Böter efter resa på SL buss

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man kunde läsa förra året, många andra bussbolag kunde på typ en vecka flytta eller sätta nya blip-automater vid dörrarna där bak, medans inget har skett på 2 år hos SL.
De gör det medvetet svårt att blippa, allt för att kunna skriva böter så mycket de kan, för det är lönsamt.

Nu säger jag inte att jag köper ursäkten SL har kommit med, men de har sagt att de inte vill ta bussar ur trafik (dvs köra mindre trafik) för att de ska flytta läsarna längre bak. SL har också väldigt många bussar som det skulle behöva göras på. Om jag minns rätt, så var inte SL ensamma om att inte flytta läsaren längre bak. Vet dock att Skånetrafiken flyttade läsarna bak i bussen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nu säger jag inte att jag köper ursäkten SL har kommit med, men de har sagt att de inte vill ta bussar ur trafik (dvs köra mindre trafik) för att de ska flytta läsarna längre bak. SL har också väldigt många bussar som det skulle behöva göras på. Om jag minns rätt, så var inte SL ensamma om att inte flytta läsaren längre bak. Vet dock att Skånetrafiken flyttade läsarna bak i bussen

Det går att arbeta på natten när de flesta bussarna inte körs.
På en månad så hade de kunnat fixat de flesta bussarna och satt/flyttat läsarna till de bakre dörrarna. Nä. Det är bekvämare att straffa de som åker och sno 1500kr av dem och sedan skylla från sig. För man får ju inte gå fram till den läsaren som sitter där fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De gör det medvetet svårt att blippa, allt för att kunna skriva böter så mycket de kan, för det är lönsamt.

Det tvivlar jag på är sant i verkligheten:
nu när man inte måste blippa när man går in i bussen så lär ganska många hoppa över det och inte betala för sig, och det lär kosta bra mycket mer i förlorade intäkter än vad de får in på det fåtal som får böta.
(plus att ju kontrollanter också kostar pengar...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det tvivlar jag på är sant i verkligheten:
nu när man inte måste blippa när man går in i bussen så lär ganska många hoppa över det och inte betala för sig, och det lär kosta bra mycket mer i förlorade intäkter än vad de får in på det fåtal som får böta.
(plus att ju kontrollanter också kostar pengar...)

Han är konspiratoriskt lagd, för att ge lite mer kontext.

I Göteborg kunde man kliva på överallt på bussen men de gjorde om det för några månader sedan så att folk måste kliva på vid föraren nu. Busschauffören kan på så sätt vägra folk som inte har biljett. Jag antar att det vanligtvis fungerar så i Stockholm med, men nu är pandemin här och då tycker de inte det är någon bra idé kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han är konspiratoriskt lagd, för att ge lite mer kontext.

I Göteborg kunde man kliva på överallt på bussen men de gjorde om det för några månader sedan så att folk måste kliva på vid föraren nu. Busschauffören kan på så sätt vägra folk som inte har biljett. Jag antar att det vanligtvis fungerar så i Stockholm med, men nu är pandemin här och då tycker de inte det är någon bra idé kanske?

Ja, det är samma i Stockholm, och i Stockholm var det så även innan pandemin, alltså gå på längs fram och busschauffören kan avvisa folk som inte har en biljett och har varit så under pandemin också när framdörren varit öppen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

En tanke som jag haft under pandemin och krav på biljett är följande :
Vad är ett rimligt antal betalmedel som resande ska ha i reserv för att kunna nyttja lokaltrafik när möjligheter att göra rätt för sig tas bort eller blir otillgängliga?
Du kan betala med betalkort ( Går endast att lösa biljett i samband med resa , beroende av möjlighet att lösa biljett med blipp )
SL-kort med periodbildjett ( behöver aktiveras först nånstans där automat finns eller på buss )
Access-kortet som är förladdat med pengar ( Går endast att lösa biljett i samband med resa , beroende av möjlighet att lösa biljett med blipp)
Mobilapp - Fungerar när som helst , men inte alla har möjlighet att hantera den. Dessutom så har SL en friskrivningsklausul om att de inte garanterar att appen fungerar eller att köp inte går att genomföra. (Troligtvis har det med datatjänsterna att göra såsom uppkoppling , Swish och Bank-ID )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChickenzliZe:

