Corsair lanserar M.2-enhet för Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar M.2-enhet för Playstation 5

Höga överföringshastigheter och låga temperaturer utlovas i MP600 Pro LPX, som marknadsförs för användning i Sonys senaste spelkonsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att fler börjar dyka upp! Än så länge har jag inte sett behovet för extra lagring, men det kan absolut bli aktuellt i framtiden när priserna sänks lite

Permalänk

För snart 20år sedan hade jag dubbla 250GB hdd till min xbox 1 som jag swappade och det fyllde man snabbt upp.
1 200 kk för 500GB extra 20år senare känns inte billigt. (såklart är dessa ssd lite snabbare än hdd)

Men det är välkommet att det börjar komma in mer. För min del känns 1TB minimum vad jag vill öka till för annars vill man senare byta.

Min känsla är att för den stora skaran är det vänta lite mer, ju äldre konsolen blir, ju mer saker har man troligen som man vill ha kvar. Och då har priset sjunkit lite mer.

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att inte så många konsollspelare vill lägga ut mer på lagringen än själva konsollen, så 2 och 4TB lär nog inte sälja så bra

Permalänk
Medlem

Med så pass snabbt internet så ser jag inte behovet av att behålla alla spel på konsollen efter att jag spelat färdigt. Sällan jag får för mig att vill spela ett spel just nu om jag spelat igenom det. På PS4an så kunde det ta ett tag att ladda ned, där var behovet större.

Permalänk
Medlem

Har detta och är nöjd.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Känner inte att jag har riktigt behov att ha större lagring i PS5an just nu, men det lär hända någon gång. Kommer nog bli 1-2 TB för mig då så man slipper oroa sig så mycket över utrymmet

Permalänk
Medlem

Har en disk liggande för installation in PS5:an när det blir dags. För min del lutar det mer åt att använda en kylare som ersätter hela luckan till SSDn än en som monteras på SSDn under luckan. Det konceptet tilltalar mig mer även om det kostar lite extra.

Tänker på kylare som de från t.ex. Sabrent och ElecGear

Länkar:
* Sabrent PS5 NVMe kylare (amazon.se) - https://www.amazon.se/gp/product/B09HSQQWCL
* ElecGear PS5 NVMe kylare (amazon.se) - https://www.amazon.se/-/en/dp/B096K4WKV9
* PS5 SSD Heatsinks test video (NASCompares, youtube) - https://youtu.be/1P0AZgIebSQ

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Men PS4 spel på PS5 kan man fortfarande lagra på extern USB disk om man vill va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men PS4 spel på PS5 kan man fortfarande lagra på extern USB disk om man vill va?

Jajje-brajje. PS4:a spel kan ligga på en USB disk.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

Kör själv den lite billigare WD BLACK SN750 SE 1TB i min egen PS5a. Det är en segare variant i kontrast till originalet i ps5an, men funkar prima även utan kylfläns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemong:

Kör själv den lite billigare WD Black SN750 NVMe SSD M.2 1TB i min egen PS5a. Det är en segare variant i kontrast till originalet i ps5an, men funkar prima även utan kylfläns!

Gör den verkligen det?
Känns som en gamble man inte vill göra i onödan om framtida mer krävande spel börjar krångla.
Men har man en över liggandes kan man väl testa. Får man problem kan man använda den som onödigt snabb disk för enbart PS4-spel.

Hört att man måste köra på någon särskild SE-version för att den ska fungera utan att PS5 stänger av sig själv.
Hittar ingen SE-variant på 1TB och 2B-varianterna på Prisjakt.

---

Angående kylning.
Undrar dock hur viktigt det egentligen är med gigantliska kylarare till M.2-enheter på PS5.
På PC-sidan brukar väl nämnas att det bara är controller-chippen som bör kylas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackemong:

Kör själv den lite billigare WD BLACK SN750 SE 1TB i min egen PS5a. Det är en segare variant i kontrast till originalet i ps5an, men funkar prima även utan kylfläns!

Det känns ju tyvärr sjukt ovärt att spara några hundringar på det sättet. Disken du använder klarar ju inte hastigheterna PS5-spelen och gränssnittet kan använda sig av.. De flesta spelen just nu fungerar nog, men många spel kan/kommer att få problem och dessutom kommer många spel inte att ladda så snabbt de egentligen ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men PS4 spel på PS5 kan man fortfarande lagra på extern USB disk om man vill va?

Jag kör Samsung T7, en terra för 1300:-

Snabbar upp PS4-spelen rejält, speciellt de med många laddskärmar, som t ex diablo 3 när man startar om från menyn 100 gånger för att spawna en specifik bounty. Två sekunder istället för 12 gör en sån uppgift hanterbar när RNG sviker. Att starta en rift tar bara en sekund. Kört fallout 4 med, funkar betydligt bättre med en SSD.

Kommer man bara upp i runt 1000 i läshastighet är det tillräckligt för de flesta gamla spelmotorerna att maxa, inbillar jag mig.

Kommer köpa internt till PS5-spelen med, inväntar bättre pris per terra, black friday 2023 kanske. Att flytta alla PS4-spel gör att det interna kan andas vidare ett bra tag till. När det kommer till PS5 vill jag ha mycket snabbare än orginalet och då blir det inte billigt. Just för att PS5 kommer utnyttja den högre hastigheten på en SSD med alla nya spelmotorer från Sonys studios.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Jag kör Samsung T7, en terra för 1300:-

Snabbar upp PS4-spelen rejält, speciellt de med många laddskärmar, som t ex diablo 3 när man startar om från menyn 100 gånger för att spawna en specifik bounty. Två sekunder istället för 12 gör en sån uppgift hanterbar när RNG sviker. Att starta en rift tar bara en sekund. Kört fallout 4 med, funkar betydligt bättre med en SSD.

