Okej medel för att tvätta kylpasta och annat?

Permalänk

Okej medel för att tvätta kylpasta och annat?

Hej, är dessa två identiska när man ska tvätta bort kylpasta osv? Köpte den stora burken på kjell och company, men är osäker på om båda funkar lika bra? Den lilla burken är slut och båda luktar annorlunda, den vänstra känns "bättre". Har aldrig provat den högra, enligt mannen bakom kassan ska den högra vara utmärkt. Vad säger ni ?

https://imgur.com/a/fMSLr6Q

Tack

Permalänk
Medlem

snäppet bättre än toapapper men jag vill gärna se bevis på att det är mätbart...

Permalänk
Medlem

Dem gör samma sak. Den vänstra är väl citrus extrakt, brukar ligga på 98% citrus extrakt. Den högra är nästan ren alkohol(men drick inte:), har en likadan. Funkar perfekt för kylpasta och andra kletiga saker

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

snäppet bättre än toapapper men jag vill gärna se bevis på att det är mätbart...

Så du är skeptisk till den stora burken? Men då lämnar jag hellre tillbaka den bara.

Permalänk
Skrivet av Fjalls:

Dem gör samma sak. Den vänstra är väl citrus extrakt, brukar ligga på 98% citrus extrakt. Den högra är nästan ren alkohol(men drick inte:), har en likadan. Funkar perfekt för kylpasta och andra kletiga saker

Ska jag använda den stora burken eller lämna tillbaka den för att leta efter den med citrus(smak) eller vad du nu sa. xD

Vad händer om jag dricker?

Permalänk
Medlem

Nej, jag är skeptiskt till BÅDA burkarna. Såklart det är nice med en alkoholren yta men att bara ha vanligt papper och göra rent ytan är ju minst lika effektivt. Den osynliga fetthinna som är över kan ju inte vara mätbar och när du drar på ny pasta så är det ju exakt samma sak - om inte bättre

Permalänk
Medlem

Stora flaskan till höger fungerar prima att rengöra CPU (och annan elektronik)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Stora flaskan till höger fungerar prima att rengöra CPU (och annan elektronik)

Tack, det var allt jag ville höra.

Permalänk
Medlem

Akasa har jag använt i flera år utan problem.. Har inte testat allt för många olika produkter.. Men för mig har det funkat riktigt bra få bort gammal kylpasta från cpu/gpu

Permalänk
Skrivet av zogez:

Akasa har jag använt i flera år utan problem.. Har inte testat allt för många olika produkter.. Men för mig har det funkat riktigt bra få bort gammal kylpasta från cpu/gpu

Ja men den är slut, jag vet att den är bra. Frågar mest om den högra här

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Ja men den är slut, jag vet att den är bra. Frågar mest om den högra här

Den högra är vanlig Isopropanol, perfekt för rengöring.
Vad är du rädd ska hända?

Permalänk

Tack, känner mig nöjd med hjälpen jag har fått nu då.

Permalänk
Medlem

Isopropanol är kanon bra.

Permalänk

du kan i köra 100% mekanisk rengöring om du vill inget måste att hålla på med rengöringsmedel såvida du inte jagar den där sista µ° skillnad som bara kan mätas med extrem utrustning från nasa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra rödsprit om jag inte har nåt annat. Det sägs att det kan lämna kvar nån slags hinna men jag har aldrig haft problem med temperaturer. Som andra skriver lär väl mekanisk rengöring duga för många. Men det kan nog variera beroende på vad det är för klet som suttit på från början. Rödsprit är antagligen bättre än mekanisk rengöring och din "ipa" lär vara det bästa du kan använda. Det mest överhajpade i sammanhanget måste vara aceton. Undvik det eftersom det smälter plast. Har använt det rätt mycket men föredrar rödsprit i det fallet eftersom det är billigare och inte smälter plast om man råkar drälla.

Vill man köra isopropanol så skulle jag undvika vanliga svenska butikerna eftersom de tar fruktansvärt överpris. Köp då istället från amazon. https://www.amazon.se/Isopropanol-l%C3%A4mplig-fettl%C3%B6sar...

Själv betalar jag 35:- for en liter rödsprit med tjejens personalrabatt. Annars ligger priset på 69 kr/L.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...