En tanke som jag haft under pandemin och krav på biljett är följande :
Vad är ett rimligt antal betalmedel som resande ska ha i reserv för att kunna nyttja lokaltrafik när möjligheter att göra rätt för sig tas bort eller blir otillgängliga?
Du kan betala med betalkort ( Går endast att lösa biljett i samband med resa , beroende av möjlighet att lösa biljett med blipp )
SL-kort med periodbildjett ( behöver aktiveras först nånstans där automat finns eller på buss )
Access-kortet som är förladdat med pengar ( Går endast att lösa biljett i samband med resa , beroende av möjlighet att lösa biljett med blipp)
Mobilapp - Fungerar när som helst , men inte alla har möjlighet att hantera den. Dessutom så har SL en friskrivningsklausul om att de inte garanterar att appen fungerar eller att köp inte går att genomföra. (Troligtvis har det med datatjänsterna att göra såsom uppkoppling , Swish och Bank-ID )

Vilken annan tjänst kan du utnyttja även om du inte kan betala för dig för att du saknar "rätt" betalmedel?
Ta parkering som ett exempel. Man vet ofta inte vilka betalmedel som fungerar om man parkerar på något nytt ställe, men man brukar klara sig ganska långt med app + kort. Ibland behövs särskilt tillstånd om man ska tex parkera vid ett hotell eller företags egen parkering. Ibland får man bara stå 15 min. Är det riskfritt att utnyttja parkeringsplatsen om man inte har rätt betalmedel. Ofta inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Chauffören har inget mandat att bjuda på resan. Hen är inte heller någon kontrollant så du kan generellt åka utan biljett med chaufförens goda minne, du får likväl betala om kontrollanter stiger på och märker att du saknar biljett.

Vet du om det finns något rättsfall där detta fastslagits? Chauffören är ju anställd av trafikbolaget och representerar därmed sin arbetsgivare. Det kan knappast vara kundens sak att hålla reda på exakt vilka befogenheter chauffören har. Att chauffören gör fel när han bjuder på resan är en sak, men om kunden skulle få en kontrollavgift trots att det är ostridigt att chauffören bjudit på resan (d.v.s. att chauffören medger detta) så har jag svårt att se att kontrolluppgiften skulle upprätthållas i en domstolsprövning.

Från http://www.fullmakt.net/olika-typer-av-fullmakter/stallningsf...
"En viss förskjutning av synen på ställningsfullmakter har kunnat utläsas i vissa avgöranden, framför allt i konsumenträttsliga tvister. I vissa fall har en större börda lagts på företag och organisationer genom att de har givits ett större ansvar för sina anställdas åtaganden. Även om anställda har handlat utanför sina instruktioner har företag och organisationer kunnat bli bundna. Detta beror sannolikt även på att konsumenter inte har samma kunskap och därför uppfattar situationen som att en ställningsfullmakt föreligger."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

attans vilken otur!

Jag svettades över samma problem i tisdags, hade ingen mobiltelefon o bara Mastercard, som inte gick att blippa. Åkte in till Gullmarsplan utan missöde o kunde där blippa till mig en biljett.

Tycker det är sjukt snålt av SL att vara så hård när de vet att det är speciella tider just nu

mvh Lazze

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeCe:

Vet du om det finns något rättsfall där detta fastslagits? Chauffören är ju anställd av trafikbolaget och representerar därmed sin arbetsgivare.

Det finns inget i lagen om sånt men däremot finns det en HD dom som fastslår att man inte får åka om man har betalt för lite även om man släpps på.
Där nämner de under punkt 8 att "hela biljettsystemet" ska vara otillgängligt för att det ska anses vara skäl för att det ska ge undantag enligt lagen om tilläggsavgift, det räcker alltså inte med att bara en metod att betala för resan inte fungerar.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomst...
SL har inte heller nått i sina egna villkor som antyder att personal har rätt att ge undantag.
https://sl.se/globalassets/sl-allmanna-kop-och-resevillkor.pd...

