Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk
Melding Plague

Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Om EU och USA inte kan enas om ett avtal för dataöverföring kan Meta dra in tjänster likt Facebook och Instagram.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör det.

Permalänk
Medlem

Facebook? Nej. Messenger? Till viss del. Mest för att det är väldigt bekvämt att kunna skriva med alla du känner utan att behöva hålla reda på telefonnummer m.m.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Lovar dem?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit på andra ställen.
Om jag ensam idag tar bort FB så tappar jag en del kontakt med vänner osv och det känns udda att vara den enda utan FB.
Däremot om FB försvinner kommer jag INTE leta upp ersättare. Då kan man lättare förklara varför också. Hoppas verkligen dem tar bort FB / instagram. Det är bara influensers och kändisar som tjänar nåt på det, bara narcisister allihop.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Trodde inte den dagen skulle komma! Snälla EU gör precis så att de lämnar, bara bra för alla inblandade!

Permalänk
Medlem

Använder vissa tjänster från dem, men hoppas samtidigt att de stänger ner.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får hoppas de verkligen stänger ner, det är inte varje dag det kommer så bra nyheter, det skulle även korrigera aktiekursen ännu mer mot en rimlig värdering, säg att de bör falla minst 99% utöver det lilla fall de nyligen hade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har redan avvecklat FB, instagram och whatsapp.
Det enda jag saknar är ”forum”, fanns väldigt bra forum för bbq, sous vide samt motorsport.. men men, man får ju bara DuckDuckGo:a lite mer nu

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Perfekt.

Permalänk

Jag tycker det har blivit populärt att hata facebook. Facebook tillhör dock ett av sämre företagen när det gäller integritet etc. Så jag köper helt argumenten att man vill att de ska straffas för deras beteende så något bra istället kan växa fram.

Om vi bortser från företaget bakom Facebook, så tycker jag verkligen liknande tjänst behöver finnas. Och det handlar om att folk inte har tid att träffas, man skulle annars inte umgås med vissa. Sedan på behåller så finns det bra gemensamma sidor där de diskuterar det i närhet. Nej ni som bor i Stockholm förstår kanske inte, men i en byhåla så behöver folk diskutera saker och allt förutom genom ett internetkanal har personer inte tid med.

Andra sidor som istället nämns, ja det är knappast ett ställe som släkten och grannar samlas och diskutera saker.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag hade faktiskt genuint saknat Facebook. Inte nödvändigtvis på grund av Facebook i sig, men för att jag är medlem i flertalet diskussionsgrupper som flyttat dit från andra forum, som inte längre finns kvar. Utan Facebook hade de sannolikt dött ut helt istället, och har ingen direkt plats att flytta tillbaka till längre. Har däremot inte lagt upp något på min "egen" sida på flera år, med undantag för några bilder som av misstag korspostats från Instagram. Så den biten skulle jag väl inte direkt sakna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som jag skrivit på andra ställen.
Om jag ensam idag tar bort FB så tappar jag en del kontakt med vänner osv och det känns udda att vara den enda utan FB.
Däremot om FB försvinner kommer jag INTE leta upp ersättare. Då kan man lättare förklara varför också. Hoppas verkligen dem tar bort FB / instagram. Det är bara influensers och kändisar som tjänar nåt på det, bara narcisister allihop.

Många småföretag och engagemang så som föreningar som förlorar på att inte vara lättillgängliga.

Men visst, jag hade nog levt som vanligt utan fb, messenger är dock väldigt använt av mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Facebook? Nej. Messenger? Till viss del. Mest för att det är väldigt bekvämt att kunna skriva med alla du känner utan att behöva hålla reda på telefonnummer m.m.

Det finns andra bra appar för gruppchatter, dock inte lika bra som messenger.

Whatsapp, Line eller Discord är nice det med

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Musikälskare

Tomma hot såklart för att sätta press men man kan ju drömma...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Där Facebook lämnar uppstår ett vakum som genast kommer att ta upp användare. Dock kan det nog ta ett bra tag att samla de allra flesta under en då risken är att det kommer vara ett flertal som kommer suga upp dessa. Jag personligen kommer dock inte sakna facebook då precis som de allra flesta när de blir för stora så blir det problem. Vem minns inte Google "Don´t be evil"

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Prisa Jesus kristus! Äntligen!
Tog bort Facebook 2018, fan va glad jag blir

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Det finns andra bra appar för gruppchatter, dock inte lika bra som messenger.

Whatsapp, Line eller Discord är nice det med

Whatsapp är dock Facebook också

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Det finns andra bra appar för gruppchatter, dock inte lika bra som messenger.

Whatsapp, Line eller Discord är nice det med

Whatsapp ägs av meta så det skulle också försvinna. Signal FTW.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av flashen:

Tomma hot såklart för att sätta press men man kan ju drömma...

Jag undrar hur mycket press det verkligen sätter. Känns sjukt osannolikt att EU skulle tänka om hela sina avtal bara för att Meta drar in Facebook och Instagram.

Spontant tror jag att det är ett ganska stort "hej nej" från EU:s sida. Men det skulle däremot förvåna mig om de inte kommer fram till någon slags avtal, det är ändå betydligt fler än Meta/FB som påverkas av att det blir av.

Permalänk
Medlem

Är det redan Julafton igen? Men vad glad jag blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Många småföretag och engagemang så som föreningar som förlorar på att inte vara lättillgängliga.

Men visst, jag hade nog levt som vanligt utan fb, messenger är dock väldigt använt av mig.

Det tänkte jag inte på! Så sant, småföretag kan absolut förlora lite på det ja. Messenger använder jag en hel del, så sant. Hmm.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag använder Metas tjänster är för att alla andra gör det, även icke-tekniskt kunniga familjemedlemmar osv.

Om facebook försvann för oss så skulle ju ALLA behöva börja använda något nytt och då skulle dom ju flytta till samma ställe.

Så det vore ju skitbra, slippa facebook men ändå kunna ha kontakten med alla dom människorna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle mest sakna alla kontakter. Tycker fb är socialt skadligt nästan, det va skönare förr!

Om Microsoft vore smarta skulle dom återuppta MSN Messenger som på den gamla goda tiden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken funktion har detta hotet? Innebär väl bara att någon annan, kanske till och med ett europeiskt bolag tar fram en liknande plattform som tar över. Så vilken kraft kan detta "hot" tänkas ha? Kanske mer tryck på USA än EU.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det jävla spöket kan ta sin plattformar och stoppa upp det där solen inte skiner.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Bildexpert

Jag har varit utan FB i perioder och har då saknat själva plattformen då många av mina vänner finns där. Men om det försvann för alla… Ja det vore ju rätt skönt ändå. Då går man ändå inte miste om något.

Permalänk
Medlem

Vi kan inte ha Meta (ett företag) som ägare av det digitala torget. Jag har hört "Det är en fri marknad", nej det är det inte. Torget ska vara en plats som ägs av alla, inte Zuckerberg & Co.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Vi kan ju hoppas. Jag är flitig användare av Instagram och Whatsapp men hade nog mått bäst av ifall det försvann.

Däremot är det ju synd för de som faktiskt använder Facebook idag (pensionärer)