Nintendo Switch passerar 100 miljoner sålda enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyckte att Nintendo var bra på bakåtkompatibilitet från GameBoy -> GBC -> GBA -> DS.

Sedan gick det fint med spel från DS -> DS Lite -> DSi -> 3DS.

Så hoppas verkligen att kommande konsol funkar med Nintendo Switch-spelen

Sen att jag köpt Super Mario Bros. på nära nog alla konsoler är mitt egna fel. Har tre stycken Super Mario Bros. Game & Watch också!

Tror också de behåller kassetterna. Men jag tror även chansen är stor att de skippar fysiskt media helt (som ps5 gjort) i en variant av konsolen, typ Switch Pro Lite som då finns samtidigt som Switch Pro, kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Tror också de behåller kassetterna. Men jag tror även chansen är stor att de skippar fysiskt media helt (som ps5 gjort) i en variant av konsolen, typ Switch Pro Lite som då finns samtidigt som Switch Pro, kanske...

Det hade helt klart fungerat för oss i Europa samt i USA, men tror att många spel fortfarande säljs över disk i Japan. Många utgåvor som finns i fysisk form där som bara finns digitalt på andra marknader.

I övrigt så hoppas jag att det kommer gå att få en digital licens av sina fysiska spel. Detta borde vara möjligt då spelen redan är "låsta" till ett specifikt Nintendo-konto (när man fick sina guldmynt från fysiska kopian).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyckte att Nintendo var bra på bakåtkompatibilitet från GameBoy -> GBC -> GBA -> DS.

Sedan gick det fint med spel från DS -> DS Lite -> DSi -> 3DS.

Så hoppas verkligen att kommande konsol funkar med Nintendo Switch-spelen

Sen att jag köpt Super Mario Bros. på nära nog alla konsoler är mitt egna fel. Har tre stycken Super Mario Bros. Game & Watch också!

Skrivet av Neon:

Nintendo är kung av att få sin användare att betala om och om för samma titlar. Blir förvånad om deras nästa konsol blir bakåtkomplatibel men man kan hoppas!

Skall vi vara krassa så även om det är lite bättre nu, så har ju Sony rent historiskt varit värdelösa på detta. Ofta har det ju bara vara en första extremt dyr specialvariant, som tex. PS3 "storgrillen", som haft ett chip för bakåtkompatibilitet, men sedan har de rätt snabbt droppat det hela. Så skulle nog ändå säga att Sony är sämst på detta totalt sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall vi vara krassa så även om det är lite bättre nu, så har ju Sony rent historiskt varit värdelösa på detta. Ofta har det ju bara vara en första extremt dyr specialvariant, som tex. PS3 "storgrillen", som haft ett chip för bakåtkompatibilitet, men sedan har de rätt snabbt droppat det hela. Så skulle nog ändå säga att Sony är sämst på detta totalt sätt.

Just Sony var tidigare ett skräckexempel kring detta. Har för mig att Emotion Engine-kretsen aldrig nådde oss i Europa, utan här var det enbart mjukvaruemulering för PS2-spel. Sony har lite tradition av att "fördumma" varje ny revision av hårdvaran, medan Nintendo ofta gör raka motsatsen. Tycker även att Microsoft varit bättre med exempelvis Xbox 360 som varken hade WiFi eller HDMI i första utgåvorna.

Just bristen på bakåtkompatibilitet gör att jag numera varken kör Xbox eller Playstation längre. Kanske börjar bli dags att städa bort alla gamla konsoler under TV:n

Hade gärna aktiverat hela mitt spelbibliotek från PS3 och Xbox 360 i molnet och sedan streamat detta till min Nintendo Switch. Då hade jag kanske äntligen kunnat ta mig igenom Dragon Age: Inquisition Tror det hade gjort sig perfekt på den lilla Switch Lite-skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall vi vara krassa så även om det är lite bättre nu, så har ju Sony rent historiskt varit värdelösa på detta. Ofta har det ju bara vara en första extremt dyr specialvariant, som tex. PS3 "storgrillen", som haft ett chip för bakåtkompatibilitet, men sedan har de rätt snabbt droppat det hela. Så skulle nog ändå säga att Sony är sämst på detta totalt sätt.

Skrivet av walkir:

Just Sony var tidigare ett skräckexempel kring detta. Har för mig att Emotion Engine-kretsen aldrig nådde oss i Europa, utan här var det enbart mjukvaruemulering för PS2-spel. Sony har lite tradition av att "fördumma" varje ny revision av hårdvaran, medan Nintendo ofta gör raka motsatsen. Tycker även att Microsoft varit bättre med exempelvis Xbox 360 som varken hade WiFi eller HDMI i första utgåvorna.