Västtrafik har däremot inskrivet i sina villkor att personal ska kontaktas vid problem.
Om kortläsaren inte fungerar eller om en biljett inte accepteras av kortläsaren ska trafikpersonal omedelbart kontaktas.
https://www.vasttrafik.se/biljetter/mer-om-biljetter/kop-och-...
Då hade man troligen inte behövt betala tilläggsavgift om man fått ok att åka ändå men fastnar i kontroll och hänvisar till det. Har nog inte provats i domstol för troligen har de väl inte försökt driva det så långt utan har man fått ok har det gällt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vilken annan tjänst kan du utnyttja även om du inte kan betala för dig för att du saknar "rätt" betalmedel?
Ta parkering som ett exempel. Man vet ofta inte vilka betalmedel som fungerar om man parkerar på något nytt ställe, men man brukar klara sig ganska långt med app + kort. Ibland behövs särskilt tillstånd om man ska tex parkera vid ett hotell eller företags egen parkering. Ibland får man bara stå 15 min. Är det riskfritt att utnyttja parkeringsplatsen om man inte har rätt betalmedel. Ofta inte.

Förstår vad du menar , men vid avbrott i betalningmedel om man tar ditt exempel så kan man alltid ringa bolagets kundtjänst och rapportera att automaten tex är trasig eller att appen inte fungerar och då noteras det och man har gjort vad man kan för att betala.
Detta noterar kundtjänsten och man brukar få en kod att lägga vid vindrutan i bilen.
Man blir dock inte bötfälld.

Ska man hårdra ditt exempel med SL´s villkor så ska du INNAN du parkerar ha löst din biljett , men du kan inte sätta in kortet för att pga nån omständighet så har de tejpat igen kortluckorna. Din telefon har inte möjlighet att ha appar på grund av ej smarthpone eller annan begränsning.
Det finns dock räddning , du kan lösa parkeringsbiljett , men då måste du åka till ett specifikt ställe ca 1 timme bort för att sen åka tillbaka och parkera ( kranskommuner runt om utan möjlighet att aktivera biljetter på kort )
Att ringa kundtjänsten gör ingen skillnad för villkoren är satta som de är , så antingen riskera få böter eller skippa att parkera i någonstans.

Som sagt , mest en tanke kring vad är rimligt antal betalmedel för en kommunal tjänst ska man behöva ha?
Särskilt när man blir utelåst från att göra rätt för sig med redan införskaffade betalmedel ( SL-accesskort laddat med pengar eller kontokort) , och sen blir kallad i media för plankare. Nu pratar jag om de som vill betala för sig.
https://www.svd.se/pandemiplankare-ska-stoppas-av-fler-kontroller
https://08nytt.se/infrastruktur/biljettfusket-i-kollektivtrafiken-har-okat-650-procent/
De har haft lång tid på sig att faktiskt anpassa detta under pandemin. Att placera blippar vid de bakre dörrarna innebär inte att de behöver vara permanenta.
Man kan se till att de är aktiverade vid speciella evenemang eller dylikt när det är mycket människor som ska åka.

Hur som haver , var mest en tanke kring bara med hur många betalningsmedel man måste ha i reserv just in case.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Åkte buss tidigare i veckan och eftersom det inte går att blippa kortet på bussen så kunde jag inte betala för min resa. När jag klev av bussen så stod kontrollanterna där och tog mig.
Har tjafsat med SL på mail och fick idag det här svaret.

----------------

Hej

Ni har inkommit med bestridande i aktuellt ärende om tilläggsavgift. Mot denna bakgrund kommer SL att ansöka om stämning i tingsrätt för att få skuldfrågan prövad.

-----------------

Vad gör jag nu?
Vad kommer hända?
Är det lika bra att bara betala och dra ett streck över detta?

