Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder kronor

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag söker ofta fram priser på produkter via nätet, och använder frekvent Prisjakt, och någon enstaka gång Pricerunner som jag upplever som sämre. Hade inte ens hört talas om "Google Shopping", trots att jag använt Chrome som sökmotor många år (fram till årsskiftet)...kanske beror på att jag skulle skytt det som pesten även ifall jag sett det.

Meeeeen, jag kan lätt tänka mig att Klarna förlorat 22 miljarder på det...minst.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Heh, aldrig sett eller hört något om Ooogel Shopping tidigare, det var nytt. Antagligen för att jag slutade använda Ooogel som sökmotor för lika många år sedan som Duck Duck Go har funnits.

Å andra sidan använder jag inte Pricerunner heller, aldrig gillat den tjänsten. Tacka vet jag Prisjakt Classic.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Lustigt, jag söker ofta fram priser på produkter via nätet, och använder frekvent Prisjakt, och någon enstaka gång Pricerunner som jag upplever som sämre. Hade inte ens hört talas om "Google Shopping", trots att jag använt Chrome som sökmotor många år (fram till årsskiftet)...kanske beror på att jag skulle skytt det som pesten även ifall jag sett det.

Meeeeen, jag kan lätt tänka mig att Klarna förlorat 22 miljarder på det...minst.

Det är för att pricerunner är sämre.
Ju mer företagen betalar, desto högre upp i listan kommer de.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är att folk tycker googla/google ÄR internet. När dom sedan placerar sin produkt högre än deras konkurrenter så reagerar folk. Vi väljer ett privatägt företag som vår leverantör av ”fakta” och sen lackar när dom agerar i sitt eget intresse. Lite som att lacka på att dom ”folkvalda” inte agerar precis som VI vill. Man väljer med sina val så är det bara. Kom på eget eller koppla från. Enkelt.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast det är väl marknadsföring också? Inte gratis att vara med där väl?

Ah det finns någonting som heter organiskt marknad och betald. Inte så många som tänker på det men det står annons ovanför URLen. Då har man köpt platsen. Står det inte det så är det för att vi människor aktivt letar efter just den URLen

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Nu är jag nyfiken på hur många som hört talas om
Bing Shopping

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patriksan:

Nu är jag nyfiken på hur många som hört talas om
Bing Shopping

Använder ens nån bing? Går ju inte att få något bra sökresultat.

Permalänk

Pff, Prisjakt & Pricerunners det är dags att starta upp Prisclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nej det där är en annons här är Google Shopping
https://shopping.google.com/

Men Google Shopping är det ingen som använder i Sverige då den är så värdelös jämfört mot Prisjakt, även Prisjakt är bättre än Pricerunner i mina ögon. Google Shopping är mer för USA, Storbritanien Tyskland men mest för USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Ja det är kanske det jag syftar på, boomer som jag är så trodde jag faktiskt man sa att millenials var kidsen från 2000 talets start och fram.
Ack så fel man har, bieffekt av boomer-ism antar jag. Den får jag äga

Boomers är födda på 46-64-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Baby_boomers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Google Shopping, vad är det för något?

Samma här, hade aldrig hört talas om det innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Känns spontant som de drar till med löjlig fantasisumma för att skrämmas och sen hoppas på förlikning och lyckas få ett par miljoner.
Klarna är ju maffia-styrt så lite samma metod som de använder i övrigt med påhittade skulder.

Hoppas verkligen google står på sig så skiten klarna en gång för alla går i konkurs av rättegångskostnader så vi slipper skiten

Tyvärr är klarna en bank nu och staten lär sabba detta genom att slänga våra skattepengar på att rädda skiten.

Permalänk
Medlem

De kan bråka bäst de vill. Pricerunner har jag aldrig använt och Google har använt mig nog.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

tar ju lite fler klick att komma till den. just denna vy har jag aldrig sett.
det närmsta jag kommit är klicka på shopping (iväg från vanliga google sökningen) och sen ändra sortering från relevant till price.

men detta är ju knappast i vägen för pricerunner eller prisjakt, det är ju användaren jälv som tar sig dit. googlar du vanligt känn "produkt resultaten" som får thumbnails längst upp (om! dom kommer upp. funkade inte för mig idag, verkar vara lite hip som happ) känns det mer som annonser man ignorerar.

men ja... bra att veta

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Den här stämningen (och dess efterföljande uppmärksamhet) har nog gjort mer för att dra svenska konsumenter till Google Shopping än vad deras partiska sökresultat har åstadkommit. Tack, Pricerunner!