Tradera, Sveriges trasigaste betalsystem?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag håller med TS här, när du lägger upp något för försäljning så är du fri att bocka i vilka betalningsmetoder du accepterar - om nu av någon anledning Tradera anser att du behöver använda dig av en betalningsmetod du ej känner dig bekväm med så finns det andra aktörer att sälja varan igenom.

Jag har både sålt och köpt på Tradera i strax över 10 år och för mig känns det snarare som norm än något annat att Tradera agerar mellanhand och håller i pengarna tills båda parter är nöjda. Det jag alltid har gjort om jag har sålt av något för en större summa är att dokumentera nedpackning & avlämning hos speditören. Faktum är att den enda gången jag har blivit lurad på Tradera är just vid användning av Swish, aldrig genom Paypal eller Paynova.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Om man vänder på det och är köpare så skulle jag ALDRIG betala med Swish. Blåser säljaren mig som köpare står jag där och får ta hela förlusten. Jag använder alltid Paypal och där finns köpskydd som är kostnadsfritt.
Använder man Tradera som säljare så får man också acceptera att få betalt med Paynova m.m.

Sen tycker jag att Tradera far med osanning när det skriver att du kommer att få dina pengar inom 1-2 dagar, vilket i ditt fall är lögn då de låst utbetalningen.
Jag hade nog själv avvaktat med att skicka varan tills betalning inkommit om det rör sig om så stora summor.

Använder själv Tradera sedan många år som både säljare och köpare.

PayPal räddade mig från en blåsning. Vann budgivning för ca 1000kr men något kände inte rätt så jag betalade med PayPal efter 1 vecka hörde säljaren av sig och frågade om jag har betalt svarade och skickade bild på kvittot man får av PayPal/tradera. 2veckor senare ingen vara och personen svarar inte varken på minna eller traderas uppmaningar så blev en polisanmälan och upptrappning med PayPal.

Fick tillbaka mina pengar tack vare PayPal köp försäkring och det va smidigt också 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Dom har automatiska system som väljer ut personer slumpmässigt, har råkat ut för det själv och då har man tur nog tagit bild på paketet som man har skickat samt sparat undan film när man testat de man har skickat iväg.

Men de sker alltså slumpmässigt, däremot har jag en känsla av att de till största del berör dom som betalar en summa över 5000 kr som råkar ut för detta.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det blir nästan alltid en sån här kontroll vid större summor, och om man inte sålt på länge. Men ja sjukt irriterande, man som säljare har noll garanti om något skull gå snett.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Undra hur många av dessa som gått upp i domstol..

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Det är betydligt vanligare med bluff/scam bland säljare än köpare, lättare att "sälja" en falsk produkt till dussintalet än att stjäla något du "Köpt".
Jag som köpare (och säljare) använder alltid säkra betalningsmetoder, Paypal/Paynova just för att det visar att man är *seriös*. De som vill ha swish har oftast en baktanke, där har man inga rättigheter...

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Det är betydligt vanligare med bluff/scam bland säljare än köpare, lättare att "sälja" en falsk produkt till dussintalet än att stjäla något du "Köpt".
Jag som köpare (och säljare) använder alltid säkra betalningsmetoder, Paypal/Paynova just för att det visar att man är *seriös*. De som vill ha swish har oftast en baktanke, där har man inga rättigheter...

Stämmer, använder du paypal/paynova är du skyddad som köpare. Därav försöker jag alltid använda det om jag ska handla något på tradera, använder aldrig swish eftersom du aldrig kommer få tillbaka dina pengar om det är scam.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Tradera blir mer likt Ebay där det frodas rätt friskt med köpare som scammar på just detta sätt.

