Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Iphone 13 Mini (5,4”), Zenfone 8 (5,9”), Pixel 5 (6”) eller vad sägs om en vikbar* Z Flip3 (4,2”)? Så några alternativ finns det fortfarande.

Men lite orolig blir man nog när t.ex Zenphone 9 mini blir på 6,67”.

Tycker alternativen känns lite stora, iphone SE hade varit något med sina 4.7", har ägt en 5S en gång i tiden och det var nog den trevligaste luren jag haft, perfekt storlek med sin 4" skärm.
Z Flip3 ser jäkligt najs ut men kommer aldrig lägga dom pengarna på en telefon då jag inte behöver en top tire modell, räcker med att jag ångrade mitt S9 köp för 7-8 tusen

Permalänk
Medlem

"Vad får dig att byta mobiltelefon?"
En bra deal.. Om det kommer en bra deal och jag inte har någon bindingstid kvar. En bra deal är det är avesevärt billigare att köpa en ny telefon via abonnrmang än via affär. Tex senast mi note 10 för 195kr per mån (inklusive abbonemang) . Det var en bra deal som jag nappa på. Men nu är jag lite trött på Xiaomi och min bindingstid börjar gå ut. Så vi får väl se om det dyker upp någon bra deal.

Permalänk
Medlem

Om jag inte kan göra det jag vill göra för att den begränsar typ prestanda eller för gammalt os som begränsar. Har som mål att den ska hålla tre år minst. Om batteriet blir för dåligt och jag inte tycker det är lönt att byta. Annars om den går sönder och jag inte kan laga den.

Permalänk
Medlem

När lusten faller in! Köpte precis en isblå iPhone 13 PRO Max, mycket nöjd! Sinnessjuk kamera!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Senast bytte jag när bankid inte längre stödde min gamla android installation. och lineageos gav konstanta problem med överhettning och omstarter och avstängning. då fick telefonen pensioneras efter 7 års tjänst.

Permalänk
Inaktiv

När skärmen spricker köper jag ny

Permalänk

När jag tappar den så den blir obrukbar 😅.

Permalänk
Medlem

Med Telenor change kan jag byta varje år så....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Med Telenor change kan jag byta varje år så....

Phone-as-a-service;) kör min 12 PRO Max på abonnemang. 750kr i 24 månader inkl abonnemang och telefon. Blir och växla ned till något annat för 99kr i månaden när de 24 månaderna har varit. Alternativt blir att kränga den och ta en iPhone 14 PRO Max i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Phone-as-a-service;) kör min 12 PRO Max på abonnemang. 750kr i 24 månader inkl abonnemang och telefon. Blir och växla ned till något annat för 99kr i månaden när de 24 månaderna har varit. Alternativt blir att kränga den och ta en iPhone 14 PRO Max i höst.

Du betalar mer för din mobil än jag gjorde för min förra bil.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Privat; När en ny telefon är tillräckligt bra för att kallas ny.

Av jobbet får jag en ny varje 18 månader för att det är företagspolicy. (Jag vet inga avtal som sträcker sig 18 månader eller varför så fråga inte varför det är så - men så är det). I princip jämt har jag en vassare arbetstelefon än privat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Alltid pga spruckna skärmar, så nu har jag bestämt mig för att köra budgetlurar. Köpte mig en Poco X3 Pro (8GB Ram/ 256GB storage) för 2500:- och den funkar hur bra som helst när man kör ArrowOS 12!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

Bytar när telefonen inte funkar eller börjar strula. Köper aldrig ny bara för att köpa senaste modellen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Du betalar mer för din mobil än jag gjorde för min förra bil.

Så kanske det är, men för att hålla on topic, vad betalar du för Telenor Change? I månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så kanske det är, men för att hålla on topic, vad betalar du för Telenor Change? I månaden.

Va? Jag har inte Telenor change.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit med om en smartphone som börjar ladda ur för fort. Vill ni bara ladda en gång i veckan eller nått?
Själv laddar jag mobilen när jag sitter vid datorn, bara att ställa mobilen på laddningsstationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Byter när det inte är ekonomiskt försvarbart att laga den gamla.