Kommer man bara upp i runt 1000 i läshastighet är det tillräckligt för de flesta gamla spelmotorerna att maxa, inbillar jag mig.

Kommer köpa internt till PS5-spelen med, inväntar bättre pris per terra, black friday 2023 kanske. Att flytta alla PS4-spel gör att det interna kan andas vidare ett bra tag till. När det kommer till PS5 vill jag ha mycket snabbare än orginalet och då blir det inte billigt. Just för att PS5 kommer utnyttja den högre hastigheten på en SSD med alla nya spelmotorer från Sonys studios.

Tack för utförligt svar. En USB disk är ju relativt billig så då kan man gott låta många spel ligga kvar utan att sova dåligt liksom.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att det fortfarande säljs lagringsenheter med endast 500GB.
Men alltid är det någon som köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag är förvånad att det fortfarande säljs lagringsenheter med endast 500GB.
Men alltid är det någon som köper.

Jag skulle snarare säga att 95% av de vanliga användarna inte behöver så mycket mer. De flesta spelar inte, de flesta har inte filmer på datorn, de flesta streamar både film och musik numera. Foton hamnar i molnet dom med. Vad mer ska man ha lagringen till?

Permalänk
Skrivet av Peite:

Gör den verkligen det?
Känns som en gamble man inte vill göra i onödan om framtida mer krävande spel börjar krångla.
Men har man en över liggandes kan man väl testa. Får man problem kan man använda den som onödigt snabb disk för enbart PS4-spel.

Hört att man måste köra på någon särskild SE-version för att den ska fungera utan att PS5 stänger av sig själv.
Hittar ingen SE-variant på 1TB och 2B-varianterna på Prisjakt.

---

Angående kylning.
Undrar dock hur viktigt det egentligen är med gigantliska kylarare till M.2-enheter på PS5.
På PC-sidan brukar väl nämnas att det bara är controller-chippen som bör kylas?

Hade en över från en dator jag gjorde mig av med så tänkte why not. Köpte den dessutom som en bf2042 (suck) bundle för isch 1500. Spelet hade jag ändå tänkt köpa så blev i runda slängor 1000 för ssdn.

Finns en video på Youtube där dom testar just denna ssdn utan några märkvärda prestandatapp. Kan dock inte tala för hur framtidssäker den är, men allt flyter på som vanligt so far!

Skrivet av Vaneriuz:

Det känns ju tyvärr sjukt ovärt att spara några hundringar på det sättet. Disken du använder klarar ju inte hastigheterna PS5-spelen och gränssnittet kan använda sig av.. De flesta spelen just nu fungerar nog, men många spel kan/kommer att få problem och dessutom kommer många spel inte att ladda så snabbt de egentligen ska göra.

Som jag skrev ovan så är det inga märkvärda skillnader. Hade jag köpt en helt ny hade jag nog lagt de extra hundralapparna dock, men har man en som ligger och skräpar är det sjukt värt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Nånting säger mig att inte så många konsollspelare vill lägga ut mer på lagringen än själva konsollen, så 2 och 4TB lär nog inte sälja så bra

Jag köpte 4tb hdd till ps4an som jag nu har inkopplat i ps5an. Funkar utmärkt att flytta över spel till lagringen på ps5an när man vill spela. Jag känner inget behov av att utöka lagringen på ps5an i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag skulle snarare säga att 95% av de vanliga användarna inte behöver så mycket mer. De flesta spelar inte, de flesta har inte filmer på datorn, de flesta streamar både film och musik numera. Foton hamnar i molnet dom med. Vad mer ska man ha lagringen till?

Alla foton hamnar inte i molnet hos mig, men att fylla ut 500GB är inga problem även utan att ha spel, filmer, musik.
Jag fotar mycket och stackar fokus just nu så det blir många bilder för varje färdig bild, 500GB skulle räcka till cirka 250-300 färdiga bilder om jag sparar alla foton som använts till stackingen, det är inte så jättemycket och då sparar jag inte i raw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Alla foton hamnar inte i molnet hos mig, men att fylla ut 500GB är inga problem även utan att ha spel, filmer, musik.
Jag fotar mycket och stackar fokus just nu så det blir många bilder för varje färdig bild, 500GB skulle räcka till cirka 250-300 färdiga bilder om jag sparar alla foton som använts till stackingen, det är inte så jättemycket och då sparar jag inte i raw.

Jag skulle inte säga att en vanlig användare har en så pass bra kamera, utan mer kör med mobilkameran oftast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För snart 20år sedan hade jag dubbla 250GB hdd till min xbox 1 som jag swappade och det fyllde man snabbt upp.
1 200 kk för 500GB extra 20år senare känns inte billigt. (såklart är dessa ssd lite snabbare än hdd)

Men det är välkommet att det börjar komma in mer. För min del känns 1TB minimum vad jag vill öka till för annars vill man senare byta.

Min känsla är att för den stora skaran är det vänta lite mer, ju äldre konsolen blir, ju mer saker har man troligen som man vill ha kvar. Och då har priset sjunkit lite mer.

Alla har vi olika krav, för min del hade 250GB räckt bra på både konsol och PC eftersom jag så gott som alltid spelar ett spel åt gången.

Vill man absolut spela något annat så tar det ju ändå inte många minuter att ladda ner ett spel på exempelvis 50GB