller även amerikanska företag - även om de saknar juridiskt säte i EU. Det är därför du måste acceptera GDPR-notiser på amerikanska Road & Track Magazine, även fast de inte "finns" i EU. Det här är ingen ny företeelse. Precis när GDPR blev gällande lag så var det flera amerikanska siter som helt blockerade trafik från EU då de helt enkelt inte såg nyttan med kostnaden att leva upp till kraven som ställs i GDPR-förordningen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ronnylov:

Använde Yahoo finans för att kolla börskurser för några år sedan men det finns nog andra alternativ numera. Tappat intresset för aktier och gått över till kryptovalutor istället. Gammalt försvinner och nytt ersätter.

Skrivet av Matvraket:

Är daglig användare av yahoo finance 🤷

Skrivet av tuomi:

Ja Yahoo finance är riktigt bra i mina ögon åtminstone

Yahoo Finance tillhör amerikanska Yahoo, så det kan ni fortsätta använda bäst ni vill. Jag brukar också surfa in där för att läsa på inför eventuella aktieaffärer

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A