Permalänk
Medlem

KeVVa testar EIZO-skärmar på jobbet


Sponsrat innehåll: Testpilot

SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av EIZO som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.

► Mer om testet av EIZO-skärmarna
► Mer om SweClockers testpiloter


Hej, mitt namn är Kevin och jag har fått äran ett få testa på skärmar från EIZO.
Jag har alltid haft ett brinnande intresse för datorer och ny teknik. Datorer och teknikintresset förde mig vidare in i systemutvecklaryrket där jag jobbat senaste 7 åren. Som systemutvecklare sitter jag ofta med många program igång samtidigt och har länge försök optimera och perfektionera min desktop setup.

Till vardags kör jag 3st 24" EIZO 16:10 skärmar i portrait-landscape-portrait. Det har passat mig väldigt bra de senaste åren. Jag jobbar i huvudsak på mitten skärmen där jag kör IDE, texteditor, webbläsarfönster och min "huvud"-terminal, nästan hela tiden i helskärm. Porträttskärmarna använder jag till att läsa whitepapers/API-dokumentation och verktyg där man behöver överblicka mycket på en gång; MSSQL, Postman, Chrome developer tools etc.

Jag är väldigt nöjd med min setup som jag har idag - när den funkar! Det är struligt ibland med USB-C dockor. Vissa dagar vill den inte ansluta till någon skärm alls, ibland funkar 1 skärm, ibland 2 skärmar. Det är anledningen till att jag har börjat fundera på att överge en multi-monitor setup.

När Sweclockers annonserade att de sökte testpiloter för EIZO skärmar högg jag direkt!

Jag tillsammans med en kollega får prova EIZOs EV3895.
En 38" ultrawide (24:10) curved skärm med upplösningen 3840x1600.

Jag bjuder på en ostädad bild på skärmen direkt efter uppackning. Spelet Tibia fick bli en placeholder för att visa på hur bred skärmen faktiskt är.

Första intrycket är att skärmen är väldigt stor, trots att jag kommer ifrån multi-monitor setup tidigare. Den reagerar och startar upp betydligt fortare än både min Dell docka och Startech docka när man kopplar in datorn över USB-C kabel. Skärmen med sin inbyggda ethernetport och USB-hubb ersätter min docka helt och hållet.

Skärmarna vi fick prova var av vitfärg, till vilket jag var skeptisk först men tycker nu att det passar väldigt bra in. Skärmen känns inte lika mycket som en svart mur framför mig. Skärmkanten smälter bra in i det stockholmsvita kontoret.

EcoView, en funktion som justerar skärmens ljusstyrka utifrån omgivningens ljus, var något för aggresivt satt från fabrik vilket gav en ljussvag bild. Efter att jag stängt av EcoView blev det betydligt behagligare att använda skärmen i ett upplyst kontor.

Hitills har jag inte haft några problem alls med att ansluta till skärmen jämfört mot mina USB-C dockor som jag hoppar mellan (hemmakontoret och firmans kontor). Det bara funkar!

Några minus:
➖ Precis som FredAlms påpekat, så är dom inbyggda högtalarna inte alls vad jag hade förväntat mig. Dom låter tyvärr som en äldre smartphone och i det här läget hade skärmen lika gärna kunnat vara utan dem.
➖ Det inbyggda stativet känns väldigt gediget men något jag reagerar på är att skärmen ibland rör/vobblar sig när man skriver längre texter eller knackar kod frenesiskt. Skärmen har VESA fäste och jag har tänkt prova hänga upp skärmen på det skärmstativ jag har fäst i bordet för att se om det blir stabilare.

Det här är fösta gången jag provar en ultrawide skärm och känner mig väldigt bekväm från start.
Har du frågor om skärmen eller om formfaktorn så svarar jag mer än gärna på frågor!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

En intressant observation mellan skärmen och Samsung Dex (desktop-gränssnittet för Samsung telefoner) är att den inte stödjer 24:10 upplösningen. Det här är ingen deal breaker för mig eftersom 1080p fungerar utmärkt (med svarta kanter på sidorna) och jag använder Samsung Dex väldigt sällan och då kortare sessioner.

Men om man ansluter hårdvara som kanske inte är en PC så bör man slänga ett extra öga på dokumentationen så att den stödjer 24:10 upplösningar.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

En intressant observation mellan skärmen och Samsung Dex (desktop-gränssnittet för Samsung telefoner) är att den inte stödjer 24:10 upplösningen. Det här är ingen deal breaker för mig eftersom 1080p fungerar utmärkt (med svarta kanter på sidorna) och jag använder Samsung Dex väldigt sällan och då kortare sessioner.

Men om man ansluter hårdvara som kanske inte är en PC så bör man slänga ett extra öga på dokumentationen så att den stödjer 24:10 upplösningar.

https://i.imgur.com/bIjy7No.jpg

Använder du en officiell Dex-docka från Samsung eller 3e parts? Tror att tillgängliga DeX-upplösningar även kan ha att göra med dockan/sladden.

Vilken refresh-rate har skärmen? Hittade inte det på Eizos produktsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Använder du en officiell Dex-docka från Samsung eller 3e parts? Tror att tillgängliga DeX-upplösningar även kan ha att göra med dockan/sladden.

Vilken refresh-rate har skärmen? Hittade inte det på Eizos produktsida.