Just bristen på bakåtkompatibilitet gör att jag numera varken kör Xbox eller Playstation längre. Kanske börjar bli dags att städa bort alla gamla konsoler under TV:n

Hade gärna aktiverat hela mitt spelbibliotek från PS3 och Xbox 360 i molnet och sedan streamat detta till min Nintendo Switch. Då hade jag kanske äntligen kunnat ta mig igenom Dragon Age: Inquisition Tror det hade gjort sig perfekt på den lilla Switch Lite-skärmen.

Kanske ska förtydliga, jag bryr mig inte nämnvärt om konsoler är bakåtkomplatibla, jag spelar så gott som aldrig om spel. Visst är det en fördel för de som inte tidigare ägt en Nintendo men för oss som haft samtliga konsoler från Nintendo är inte utbudet på Switchen lika häftigt.

Så hur skulle jag vilja att utbudet på Switchen såg ut? Under de första åren efter release släpper man AAA platform anpassad för hårdvaran och som huvudsakligen innhåller Spel från Nintendos portfölj, idag skulle det innebära något i stil med detta :

- Nytt Mario Kart (idag re-releasen Mario Kart 8)
- Nytt 3D Mario(Odyssey och re-releasen Super Mario 3D)
- Nytt Zelda (idag re-releasen The Legend of Zelda: Breath of the Wild)
- Nytt 2D Mario (idag re-releasen New Super Mario)
- Nytt Metroid (idag Metroid Dread)
- Nytt Donkey kong (idag re-releasen Donkey Kong Country : Tropical Freeze)

Man skulle sedan sett till att sköta om denna platform med tillägg av banor och stories, antingen som betalda tillägg eller som nya spel i serien.

Det är uppenbarligen för mycket begärt men det är en dröm iallafall Misstänker att Nintendo har en hel del åtagande i Japan som vi aldrig ser här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall vi vara krassa så även om det är lite bättre nu, så har ju Sony rent historiskt varit värdelösa på detta. Ofta har det ju bara vara en första extremt dyr specialvariant, som tex. PS3 "storgrillen", som haft ett chip för bakåtkompatibilitet, men sedan har de rätt snabbt droppat det hela. Så skulle nog ändå säga att Sony är sämst på detta totalt sätt.

PS2 var 100% bakåtkompatibel med PS1, t om handkontrollerna funkar ihop. PS3 hade ett tag PS2-chip men behöll PS1-kompabiliteten i alla versioner.
Och PS5 är fullt kompatibel med PS4-spel. Så hemskt dåliga tycker jag inte dom är.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

PS2 var 100% bakåtkompatibel med PS1, t om handkontrollerna funkar ihop. PS3 hade ett tag PS2-chip men behöll PS1-kompabiliteten i alla versioner.

Dock så var det endast under en mycket kort tid som de första PS3 (aka "storgrillen") hade PS2-chip. Det plockades dumt nog snabbt bort redan vid första revisionsuppdateringen. Så i praktiken var det ytterst få kunder som kunde åtnjuta det.

Så "på pappret" så ger dig rätt, men inte i praktiken.

Sedan fanns ingen som helst kompabilitet för PS3 hos PS4.

Skrivet av walkir:

Just Sony var tidigare ett skräckexempel kring detta. Har för mig att Emotion Engine-kretsen aldrig nådde oss i Europa, utan här var det enbart mjukvaruemulering för PS2-spel. Sony har lite tradition av att "fördumma" varje ny revision av hårdvaran, medan Nintendo ofta gör raka motsatsen. Tycker även att Microsoft varit bättre med exempelvis Xbox 360 som varken hade WiFi eller HDMI i första utgåvorna.