Blev blåst där när jag sålde ett Magic The Gatheringkort för 3.500:- som jag vet var 100% äkta. Packar väl och skickar, men köparen öppnar en tvist och påstår att det är ett oäkta kort. Ebay säger:
Skicka köparen pengar för porto så han kan skicka tillbaka kortet till mig och ignorerar det enkla fakta att; Så... ni vill att jag ska skicka x pengar så han kan returnera ett falskt kort till mig och behålla det äkta kort jag skickade?
(De höll alltså mina pengar och skickade tillbaka dem till dem köparen)

Som säljare känns det rätt självklart att jag skall ha mina "pengar i handen" innan varan lämnar min ägo. Det krav jag tycker man kan ställa på Tradera är att kontrollera vilka konton som finns, samt vem det är som faktiskt står bakom detta konto. Det tillhör ju inte ovanligheterna att flera har rätt många olika konton nu för tiden. T ex många "småbutiker/lumphandlare" etc. Att göra det till standard att kräva t ex bankid vore ju på sin plats.

Det är ju deras omdömessystem som skall ge köparen information huruvida säljaren är seriös eller inte.

Känns något oseriöst med annonsen så skit i att lägga bud/handla begagnat. Man "chansar" helt enkelt inte då man som köpare på begagnatmarknaden endast har en bråkdel av de rättigheter man har gentemot företag/affärer/butiker.

Att då ha ett "företag" som skall agera "domare" i en tvist de har NOLL insikt i och helt sonika går på "känsla" är helt befängt. (Eller som t ex Ebay, som nästan uteslutande går på köparens linje)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Tror det är lättare att bråka med Tradera än med Ebay faktiskt. Men det lät inte som någon rolig historia som hänt dig

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

hade aldrig sålt nåt dyrt på tradera, helt värdelösa är dom, då är det bättre sälja face to face.. mindre risk för strul om att pengar hålls inne eller nåt... händer nåt så går dom efter köparen som paypal gör med ebay.. undvik skitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag ser tyvärr dessa system som en risk för säljaren, samma sak med Blocketpaketet.
Köparen kan ju allt från ha sönder produkten till att köra en omvänd scam där den påstår att det var en tegelsten i paketet, och så sitter man med pengarna upplåsta....
Hade aldrig vågat skicka något på dom premisserna.

Bägge är sitter väl i samma sits? Säljaren kan väl skicka en tegelsten och påstå att köparen ljuger. För dyrare varor är nog face to face bäst så man har en möjlighet att inspektera och testa att varan fungerar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Hedersmedlem

Den enda sanningen i detta är att den som vill blåsa andra kommer alltid att hitta en väg, så det är alltid den som är ärlig som är förloraren.

Tradera sätter sig nu som mellanhand och tvistelösare. Men det visar ju sig gång på gång att när de kluriga casen kommer så saknar de både vilja och kompetens. Se tex exemplet med grafikkortet som varit uppe här tidigare där de till och med saknade kompetens att läsa annonstexten för att se vad säljaren faktiskt utlovade om produkten. Det ska se bra ut på pappret.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Bägge är sitter väl i samma sits? Säljaren kan väl skicka en tegelsten och påstå att köparen ljuger. För dyrare varor är nog face to face bäst så man har en möjlighet att inspektera och testa att varan fungerar.

Nä, inte blocketpaketet.
https://www.blocket.se/tjanster/blocketpaketet/steg-for-steg

Citat:

Köparen 24 timmar på sig att kolla att allt är okej med varan. Om allt är okej kan köparen klicka på "Godkänn vara" i chatten vilket gör att säljaren får sin betalning.

Mao, skickar jag som säljare en tegelsten är köparen skyddad.
Om däremot köparen _påstår_ att jag skickat en tegelsten, eller t ex har sönder en GPU när hen ska installera den i sin burk, då kommer dom ju bara klicka "nej" och påstå att produkten var trasig när dom fick den.

Jag har som köpare aldrig(!) lyckats använda blocketpaketet just eftersom alla säljare anser att modellen är för riskabel, vilket jag förstår, jag hade inte heller sålt på dom premisserna.