Skärmen har en ju lite udda upplösning 3840 x 1600 (24:10), vilket inte ens dyker upp som alternativ i Dex inställningarnar för upplösning.

Jag använder USB-C kabeln som följde med skärmen. Gjorde lite efterforskningar och det ser ut som om man behöver roota telefonen för att få in custom upplösningar. Jag kör en Samsung Galaxy s8+, kanske att det är annorlunda med senare Samsung modeller. Svårt att hitta på google.

Refresh rate är 60Hz på både min laptop och med min Samsung telefon.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Skärmen har en ju lite udda upplösning 3840 x 1600 (24:10), vilket inte ens dyker upp som alternativ i Dex inställningarnar för upplösning.

Jag använder USB-C kabeln som följde med skärmen. Gjorde lite efterforskningar och det ser ut som om man behöver roota telefonen för att få in custom upplösningar. Jag kör en Samsung Galaxy s8+, kanske att det är annorlunda med senare Samsung modeller. Svårt att hitta på google.

Refresh rate är 60Hz på både min laptop och med min Samsung telefon.

Synd med endast 60Hz Annars såg det ut som en trevlig skärm.

Permalänk
Medlem

Nu har vår testperiod nått sitt slut och jag vill börja med att tacka EIZO och Sweclockers för den här möjligheten.
I stort så har vår upplevelse med skärmarna varit fantastisk! 👏

Vi har sammanfattat det såhär:

  • Dem vita skärmkanterna i kombination med endast USB-C kabel för laddning, bildöverföring, gigabitnätverk och USB gav skrivbordet ett väldigt avskalat och snyggt utseende. Ett stort plus är hur snabbt skärmen startar upp och ansluter all kringutrustning 👍

  • Vid första intryck så kändes 38" stort och mäktigt. Men såhär på slutet så kommenterade både jag och min kollega att man skulle vilja ha några tum till på bredden. Det här är nog väldigt subjektivt och vi båda hade helt olika fönsterlayouts.

  • Bildkvalitén och upplösningen var båda nöjda med. 75Hz eller mer hade varit en "nice to have". Men skärmens 60Hz duger för programmering och webbutveckling.

  • Tidigare skrev jag att jag upplevde att skärmen rörde på sig man skriver frenetiskt på tangentbordet. Det sker endast när skärmen i sitt högsta läge på stativet. Efter att han använt den nu i snart 3 veckor så kör jag stativet rätt långt ned och ser ingen rörelse alls medans jag skriver.

  • Ett minus är fortfarande dem inbyggda högtalarna. Det sänkte hela första intrycket av skärmen och jag har inte använt högtalarna sen dess. Till nästa revision hoppas jag att EIZO antingen byter ut högtalarna till något med djupare ljud eller tar bort dem helt.

Hade jag fått i uppdrag att hitta en skärm som skulle passa bra i ett kontorslandskap utan bestämda platser hade EV3895 stått högt på listan. Den har känts som en väldigt smidig "all round" skärm och det stora pluset är hur snabbt den anslutit över USB-C till skillnad från mina USB-C dockor. Det är inga problem att snabbt gå och koppla in skärmen mellan möten.


Ett litet tips för den som är intresserad av en större skärm är att installera Microsofts PowerToys och hitta en fönsterlayout i FancyZones som passar ens arbete.

Jag har kört med följande layout i stort sätt hela tiden:

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem

@KeVVa

Har haft ögonen på denna skärm sen det började skrivas om den här på SweClockers. Hur bra har det funkat med nätverk och allt genom skärmen? Samma sak med att köra flera signalkällor samtidigt.

För min del skulle det vara en klockren lösning för att docka jobbdatorn hemma men med tanke på prislappen så är det ju inget man köper på chans. Tänker i så fall att försöka hitta en eller två skärmar att kombinera denna med för att få en "perfekt" skrivbordssetup.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

@KeVVa

Har haft ögonen på denna skärm sen det började skrivas om den här på SweClockers. Hur bra har det funkat med nätverk och allt genom skärmen? Samma sak med att köra flera signalkällor samtidigt.

För min del skulle det vara en klockren lösning för att docka jobbdatorn hemma men med tanke på prislappen så är det ju inget man köper på chans. Tänker i så fall att försöka hitta en eller två skärmar att kombinera denna med för att få en "perfekt" skrivbordssetup.

Jag hade inga problem med nätverksuppkopplingen och fick ut gigabitnätverk. Gjorde aldrig några mätningar men märkte ingen skillnad mellan min Dell docka (gigabit) och skärmens docka.

Jag körde endast KVM switchen mot en enheten över USB-C och fick aldrig ett bra tillfälle att prova picture by picture läget annat än att snabbt testa koppla in telefonen samtidigt som min laptop.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Jag hade inga problem med nätverksuppkopplingen och fick ut gigabitnätverk. Gjorde aldrig några mätningar men märkte ingen skillnad mellan min Dell docka (gigabit) och skärmens docka.

Jag körde endast KVM switchen mot en enheten över USB-C och fick aldrig ett bra tillfälle att prova picture by picture läget annat än att snabbt testa koppla in telefonen samtidigt som min laptop.

Tackar för info

Jag får fortsätta vela kring skärmvalet ett tag till. Det är ju något som jag ska leva med i många år så är nog bra om det är genomtänkt ett par varv till... har ju bara funderat på det i nåt år hittills.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||