Just bristen på bakåtkompatibilitet gör att jag numera varken kör Xbox eller Playstation längre. Kanske börjar bli dags att städa bort alla gamla konsoler under TV:n

Sony har ju ändå, naturligt då de kör x86-ariktektur, numera kompabilitet mellan PS4/PS5, och jag tycker ändå att Microsoft skött detta så exemplariskt som man tekniskt kan. Har en hel del titlar från XB OG, XB360, XB1 som jag lirar på min senaste XBSS. Tycker de skött detta snyggare än både Nintendo (som jag annars är fan av) och Sony (som skött det sämst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Aha visst ja, det finns faktiskt en bakåtkompabilitet som jag bryr mig om och det är kontroller. Det har inte hänt mycket sen man fick XBOX360 kontrollen i handen 2005. Hade tillverkaren velat så hade det troligen inte varit svårt att få till bakåt kompabiltet på de flesta kontrollerna, ex Wii U Pro controller borde kunna ha funkat på Switchen och XBOX360 kontrollen borde kunna ha funkat på XBOXOne. Jepp i vissa fall går det att komma runt med en extra dongel eller kabel men det är i många fall helt onödigt om viljan bara funnits där.

Så ska man köra Mario Kart 4 pers blir det alltså 4x700 kr + 450 kr = 3250 kr, med bakåtkompabilitet för kontroller så hade det bara blivit 450 kr och man hade gynnat trogna fans som ändå kan tänka sig köpa samma spel en andra gång.

Jepp, ibland har man faktiskt erbjudet kompabilitet mellan konsolgenerationer och det är nice men känslan är att man blockar onödigt ofta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha visst ja, det finns faktiskt en bakåtkompabilitet som jag bryr mig om och det är kontroller.

Jepp i vissa fall går det att komma runt med en extra dongel eller kabel men det är i många fall helt onödigt om viljan bara funnits där.

Det krävs visserligen en adapter, men annars så fungerar det faktiskt utmärkt att ansluta GameCube-kontroller till Switch. Köpte original adapter, och två original GC-kontrollers från Japan (inklusive en NOS lila till första GameCube).

Fungerar suveränt bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det krävs visserligen en adapter, men annars så fungerar det faktiskt utmärkt att ansluta GameCube-kontroller till Switch. Köpte original adapter, och två original GC-kontrollers från Japan (inklusive en NOS lila till första GameCube).

Fungerar suveränt bra!

https://i.imgur.com/VVpI89n.jpg

https://i.imgur.com/R82g98a.jpg

https://i.imgur.com/Hvzld3T.jpg

Jo, med adaptrar kan man säkert koppla ihop det mesta. Just när det gäller GameCube kontrollernas så fanns det faktiskt uttag för 4 st på Nintendo Wii! Jag kan förstå att man slopar fysiska "outdated" uttag, men att blocka trådlösa känns i många fall sniket.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det krävs visserligen en adapter, men annars så fungerar det faktiskt utmärkt att ansluta GameCube-kontroller till Switch. Köpte original adapter, och två original GC-kontrollers från Japan (inklusive en NOS lila till första GameCube).

Fungerar suveränt bra!

Funkar de till annat än Smash Bros?

Permalänk
Medlem

Tycker att det är tråkigt att dockan och switchen inte följer displayport over usb standarder har en skärm med type C in och det vore najs att bara kunna koppla in den till switchen istället för att ha en stor docka där. Men, men pengarna finns ju i tillbehören

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Funkar de till annat än Smash Bros?

Ja, har inte själv Smash Bros (är inget spel jag gillar).

Kör det främst för Super Mario Sunshine för äkta retrokänsla där, men fungerar även i många andra spel (lite beroende på hur beroende de är av vissa knappar/spakar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är viss humor i att läsa gamla trådar där rätt många här förutspår att Switch blir en flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är viss humor i att läsa gamla trådar där rätt många här förutspår att Switch blir en flopp.

Ja, många förutspådde ju Nintendos undergång, att de likt Sega skulle sluta med konsoler och helt fokusera på spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Funkar de till annat än Smash Bros?

Jupp, de gjorde en för nintendo lite halvovanlig sak där kontrollerna emulerar/listas som en pro controller i andra spel, så de fungerar i typ alla spel. Dock kan problem uppstå vid t.ex. krav på rörelsekontroller, om det är någon knapp extra på pro-kontrollern som inte finns på gc-dosan. Fungerar dock utmärkt att köra t.ex. mario kart eller nyaste mario party med 4st gc-dosor

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jupp, de gjorde en för nintendo lite halvovanlig sak där kontrollerna emulerar/listas som en pro controller i andra spel, så de fungerar i typ alla spel. Dock kan problem uppstå vid t.ex. krav på rörelsekontroller, om det är någon knapp extra på pro-kontrollern som inte finns på gc-dosan. Fungerar dock utmärkt att köra t.ex. mario kart eller nyaste mario party med 4st gc-dosor

Najs! Då har någon gett mig felaktig information, fick höra att den bara fungerar till Smash!