Ja, alltså jag förstår resonemanget men för oss som aldrig spräckt en smartphone-skärm eller egentligen lyckats komma undan utan att någonsin behöva laga en telefon är jag rädd att jag fortfarande suttit på Nokia 3310 med den taktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har aldrig varit med om en smartphone som börjar ladda ur för fort. Vill ni bara ladda en gång i veckan eller nått?
Själv laddar jag mobilen när jag sitter vid datorn, bara att ställa mobilen på laddningsstationen.

Om du gör detta så kommer batteriet att degraders väldigt fort och livslängde på mobilen minskar. Gjorde detta med min galaxy s7 för några år sen och batteriet var nere på 60% efter bara 2,5 så nu har lärt mig av mina misstag. Mobilen jag hade efter hade jag i lite mer en 2 år och laddad endast på natten med långsam laddare och då var batteri kapaciteten på 96% när jag sålde den.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Har avverkat väldigt många mobiler genom åren, men de senaste åren tycker jag premiummobilerna har blivit för dyra i förhållande till vad man får. 15kkr för något med förväntad livslängd på 2-3år, i bästa fall 4-5år är dyrt.

Byter om det kommer någon funktion man vill ha som 5G och när batteriet blir för dåligt samt när det börjar strula med måste ha appar som BankId

Har en Samsung S9 som börjar bli gammal men fungerar bra utom batteritid då och batteritiden var inte ens bra när den var ny.

Har även en LG G7 Thinq men den har inte stöd för wifi-samtal, ett måste med usel inomhus täckning så den får agera musikspelare istället vilket den gör med bravur då den har Hi-fi Dac, Hi-Res stöd även för MQA samt kraftig hörlursförstärkare som med lurar på 50 Ohm och uppåt förbigår Eu ljudbegränsning så man kan dra på ordentligt om man vill.

Impulsköpte en Motorola G50 med 5G på rea för 1490kr mest för att kunna dela ut 5G när väl operatören får arslet ur vagnen och bygger ut 5G nätet då 4G är så överbelastat på många håll.

Det som dock är riktigt bra med G50 är batteritiden, räcker flera dagar vid lättare användning.

Spelar jag Pokemon Go på samsungen (det spelet är bland den värsta batterislukaren jag sett) så räcker fulladdad telefon någon timme kanske max 1,5. Vid vanlig användning går telefonen runt 12-15 timmar som den gjort sedan ny.

Motorolan har bara sjunkit 10% batteri på samma tid och visst är den lite slöare men det fungerar att spela Pokemon Go på den.

Fast det sämsta med motorola G50 är att varken Hbo Max eller Tele2 play(Comhem play+) appen funkar då det laggar förskräckligt.
Kör man det dock i webläsaren istället så fungerar det av någon anledning. Svt Play appen funkar dock utan problem.

Annars kan man konstatera att enkla budget mobilen fungerar rätt ok även om det så klart märks att den inte kostar 15kkr.
Tänkte att lågupplöst 720p skärm skulle vara värdelöst, men i praktiskt bruk är skillnaden mindre än jag trott även om det syns att samsungens högupplösta Oled skärm är bättre. Funkar trots allt ok att göra vardagsprylar och mediakonsumption samt läsa E-böcker på den.

Men visst Bara FHD video på kameran suger hos G50 men man kan inte få allt för den lilla pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om du gör detta så kommer batteriet att degraders väldigt fort och livslängde på mobilen minskar. Gjorde detta med min galaxy s7 för några år sen och batteriet var nere på 60% efter bara 2,5 så nu har lärt mig av mina misstag. Mobilen jag hade efter hade jag i lite mer en 2 år och laddad endast på natten med långsam laddare och då var batteri kapaciteten på 96% när jag sålde den.