Du närvara i Tingsrätten och berättar din del utav frågan.
Anledningen att SJ i detta fall väljer att driva frågan är för att dom ska ha riktlinjer hur dom ska hantera situationer som din i framtiden. En form utav praxis, inge konstigheter.

Jag hade valt att driva frågan och hänvisa att deras betalnignsutrustning var trasig och att chauffören släppte på mig. Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Du närvara i Tingsrätten och berättar din del utav frågan.
Anledningen att SJ i detta fall väljer att driva frågan är för att dom ska ha riktlinjer hur dom ska hantera situationer som din i framtiden. En form utav praxis, inge konstigheter.

Jag hade valt att driva frågan och hänvisa att deras betalnignsutrustning var trasig och att chauffören släppte på mig. Enkelt.

Det är inte SJ, utan SL som det pratas om Och SL har drivit andra till domstol tidigare också. I detta fall kan du inte hänvisa till det, då framdörren är stängd, dvs har inget med chauffören att göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är övertygad på att någon idiot har kommit på hos SL att "vi gå miste om XX pengar pga plankare" och nu gör dom ALLT för kungochfosterland för att få tillbaka deras 10.000kr de missat i plankning...
De är riktigt äcklig och ful stil av dem att göra på detta vis, vi kan inte rå för att SL inte har IQ nog att flytta eller sätta in provisoriska läsare på bussarna när fronten är stängd...
Idiotin i detta är helt och hållet "du ska ha giltig biljett NÄR DU KLIVER PÅ" - och den är fan svår att ta sig runt.
Betala och överklaga efteråt, får du tillbaka pengar så fine, om inte... då har du mist 1500kr TROTS att du betalar månadskort.

Sl har tappat ALL respekt genom åren plus med ständigt jäkla prishöjande UTAN förbättringar i trafik så kan dom dra åt helskota.

(Ja jag har personlig agg mot dom, pengakåta *** ** ***** ***)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ska inte gamla SL-kortet avvecklas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Jag har oftast med mig Access-kort, bankkort samt min mobil (mobilapp).

Är snarare mer rädd för att betala för mycket än att åka med ogiltig biljett. Det har hänt mig att min reskassa använts när jag trott att mitt månadskort fortfarande varit aktivt. Tror spärrvakten då nämde att återköp enbart är möjligt inom 5 minuter?

Nu åker jag främst tunnelbana, där SL för ett par år sedan tog bort biljettautomaten vid min tunnelbanestation. Dvs det finns inte längre något smidigt sätt att kolla upp mina kort eller om jag har aktiva biljetter.

Att blippa sitt betalkort känns inte direkt pålitligt, då det är omöjligt att kolla om biljetten är giltig utan att besöka hemsidan (ej mobilanpassad) eller be spärrvakten kontrollera biljetten.

Så numera använder jag mitt gamla SL Access-kort för periodbiljetter samt mobilappen för enstaka resor.

Detta för att undvika att även mitt betalkort blippas när jag lägger plånboken på läsaren vid spärren.

Så fort alla butiker accepterar Apple Pay, så kommer jag kasta mitt fysiska betalkort.

Skrivet av Petterk:

Den dagen kommer jag sluta att åka med SL. Lär bli många som råkar betala sina resor med betalkort då det är samma läsare i spärrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Saknar relevans i sammanhanget, eftersom problemet är detsamma oavsett vilket kort det är frågan om. Det blå (Access) ersätts successivt av ett grönt som biljettbärare, samt möjligheten att lösa biljett genom att lägga på ett Visa/Mastercard/Amex med NFC. Den läsaren sitter på samma ställe, dvs vid föraren.

Det gröna kortet kommer inte att gå att ladda med pengar, utan istället med x antal resor. Bokföringstekniskt så blir det för SL så då att de säljer en hög vilande biljetter istället för att agera "bank" tills biljetten löses. Jag kan nästan tycka att det är lite komiskt eftersom alla rusade från lagrade biljetter på papper, magnetkort etc till reskassa och nu rusar man tillbaka åt andra hållet igen fast med nyare teknik.