Jag är inne på mitt 3e år eller nått nu för mig Huawei P20 Pro och inga problem med batterierna, jag använder till och med superladdaren hela tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Tycker alternativen känns lite stora, iphone SE hade varit något med sina 4.7", har ägt en 5S en gång i tiden och det var nog den trevligaste luren jag haft, perfekt storlek med sin 4" skärm.
Z Flip3 ser jäkligt najs ut men kommer aldrig lägga dom pengarna på en telefon då jag inte behöver en top tire modell, räcker med att jag ångrade mitt S9 köp för 7-8 tusen

Jag ångrar mitt S10 köp för 3990 kr. Jo de var bra. Det släpps väl en SE 2022 snart för typ $399.

Permalänk
Medlem

När man inte längre får ens några säkerhetsuppdatering och batteriet börjar tappa kapacitet. Brukar bli efter ungefär 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Varannat år har jag bytt sedan tonåren, men jag blejat någonstans känna att det inte händer jättemycket på den fronten. Kameran i mobilerna är tillräcklig gör att gota vardagshändelser med, annars fotar jag helst med systemkamera.
Kan bli så att nuvarande 13 Pro Max stannar i 3 år. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dilip:

Jag har använt iPhone 8 plus sedan de senaste 4 åren. Går starkt.

Samma här. Det är en grym telefon!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

En bra deal på någon flaggskepps modell när befintlig lur är 2+år gammal, sist jag köpte lur blev det en s20 (inte FE) för 6 lax. Jag hade en Pixel (den första Pixel från Google) innan s20 som jag köpte 2018 och efter 2 år (4 år sedan den släpptes) var den trött och batteriet var past it's prime. Har väldigt svårt att motivera ett lurköp på över 10 lax så jag väntar hellre på att priset sjunker. Är sugen på s22 ultra som är runt hörnet men kan inte tänka mig att ge långt över 10 lax (gissar att den landar runt 14 lax) så jag får nöja mig med att kolla när Marques Brownlee släpper sin unboxing/review.
Off topic, om Samsung fortsätter kalla 25w för fast charging för s22 serien kommer jag skratta.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Förr bytte jag vartannat år när abonnemanget gick ut, sedan blev jag med familj och nu får grejerna hänga i tills det blir dyrt att laga. Bytte ut min iPhone 7 i höstas mot en 13 Pro när jag fick en vettig deal på en, den lär få hänga med ett bra tag. Om det nu inte om några år lanseras något som får alla andra telefoner att verka omoderna och gamla, lite som när första iPhone kom.

Permalänk
Medlem

Kör oftast våra telefoner till de är gamla nog att det är svårt att hitta nya reservdelar och batterier, alternativt att tillverkaren helt släppt supporten på telefonen så att du inte ens får enkla säkerhetsuppdateringar längre.

Bra exempel vi har fortfarande en gammal Samsung Galaxy S7 kvar i familjen, vi bytte batteri på den i sommars fungerar klockrent efter det. Visst den får inga nya versioner av Android längre men den får otroligt nog fortfarande Androids säkerhetsuppdateringar då och då.

Permalänk

när iphone batteriet börjar bli kasst och minnet börjar bli fullt!

mvh WD

Permalänk

När behovet uppstår. Tyckte min Oneplus 5T med Crdroid började bli lite trött, saknade snabbare laddning och AI. Bytte till OP9 och la in Crdroid där också, tyvärr funkar inte blåtand där på vissa headset. 5G lär väl ändå inte visa sig före år 2030 där jag vistas. Batteriet kom helt urladdat vilket känns mysko så jag skickade tillbaka telefonen. Android 12 har katastrofalt utseende så nu kommer det definitivt dröja innan jag kan motivera en ny telefon. Tycker allt går åt fel håll nuförtiden med dessa långa 20:9 displayer, fula UI när alla tar efter pixel. Priserna på telefoner är hemska men denna CN version gick att importera billigare från Frankrike. Tappat intresset totalt för mobiltelefoni och börjar sitta mer och mer framför datorskärm och tangentbord. Kanske skulle passa på att uppgradera den istället.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Jag bytte senast i början av december efter ~2 år pga att min annars utmärkta Xiaomi 9T pro(tror jag) var så låg i samtalsvolymen. Jag har googlat och hittar inga bevis att detta är ett utbrett problem. Det är ett måndagsex. eller att telefonen har fått en smäll som gjort att den är så låg. Grym lur i övrigt.