Tillägg: Om jag minns rätt så är det f.n. så att det gröna bara går att ladda med periodbiljetter, men den andra funktionaliteten ska komma under året. En del som gjort som vanligt har fått problem med det gröna kortet när de gjort som vanligt och bara dumpat hela plånboken på läsaren. Detta eftersom det gröna läggs på samma läsare som om man köper enkelbiljett med Visa/Mastercard/Amex, medan det blå använder en egen läsare. De har då köpt enkelbiljetter trots att de haft periodbiljett, då läsaren fått tag i ett av de andra korten först.

Permalänk
Medlem

Det verkar råda en del missförstånd. En del har också adresserats men som förare vill jag klargöra lite.

Jag som förare ska visera alla resenärer för att ingen ska kliva på utan giltig biljett. Jag har rätt att avvisa resenärer som saknar giltig biljett. Jag kan även avvisa en resenär som kliver på och först då börjar köpa mobilbiljett, alla resenärer är skyldiga att ha en giltig biljett när de stiger på och jag ska inte åka vidare förrän alla uppvisat en sådan. En biljett är egentligen giltig i 60 minuter men de extra 15 minuterna som ger den 75 minuters giltighet är avsedda för att resenären ska kunna köpa biljetten i förväg. Jag som förare, samt övriga resenärer, ska inte behöva vänta på att någon köper biljett inne i bussen.

Vad jag inte har rätt att göra är att handgripligen kasta ut någon från bussen. Jag kan tala om för dem att de inte får åka utan giltig biljett och jag kan be dem kliva av. Mer än så har jag inte rätt att göra. Enbart ordningsvakter eller polis har befogenhet att fysiskt avvisa någon från bussen. Detta kan således i sämsta fall innebära att bussen blir stående en längre stund i väntan på ordningsvakt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tillägg: Om jag minns rätt så är det f.n. så att det gröna bara går att ladda med periodbiljetter, men den andra funktionaliteten ska komma under året. En del som gjort som vanligt har fått problem med det gröna kortet när de gjort som vanligt och bara dumpat hela plånboken på läsaren. Detta eftersom det gröna läggs på samma läsare som om man köper enkelbiljett med Visa/Mastercard/Amex, medan det blå använder en egen läsare. De har då köpt enkelbiljetter trots att de haft periodbiljett, då läsaren fått tag i ett av de andra korten först.

Det är knappast SLs fel om någon sätter hela plånboken mot läsaren och köper en extra biljett med kredit/betalkort. Det står på de nya kortläsarna att de accepterar sådana kort med blippfunktion.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Förstår vad du menar , men vid avbrott i betalningmedel om man tar ditt exempel så kan man alltid ringa bolagets kundtjänst och rapportera att automaten tex är trasig eller att appen inte fungerar och då noteras det och man har gjort vad man kan för att betala.
Detta noterar kundtjänsten och man brukar få en kod att lägga vid vindrutan i bilen.
Man blir dock inte bötfälld.

Ska man hårdra ditt exempel med SL´s villkor så ska du INNAN du parkerar ha löst din biljett , men du kan inte sätta in kortet för att pga nån omständighet så har de tejpat igen kortluckorna. Din telefon har inte möjlighet att ha appar på grund av ej smarthpone eller annan begränsning.
Det finns dock räddning , du kan lösa parkeringsbiljett , men då måste du åka till ett specifikt ställe ca 1 timme bort för att sen åka tillbaka och parkera ( kranskommuner runt om utan möjlighet att aktivera biljetter på kort )
Att ringa kundtjänsten gör ingen skillnad för villkoren är satta som de är , så antingen riskera få böter eller skippa att parkera i någonstans.

Som sagt , mest en tanke kring vad är rimligt antal betalmedel för en kommunal tjänst ska man behöva ha?
Särskilt när man blir utelåst från att göra rätt för sig med redan införskaffade betalmedel ( SL-accesskort laddat med pengar eller kontokort) , och sen blir kallad i media för plankare. Nu pratar jag om de som vill betala för sig.
https://www.svd.se/pandemiplankare-ska-stoppas-av-fler-kontroller
https://08nytt.se/infrastruktur/biljettfusket-i-kollektivtrafiken-har-okat-650-procent/
De har haft lång tid på sig att faktiskt anpassa detta under pandemin. Att placera blippar vid de bakre dörrarna innebär inte att de behöver vara permanenta.
Man kan se till att de är aktiverade vid speciella evenemang eller dylikt när det är mycket människor som ska åka.

Hur som haver , var mest en tanke kring bara med hur många betalningsmedel man måste ha i reserv just in case.

Hela ditt exempel med att du kan ringa till parkeringsbolaget bygger på att det är så deras villkor ser ut. Det är ingen universell sanning. Nu för tiden plockas många automater bort och ersätts helt och hållet med app eller sms-biljett. Oavsett förväntas du följa de villkor som parkeringsbolaget sätter upp. Vad är skillnaden mot bussen?

Sedan kan jag tycka att SL's villkor verkar vara lite väl stelbenta. Här nere i Skåne verkar det finnas en mycket större förståelse. Ett tag var betalning med kort trasig i Skånetrafikens App. Det funkade ibland och ibland inte. Då gick det att visa att man försökt och slippa avgift. Ibland kom kontrollanten tillbaka och ville att du skulle försöka igen, eller bad dig försöka igen när du visade felet i appen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det argumentet håller inte tyvärr. Det är samma sak med felparkering. Jag hade inte för avsikt att parkera på fel sida vägen inom datumzon men gjorde tyvärr det och fick en p-bot. Försökte bestrida men det var lönlöst, att jag inte hade full koll på vilken sida jag skulle stå var enligt polisen oväsentligt då det är min skyldighet att ta reda på vad som gäller.

Det stod i lagboken senast jag läste om kontrollavgift och fick det förklarat av jurist. Det var många år sen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Det stod i lagboken senast jag läste om kontrollavgift och fick det förklarat av jurist. Det var många år sen dock

Om SLs villkor är att du skall ha en giltlig biljett när du kliver ombord på bussen så känns det som ett väldigt krystat argument att hävda att man inte hade för avsikt att åka utan att betala om man blir påkommen att inte ha en giltig biljett.

Jag antar att det är denna paragrafen du menar?

"2 § Tilläggsavgift får ej tagas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet."

Jag kan vara böjd att hålla med dig om att det inte är glasklart i detta fallet.

La till lagtext.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Kontrollanterna får inte hålla kvar dig och eventuella väktare är bara där för att skydda kontrollanterna.

Har själv ofta månadskort eller köper biljett via appen, men har råkat ut för att biljettköpet inte registrerats på betalkortet (men har kunnat passera spärrarna). Har även hänt att mobilen fått slut på batteri innan biljettkontroll, men har aldrig behövt erlägga någon kontrollavgift.

Uppmanar ingen att planka, men SL:s biljettsystem är inte ofelbart vilket även kontrollanterna vet om.

I ditt fall tror jag tyvärr att det blir svårt att vinna i rätten.

Här i Göteborg så drog Västtrafik upp det i rätten, de hävdade att tjuvåkning var ett så allvarligt brott att de hade rätt att frihetsberöva personen. Problemet med det är att för att en privatperson, eller icke polis, ska få gripa någon så måste de ha observerat brottet och dessutom personen ända sedan brottet begicks. Att du vägrar visa biljett är inget brott så de kan inte ha observerat det, däremot om de var på fordonet när du gick på och såg att du inte blippade eller vad man nu gör. Å andra sidan behöver man ju inte göra det, i praktiken i alla fall, när man har månadsladdning eller liknande, så det räcker sannolikt inte. Jag vet inte hur det gick den gången, men Västtrafik har ju flera gånger fått domar mot sig i alla fall, och de bytte företaget som utförde biljettkontrollerna för några år sedan på grund av för mycket våld.

Jag tjuvåkte en hel del när jag var yngre så jag lusläste reglerna och lagarna, men det hjälpte ju sällan då de inte följde dem. Jag har en kompis som blev nerbrottad på spårvagnen då han försökte gå av efter att kontrollanter kommit på exempelvis, vilket förstås är totalt olagligt. Jag har också själv blivit hindrad att gå av flera gånger när jag haft biljett, men de bara varit så sega med sin kontroll att de inte hunnit till mig innan min hållplats, ofta börjar de gapa och kalla på hjälp när jag bara vill gå av liksom. Innan pandemin cyklade jag till jobbet, men tog vanligtvis en gratisfärja över älven med cykeln. Men ibland, när jag var lat eller trött eller vädret var riktigt dåligt, tog jag en färja som gick närmare hemifrån, men då behöver man betala och eftersom jag åkte så sällan var det ingen poäng med månadskort eller så. Oftast betalade jag men det hände att jag glömde det, och färjan är ju rätt jobbig för man har liksom ingenstans att ta vägen. Och till skillnad från på bussar och spårvagnar så "gömde" sig ofta kontrollanterna på båten när den var vid hållplatsen för att sen komma fram när man var ute på vattnet. Som tur är så blev jag ju kompis med flera av besättningsmännen som jobbade där och de brukade varna om det var kontroll när jag gick på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Idiotin i detta är helt och hållet "du ska ha giltig biljett NÄR DU KLIVER PÅ" - och den är fan svår att ta sig runt.
Betala och överklaga efteråt, får du tillbaka pengar så fine, om inte... då har du mist 1500kr TROTS att du betalar månadskort.

Jag förstår inte vad du menar där.. Om du bara aktiverat perioden för månadskorten en gång så är det sen giltigt hela månaden. Du behöver inte blippa varje gång innan du kliver på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Åkte buss tidigare i veckan och eftersom det inte går att blippa kortet på bussen så kunde jag inte betala för min resa. När jag klev av bussen så stod kontrollanterna där och tog mig.
Har tjafsat med SL på mail och fick idag det här svaret.

----------------

Hej

Ni har inkommit med bestridande i aktuellt ärende om tilläggsavgift. Mot denna bakgrund kommer SL att ansöka om stämning i tingsrätt för att få skuldfrågan prövad.

-----------------

Vad gör jag nu?
Vad kommer hända?
Är det lika bra att bara betala och dra ett streck över detta?

Du kommer förlora. Betala bara.

Kan man inte blippa på bussen av någon anledning, då finns SL-appen och swish.

Det finns inget scenario där SL har fel och du har rätt i detta läge; Du måste ha biljett, det hade du inte, klart. Du kan inte heller hävda extraordinära förhållanden eller att du orimligen kunde veta vad som gällde.

Betala innan det blir värre, för ditt eget bästa

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Saknar relevans i sammanhanget, eftersom problemet är detsamma oavsett vilket kort det är frågan om. Det blå (Access) ersätts successivt av ett grönt som biljettbärare, samt möjligheten att lösa biljett genom att lägga på ett Visa/Mastercard/Amex med NFC. Den läsaren sitter på samma ställe, dvs vid föraren.

Det gröna kortet kommer inte att gå att ladda med pengar, utan istället med x antal resor. Bokföringstekniskt så blir det för SL så då att de säljer en hög vilande biljetter istället för att agera "bank" tills biljetten löses. Jag kan nästan tycka att det är lite komiskt eftersom alla rusade från lagrade biljetter på papper, magnetkort etc till reskassa och nu rusar man tillbaka åt andra hållet igen fast med nyare teknik.

Det är väl ett icke-problem med nya då du ändå köper biljetten i appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kommer förlora. Betala bara.

Kan man inte blippa på bussen av någon anledning, då finns SL-appen och swish.

Det finns inget scenario där SL har fel och du har rätt i detta läge; Du måste ha biljett, det hade du inte, klart. Du kan inte heller hävda extraordinära förhållanden eller att du orimligen kunde veta vad som gällde.

Betala innan det blir värre, för ditt eget bästa

Så den som inte har en av SL utsedd telefon med tillhörande abonnemang, och klarar av att använda den, får alltså gå? Jag vet att det är SL:s ruttna inställning, men är den rimlig? SL har ett samhällsuppdrag att tillhandahålla tillgänglig och skattesubventionerad trafik, inte att bete sig som något skräpigt appbolag. Dessutom kan man notera att appen har uselt betyg i appbutikerna.

Vidare kan man läsa följande på SL.se:

"SL-trafik för alla

Sveriges riksdag har beslutat att samhället ska utformas så att människor med funktionsnedsättningar i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet.

Resor är en stor del av våra liv och i Stockholmsområdet är SL-trafiken det naturliga valet för många. Att kollektivtrafiken också ska vara ett naturligt val för invånare med olika typer av funktionsnedsättningar är en självklarhet. SL‑trafiken är till för alla!

Det långsiktiga målet för Region Stockholms tillgänglighetsarbete är att ”SL:s allmänna kollektivtrafik ska upplevas som det mest attraktiva resealternativet för resenärer med funktionsnedsättning”."

Vackra ord är lätta att producera, men att leva upp till dem förefaller vara svårare.

Jag har inget till övers för plankare, men jag har heller inget till övers för SL:s vägran att se till att det går att använda det biljettsystem de faktiskt har. Att de har hållt på så här kan inte gärna bero på annat än att de inte vill öppna för påstigning bak permanent, vilket man inte vill. De hade inressant nog tid och pengar att sätta upp "plastburar" vid förarplats, vilket orsakade problem för förarna och som sedan togs bort. Att se till att det går att lösa biljett längre bak i bussen har dock ansetts omöjligt.

Huruvida man sedan kommer att förlora eller inte är en annan fråga som man egentligen bara kan spekulera i och det kan bero på det specifika fallet. Oavsett "vinstpotential" är det lite löjligt med alla dessa hot om att det ska bli värre och kosta hur mycket som helst. Det är fortfarande ett förenklat tvistemål det skulle röra sig om. Hela poängen med sådana är att det inte ska bli hur dyrt som helst, men det kan förstås bli lite dyrare om man förlorar. Vill SL skicka någon i tjusig kostym och lägga 70 dyra advokattimmar så får de göra det, men betala själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo, Access systemet ska avvecklas under 2023, däremot har de ett nytt kort, som SL kallar för gröna kortet, eller SL kort istället för access. Så även i framtiden kan du använda ett "SL kort" eller ha biljetten i mobilen, det kan du välja själv. SLs gröna kort har funnits sedan i slutet av september 2021 och än så länge finns bara periodbiljetter, dvs 24/72 timmar, 7,30,90 dagar samt årsbiljetten tillgänglig för gröna kortet

Visa signatur

Permalänk

Såg att du betalat och det var nog klokt. Det är i princip omöjligt att överklaga och få boten hävd. Har läst skräckhistorier och mer solklara fall än detta som man drivit vidare men utan att lyckas. Det ska extremt mycket till för att det ska gå igenom och gör det det så har det ändå gått bra mycket tid från detta hände.

SL är stenhårda kring med att giltig biljett måste innehavas innan man kliver ombord på buss eller påbörjar sin resa. Kan man inte blippa på bussen för att läsaren är där framme ska man använda sig av SL-appen och Swish.

Bara att betala, svälja och gå vidare med livet. Är inte värt att ödsla tid och energi på sånt skräp.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl ett icke-problem med nya då du ändå köper biljetten i appen?

Idag spelar det ingen stor roll eftersom det bara finns periodbiljetter, men dessa ligger antingen på kortet eller i appen. Man väljer när man köper. Annars skulle man ju kunna åka två stycken på samma biljett. Att ladda med enkelbiljetter och att köpa hos ombud etc är inte implementerat ännu, så per dagens datum är det gröna kortet inte så relevant för trådens ämne. Däremot används som sagt samma läsare för att köpa biljett med bank/kreditkort.